• Anonym (Hmm)

Namnet Gunnar?

Vad tycker ni om namnet Gunnar på en liten nyfödding idag? Tycker själv det är jättefint men vet inte om jag är helt ensam om det.

• Svar på tråden Namnet Gunnar?
  • Alessia

Gunnar är ett bra och rejält namn, vuxet, för barnet ska väl växa upp, bli vuxen och leva med sitt namn tills 80+ ?
    Andra bra vuxna namn som givits till pojkbarn i min närhet är Anders, Yngve, Peter och Björn.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-03-25 20:15:05 följande:
    Jag tycker dock alla de namnen, inklusive Gunnar, är jättefula och gubbiga. De är ju poppis just nu, så jag tänker att många säkert tycker att det är fint, men ärligt talat fattar jag inte att folk vill ge bebisar såna gubbiga namn. 
    Smaken är ju som baken. Namn för mig går i intervall, så det är normalt. En dag blir Henrik, Viktor och Anders gubbarnas gubbar. En annan dag fylls ålderdomshemmen av många Liam, Kevin och Julians.
  • Anonym (Jättefint)

Jag tycker namnet Gunnar är jättefint och passar från bebis till vuxen. Vi hade med Gunnar på namnlista för 14 år sedan men då systers svärfar hette det så gick det bort. 

Men fortfarande riktigt fint och gulligt. Malte, Tore, Folke och Hilding är andra favoriter. 

Men tycker ni absolut ska välja Gunnar om ni är sugna på det. 

• Tukt
    Anonym (Vc) skrev 2023-03-25 21:16:15 följande:

Varför bry sig om hur det ska funka i engelsktalande länder? Som om man tror att ens barn automatiskt ska bli jänkare eller britter? Krokodiljagande aussie?

Skit i vad folk tycker. Det är högre status på äldre namn än de moderna. Alla studier visar på att man får större respekt och högre lön med stabila namn. 

Därmed menar jag att även de med moderna namn inte ska bry sig om vad folk tycker om deras namn. 

Man ska inte bry sig ett dugg utan välja det som man gillar bäst själv-oavsett om det är Gunnar, Olof, Eva-Lena, Sammy-Jo, Noah, Tindra, Amber eller Lisa-Li. 

Kör på. 

Varför? Jo för att vi lever i en rätt internationell värld, och då kan det vara praktiskt, Men det är bara en av flera parametrar såklart.
  • Anonym (Vc)

Ok. Då kan barnet heta Mohammed istället. Eller Johnny. Det är bara i Sverige som anglofilerna får panik om namnet inte funkar på engelska. 

Ja, ungarna skriker ju fuck hela tiden och låter som idioter så det förstår man ju att det är deras internationella föräldrar som lär de detta. 

Nej. Skaffa ett rejält svenskt namn. Det blir bara pinsamt annars. 

Hälsar amerikanen. 

• Anonym (Hmm)

Om namnet är lätt att uttala på engelska är inget vi helt bryr oss om, numer är världen så internationell att det finns namn som är betydligt svårare att uttala än de vi ändå tänker på. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jättefint) skrev 2023-03-25 22:23:31 följande:

Jag tycker namnet Gunnar är jättefint och passar från bebis till vuxen. Vi hade med Gunnar på namnlista för 14 år sedan men då systers svärfar hette det så gick det bort. 

Men fortfarande riktigt fint och gulligt. Malte, Tore, Folke och Hilding är andra favoriter. 

Men tycker ni absolut ska välja Gunnar om ni är sugna på det. 

Ja, alla de namn du listade där gillar vi också. Syskonet heter just Folke :).
  • Anonym (RH)

Jag gillar Gunnar! Mitt lilla barnbarn heter Stig, det är inte heller så vanligt Hjärta

• Anonym (Ladybug)

Jag tycker det är jättefint! Ett starkt, tydligt och vackert namn, och som några skriver, snart är Kevin gubbigt, så fastna inte i om någon tycker det är ålderdomligt.

Svar på tråden Namnet Gunnar?