Anonym (Sanna) skrev 2023-05-03 09:41:57 följande:
Min vän fick först beviljat kejsarsnitt pga medicinsk anledning vid andra barnet tvingades hon till vanlig förlossning. Hon sa att kejsarsnitt var absolut att föredra. Försök att få till det igen, de öppnar ju upp det första snittet
Och jag som fick snitt med första och födde vaginalt med andra tycker att vaginalt definitivt var att föredra. Mycket snabbare läkning och jag kunde åka hem andra dagen. Med snittet fick vi ligga inne flera dagar extra (mitt i en pandemi, skittråkigt) och jag kunde inte ens gå ur sängen och byta blöja på mitt eget barn. Efter en vecka kunde jag börja gå korta korta promenader, medan efter vaginala förlossningen kunde jag gå vanliga promenader efter en vecka. För mig var det definitivt en mycket bättre upplevelse under både förlossningen och läkningen efter. Bara att kunna gå från förlossning till BB tre timmar efter att barnet kom ut, jämfört med 3 dagar att ta sig ur sängen som första gången.
Sorry att vi kommer ifrån huvudfrågan, men jag reagerar bara på att du skriver "försök få till det igen". Det är ju inte säkert att hennes eventuella vaginala förlossning kommer vara värre än snittet, som det var för just din vän...
Jag tycker det är upp till var och en att bestämma vad man känner sig trygg med och vill bara påpeka att allas upplevelser är väldigt olika.