• Anonym (TS)

Otrevliga kollegor på varje arbetsplats

Hej! 

Jag har en fråga angående otrevliga/ dryga kollegor. 

Som person är jag lugn, tar inte för mig socialt för mycket på jobbet, men är ändå öppen socialt småpratar i fikarummet, är trevlig, ler mycket, hjälpsam, säger aldrig mina åsikter då jag inte vågar, kommer aldrig med klagomål heller, försöker va så oskyldig och lättsam som möjligt då jag har en stark konflikträdsla. 

Ändå stöttar jag som ny på olika arbetsplatser på personer som är otrevliga/ dryga, kommer med dumma kommentarer så det låter som jag inte kan nånting osv.

Mitt sätt klara av dessa människor är att vara ännu mer lugn, hålla lite avstånd men ändå vara trevlig, önska dom en trevlig helg, fortsätta vara en trevlig och hjälpsam kollega, inte argumentera tillbaka osv.

Men det blir inte bättre? 

Får höra privat av mina nära och kära att jag ska få mer självförtroende, våga säga vad jag tycker osv. Men blir det inte VÄRRE då med dessa kollegor? 

Vad hade ni gjort? Vad är er erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Otrevliga kollegor på varje arbetsplats
  • Anonym (Levin)
    Tow2Mater skrev 2023-04-08 15:16:11 följande:

Otrevliga/ dryga kommentarer kan du ju bara ignorera, men de kommentarer som låter som du inte kan nånting borde du börja bemöta på ett sakligt sätt, för att visa att du kan. Det kommer ge dig större respekt på arbetsplatsen.

Förstår inte vilka slags arbetsplatser detta verkar vara vanligt på, men kan gissa inom kvinnodominerade vården. Vuxna människor borde kunna bete sig bättre på jobbet.

Jag undrar detsamma. Vad är det för knäppa ställen du hamnat på, TS? Jag tycker att det låter som arbetsplatser med dålig/otydlig ledning. På såna ställen kan hackordning i personalgruppen frodas. Har hört att det tyvärr ofta är dåliga chefer inom omsorg/vård. Vet inte om det stämmer. 
  • Anonym (Levin)

Kan tillägga att jag jobbat i kvinnodominerat yrke (ej vård/omsorg) i snart 20 år och inte känner igen sånt beteende. 

• Anonym (Stella)

Jag har arbetat både på kvinnodominerade och mansdominerade arbetsplatser och enda ställena jag mött den typen av bemötande är som kvinna på en  mansdominerad arbetsplats. Min man har dock mött det som man på en kvinnodominerad arbetsplats. 

Sorry för OT 

• Carolatom07

Folk har en tendens att ibland vara mer elaka och nedlåtande mot de som är lite känsliga och kanske lite för snälla. Jag hade det problemet som yngre när jag var på olika praktik- och arbetsplatser. Jag kunde inte heller ta för mig socialt och ville ofta inte "störa i onödan" genom att inleda konversationer. Jag trodde då att det bästa var att hålla en låg profil, men ändå vara trevlig och tillmötesgående. Ofta vid fikarasterna var en del av de andra nedlåtande och försökte "maskera" sina elakheter med sarkasm och ironi. De äldre på arbetsplatserna upplevde jag ofta vara de bästa. De var ödmjuka och hjälpsamma, medan de som var runt min ålder och i 30-års-åldern ofta var de som var mest nedlåtande.

Med åren kom jag fram till att jag måste sluta be om ursäkt för att jag finns och våga ta plats, oavsett vilka människor som är i min omgivning. Och det visade sig vara rätt recept.

• Tesse1000

Ett bra och icke-konfrontativt svar brukar vara ?Hur tänker du nu?? eller ?Hur menar du nu??. Då har man inte gått i polemik, men personen tvingas ändå att reflektera över vad de sagt.

• Anonym (B)

Min erfarenhet är att folk på arbeten är parasiter.

Jag var en som var tyst och aldrig sa ifrån tills jag explodera och började säga ifrån varenda dryg/idiotisk kommentar, det gjorde riktigt gott för min mentala hälsa måste jag säga :)

Så mitt tips är att absolut inte ignorera och bara ta in, utan faktiskt säga ifrån varenda skit kommentar du får, VARENDA EN! Speciellt DU som är konflikträdd och är tyst, you need this.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (B) skrev 2023-04-08 19:56:23 följande:

Min erfarenhet är att folk på arbeten är parasiter.

Jag var en som var tyst och aldrig sa ifrån tills jag explodera och började säga ifrån varenda dryg/idiotisk kommentar, det gjorde riktigt gott för min mentala hälsa måste jag säga :)

Så mitt tips är att absolut inte ignorera och bara ta in, utan faktiskt säga ifrån varenda skit kommentar du får, VARENDA EN! Speciellt DU som är konflikträdd och är tyst, you need this.

Håller helt med, varje idiotisk eller elak kommentar som man ignorerar bryter ner en, bit för bit. Man bör säga ifrån eller åtminstone reagera på något sätt.

Jag kommerihåg en kvinnlig kollega som började himla med ögonen på ett möte för att hon blev sur när jag fick beröm av en kollega. Då vände jag mig demonstrativt mot henne och bara tittade på henne med stor förvåning och stora ögon. Sen hade jag inga problem med henne längre. 

• Anonym (B)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-08 20:13:45 följande:

Håller helt med, varje idiotisk eller elak kommentar som man ignorerar bryter ner en, bit för bit. Man bör säga ifrån eller åtminstone reagera på något sätt.

Jag kommerihåg en kvinnlig kollega som började himla med ögonen på ett möte för att hon blev sur när jag fick beröm av en kollega. Då vände jag mig demonstrativt mot henne och bara tittade på henne med stor förvåning och stora ögon. Sen hade jag inga problem med henne längre. 

Ja precis, någon typ av reaktion behövs för att kunna släppa det tror jag, det byggs på annars..

Kan även vara farligt i längden för en att hela tiden ignorera/vara tyst när man innerst inne har tagit illa vid.. man kan få stora besvär med tarmen bland annat.. läskigt:|
  • Postman

En hel del människor ser snällhet som en svaghet genom detta försöker de ta kommandot. 

Försöka att stå för din sak och säg ifrån när det inte känns bra. Lyft också frågan med arbetsmiljöombudet på din arbetsplats samt med arbetsgivaren.  

Förekommer det kränkande särbehandling osv är din arbetsgivare enligt lagen skyldig att vidta åtgärder.  

• Anonym (vet de?)

Om du aldrig kommer med några egna åsikter, vet folk verkligen att du vet vad du håller på med?

Jag jobbade med en kille som inte sa pip förutom som svar på direkta frågor och knappt ens då. Mitt första intryck av honom var inte direkt det av någon enorm kompetens. Nu är jag som jag är och hade någon typ av kampanj för att få honom att lita på mig. Pratade glatt med honom och ignorerade att svaren ofta var enstaviga, frågade om han ville fika/äta lunch osv. När han äntligen öppnade upp visade det sig att han är bland de smartaste och mest kunniga personer jag känner.

Nu säger jag inte att du är lika illa som min fd kollega men det kan vara något att ha i åtanke, TS.

• Anonym (Dubbel-Jocke)
    Anonym (TS) skrev 2023-04-08 11:31:35 följande:
    Otrevliga kollegor på varje arbetsplats

Hej! 

Jag har en fråga angående otrevliga/ dryga kollegor. 

Som person är jag lugn, tar inte för mig socialt för mycket på jobbet, men är ändå öppen socialt småpratar i fikarummet, är trevlig, ler mycket, hjälpsam, säger aldrig mina åsikter då jag inte vågar, kommer aldrig med klagomål heller, försöker va så oskyldig och lättsam som möjligt då jag har en stark konflikträdsla. 

Ändå stöttar jag som ny på olika arbetsplatser på personer som är otrevliga/ dryga, kommer med dumma kommentarer så det låter som jag inte kan nånting osv.

Mitt sätt klara av dessa människor är att vara ännu mer lugn, hålla lite avstånd men ändå vara trevlig, önska dom en trevlig helg, fortsätta vara en trevlig och hjälpsam kollega, inte argumentera tillbaka osv.

Men det blir inte bättre? 

Får höra privat av mina nära och kära att jag ska få mer självförtroende, våga säga vad jag tycker osv. Men blir det inte VÄRRE då med dessa kollegor? 

Vad hade ni gjort? Vad är er erfarenhet av detta? 

Finns minst ett rövhål på varje arbetsplats. Verkar vara oundvikligt.
  • Polyrytm
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-08 13:34:38 följande:

Familjefriden. 

😁

Teknikens under.
Svar på tråden Otrevliga kollegor på varje arbetsplats