• Anonym (Anonym)

Hemfridsbrott

Tre år sedan kom jag till Sverige med evakueringsflyg från Asien där jag hade bott on-off flera år. Jag hade tre dagar att bestämma mig om jag kommer att åka med speciel flyg (alla flyg var inställda) och sedan jag var rädd jag kommer att ha problem med min visum som gick ut bestämdes jag att åka till Sverige. Jag har ingen bostad i Sverige men har nycklar till min pappas lägenhet där jag brukade bo förut och fortfarande hade saker kvar. Min pappa var inte där, han åkte bort från Sverige när pandemi slog och han lämnade en par nycklar till grannen mitt emot att kolla posten. När jag kom till lägenheten jag var lite överraskad för grannen släppte in en lapp att ?välkomma? mig till min pappas lägenhet. Jag visste att hon hade nycklar men sedan jag hörde inte av mig till henne tänkte jag det var lite creepy att hon välkomnade mig.
    Två veckor efter, kom hon till dörren att säga hon hade nycklar (som jag som sagt redan visste) och sa att hon ringde till min pappa att säga att jag kom (innan ens jag hade chans göra det själv). 
    Hon började komma ofta till dörren och ville prata med mig och det visade sig hon låtsades jag behöver henne att ta hand om mig som att jag är ett barn (jag var 32). Jag hade aldrig haft nån nära relation med henne, jag bara snackade med henne några gånger över 10 år i trappan när jag besökte min pappa eller bodde själv där. Men hennes beteende var helt förnedrande så jag bestämde jag ville inte ha kontakt med henne och slutade svara på dörren (jag öppnade bara första två gånger). Jag trodde hon kommer att fatta som en normal människa skulle att jag vill inte umgås med henne. Hon också frågade min telefonnummer två gånger och jag tackade nej både gånger. Efter cc en och halv månad att jag ignorerade henne, hon kom in i lägenheten en morgon med nycklar när jag var fortfarande i säng och sa att sedan hon hade inte sätt mig en tid att hon trodde jag håller på att dö. Jag var helt shockad att hon låt sig in.

Min pappa gav henne nycklar att kolla posten, inte komma in så vad hon gjorde är hemfridsbrot. Efter detta jag frågade nycklar tillbaka men hon vägrade lämna de tillbaka och först ringde min pappa att fråga OM hon skulle göra så, som att jag är hans ägande (och han sa ja självklart). Jag ville anmäla henne till polisen då men min pappa övertygade mig att sedan jag var inte folkbokförd där att jag kan inte ringa polisen. Jag var rädd för mitt liv resten av tiden för jag fattade jag bor nära en galningen och kan inte ringa polisen. Förutom hemfridsbrott det var också tydligt att hon upplevde mig inte som en människa som har rätt att välja inte ha kontakt med henne.
    Jag vill nu anmäla henne till polisen för den hemfridsbrott hon gjorde då för jag vill att hon fattar hon kan inte bara köra över mig. Hon fortfarande förföljer mig och kollar när jag går in och utifrån huset. Jag tror det är fortfarande möjligt att göra en anmälan men jag vet inte vad händer efter detta och kommer polisen ta det på alvar sedan jag har inte fått känslan att en kvinnans integritet betyder mycket i Sverige.
    Det har orsakat mig jätte mycket ångest och oro det senaste år och jag vill att hon har något typ konsekvens. Vad kan man göra?

• Svar på tråden Hemfridsbrott
  • Lånehajen

Tror inte att en anmälan kommer resultera i något då din pappa gett henne nycklar samt att det skedde för så länge sen. Er granne verkar vara snokig av sig men att kalla henne psykopat pga detta är rätt magstarkt. Föreslår att du flyttar därifrån om det stör dig, du är ju en vuxen människa som du själv säger och behöver väl inte bo i pappas lägenhet?

• Anonym (Kim)

Men ge dig för fan! Sluta att fjanta dig med att fundera På anmälan. Prova det vedertagna tricket - prata med tanten. Berätta att hon inte behöver vara orolig. Att du har kontakt med pappan. Tack för hjälpen med bevakandet av lägenheten. Be om nycklarna tillbaka. Säg också att om du reser igen kanske du frågar henne att hjälpa till igen men nu är det ett avslutat kapitel. Vänligt med bestämt. Finns ingen anledning till att anmäla i det här läget. 

• Anonym (Anonym)

Tack (Ghost). Enda normala personen här. 

Här är definition sv hemfridsbrott:

Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § första stycket i brottsbalken (BrB). Den som obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år, enligt 4 kap. 6 § andra stycket (BrB).

Sedan ingen bjud henne in i lägenheten, hon var där obehörig. Det är allt som spelar roll här. 
    Som sagt jag kom hit med evakueringsflyg. Jag hade ingen plan eller vilja att bo här. Det var en beslut jag måste ta på tre dagar.
    I Asien finns det många gamla tanter som är nyfikna men när man säger nej till de då vet de att backa. Nej helt enkelt betyder nej. Det är ju normalt och inga problem där. Ingens ego blir skadad. Du har erbjudit hjälp? Men vad snäll. Nu väntar du att jag söker den om jag behöver, inte hitta på situationen där du kan ?hjälpa? för du är nyfiken och kan inte bära någon klarar utan dig. Men här i Sverige det verkar att tilltvinga sig i någots liv våldsamt är helt normalt. Det är fascinerande hur lilla egos skadas i Sverige när man blir ignorerad. Man börjar få hallucinationer om döende granar. Då jag tvivlar hon verkligen trodde det. En ung kvinna bor ensam i ro och behöver ingenting är helt enkelt oacceptabel.
    Åtminstone vet jag nu att efter jag en dag förhoppningsvis åker bort igen, kommer jag aldrig igen flytta till Sverige. Galna människor överallt.
  • Anonym (Kim)

Ja ja. Jag är onormal som säger du ska prata med tanten. Har du tänkt på att det inte kan bli hemfridsbrott när fadern frivilligt lämnar nycklarna och gett henne ett uppdrag. Varken du eller fadern har informerat tydligt att uppdraget är slutfört och tagit tillbaka nycklarna. Man kan tycka att hon självmant skulle lämna dem men hon har trots allt inte olovligen behållt dem. 

Hon är alltså behörig att bereda sig tillträde till lägenheten så länge ägaren (hyresgästen) inte sagt något annat. 
    Har du tänkt på att hyresvärden kan ha åsikter om att du bor där. Vet du reglerna för inneboende. Ok du är familjemedlem. Du har skrivit dig i Sverige. Dvs angett bostadsadress. 

Nått skumt är det med alltihopa. Kontakten med din far verkar ha en del övrigt att önska samt att du inte klarar av att  ha en vettig dialog med granntanten. 

• Anonym (Anonym)

Att hon hade nycklar spelar ingen roll sedan hennes ?uppdrag? vad att kolla posten. Är jag en sak i min pappas lägenhet att hon måste kolla på mig också? Det är självklart att efter jag kom att hennes ?uppdrag? var slut sedan jag är i lägenheten och kan kolla posten själv. End of story. Hon borde ha frågat mig att lämna nycklar tillbaka när hon såg mig komma. Enda orsak varför jag hade inte frågat de tillbaka själv var för jag trodde jag kommer åka bort igen snart. Men ingen hade auktorisera henne att komma in i lägenheten när hon vill. Även min pappas kompisar skulle inte göra så om de visste jag var där. Att bara komma in helt objuden där någon bor är helt galet.
    Prata med henne? Men det är exact vad gamla uttråkad idioten ville! Att ha kontakt och något att göra. Det här från början har varit om att hon vill få attention från mig. Jag är inte dum. Jag hade sparkad henne från lägenheten och sa till henne att hennes hallucinationer är inte mitt problem. Och jag hade redan sagt till henne att jag känner mig inte ?ensam? och behöver ingenting. Men gamla skit hör inte när en kvinna pratar. Hon försatt att förfölja mig. 

Önskar till dig att du blir stalkad ?för din skull?. 

• Anonym (Kim)

Nu vet du ju att du kommer att vara i lägenheten ett tag. Varför har inte fadern pratat med tanten? Du verkar ju hyfsat aggressiv och otrevlig mot henne. Någon som ställt upp och hjälpt din far. Du kan inte förutsätta att hon ska göra som du vill om du inte har en dialog med henne. Att vara otrevlig hjälper inte. Nu var tiden gått och du har inte bett henne lämna tillbaka nycklarna och tackat för hjälpen. Du var heller inte bett din far att prata med henne. Vad sitter det i? Tagga ner och bete dig istället. 

• Anonym (Ghost)

Jag undrar en hel del nu ts....

Vad säger din pappa om detta? Har ni regelbunden kontakt? Varför har han inte sagt åt tanten att lämna tillbaka nycklarna? Varför har inte DU bett henne lämna tillbaka nycklarna för din pappas räkning, eller vill han inte det?

• Anonym (Anonym)

Som jag skrev, jag krävde nycklar tillbaka efter hon kom in i lägenheten och hon lämnade de tillbaka, men inte innan hon frågade min pappa om hon skulle lämna de. Så hon kommer in i lägenheten där jag bor, helt oinbjuden, jag sparkar henne bort och säger ?vad gör DU här?? och när jag då frågar nycklar tillbaka hon fortfarande känner inte hon borde ge de till mig. Vad säger det om situationen? Att hon kände sig helt rätt att komma in helt oinbjuden, att hon tror jag är någon typ av egendom av min pappa, inte en person. Och vad hon sa till mig innan hon lämnade nycklar är att hon ringde min pappa bara att SÄGA, inte fråga, om hon skulle lämna de tillbaka. Det var min pappa som hade sagt till mig att hon frågade honom OM hon skulle göra det. Så hon låtsades respektera mig medan bakom min rygg agerar som jag är någon typ 15åriga barn. 

Min pappa självklart sa att ja, hon borde lämna nycklar tillbaka, och sa till mig att hon hade ingen rätt att komma in och att det är bra jag krävde nycklar tillbaka. Han tycker inte om henne heller men han har inga kompisar kvar för alla har dött eller flyttat så därför han lämnade nycklar till henne. Men han är också en idiot som är rädd av henne för han vet att hon är jobbigt så han är rädd att visa motstånd för han tror hon kommer att skaffa problem till honom om han är inte absolut vänlig. Och det är vad jag är mest arg på för jag tänker inte vara utpressad av en helt arrogant narcissistisk idiot som tror har RÄTT att snoka och ha koll på sina grannar så mycket som hon vill. Hon är fixerad på idé att hon är en helt perfekt person som kan göra vad som helst och att alla måste absolut älska henne och om inte de vill hon göra problem. 

Jag skulle ha anmält henne då till polisen men min pappa sa att jag kan inte göra det för jag var inte skriven där vilket jag senare fått veta är inte als sant. 

Och efter hon hade lämnat nycklar hon fortsatt att förfölja mig. Varje gång jag gick ut hon var på fönstret, och jag också såg några gånger hur hon tittar på min fönster från gatan. Hon fortfarande gör det så nu varje gång jag gick ut det senaste två tre år jag är försiktigt att gå nära huset och ta vägen runt så att hon kan inte se mig. Och då hon forsatt le till mig på gatan eller även på balkongen som att alt är bra. Jag har helt ignorerat henne, jag gick förbi henne några gånger som att hon inte existerar, men hon forsätter ringa min pappa hela tiden som att ingenting hände. Hon hade även klagat förut att jag är ?förtyst?!! För om jag är tyst hur kommer hon att ha koll på mig? Den enda sak jag ville var att vara lämnad i fred. Jag kom över från den andra delen av världen och behövde inte vara trakasserad av en snokande idiot. Vad och hur jag gör i mitt liv och boende är inte hennes sak. Jag var helt rädd att även gå ut på lång tid för jag visste hon kollar på mig och det orsakat mig jätte mycket stress. Men hon hade fått vad hon ville, det är att tvinga sig i mitt rum, att kunna se var jag sov, och vad jag hade för saker. Det är inte något jag är skyldig dela med en främlingen och bara detta gjorde mig känna äcklig speciellt  jag vet hur viktigt är det för henne att veta såna detaljer.

Så jag vill att idioten äntligen FATTAR att vi tycker inte om henne och att hon har ingen rätt att snoka i andra människors liv, att det var inte bara en ?missförstånd? och att jag har ingen tolerans för galningar.

Hur förklarar man egentligen till en narcissist att de har gjort fel förutom att anmäla dem?

• Anonym (Ghost)

Så vad är problemet NU ts? Att hon tittar på dig....?

• Anonym (Ghost)

Men, seriöst. Om du inte på tre år har släppt detta så känns det inte helt normalt. Du kanske borde prata med någon..?

• Anonym (Vc)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-23 18:43:40 följande:

Tack (Ghost). Enda normala personen här. 

Här är definition sv hemfridsbrott:

Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § första stycket i brottsbalken (BrB). Den som obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år, enligt 4 kap. 6 § andra stycket (BrB).

Sedan ingen bjud henne in i lägenheten, hon var där obehörig. Det är allt som spelar roll här. 
    Som sagt jag kom hit med evakueringsflyg. Jag hade ingen plan eller vilja att bo här. Det var en beslut jag måste ta på tre dagar.
    I Asien finns det många gamla tanter som är nyfikna men när man säger nej till de då vet de att backa. Nej helt enkelt betyder nej. Det är ju normalt och inga problem där. Ingens ego blir skadad. Du har erbjudit hjälp? Men vad snäll. Nu väntar du att jag söker den om jag behöver, inte hitta på situationen där du kan ?hjälpa? för du är nyfiken och kan inte bära någon klarar utan dig. Men här i Sverige det verkar att tilltvinga sig i någots liv våldsamt är helt normalt. Det är fascinerande hur lilla egos skadas i Sverige när man blir ignorerad. Man börjar få hallucinationer om döende granar. Då jag tvivlar hon verkligen trodde det. En ung kvinna bor ensam i ro och behöver ingenting är helt enkelt oacceptabel.
    Åtminstone vet jag nu att efter jag en dag förhoppningsvis åker bort igen, kommer jag aldrig igen flytta till Sverige. Galna människor överallt.
    Undra vad polisen skulle säga när du berättar att den som gjorde hemfridsbrottet hade fått nycklar av lägenhetsinnehavaren hahaha 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-26 00:20:47 följande:

@Vc
    Om man har nycklar eller inte spelar inge roll när det gäller hemfridsbrott. Vad är viktigt är om man hade tillstånd av de som bor där att komma in, vilket hon INTE hade. Hon skulle kolla posten när inge var där, inte bjuda sig in när hon vill när hon väl visste att jag var i lägenheten.
    Men jag ser bara idioter här. Som sagt, galna människor överallt. Vad jag hade upptäck de senaste tre år är att Sverige är en verkligen patetiskt samhälle. Jag har bott i fyra länder i mitt liv och jag kan verkligen säga jämfört med alla andra länder i världen svenskar är helt barnsliga idioter som tycker psykopatisk beteende är helt kul. Men vad annan kan man förväntas av psykiskt handikappade idioter.

Haha flytta till något av de andra tre länderna då :)
  • Tom Araya
    Anonym (Kim) skrev 2023-05-23 23:30:36 följande:

Ja ja. Jag är onormal som säger du ska prata med tanten. Har du tänkt på att det inte kan bli hemfridsbrott när fadern frivilligt lämnar nycklarna och gett henne ett uppdrag. Varken du eller fadern har informerat tydligt att uppdraget är slutfört och tagit tillbaka nycklarna. Man kan tycka att hon självmant skulle lämna dem men hon har trots allt inte olovligen behållt dem. 

Hon är alltså behörig att bereda sig tillträde till lägenheten så länge ägaren (hyresgästen) inte sagt något annat. 
    Har du tänkt på att hyresvärden kan ha åsikter om att du bor där. Vet du reglerna för inneboende. Ok du är familjemedlem. Du har skrivit dig i Sverige. Dvs angett bostadsadress. 

Nått skumt är det med alltihopa. Kontakten med din far verkar ha en del övrigt att önska samt att du inte klarar av att  ha en vettig dialog med granntanten. 

Nja... att hon (grannen) har nycklar och uppgiften att ta hand om post innebär inte att hon är behörig att gå in i lägenheten vid alla tillfällen och av alla skäl. Situationen ändras markant när lägenheten går från att vara tom till att TS bor där och är hemma när grannen går in.
  • Tom Araya

Kan du förklara din mening nedan, för den är obegriplig?!

Anonym (Anonym) skrev 2023-05-21 22:06:58 följande:
     först ringde min pappa att fråga OM hon skulle göra så, som att jag är hans ägande (och han sa ja självklart). 
  • Anonym (Hmmm ....)
    Tom Araya skrev 2023-05-26 00:53:44 följande:

Kan du förklara din mening nedan, för den är obegriplig?!

Ingen fattar vad ts skriver.  Ingenting har hänt och det finns inga problem.  Jag förstår verkligen ingenting.  En orolig granne som varit väldigt snäll och kollat posten, mer än så är det inte?
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-26 00:20:47 följande:

@Vc
    Om man har nycklar eller inte spelar inge roll när det gäller hemfridsbrott. Vad är viktigt är om man hade tillstånd av de som bor där att komma in, vilket hon INTE hade. Hon skulle kolla posten när inge var där, inte bjuda sig in när hon vill när hon väl visste att jag var i lägenheten.
    Men jag ser bara idioter här. Som sagt, galna människor överallt. Vad jag hade upptäck de senaste tre år är att Sverige är en verkligen patetiskt samhälle. Jag har bott i fyra länder i mitt liv och jag kan verkligen säga jämfört med alla andra länder i världen svenskar är helt barnsliga idioter som tycker psykopatisk beteende är helt kul. Men vad annan kan man förväntas av psykiskt handikappade idioter.

Du har rätt i att hemfridsbrott kan inträffa oavsett nycklar men det problematiserar dock saker och ting vid en eventuell utredning. För vid brott ska uppsåt bevisas och hon kan ju hävda att hon uppfattat att hon fått ett bredare uppdrag än bara posthämtning och nycklarna stärker ju att hon och pappan har en överenskommelse. Hon kan ju även uppge att hon var osäker om du var kvar etc etc.
    Hemfridsbrott hade varit lättare att hävda om hon brutit sig in utan nycklar.

Och att hon ringde till lägenhetshavaren för att kolla om nycklarna verkligen skulle lämnas tillbaka är ju alldeles rätt och riktigt. Inget konstigt alls. Handlar ju inte om att du är en sak som ska kollas (som du skrivit om tidigare) utan hon vände sig till den som är ansvarig för lägenheten och som gav henne uppdraget.

Sen bör du nog fundera på hur du uttrycker dig.
    Kallar alla som inte håller med dig för diverese epitet (jag får inte ihop att grannen exempelvis är narcissist-vad grundar du det på? Gränslös möjligtvis men det är ju knappast samma sak) och sedan drar hela svenska folket över en kam.
    Rent krasst så är det ju faktiskt bara att flytta om du inte trivs här.

Om du bemöter folk i verkliga livet så, till exempel poliser vid en anmälan finns risken att du inte tas på allvar...
    Var saklig istället , både vid samtal med grannen och andra...
Svar på tråden Hemfridsbrott