• Anonym (Anonym)

Tror inte min sambo är pappa till vårt barn

Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt. 

• Svar på tråden Tror inte min sambo är pappa till vårt barn
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 16:41:13 följande:
    För att bli tydligare. vi påbörjade hela vår relation med att direkt bli gravida. Han visste att jag träffade en annan i anslutning till allt detta. 
    Då borde han med vilja veta. 
  • Anonym (HH)

Han kan ju ändå adoptera barnet. 

• Anonym (K)
    Anonym (HH) skrev 2023-04-27 18:40:48 följande:

Han kan ju ändå adoptera barnet. 

Kan och kan, det beror på om den rätta pappan tillåter det.
  • Anonym (Pappan)

Jag trodde att denna tråden skulle ge svar på helt andra frågor. TS sambo vet hur läget ligger till. Det är den juridiska biten som är intressant här.

Vad händer om TS sambo gör ett DNA-test som visar att han inte är pappan? Kommer TS sambo fortsatt vara registrerad som fader tills det är bevisat vem som är biologisk far om sambon inte aktivt vill avregistrera sig som fader? Eller går en dator in och registrerar okänd fader på barnet direkt?

Och vad gäller kring vårdnadshavsbiten? Registrerad fader betyder inte automatiskt vårdnadshavare. Förlorar man automatiskt vårdnaden om man förlorar faderskapet?

Är det möjligt att göra ett anonymt DNA-test?

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 12:14:07 följande:
    Tror inte min sambo är pappa till vårt barn

Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt. 

Vem skulle vara pappan då? Om du har haft oskyddat sex med någon annan än din sambo så finns det ju en risk är den mannen är biologisk far, sedan är det väl så att din sambo tagit på sig faderskapet vid födseln så har har ju en vill lagstadgad rätt där samt hur väl du tänker involvera en andra man som kan tänkas vara far
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 16:41:13 följande:
    För att bli tydligare. vi påbörjade hela vår relation med att direkt bli gravida. Han visste att jag träffade en annan i anslutning till allt detta. 
    Haha . Blir även knäppare att skriva bli gravida i plural när du inte vet vem pappan är. 
  • Anonym (man)
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-27 16:38:37 följande:
    Du får ursäkta att jag ömmar mer för ett litet barn än för en man som ändå har valt den här personen till sin fru/flickvän och klarar sig bra själv utan henne. 

I min värld är barnet nummer ett. Ser att det finns andra sätt att se på världen i den här tråden. 
    Anonym (Bevisat samband) skrev 2023-04-27 14:53:14 följande:

Mammans skull givetvis. Risken om hon berättar nu är stor att hon blir singelmamma. Rent generellt kan jag hålla med er, vad man borde göra, vad som är moraliskt rätt, men det straffar sig. 

Vad TS borde göra om hon vill behålla mannen är att inte berätta samt skaffa ett till barn. Med honom givetvis, inte vänstra igen. 
    När man väljer att bli förälder har man också valt att sätta sig själv i andra rummet under ett antal år, barnets behov får styra. Det är inte kul att vara singelmamma, men det var ju ett medvetet val från hennes sida att riskera att sätta sig i den sitsen. Inte mycket att göra åt nu. Barnet och barnets biologiska pappa ska inte behöva straffas för det. 
    Du verkar läsa in saker jag inte skrivit. Jag anser också att prio ett är barnet, dock vänder jag mig mot att du skrev att barnet är "den enda" som inte valt sin situation. En man som är ovetande om att han inte är far till ett barn har näppeligen valt den situationen heller. 
    Nu har ju TS skrivit att han skulle ha varit medveten om ett visst överlapp mellan honom och en annan man, så den tesen är avskriven. Det lyfter ju visserligen fler frågor, som varför det inte gjordes ett faderskapstest vid födseln, varför TS man tog på sig faderskapet utan att veta....

(Prio två är de båda männen som är inblandade, TS kommer sist om du vill veta min rangordning)
  • Anonym (C)
    Anonym (K) skrev 2023-04-27 18:42:31 följande:
    Kan och kan, det beror på om den rätta pappan tillåter det.
    Det beror på vem som är skriven som pappan. I många fall går det också att lämna blankt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 16:38:58 följande:
    Så varför gjorde ni inte dna-tesr vid faderskapsutredningen? 
  • Anonym (S)

Om ni viste om detta varför gjorde ni inte faderskapstest direkt? Vad får dig att tro att din sambo inte är far?Har barnet mer likheter från den andra killen? Tänk på barnet i första hand och barnet har rätt att veta så kontakta familjerätten och gör test. Om inte din sambo är biologisk pappa, kontakta den andra killen och förklara läget. Skulle fallet vara så att den andra killen är pappa pch det bekräftas på papper så kommer inte din sambo ha rättigheter om barnet. Men du kan ju ändå låta han få ha ansvar över bebisen. Tänk på att barnet och pappan förtjänar sanningen. 

Jag var i en relation som tog slut när jag var gravid förra gången. Innan bebisen föddes hade jag träffat ny kille och pga olika omständigheter så bodde vi ihop när flickan föddes. Min nya kille var med på kontroller och på förlossningen. Han är som en pappa till henne. Skulle jag vara egoistisk skulle jag vilja ange min sambo som pappa till denna flicka. Men prioriterar barnets och biologiska pappan rättigheter högre än min och sambon egoism. För mig var det inte ens något jag tänkte på, då det är viktigt att göra rätt. Biologiska pappan ville göra faderskapstest och det bekräftades att flickan är hans. 

Mitt tips till dig är att sätta barnets och även den biologiska pappans rättigheter framför dig och sambons egoism. Så prata ut med din sambo, kontakta familjerätten, gör faderskapstest. 

• Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2023-04-27 21:56:49 följande:
    Det beror på vem som är skriven som pappan. I många fall går det också att lämna blankt.
    Det är faktiskt till och med så mycket enklare än man kan tro!

När ett barn föds så är socialnämnden skyldiga att utreda vem som är pappan så att faderskap kan fastställas. De gör detta genom att fråga dig om du vet vem pappan är eller om du misstänker vem/vilka som är/skulle kunna vara pappan. Om du inte vet eller väljer att inte berätta så kan socialnämnden fråga andra personer i din närhet om de vet vem som är pappan, sådana personer skulle till exempel kunna vara din familj/vänner 

Om det är så att varken du eller någon annan kan ge socialnämnden någon information som gör att de kan fastställa vem pappan är så kommer faderskapsutredningen att läggas ned och det kommer inte att fastställas någon fader.

Svar på tråden Tror inte min sambo är pappa till vårt barn