• AndreaBD

    Uppsägningstid när företaget inte finns kvar - nytt jobb?

    Jag har en komplicerad jobbsituation just nu. Jag har jobbat i många år i en verksamhet, som nu ska läggas ner. Jobbade länge ca. 80 %, men gick ner till 40 % i januari då jag började ett annat jobb på 50 % då. Misstänkte ju att verksamheten kommer att läggas ner och jag hade möjligheten att få det andra jobbet. 

    Nu när mitt långvariga jobb ska stängas ner, tänkte jag försöka få jobba heltid på det nya jobbet. DOCK - nu fick jag höra att jag har ETT ÅR i uppsägningstid (ifrån arbetsgivarens sida).  Och vi inte ens officiellt uppsagda! Så, vi blir uppsagda nästa vecka - det är redan april. Så då menade en kollega att det vore dumt av mig att öka tid på det nya jobbet. Den gamla arbetsgivaren måste ju betala mig i ett år. Och nej, det går inte att jobba på annan verksamhet. Enligt avtalet gäller arbetsplikten bara den arbetsplatsen.

    Dock undrar jag också: Får man inte ändå jobba i ett nytt jobb, även om jag skulle gå upp till 100 % där? Gamla jobbet finns ju inte kvar. 

  • Svar på tråden Uppsägningstid när företaget inte finns kvar - nytt jobb?
  • Anotherone
    AndreaBD skrev 2023-03-30 18:36:46 följande:
    Det är dock inte alls frågan. Det FINNS INGEN verksamhet kvar om tre månader. Så, jag var förvånad att höra att jag får lön i 12 månader efter att de säger upp mig. Visserligen bara 35 eller 40 %, jag gick ju ner i arbetstid när jag började det andra deltidsjobbet i år. 

    Frågan är om jag får jobba upp till 60 % på det nya jobbet, eller även 100 % och ändå få lön från gamla jobbet?
    Om det finns verksamhet eller inte är inte relevant för de regler som gäller. Om de säger upp dig och du har rätt till lön i 12 mån så är det deras problem att lösa. Och blir du arbetsbefriad så är det ju kanske korkat att själv säga upp sig och bara får lön i säg 3 månader?
    Normalt sett har man arbetsskyldighet under uppsägningstid precis som man annars har, förutom att man som medarbetare ska ges tid och möjlighet att söka andra jobb. Men finns det rent praktiskt/fysiskt ingen arbetsplats har svårt att se att någon part skulle propsa på arbetsskyldighet eller sätta P för individer som HAR andra jobb att arbeta där. Men det behöver avtalsansvarig kika på, eller ditt fackförbund. För att kunna avsluta alla "affärer" så skulle man också kunna tänka sig att de säger upp medarbetarna och betalar ut uppsägningslönen som ett vederlag i klumpsumma och då är ju alla fria att göra som de vill sen i princip. De blir av med kostnaden direkt och ni går vidare. 
  • AndreaBD
    Anotherone skrev 2023-03-30 23:18:14 följande:
     För att kunna avsluta alla "affärer" så skulle man också kunna tänka sig att de säger upp medarbetarna och betalar ut uppsägningslönen som ett vederlag i klumpsumma och då är ju alla fria att göra som de vill sen i princip. De blir av med kostnaden direkt och ni går vidare. 
    Ja, vår chef menade också: De får väl köpa ut dig! Men det vore ju dumt att gå med på något mindre än dessa 12 månaders lön. Chefen är ju helt på vår sida. Han brukade äga verksamheten men den blev sedan uppköpt av en av Sveriges största vårdföretag. Själv ska han gå i pension. Men jag förstår inte riktigt hur han menade. Ska fråga honom på måndag. 

    Det du säger där - jag kan väl gå vidare ändå? Varför skulle jag gå med på en klumpsumma om det är mindre? Chefen sa att enligt kollektivavtalet kan de inte tvinga oss jobba in nån annan verksamhet. 
  • Anotherone
    AndreaBD skrev 2023-03-31 08:38:11 följande:
    Ja, vår chef menade också: De får väl köpa ut dig! Men det vore ju dumt att gå med på något mindre än dessa 12 månaders lön. Chefen är ju helt på vår sida. Han brukade äga verksamheten men den blev sedan uppköpt av en av Sveriges största vårdföretag. Själv ska han gå i pension. Men jag förstår inte riktigt hur han menade. Ska fråga honom på måndag. 

    Det du säger där - jag kan väl gå vidare ändå? Varför skulle jag gå med på en klumpsumma om det är mindre? Chefen sa att enligt kollektivavtalet kan de inte tvinga oss jobba in nån annan verksamhet. 
    Klumpsumma ska förstås aldrig vara mindre. 
  • AndreaBD
    Anotherone skrev 2023-03-31 09:24:10 följande:
    Klumpsumma ska förstås aldrig vara mindre. 
    Du menar de skulle bara vilja betala det i en klumpsumma, bara för att inte behöva komma ihåg det? För mig skulle det nog innebära mer skatt - tror jag i alla fall. 
  • Anotherone
    AndreaBD skrev 2023-03-31 14:23:12 följande:
    Du menar de skulle bara vilja betala det i en klumpsumma, bara för att inte behöva komma ihåg det? För mig skulle det nog innebära mer skatt - tror jag i alla fall. 
    Just den månaden blir skatten högre. Men utslaget på helår blir det ingen skillnad och man kan aldrig betala för mycket. Det är också möjligt att på förhand söka jämkning hos SKV, då lämnar du ett beslut till arbetsgivaren om vilken % skatt hen ska dra på klumpsumman utifrån hur du uppskattat dina övriga inkomster för året. Så blir det lite mer utspritt. Men på totalen är det ingen skillnad. 
  • Pilsner

    Glöm inte tjänstepensionsinbetaltningarna för de 12 månaderna.

  • AndreaBD
    Anotherone skrev 2023-03-31 14:49:49 följande:
    Just den månaden blir skatten högre. Men utslaget på helår blir det ingen skillnad och man kan aldrig betala för mycket. Det är också möjligt att på förhand söka jämkning hos SKV, då lämnar du ett beslut till arbetsgivaren om vilken % skatt hen ska dra på klumpsumman utifrån hur du uppskattat dina övriga inkomster för året. Så blir det lite mer utspritt. Men på totalen är det ingen skillnad. 
    Okej.... Men är det inte så att man måste betala mer statlig skatt om man tjänar över en viss gräns? Och det räknas väl per månad? 
  • AndreaBD
    Pilsner skrev 2023-03-31 15:11:56 följande:

    Glöm inte tjänstepensionsinbetaltningarna för de 12 månaderna.


    Hur gör jag det??
  • Anotherone
    AndreaBD skrev 2023-03-31 15:24:39 följande:
    Okej.... Men är det inte så att man måste betala mer statlig skatt om man tjänar över en viss gräns? Och det räknas väl per månad? 
    Det löser sig när man ser det på helår.
    Men tänk så här, om du tjänar 25000kr per månad på ett ställe så skattar du i kolumn 1 (vanligen) på det beloppet. 
    Sen får du mycket mer pengar en specifik månad varpå man går in i engångstabellen och räknar utifrån en beräknad årsinkomst. 
    Men man kan också ta den här klumpsumman, dela på 12, addera till de 25000kr man har varje månad och se var i tabellen man hamnar. Den mellanskillnaden är det som engångsskatten ska ta höjd för.

    På engångsbelopp kan det ibland slarvas med tjänstepension så se till att det står uttryckligen på överenskommelsen. 
  • AndreaBD
    Anotherone skrev 2023-03-31 17:41:21 följande:
    Det löser sig när man ser det på helår.
    Men tänk så här, om du tjänar 25000kr per månad på ett ställe så skattar du i kolumn 1 (vanligen) på det beloppet. 
    Sen får du mycket mer pengar en specifik månad varpå man går in i engångstabellen och räknar utifrån en beräknad årsinkomst. 
    Men man kan också ta den här klumpsumman, dela på 12, addera till de 25000kr man har varje månad och se var i tabellen man hamnar. Den mellanskillnaden är det som engångsskatten ska ta höjd för.

    På engångsbelopp kan det ibland slarvas med tjänstepension så se till att det står uttryckligen på överenskommelsen. 
    Okej. Tack. 
  • GGN

    Vad hade dina kollegor gjort efter de där tolv månaderna..? Är väl jättebra att man har ett jobb färdigt. 

  • AndreaBD

    Fick höra idag, när jag pratade med facket, att man INTE kan få  pengar under uppsägningstiden  från gamla jobbet och börja nytt jobb (eller utöka tiden på det nya jobbet som man redan har)

    Jag har ju 50 % på det nya, men om jag jobbar mer så dras det av från lönen från det första jobbet (40 %). Så antigen så håller jag det nya jobbet på 50 % i 7 månader till efter juni, ELLER så kanske jag får ett erbjudande om någon klumpsumma och då kan jag ta det (om det ser ut som att jag kan få jobba heltid).  

Svar på tråden Uppsägningstid när företaget inte finns kvar - nytt jobb?