• Anonym (Ledsen)

    Överreagerar jag?

    Jag och mitt ex separera för två månader sen. Vi hade varit tillsammans i 10 år, men större delen av förhållandet har det varit tjafs och bråk. Jag har försökt lappa ihop det här genom att prata, bokat tid på familjerådgivningen osv, men inget har hjälpt. Jag valde därför att gå isär. det var då den extremt bittra sidan av honom kom fram. Han är så extremt tjurig över det här beslutet och jag får höra nästintill varje dag vilken egoist jag är samt vilken dålig mamma jag är som väljer att bryta upp familjen.
    men nu till min fundering. vi har tre barn ihop mellan 3-9 år, vi har dom varannan vecka. Det har fungerat jättebra och dom har inte verkat påverkade av det här, snarare tvärtom. Den äldsta har sagt att det är skönt att vi inte bråkar mer osv. När barnen är hos mig så får dom alltid ringa till sin pappa för att prata, säga godnatt osv. han hör aldrig av sig och vill prata med dom. När barnen är hos honom så får jag knappt aldrig prata med dom. Jag kan skicka ett sms och fråga om jag kan ringa, men då får jag ett drygt svar tillbaka om att jag måste sluta tjata om att ringa hela tiden och att det inte är normalt. Jag får också höra att det var jag som valde att gå isär och bara träffa barnen varannan vecka och därför får jag stå mitt kasst, dom få gångerna dom ringer så säger dom godnatt sen lägger han på direkt, hinner alltså inte ens själv få säga godnatt. Jag blir så himla ledsen över det här. Jag och barnen har en så bra och nära relation och jag mår så dåligt av att inte få vara med dom varje dag. Men det här beslutet var nödvändigt. Ni som separerat och har småbarn, ringer ni till barnen under veckorna ni inte har dom? för mig känns det självklart att dom ska få ringa till den andra om dom vill det, skulle aldrig få för mig att hindra det oavsett vad jag tycker om mitt ex.

  • Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Anonym (iii)

    Det har gått väldigt kort tid, bara två månader. Ni kommer behöva längre tid innan allt lagt sig, hur ni ska fira födelsedagar etc. 

    Om det är viktigt för barnen att få ringa dig så borde de få det, men jag vet också familjer där man inte gör så och det går bra. 

    Att det är viktigt för dig, är däremot inget större argument i sammanhanget, lika lite som hans argument att du får stå ditt kast för det var du ville separera, är det. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (iii) skrev 2023-05-21 19:29:23 följande:

    Det har gått väldigt kort tid, bara två månader. Ni kommer behöva längre tid innan allt lagt sig, hur ni ska fira födelsedagar etc. 

    Om det är viktigt för barnen att få ringa dig så borde de få det, men jag vet också familjer där man inte gör så och det går bra. 

    Att det är viktigt för dig, är däremot inget större argument i sammanhanget, lika lite som hans argument att du får stå ditt kast för det var du ville separera, är det. 


    Glömde helt skriva det. Det är inte så att det bara är jag som vill ringa och säga godnatt till dom. Den äldsta säger att hon vill ringa, men att pappa alltid säger sen, men sen blir aldrig av. Den minsta har även sagt till en av fröknarna att hon inte får ringa till mamma. 
  • Tukt

    Barnen kan ju få ha en enklare telefon och därför ringa när de själva vill. Behöver inte vara en smartphone utan bara något att ringa på.
    Sedan kan pappan såklart jävlas med det också. Men fördelen är att då behöver ni inte ha med varandra att göra, för sådana småsaker som att säga godnatt.

  • Anonym (Hannah)

    Han vill inte att ni hörs på hans veckor och det måste du acceptera och även barnen tyvärr. Han är förälder i sitt hem och på sina veckor. Han bestämmer hur dom ska ha det. Även om jag eller du kan tycka att för barnens bästa borde dom få ringa. 

    I längden gör du bäst i att bara låta det vara. Hans veckor = hans regler. 

  • Anonym (Olika)

    Det är nog väldigt olika. En del har ingen kontakt alls, andra är på träning med barnen flera dagar fast det är på den andras vecka. Man får försöka hitta något som fungerar. Telefonkontakt är väl ändå ett övergående problem då äldsta väl snart ska ha egen mobil? Det kan vara läge att ligga lågt och inte skapa en stor konflikt angående detta då det antagligen löser sig självt på sikt när barnen så småningom får egna mobiler.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Hannah) skrev 2023-05-21 20:38:24 följande:

    Han vill inte att ni hörs på hans veckor och det måste du acceptera och även barnen tyvärr. Han är förälder i sitt hem och på sina veckor. Han bestämmer hur dom ska ha det. Även om jag eller du kan tycka att för barnens bästa borde dom få ringa. 

    I längden gör du bäst i att bara låta det vara. Hans veckor = hans regler. 


    Jag förstår mig inte på den här sortens tänk. Förälder är man ju 365 dagar om året oavsett var barnet är någonstans. Självklart ska man kunna ringa och säga godnatt till en treåring. Att vara förälder innebära att se till barnens bästa och sätta sitt ego i baksätet. 

    Den mannen existerar inte som skulle kunna stoppa mig från en sån sak. Så är det bara. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-26 12:58:33 följande:
    Jag förstår mig inte på den här sortens tänk. Förälder är man ju 365 dagar om året oavsett var barnet är någonstans. Självklart ska man kunna ringa och säga godnatt till en treåring. Att vara förälder innebära att se till barnens bästa och sätta sitt ego i baksätet. 

    Den mannen existerar inte som skulle kunna stoppa mig från en sån sak. Så är det bara. 
    Man behöver kunna se på saken nyktert, skilja sina egna behov från barnens behov.

    Det som jag själv implementerar är att barnen får ringa till mamma hur mycket och ofta de vill de veckor de bor hos mig, men jag har satt ner foten ordentligt mot att exet själv ringer till barnen i tid och otid helt utan anledning.

    Det tog en ordentlig stund för exet att få in detta i skallen, att det är skillnad. Hon blev precis skogstokig när jag spärrade henne från att ringa mig när hon vägrade lyssna på detta...

    Än så länge är barnen så pass unga att de inte har egna telefoner, så allt ringande går genom min egen. Återstår att se hur detta kommer fungera om ett par år när barnen har egna telefoner.
  • Anonym (Trötter)
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-26 12:58:33 följande:
    Jag förstår mig inte på den här sortens tänk. Förälder är man ju 365 dagar om året oavsett var barnet är någonstans. Självklart ska man kunna ringa och säga godnatt till en treåring. Att vara förälder innebära att se till barnens bästa och sätta sitt ego i baksätet. 

    Den mannen existerar inte som skulle kunna stoppa mig från en sån sak. Så är det bara. 
    Fast det är ju väldigt lätt att stoppa, man stänger av telefonen.
  • Anonym (Hannah)

    Kan ej citera men jo varför skulle man inte kunna stoppa dig? Det är ju bara att låta bli att svara. 

    Man kan också bli anmälad som totalt galen och att man förstör umgäget hos den andra föräldern. 

    Det bara är så. Hans hem hans regler. Man har ingen rätt att lägga sig i. Man kan tycka men inte bestämma. Om man anser att barnen far illa pga det så får man anmäla till soc så får dem utreda. Annars är det bara att acceptera. 

    (Är själv förälder som låter mina barn ringa och även tvärtom)

  • Anonym (Olika)
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-26 12:58:33 följande:
    Jag förstår mig inte på den här sortens tänk. Förälder är man ju 365 dagar om året oavsett var barnet är någonstans. Självklart ska man kunna ringa och säga godnatt till en treåring. Att vara förälder innebära att se till barnens bästa och sätta sitt ego i baksätet. 

    Den mannen existerar inte som skulle kunna stoppa mig från en sån sak. Så är det bara. 
    Nu tänker du väl ändå lite fel. Om ditt barn vill ringa den andra föräldern så står det i din makt att se till att barnet får göra det. Men om du vill ringa ditt barn och måste ringa via den andra föräldern så är det helt upp till denne om du får göra det eller ej.
Svar på tråden Överreagerar jag?