TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-21 22:41:21 följande:
Dina erfarenheter skiljer sig från mina, Det beror nog på att du gjort en klassresa?
Jag började skolan på sjuttiotalet i en skola i ett välbärgat villaområde och där var det lugnt och skötsamt ända upp i nionde klass. Ingen rökte i princip, mer än någon stackars tjej från hyreshusområdet i utkanten av skolans upptagningsområde. Ingen snusade. Jag såg inget våld på nio år i grundskolan.
Mina barn har gått i skolan på 2000 talet och 2010 talet i ett liknande övre medelklassområde och det har varit betydligt tuffare miljö i skolan. Dels tror jag det beror på en allmänt tuffare attityd i samhället där jaget går före laget , som någon utryckte det i en annan tråd. Dels var det så att på sjuttiotalet var mammorna hemmafruar i de finare villaområdena och därför hade man mer tid för barnen. Man hade tid att uppfostra dem på ett bra sätt och tid stt vara ett gott föredöme och tid att vara närvarande som förälder. Idag skall föräldrarna i de fina villaområdena göra karriär båda föräldrarna och ingenvart tid vare sig för att se eller uppfostra barnen. Observera att nu jämför jag livsvillkoren i välbärgade villakvarter på sjuttiotalet med nutid, inget annat,
Möjligt men mina barn går ändå i samma skolor som jag gick på. Vi kommer ha gått på samma högstadieskola, jag gick på en annan grundskola.
Jag gick högstadiet på 90-talet och det var ingen skillnad mellan vilka som festade, rökte gjorde väl kanske inte de mest inbitna sportfånarna men fest var ingen skillnad. Mycket skinnskallar som bråkade på helgerna och det kom ofta skinnbulor från sthlm.
Jag upplevde 90-talet som väldigt stökigt. Sen har vi varit förskonade från gäng och skjutningar, tyvärr verkar det nått oss nu men tack och lov var dom helt talanglösa och sitter inne. Men det kan ju också vara så att vi bara har haft tur och våra barn hamnat på en bra skola i en lugn tid, flera elever i äldsta dotterns klass har bytt till den senaste åren från andra skolor.
Bor man i en mindre stad så finns det sällan "finare" skolor, de välbärgade delarna blandas ändå med hyresområdena. Eller så är det så enkelt att flickorna hade det lugnt när jag gick i skolan också och det var vi grabbar som strulade. Vi gav ju oss aldrig på dom så deras upplevelse kan ju vara helt annorlunda än min.
Jag har varit ute och föräldravandrat och funderade seriöst vad ungdomarna idag sysslar med på helgerna. På den största helgen när jag var ung hade dom knappt luktat på en folköl