Att inte ha empati/låg empati, kan man se det som ett handikapp?
Sitter just nu och pluggar om personlighetstörningar och skriver en argumenterande text om empati. Vissa ps ger ju låg eller brist på empati. Några av dessa lär sig sk kognitiv empati dvs de
lär sig de skall agera tex om någon är ledsen men de kan inte på riktigt känna med personen. Många av dessa är manipulativa och lurar andra på olika sätt.
Det jag undrar över, kan man vara en fungerande människa utan empati? Ska man se det som en funktionsnedsättning? Nu syftar jag inte på de kriminella utan de personer som finns mitt ibland oss men som saknar empati.
Fungetar de i relationer eller lyser det igenom? Hur mår dessa personer? Jag har förstått att många av dessa har en inneboende vrede de döljer, är impulsiva. Overta narcissister är ofta sociala och burdusa och genomskinliga medan psykopaten och Covert Narcissist ofta är introverta och framför allt sistnämnda ses som blyga, inåtvända och ofta använder sig av en stor offerkofta och iklär sig en offerroll.
Men hur är den psykiska hälsan hos dessa? Passar de in i gemenskapen eller lyser de igenom? Är de lyckliga? Eller egentligen olyckliga?
Nattliga funderingar