Namnet Gunnar?
Vad tycker ni om namnet Gunnar på en liten nyfödding idag? Tycker själv det är jättefint men vet inte om jag är helt ensam om det.
Vad tycker ni om namnet Gunnar på en liten nyfödding idag? Tycker själv det är jättefint men vet inte om jag är helt ensam om det.
Du ska välja det som känns bäst för dig och inte efter vad andra tycker.
Gunnar, tänker inget specieltt om det. Lite som Ragnar.
Heter barn Birger idag? Eller Börje?
Rolf, fungerar det?
Varför bry sig om hur det ska funka i engelsktalande länder? Som om man tror att ens barn automatiskt ska bli jänkare eller britter? Krokodiljagande aussie?
Skit i vad folk tycker. Det är högre status på äldre namn än de moderna. Alla studier visar på att man får större respekt och högre lön med stabila namn.
Därmed menar jag att även de med moderna namn inte ska bry sig om vad folk tycker om deras namn.
Man ska inte bry sig ett dugg utan välja det som man gillar bäst själv-oavsett om det är Gunnar, Olof, Eva-Lena, Sammy-Jo, Noah, Tindra, Amber eller Lisa-Li.
Kör på.
Tror inte att Gunnar på något sätt kommer sticka ut eller verka konstigt. Vet själv ett par små barn som heter det. Jättefint!
Tror inte att Gunnar på något sätt kommer sticka ut eller verka konstigt. Vet själv ett par små barn som heter det. Jättefint!
Jag inser till min fasa att alla gamla gubbnamn är tillbaka. För mig vore det fullständigt otänkbart att ha Gunnar som tilltalsnamn.
Som mellannamn, visst inga problem. Men inte en chans på miljonen att kalla min son för Gunnar.
Tycker samma om Folke, Bertil och liknande.
Jag känner en Gunnar, han är 70 år i år. Folke, min kusin, hade varit runt 80 om han levt och Bertil då... han hade varit i drag med 90.
Fast i ärlighetens namn kände jag en Bertil en gång i tiden, han är väl runt 55 idag skulle jag tro. Ingen kallade honom för Bertil dock, alla sa Berra.
Får väl hoppas att stackars Gunnar får ett hyfsat smeknamn också, Gurra kanske? Även om det mest används om stackare med namnet Gustav. Det är dock inte lika gräsligt som de andra namn jag nämnt.
Fattar inte heller hur man kan döpa en dotter till t ex Märta. Eller Blenda, Eivor... och liknande.
Jag är lyckligt lottad som har små barnbarn med mer "normala" namn. Det är jag glad för.
Namn tycks ha en förmåga att växa ihop med barnet på ett fint sätt.
Gunnar är lite förlegat men helt säker på gång snart igen, varför inte vara tidigt ute om man gillar det?
Sen kan det vara bra att känna efter så det funkar med syskonets namn.
Folke? Jättekul och gulligt, tycker jag.
Kan bli lite udda om barnen skulle heta Folke och Liam..
Folke och Gunnar funkar fint. Eller Folke och Åke (hörde det häromdagen på en nyfödd, också jätteroligt och gulligt).
Eller Folke och Figge, Folke och Fabian..
som nån sa, ge ett lite mer safe namn som andranamn så kan han byta om han själv inte gillar sitt namn när han blir äldre.
Jag inser till min fasa att alla gamla gubbnamn är tillbaka. För mig vore det fullständigt otänkbart att ha Gunnar som tilltalsnamn.
Som mellannamn, visst inga problem. Men inte en chans på miljonen att kalla min son för Gunnar.
Tycker samma om Folke, Bertil och liknande.
Jag känner en Gunnar, han är 70 år i år. Folke, min kusin, hade varit runt 80 om han levt och Bertil då... han hade varit i drag med 90.
Fast i ärlighetens namn kände jag en Bertil en gång i tiden, han är väl runt 55 idag skulle jag tro. Ingen kallade honom för Bertil dock, alla sa Berra.
Får väl hoppas att stackars Gunnar får ett hyfsat smeknamn också, Gurra kanske? Även om det mest används om stackare med namnet Gustav. Det är dock inte lika gräsligt som de andra namn jag nämnt.
Fattar inte heller hur man kan döpa en dotter till t ex Märta. Eller Blenda, Eivor... och liknande.
Jag är lyckligt lottad som har små barnbarn med mer "normala" namn. Det är jag glad för.
Jag tycker det är superfint! Hade det som förslag till mitt barn men det blev en flicka så då var det inte lika fint kanske.
Puffar tråden. Lutar åt en Gunnar; men ni som har barn som heter det, hur ses det? Har ni fått kommentarer från utomlands om att det låter hårt?
Älskar verkligen namnet som sådant men barnet ska ju leva med det.
Puffar tråden. Lutar åt en Gunnar; men ni som har barn som heter det, hur ses det? Har ni fått kommentarer från utomlands om att det låter hårt?
Gunnar tänker jag på.
Ett av de vidrigaste namnen som finns enligt mig. Men smaken är som baken. Gillar du namnet kör på det men räkna med att folk i hemlighet kommer rynka på näsan när de hör vad gossen heter.
Ett av de vidrigaste namnen som finns enligt mig. Men smaken är som baken. Gillar du namnet kör på det men räkna med att folk i hemlighet kommer rynka på näsan när de hör vad gossen heter.