• Anonym (Milwakie)

Att inte ha empati/låg empati, kan man se det som ett handikapp?

Sitter just nu och pluggar om personlighetstörningar och skriver en argumenterande text om empati. Vissa ps ger ju låg eller brist på empati. Några av dessa lär sig sk kognitiv empati dvs de
    lär sig de skall agera tex om någon är ledsen men de kan inte på riktigt känna med personen. Många av dessa är manipulativa och lurar andra på olika sätt.

Det jag undrar över, kan man vara en fungerande människa utan empati? Ska man se det som en funktionsnedsättning? Nu syftar jag inte på de kriminella utan de personer som finns mitt ibland oss men som saknar empati.

Fungetar de i relationer eller lyser det igenom? Hur mår dessa personer? Jag har förstått att många av dessa har en inneboende vrede de döljer, är impulsiva. Overta narcissister är ofta sociala och burdusa och genomskinliga medan psykopaten och Covert Narcissist ofta är introverta och framför allt sistnämnda ses som blyga, inåtvända och ofta använder sig av en stor offerkofta och iklär sig en offerroll.

Men hur är den psykiska hälsan hos dessa? Passar de in i gemenskapen eller lyser de igenom? Är de lyckliga? Eller egentligen olyckliga?
    Nattliga funderingar

• Svar på tråden Att inte ha empati/låg empati, kan man se det som ett handikapp?
  • Anonym (Flippen)
    Anonym (Milwakie) skrev 2023-05-06 09:02:27 följande:
    Jag tror du blanda ihop begreppen här. Att ha empati innebär att se och förstå vad en annan människa behöver. Det är inte likställt med att behöva reagerar känslosamt på det. Sympati är när man tar in/tar över andras känslor. Något man pratar mycket om i tex vårdyrken. Empati är bra och ett måste medan de som sympatiserar för mycket dvs för patientens känslor till sina egna och får ångest och stor sorg av det sysslar med för mycket sympati. 
    Jag kanske blandar ihop begreppen. Men om man känner empati med någon så blir det kanske svårt att undika sympatisera också?
  • AndreaBD
    Anonym (Milwakie) skrev 2023-05-06 02:09:13 följande:
    Dessa har ju kognitiv empati, dvs de vet vad den andra personen behöver och kan låtsas ge det. Men det är inte äkta utan bara ett spel för att vinna något på det. Om det är så i ovan persons beskrivning vet jag dock inte. Sen finns det ju grader av empatibrist också. 
    Hm ja... jag tror det finns olika tolkningar av vad empati är. T.ex. en person på autismspektrum kan reagera fel, ha svårt att tolka rätt, men de kan ju älska en annan person och vilja den väl. Och ju bättre de känner någon, desto bättre vet de hur de bör göra. En regelrätt psykopat bryr sig inte och skulle bara agera stödjande om hen har en fördel av att göra det. Det kan aldrig handlar om att en psykopat genuint vill en annan person väl. 
  • AndreaBD
    Anonym (Milwakie) skrev 2023-05-06 09:02:27 följande:
    Jag tror du blanda ihop begreppen här. Att ha empati innebär att se och förstå vad en annan människa behöver. Det är inte likställt med att behöva reagerar känslosamt på det. Sympati är när man tar in/tar över andras känslor. Något man pratar mycket om i tex vårdyrken. Empati är bra och ett måste medan de som sympatiserar för mycket dvs för patientens känslor till sina egna och får ångest och stor sorg av det sysslar med för mycket sympati. 
    Jo, egentligen är det ju så. Men, i så fall skulle jag hellre ha sympati än empati, dvs jag skulle hellre se att folk nära mig  har det.
  • AndreaBD
    Anonym (Milwakie) skrev 2023-05-06 02:09:13 följande:
    Dessa har ju kognitiv empati, dvs de vet vad den andra personen behöver och kan låtsas ge det. Men det är inte äkta utan bara ett spel för att vinna något på det. Om det är så i ovan persons beskrivning vet jag dock inte. Sen finns det ju grader av empatibrist också. 
    Jo, men jag skulle ha svårt för "spelat omtänksamhet".
  • AndreaBD
    Anonym (Flippen) skrev 2023-05-06 03:55:35 följande:
    Skulle nästan klassa hög empati som ett mer funktionshindrande handikapp än låg. Ser man det som en skala så ligger väl merparten av människor i mitten. Jag kan tänka mig att människor med hög empati kämpar med ångest/ skuldkänslor, kanske inte kan läsa nyheterna utan att börja gråta. Tar man då människor med låg empati så kanske de helt enkelt inte bryr sig tillräckligt för att få ångest. Omgivningen kan säkert bli sårad av en empatilös, men omgivningen kan säkert bli negativt påverkade av någon som har "hög" empati också. Vissa situationer kanske kräver en viss klarsynthet, inte att vattenkranen vrids på.
    Men det är det man brukar kalla för sympati då. Empatin är ju egentligen snarare förmågan att bemöta folk på lämpligt sätt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Flippen) skrev 2023-05-06 04:01:12 följande:

Psykopati exempelvis är ju en diagnos, varav ett av symptomen är låg/ eller avsaknad av empati. psykopati behöver dock inte vara automatiskt att en person är farlig för samhället. Denne kan tvärtom vara till gagn för samhället. Tänker exempelvis på kirurger, dessa kanske är kapabla till att hålla sig lugna och tekniska även när blodet forsar.

Nej, psykopati är just inte en diagnos, det är det som är lite knepig. Anti-social personlighetsstörning hette den närmaste diagnosen och det heter ännu något annat numera.
  • AndreaBD
    Anonym (Milwakie) skrev 2023-05-06 02:29:46 följande:

Jag har också dejtat en narcissist så jag vet hur de funkar. Har läst ihjäl mig om detta.

Det jag mer undrar om dessa själva lider av det. En narcissist tex borde göra det då det sägs grunda sig i barndomstrauma. Att ständigt spela ett spel borde ju vara väldigt jobbigt. Dessa är ju dock oftast inte helt utan empati. 

Samtidigt tänker jag att saknas delar av empatin, moral och man ljuger ledigt och lätt så kanske det inte spelar så stor roll om man blir påkommen. Jämfört med oss utan denna problematik som skäms om vi blir påkomna med att ljuga även om småsaker. En psykopat kanske inte lika mycket? men båda personlighetsstörningarna har ju en grandios självbild. Och det är alltid någon annans fel. Hur de känner innerst inne är svårt att veta. Jag vet att den jag dejtade fick utbrott över minsta antydan till kritik (då hade man inte ens fattat att det skulle kunna tas kritiskt), det var också en neurotisk person på många plan. Skulle jag gissa mådde han ganska dåligt av att bli påkommen eller för all del dissad. Men det var såklart alltid kvinnan/kvinnorna som kom på hans lögner tex fel. 

Har också träffat några såna yngre personer. I deras journaler står som du säge ingen personlighetsstörning då man inte ville sätta diagnos före 18
    års ålder helst. Men det står ofta andra beskrivningar på betendet så man ändå förstår vart det troligtvis barkar därhän. Såsom oförmåga till empati, luras och har ett manipulativt betende osv. Och de utmärker sig ju tydligt avikande om man kommer dem nära. Ett extremfall försökte på riktigt hugga oss personal med vassa föremål och gick ibland för att leta rätt på saker att skada oss med. Fick personen chansen så skedde det också, oprovocerat. Frågade man varför var svaret att ?jag vill skada er, det är kul och spännande?. 

Jo, som sagt, den som har uttalat sig om sitt eget mående och bakgrunden är just Sam Vaknin. Kanske även vissa seriemördare. Ed Kemper t.ex. är ju ganska reflexterad och har berättad en del. Nej, jag tror att de inte bryr sig lika mycke tom de blir påkomna. Då är det andras fel som inte tror honom och han går vidare till nästa person som kanske tror på det han säger. 
  • Anonym (Syrran)
    Anonym (Flippen) skrev 2023-05-06 14:00:20 följande:
    Jag kanske blandar ihop begreppen. Men om man känner empati med någon så blir det kanske svårt att undika sympatisera också?
    Det är för många svårt, men det går att leva sig in utan att tycka att det är bra. Klart man fattar att det är jobbigt för Håkan Nesser att vara dömd till 2,5 års fängelsestraff. Han har ju bara missuppfattat skattereglerna, känns säkert helt orättvist. Men jag tycker inte det var så bra eller sympatiserar med medvetna missförstånd, även om det är begripligt varför man ägnar sig åt dem.

www.svt.se/kultur/aklagaren-yrkar-pa-fangelse-for-hakan-nesser-atal-grovt-skattebrott-paradislackan
  • Anonym (Syrran)
    AndreaBD skrev 2023-05-06 14:53:59 följande:
    Men det är det man brukar kalla för sympati då. Empatin är ju egentligen snarare förmågan att bemöta folk på lämpligt sätt. 
    Man kan känna empati utan att för den skull uppträda på ett sätt som majoriteten tolkar som social kompetens. 
  • Anonym (Flippen)

Jag har väldigt svårt att läsa om barn som far illa. Exempelvis om fallet "Bobby" eller "dalaröpappan" börjar gråta och har generellt svårt att hantera bara läsa om något sånt. Sorgen blir överväldigande.

Avskyr känslan av att inte hantera sånt på ett sakligt sätt. skulle påstå att det är handikappande. Önskar ibland att känslorna vore dämpade. avundas folk som kan läsa något sånt, känna empati, men på ett mer sakligt sätt.

• AndreaBD
    Anonym (Syrran) skrev 2023-05-06 17:06:39 följande:
    Man kan känna empati utan att för den skull uppträda på ett sätt som majoriteten tolkar som social kompetens. 
    Nu blir det krångligt. Är du säker att du inte menar sympati? Okej, det kan även tillämpas på empati. Men vore ju lite onödigt - man vet hur man borde agera, men gör inte det? 
  • Anonym (Syrran)
    AndreaBD skrev 2023-05-06 18:36:48 följande:
    Nu blir det krångligt. Är du säker att du inte menar sympati? Okej, det kan även tillämpas på empati. Men vore ju lite onödigt - man vet hur man borde agera, men gör inte det? 
    Man kanske inte vill bli applåderad av tretton duktiga onda feer och blir trotsig, till exempel. Det händer rätt ofta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Syrran) skrev 2023-05-06 18:45:36 följande:
    Man kanske inte vill bli applåderad av tretton duktiga onda feer och blir trotsig, till exempel. Det händer rätt ofta. 
    kanske det.
Svar på tråden Att inte ha empati/låg empati, kan man se det som ett handikapp?