• Anonymmamma12

Föda vaginalt efter kejsarsnitt (vbac)

Hej!

Jag väntar mitt andra barn efter att mitt första barn föddes med planerat snitt pga säte. Jag har alltid trott att jag kommer kunna föda vaginalt utan problem med nästa barn men har nu läst att det ökar risken för utrostruptur samt att moderkakan ska växa fast i ärret? Har fått sån ångest över detta och funderar på att önska ett till snitt, men om man då vill ha 3 barn känns risken för att moderkakan växer fast ännu läskigare då. Snälla dela med er av era erfarenheter kring att få fler barn efter ett kejsarsnitt!

• Svar på tråden Föda vaginalt efter kejsarsnitt (vbac)
  • Anonym (Hmm)

Hört att detta med ruptur är vanligare utomlands, att vi i Sverige är bättre att sy kejsarsnitt.

Hur långt har du mellan barnen?

• RaYzLeR

Både jag och syrran är förlösta med kejsarsnitt. Morsans livmoder var hjärtformad så vi låg med rumpan ner.

• Anonym (Ruptur)

Risken ökar men den är fortfarande liten. 
    Dvs även en person som inte fött med snitt innan har en risk för ruptur men som tidigare snittad är risken högre. De allra flesta som fött med snitt och som önskar vaginal födsel kan genomföra den. 
    Vill du ha fler barn så skulle läkare förmodligen råda dig till att testa vaginalt. För att genomgå fler kejsarsnitt är högre risk än om du föder vaginalt nu och det går bra och du har förutsättningar att göra det även med ditt tredje barn.
    i Sverige så rekommenderar man snitt om någon tidigare fött två barn med snitt. Så om du väljer snitt med nr 2 kommer du få fortsätta på det spåret. Du kan förstås önska vaginal födsel även efter två snitt men pm i Sverige är inte så. Du kan stöta på motstånd och du kan behöva föda på ett annat sjukhus där man i så fall bemannar utifrån den något högre risk som det innebär. 
    Jag har själv råkat ut för ruptur efter ett snitt, och om jag minns rätt så var det ca 20 såna case per år på det sjukhuset där jag födde vilket motsvarade 0,7% risk. Så för majoriteten går det alldeles utmärkt.

• Anonym (H)

Vad jag har förstått så är risken rätt liten både för fastvuxen moderkaka efter snitt och ruptur (en procent eller mindre), så jag tycker du ska välja det som känns bäst och tryggast för dig. Jag har själv erfarenhet av VBAC med andra barnet (första förlossningen slutade med akut snitt), det var dock inte i Sverige. Fick skriva på papper att jag var medveten om riskerna, vilket såklart fick mig att oroa mig mer, men allt gick bra. Känner också många som gjort flera snitt där allt gått bra. Kan inte säga att jag tycker det ena alternativet är bättre än det andra. Bara du inte sitter med några tankar om att det ena är en ?riktig? förlossning och det andra inte, det viktigaste är att du väljer det som du känner dig tryggast med. Det kan bli bra på flera sätt.

• Anonym (Ruptur)
    Anonym (H) skrev 2023-05-01 16:03:01 följande:

Vad jag har förstått så är risken rätt liten både för fastvuxen moderkaka efter snitt och ruptur (en procent eller mindre), så jag tycker du ska välja det som känns bäst och tryggast för dig. Jag har själv erfarenhet av VBAC med andra barnet (första förlossningen slutade med akut snitt), det var dock inte i Sverige. Fick skriva på papper att jag var medveten om riskerna, vilket såklart fick mig att oroa mig mer, men allt gick bra. Känner också många som gjort flera snitt där allt gått bra. Kan inte säga att jag tycker det ena alternativet är bättre än det andra. Bara du inte sitter med några tankar om att det ena är en ?riktig? förlossning och det andra inte, det viktigaste är att du väljer det som du känner dig tryggast med. Det kan bli bra på flera sätt.

Fint svar! Och så att man inte lägger någon värdering i eller att det skulle vara en prestation i det ena eller det andra. Man kan ha de bästa förutsättningarna och vill föda vaginalt, sedan så åker man på en infektion eller något händer på sluttampen som gör att det blir snitt igen. Då var det så det blev, varken mer eller mindre. 
  • Anonymmamma12

Åh tack för svar! Anonym (Ruptu­r), vill du berätta vad de gjorde när du fick rupturen? 

• Anonym (Xxx)

Och du har inte frågat din barnmorska om detta, för då hade du inte haft något att starta en tråd om på familjeliv??

• Anonym (Sprack)

Jag fick prova föda vaginalt efter snitt och råkade ut just för sprucken livmoder. Läkaren sa att ca 1% drabbas av det och orsaken är inte att de sytt dåligt utan sånt som händer.

• Anonym (Ett snitt)

Också jag födde vaginalt med andra, Första förlossningen blev snitt pga att han aldrig ville åka ner med huvudet. Jag var helt öppen i flera timmar men han ville inte ner med huvudet i själva förlossningskanalen och jag fick aldrig krystvärkar, så de beslutade om snitt.

Med andra barnet hade jag läst på lite om just det här du skriver om. Jag sa till min BM att jag ville ha en, vet inte vad det heter, men tryckmätare/ballong (?) insatt när jag kom till förlossningen. Så det satte de in rätt snart och då hade de koll hela tiden så inget hände. Vid en raptur ändras ju trycket i livmodern. Hade varit OK med ett snitt också men eftersom det gick jättebra så är jag nu i efterhand glad att ha fött vaginalt, det är en cool upplevelse på sitt sätt. Helt upp till dig vad du känner dig bekväm med, men hör med din BM om vilka extra säkerhetsåtgärder de kan sätta in för dig under en förlossning för att du ska känna dig trygg. Dessutom prata om hur snabbt det gick under din första förlossning, med andra ord om du hinner in till BB innan värkarna blir för starka. Min andra förlossning gick ungefär dubbelt så snabbt från första värken till bebisen var ute och har läst att det brukar vara så.

Som någon tidigare sagt, prata med din BM om dina alternativ :) Lycka till!

• Anonym (Ruptur)
    Anonymmamma12 skrev 2023-05-01 16:19:41 följande:

Åh tack för svar! Anonym (Ruptu­r), vill du berätta vad de gjorde när du fick rupturen? 

Ja vad hände, jag fann mig i en situation där förlossningen drog igång trots att jag önskat att få ett planerat snitt pga traumatisk upplevelse vid första förlossningen. Men jag fick noll gehör för det och så småningom efter många timmar i aktiv förlossning, precis under sluttampen när jag började närma mig 10cm öppen rasade plötsligt hjärtljuden samtidigt som jag började störblöda och fick väldigt väldigt ont i magen. Sen var det bara en fråga om minuter innan bebisen var född och som tur var klarade vi oss. Vi har mått dåligt efteråt både jag och barnets pappa men det går liksom inte att göra så mycket åt. Det blev som det blev.

• Anonym (Sanna)

Min vän fick först beviljat kejsarsnitt pga medicinsk anledning  vid andra barnet  tvingades hon till vanlig förlossning. Hon sa att kejsarsnitt var absolut att föredra. Försök att få till det igen, de öppnar ju upp det första snittet

• Anonym (Ett snitt)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-05-03 09:41:57 följande:

Min vän fick först beviljat kejsarsnitt pga medicinsk anledning  vid andra barnet  tvingades hon till vanlig förlossning. Hon sa att kejsarsnitt var absolut att föredra. Försök att få till det igen, de öppnar ju upp det första snittet

Och jag som fick snitt med första och födde vaginalt med andra tycker att vaginalt definitivt var att föredra. Mycket snabbare läkning och jag kunde åka hem andra dagen. Med snittet fick vi ligga inne flera dagar extra (mitt i en pandemi, skittråkigt) och jag kunde inte ens gå ur sängen och byta blöja på mitt eget barn. Efter en vecka kunde jag börja gå korta korta promenader, medan efter vaginala förlossningen kunde jag gå vanliga promenader efter en vecka. För mig var det definitivt en mycket bättre upplevelse under både förlossningen och läkningen efter. Bara att kunna gå från förlossning till BB tre timmar efter att barnet kom ut, jämfört med 3 dagar att ta sig ur sängen som första gången.

Sorry att vi kommer ifrån huvudfrågan, men jag reagerar bara på att du skriver "försök få till det igen". Det är ju inte säkert att hennes eventuella vaginala förlossning kommer vara värre än snittet, som det var för just din vän... Jag tycker det är upp till var och en att bestämma vad man känner sig trygg med och vill bara påpeka att allas upplevelser är väldigt olika.
  • SunnyP

Jag har fem barn, alla födda med kejsarsnitt men det blev tvillingar en gång så fyra graviditeter och snitt. Hur många snitt man kan göra är individuellt men efter två så rekommenderas man inte att föda vaginalt så det bör du ta med i beräkningen om du vill ha tre barn. Blir det ett till snitt så blir det snitt även vid en eventuell tredje graviditer. Jag har haft enkla graviditeter och återhämtat mig otroligt snabbt efter alla snitt. Både ruptur och att moderkakan växer fast i ärrvävnaden är ovanliga komplikationer även om det kan inträffa.

Svar på tråden Föda vaginalt efter kejsarsnitt (vbac)