• Anonym (Framtida flytt)

    Köpa radhus i Stockholmsområdet?

    Var skulle ni tycka och varför?

    Områden vi funderar på: Täby, Vallentuna, Huddinge, Sollentuna, Upplands Väsby, Österåker, Haninge, Hagsätra, Tullinge. 

    Har lite dålig stockholmskoll vill jag flagga för...

  • Svar på tråden Köpa radhus i Stockholmsområdet?
  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-26 23:10:34 följande:
    Jag försåt inte riktigt vad du pratar om, men låt oss säga att du har 30 minuter där till dörr, antalet arbetsdagar är ungefär 230 efter att semester är avdragen. Det ger alltså 230 timmar på ett år.

    Jag jobbar i och för sig hemifrån sedan 2.5 år tillbaka, men oavsett så är det knappast tur, eller otur hur långt jag har till jobbet. Det är självvalt.
    Jag googlade fram 260 arbetsdagar, men strunt samma. Min poäng var, som tidigare i tråden att det viktiga är att en får livet att fungera.
    Klart folk kan sitta och lobba in sina egna favoritdelar av stan. Det är så mysigt i Vega och Täby...
    Men vad spelar det för roll om der är mysigt, om livspusslet sedan inte går i hop.
    Nu är inte 20 eller 30 minuter jättemycket i en större stad. Men samtidigt så, tycker i alla fall jag, att det är bra att se helheten. Och helheten är inte typ 18 minuter. Det är 18X2 och antalet arbetsdagar per år. Därtill lagt tiden till pendeltåget, förseningar och inställda tåg, och sedan om man ska vidare när man väl är inne i stan.
    Listan på om och men går att göra rätt lång.
    Så om man ska skapa ett liv i Stockholm, kanske man inte bara ska titta på att det är mysigt i Vega.
  • PH76
    Tukt skrev 2023-03-27 08:00:00 följande:
    Jag googlade fram 260 arbetsdagar, men strunt samma. Min poäng var, som tidigare i tråden att det viktiga är att en får livet att fungera.
    Klart folk kan sitta och lobba in sina egna favoritdelar av stan. Det är så mysigt i Vega och Täby...
    Men vad spelar det för roll om der är mysigt, om livspusslet sedan inte går i hop.
    Nu är inte 20 eller 30 minuter jättemycket i en större stad. Men samtidigt så, tycker i alla fall jag, att det är bra att se helheten. Och helheten är inte typ 18 minuter. Det är 18X2 och antalet arbetsdagar per år. Därtill lagt tiden till pendeltåget, förseningar och inställda tåg, och sedan om man ska vidare när man väl är inne i stan.
    Listan på om och men går att göra rätt lång.
    Så om man ska skapa ett liv i Stockholm, kanske man inte bara ska titta på att det är mysigt i Vega.
    Ja det är ca 260 tillgängliga arbetsdagar, den får du ta bort semester. Givetvis så kan listan göras lång, det är därför det inte handlar om tur överhuvudettaget när det gäller hur lång restid du har till och från jobbet. Det är aktiva val genom hela livet som gäller i de flesta fall i livet.
  • Anonym (Ok)
    Tukt skrev 2023-03-27 08:00:00 följande:
    Jag googlade fram 260 arbetsdagar, men strunt samma. Min poäng var, som tidigare i tråden att det viktiga är att en får livet att fungera.
    Klart folk kan sitta och lobba in sina egna favoritdelar av stan. Det är så mysigt i Vega och Täby...
    Men vad spelar det för roll om der är mysigt, om livspusslet sedan inte går i hop.
    Nu är inte 20 eller 30 minuter jättemycket i en större stad. Men samtidigt så, tycker i alla fall jag, att det är bra att se helheten. Och helheten är inte typ 18 minuter. Det är 18X2 och antalet arbetsdagar per år. Därtill lagt tiden till pendeltåget, förseningar och inställda tåg, och sedan om man ska vidare när man väl är inne i stan.
    Listan på om och men går att göra rätt lång.
    Så om man ska skapa ett liv i Stockholm, kanske man inte bara ska titta på att det är mysigt i Vega.
    Ganska löjligt inlägg, att tro att alla ska kunna bo så nära sina arbeten. 
  • Anonym (Mina erfarenheter)

    Jag är uppvuxen i Huddinge (Hörningsnäs hete området) Huddinge är så stort vissa områden som Skogås är inte trevligt alls medan andra är väldigt bra. Huddinge har bra skolor, det finns både större och mindre så man kan välja efter vad man tror skulle passa barnet bäst och det finns många gymnasieprogram. Sen finns det mycket natur och naturreservat (om man gillar sånt) flera badsjöar och centrumet är stor. Kommunaltrafiken är också bra. 


    Jag har aldrig bott i Upplands Väsby men är ofta där. Vid stationen är det inte så trevligt men det finns många bra områden jag rekommenderar Bollstanäs det är mest villor men det finns radhus också. Det finns många fina promenadstråk, en badsjö och det är väldigt lugnt. Tyvärr tar det en stund att ta sig till stan och det är för långt för att man ska kunna gå till tåget. (Man måste ta buss) 

  • Anonym (Mina erfarenheter)

    Jag såg just att du nämnde Hagsätra, där har jag bott. Det är mycket kriminalitet och öppen droghandel ett stenkast bort (vid Rågsveds tunnelbanelstation) Mycket gäng och allmän misär. Jag har aldrig sett så mycket problem på samma ställe och har många historier därifrån. Under min första vecka stormade polisen in i porten med dragna automatvapen, grannen drev en bordell och liknande saker. Fördelen är billiga matbutiker, tunnelbanan och nära till stan. 

  • Millan644

    Har bott i centrala Handen, Tyresö, Älta. Är även född och uppvuxen i ett radhusområde i Skogås.

    Generellt finns det både fördelar och nackdelar med alla områden. I Handen, Tyresö och Älta finns mycket fin natur. Gillade speciellt Älta, litet men ändå mysigt. Nackdelen med Älta och Tyresö var endast bussar men fungerade relativt smidigt ändå. Ca 20 min till Gullmarsplan.

    Även Skogås har sina fördelar och nackdelar. Området nära centrum kan vara lite stökigt men radhus-sidan av Skogås är generellt lugnare och ganska barnvänlig. Var rätt mysigt att växa upp där. 
    Finns mycket förskolor tex. Trångsund är lite mindre än Skogås men också helt okej.

  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-27 09:54:30 följande:
    Ja det är ca 260 tillgängliga arbetsdagar, den får du ta bort semester. Givetvis så kan listan göras lång, det är därför det inte handlar om tur överhuvudettaget när det gäller hur lång restid du har till och från jobbet. Det är aktiva val genom hela livet som gäller i de flesta fall i livet.
    Det jag menar är att restid, resmöjligheter är ett av flera saker man bör tänka på, innan man börjar se sig om efter "mysiga" radhusområden. 
  • Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2023-03-27 10:36:59 följande:
    Ganska löjligt inlägg, att tro att alla ska kunna bo så nära sina arbeten. 
    Läs vad jag skriver i tråden, i stället för att fantisera i hop vad jag tycker.
  • PH76
    Tukt skrev 2023-03-27 15:45:29 följande:
    Det jag menar är att restid, resmöjligheter är ett av flera saker man bör tänka på, innan man börjar se sig om efter "mysiga" radhusområden. 
    Men det är väl något alla tar in i beräkningarna, resa till jobb, resa till skolor, affärer, osv osv. Men sen så kan inte alla få full pott i alla kategorier då det finns en tillgänglighetsfaktor och prislapp kopplat till det.

    Du får det att låta som att du kommit upp med något nytt, detta är en självklarhet för de allra flesta.
  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-27 17:40:51 följande:
    Men det är väl något alla tar in i beräkningarna, resa till jobb, resa till skolor, affärer, osv osv. Men sen så kan inte alla få full pott i alla kategorier då det finns en tillgänglighetsfaktor och prislapp kopplat till det.

    Du får det att låta som att du kommit upp med något nytt, detta är en självklarhet för de allra flesta.
    Nytt är det definitivt inte. Men redan i början av tråden så tenderade det uppstå lite av en tävling om hur många mysiga radhusområden man kände till.
    Det jag försökte få TS att tänka till om, var att börja i andra änden, att se vilka behov som fanns för att få i hop livspusslet. 
    Men det verkar som en vettig diskussion runt levnadsvillkor var mindre intressant än att lobba in områden.
  • Rockärbäst
    Anonym (Mina erfarenheter) skrev 2023-03-27 11:16:16 följande:

    Jag är uppvuxen i Huddinge (Hörningsnäs hete området) Huddinge är så stort vissa områden som Skogås är inte trevligt alls medan andra är väldigt bra. Huddinge har bra skolor, det finns både större och mindre så man kan välja efter vad man tror skulle passa barnet bäst och det finns många gymnasieprogram. Sen finns det mycket natur och naturreservat (om man gillar sånt) flera badsjöar och centrumet är stor. Kommunaltrafiken är också bra. 


    Jag har aldrig bott i Upplands Väsby men är ofta där. Vid stationen är det inte så trevligt men det finns många bra områden jag rekommenderar Bollstanäs det är mest villor men det finns radhus också. Det finns många fina promenadstråk, en badsjö och det är väldigt lugnt. Tyvärr tar det en stund att ta sig till stan och det är för långt för att man ska kunna gå till tåget. (Man måste ta buss) 


    Vi bor som sagt i Upplands Väsby,  i området Runby som är blandat villor/radhus/hyresrätter/bostadsrätter. 
    Vi bor i villa och för oss tar det ca 7 - 8 min att gå till stationen. 
  • Rockärbäst
    Anonym (Mina erfarenheter) skrev 2023-03-27 11:16:16 följande:

    Jag är uppvuxen i Huddinge (Hörningsnäs hete området) Huddinge är så stort vissa områden som Skogås är inte trevligt alls medan andra är väldigt bra. Huddinge har bra skolor, det finns både större och mindre så man kan välja efter vad man tror skulle passa barnet bäst och det finns många gymnasieprogram. Sen finns det mycket natur och naturreservat (om man gillar sånt) flera badsjöar och centrumet är stor. Kommunaltrafiken är också bra. 


    Jag har aldrig bott i Upplands Väsby men är ofta där. Vid stationen är det inte så trevligt men det finns många bra områden jag rekommenderar Bollstanäs det är mest villor men det finns radhus också. Det finns många fina promenadstråk, en badsjö och det är väldigt lugnt. Tyvärr tar det en stund att ta sig till stan och det är för långt för att man ska kunna gå till tåget. (Man måste ta buss) 


    Vi bor som sagt i Upplands Väsby,  i området Runby som är blandat villor/radhus/hyresrätter/bostadsrätter. 
    Vi bor i villa och för oss tar det ca 7 - 8 min att gå till stationen. 
Svar på tråden Köpa radhus i Stockholmsområdet?