• Anonym (Skola)

Vad funkar mot stök i skolan?

Hej

Har snart möte på mitt barns skola. Situationen är att klassen är väldigt stökig. Stökigaste klassen tydligen. Skrik, spring, knuffar är vanligt. Har nu hört att lärarna tjaffsar om vem som ska ta klassen nästa år, då ingen vill det.

Har möte för jag vill veta hur allt ligger till. Vad dom har för strategier för att få till en förändring. Mitt barn har bara blivit utsatt för våld 1 gång men börjar såklart fundera på skolbyte även om mitt barn ändå trivs konstigt nog. Känslan är att saken inte kommer att förbättras tyvärr. Rädd att fokus kommer hamna på att hålla en grupp av klassen under kontroll mer än att undervisa om det fortsätter så här.. 

Men, har någon en bra erfarenhet av sånt här. Ideer som lärare eller skola genomfört för att få till förändring? 

• Svar på tråden Vad funkar mot stök i skolan?
  • Anonym (Abc)

Här är förövrigt mina tips utöver det som redan tagits upp:
    * minimera grupparbeten då de oundvikligen leder till stök och arbeta mer enskilt
    * se till att bänkarna står på rad istället för i grupp
    * tillåt fidget toys (tysta sådana) eller tecknande på genomgångar. I samråd med berörda barns föräldrar. (Släpps det för fritt kan det bli orsak till annan typ av stök istället)
    * säkerställ att de som stör har uppgifter på rätt nivå. De stör sällan för att de tycker det är kul utan för att det är något som är fel. Understimulerad eller för svårt tex    - tex att om man ska skriva en berättelse och har svårt för att skriva, släpp berättandet och skriv av en färdig text (istället för som nu där man släpper skrivandet och fokuserar på berättandet vilket är vansinne för skrivinlärningen).
       - om de har svårt för uppgifter med mycket text och krav på analyser. Säkerställ att de har tydligare uppgifter så de förstår vad de ska göra. 
       - om de tvärtom ligger långt fram, säkerställ att de har uppgifter på högre nivå att arbeta med
       - och kom ihåg att samma elev som ligger längst fram i klassen i ett ämne fortfarande kan ha stora problem i ett annat 

• Anonym (Ett vuxenproblem)

Jag vill inte förminska problemet med elever som är stökiga, men samtidigt bidra med observationen att det finns lärare som ofta har problem med stökiga klasser och lärare som ytterst sällan har det. Vad skiljer dessa lärare åt och vad kan man göra för att stötta de lärare som har svårt att upprätthålla en god stämning i klassen? Vad kan vi lära oss från de lärare som kan få ordning på vanligtvis stökiga klasser?

Och det har inte att göra med större eller mindre befogenheter att disciplinera, för de kan finnas på samma skola. Elever som är ett problem i ett klassrum är inte det i ett annat.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Ett vuxenproblem) skrev 2023-05-28 13:23:03 följande:

Jag vill inte förminska problemet med elever som är stökiga, men samtidigt bidra med observationen att det finns lärare som ofta har problem med stökiga klasser och lärare som ytterst sällan har det. Vad skiljer dessa lärare åt och vad kan man göra för att stötta de lärare som har svårt att upprätthålla en god stämning i klassen? Vad kan vi lära oss från de lärare som kan få ordning på vanligtvis stökiga klasser?

Och det har inte att göra med större eller mindre befogenheter att disciplinera, för de kan finnas på samma skola. Elever som är ett problem i ett klassrum är inte det i ett annat.

Jag håller med om att det finns olika bra lärare. Men i och med att elevers attityder tyvärr blivit sämre är det färre och färre lärare som faktiskt klarar av att rodda en klass med en naturlig auktoritet och respekt.
  • Anonym (Skola)
    Anonym (S) skrev 2023-05-28 07:22:04 följande:

Allt handlar väl om vad stöket beror på och när.
    Är det i klassrummet, på raster, i förflyttningar mellan lektioner. Är det enskilda elever, grupperingar, hela klassen?

Så jag som förälder skulle vilja se en ordentlig kartläggning gjord av arbetslag tillsammans med ledning och EHT (elevhälsoteam) där även elevernas upplevelser fångats upp.
    Sen utifrån detta en handlingsplan på både kort och lång sikt. Åtgärdande och förebyggande arbete.

Jag har jobbat som skolkurator och har själv varit med i sådant arbete och vänt många stökiga klasser.
    Men framför allt varit med och planerat för att främja trygghet och studiero så att stöket aldrig inträffar...så viktigt att se på helhet och på vuxenansvaret.
    Väldigt lätt att lägga skulden på några bråkstakar/diagnoser och glömma att det faktiskt är vi vuxna i skolan som ska se till att alla elever får en trygg vardag och kan delta utifrån sina förutsättningar.

De skolor jag har jobbat på har gått från att vara skolor elever har flytt från till skolor elever står i kö till....

Ja som föräldrer har jag inte helt koll på vad som är orsakeb till stöket. Om jag lyssnar på mitt barn är det i princip främst en pojke som alltid är i problemen. 

Men jag har svårt att tänka mig att så mkt kalabalik kan bero på en pojke så känner att det ligger massa mer där.  Därför mötet bland annat
  • Anonym (Skola)
    Anonym (Ett vuxenproblem) skrev 2023-05-28 13:23:03 följande:

Jo det är lite det jag känner/undrar med. Allt kan väl inte ligga på några enstaka barn, tycker man men vad vet jag. 
  • Anonym (Skola)
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-28 13:11:20 följande:

* minimera grupparbeten då de oundvikligen leder till stök och arbeta mer enskilt
    * tillåt fidget toys (tysta sådana) eller tecknande på genomgångar. I samråd med berörda barns föräldrar. (Släpps det för fritt kan det bli orsak till annan typ av stök istället)
    * säkerställ att de som stör har uppgifter på rätt nivå. De stör sällan för att de tycker det är kul utan för att det är något som är fel. Understimulerad eller för svårt tex    - tex att om man ska skriva en berättelse och har svårt för att skriva, släpp berättandet och skriv av en färdig text (istället för som nu där man släpper skrivandet och fokuserar på berättandet vilket är vansinne för skrivinlärningen).
       - om de har svårt för uppgifter med mycket text och krav på analyser. Säkerställ att de har tydligare uppgifter så de förstår vad de ska göra. 
       - om de tvärtom ligger långt fram, säkerställ att de har uppgifter på högre nivå att arbeta med
       - och kom ihåg att samma elev som ligger längst fram i klassen i ett ämne fortfarande kan ha stora problem i ett annat 

Tack för tipps! ska ta med mej och fråga hur de individanpassar lektionerna det kan nog va en del i det såklart.
  • Anonym (Krafttag)

En vettigare rektor än mähät på vår sons skola. Vi pratade med läraren ang en elev som upprepade gånger var på andra elever, slogs och höll på. I förskoleklass ska tilläggas, men tillräckligt mycket för att vår som skulle reagera. Läraren hänvisade till rektorn och enligt henne hade hon aldrig hört talas om minsta lilla problem eller bråk öht i sonens klass! Tvärtom hade de aldrig nånsin haft så bra förskoleklass innan enligt henne! Då gav vi lite upp. Barnet som ställde till det flyttade tack o lov, men det finns ett antal av samma klientel kvar. Vi får väl se hur det går nu i höst när han börjar ettan. 

• AndreaBD
    Anonym (Skola) skrev 2023-05-28 13:54:18 följande:
    Ja som föräldrer har jag inte helt koll på vad som är orsakeb till stöket. Om jag lyssnar på mitt barn är det i princip främst en pojke som alltid är i problemen. 

Men jag har svårt att tänka mig att så mkt kalabalik kan bero på en pojke så känner att det ligger massa mer där.  Därför mötet bland annat
    Antagligen så är det så att den pojken märks mest, men det kan finnas 4 eller 5 stycken till som också gör en del. Plus att resten av klassen blir lite less och en del hänger på och småpratar åtminstone, när det ändå inte är tyst. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-05-28 04:42:44 följande:
    På de flesta skolor finns det någon eller ett fåtal elever som skolan inte klarar av att hantera. På "min tid" skickade man dessa till en särskola. Här ligger problemet med dagens skolsystem, då särskola numera bara finns för elever med rätt så grava funktionsnedsättningar.
    Jag har varit med om hur skolan har blivit mycket sämre i en hel kommun när man tog bort specialskolan i kommunen. Innan dess så flyttade alla som verkligen inte gick att ha i en klass till specialskolan. Ofta kunde de flyttas tillbaka efter något år eller två. Men det funkade utmärkt. Tills man lade ner skolan. För att kommunen hade dålig ekonomi. Kommunaliseringen har varit ett problem, hela tiden.
  • AndreaBD
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-28 13:11:20 följande:

Vilken ålder på barn pratar vi om här? Det har TS inte heller angett. Jag skulle INTE hålla mig om vissa av dina råd, men då tänker jag på högstadiet. Där är det tvärtom bra med grupparbeten. Det blir lätt snack även under genomgångar, och de har svårt att fokusera på längre genomgångar. 

Bänkerna - visst. Svårare uppgifter för duktiga elever. I princip ja, men tonåringar brukar inte vilja göra något extra....
  • Anonym (Skola)
    AndreaBD skrev 2023-05-29 09:33:25 följande:
    Vilken ålder på barn pratar vi om här? Det har TS inte heller angett. Jag skulle INTE hålla mig om vissa av dina råd, men då tänker jag på högstadiet. Där är det tvärtom bra med grupparbeten. Det blir lätt snack även under genomgångar, och de har svårt att fokusera på längre genomgångar. 

Bänkerna - visst. Svårare uppgifter för duktiga elever. I princip ja, men tonåringar brukar inte vilja göra något extra....
    Ja just det, lägstadiet handlar det om.
  • molly50
    Anonym (Skola) skrev 2023-05-27 19:02:46 följande:
    Vad funkar mot stök i skolan?

Hej

Har snart möte på mitt barns skola. Situationen är att klassen är väldigt stökig. Stökigaste klassen tydligen. Skrik, spring, knuffar är vanligt. Har nu hört att lärarna tjaffsar om vem som ska ta klassen nästa år, då ingen vill det.

Har möte för jag vill veta hur allt ligger till. Vad dom har för strategier för att få till en förändring. Mitt barn har bara blivit utsatt för våld 1 gång men börjar såklart fundera på skolbyte även om mitt barn ändå trivs konstigt nog. Känslan är att saken inte kommer att förbättras tyvärr. Rädd att fokus kommer hamna på att hålla en grupp av klassen under kontroll mer än att undervisa om det fortsätter så här.. 

Men, har någon en bra erfarenhet av sånt här. Ideer som lärare eller skola genomfört för att få till förändring? 

Min dotter går i mellanstadiet och även i hennes klass är det mycket stök,spring och skrik under lektionerna.
    Och dottern kommer ofta hem trött och med en dunkande spänningshuvudvärk då hon försökt koncentrera sig på skolarbetet hela dagen.
    Förra året vid den här tiden hade vi ett föräldramöte om situationen i klassrummet.
    Man pratade då om att hantera barnen med lågaffektivt bemötande.
    Detta verkar dock inte ha fungerat särskilt bra då situationen,1 år senare, enligt min dotter har eskalerat och blivit värre.
    Barn springer omkring i klassrummen på lektionstid och springer dessutom ut utan tillåtelse.
    Skriker och stojar och knuffas och stör.
    Jag tänker att lärarna behöver ha mer auktoritet.
    Eller mer resurser till skolan som kan ta hand om de elever som inte kan uppföra sig.
    Kanske har de svårigheter som gör att de beter sig så här,och behöver extra hjälp.
    Några av de barnen som bråkar och stör på lektionerna var även med på föräldramötet vi hade,då vi skulle spela brännboll efteråt.
    Och de kunde varken sitta stilla eller vara tysta under mötet.
    Trots att det var just det vi pratade om.
    Och om jag tyckte det var jobbigt den lilla stunden som mötet pågick så förstår jag att det måste vara minst lika jobbigt för barnen att tvingas vistas i det där hela dagarna. 
  • AndreaBD
    Anonym (Skola) skrev 2023-05-29 12:30:18 följande:
    Ja just det, lägstadiet handlar det om.
    Oki.
  • Anonym (Skola)
    molly50 skrev 2023-05-29 12:55:36 följande:
    Min dotter går i mellanstadiet och även i hennes klass är det mycket stök,spring och skrik under lektionerna.
    Och dottern kommer ofta hem trött och med en dunkande spänningshuvudvärk då hon försökt koncentrera sig på skolarbetet hela dagen.
    Förra året vid den här tiden hade vi ett föräldramöte om situationen i klassrummet.
    Man pratade då om att hantera barnen med lågaffektivt bemötande.
    Detta verkar dock inte ha fungerat särskilt bra då situationen,1 år senare, enligt min dotter har eskalerat och blivit värre.
    Barn springer omkring i klassrummen på lektionstid och springer dessutom ut utan tillåtelse.
    Skriker och stojar och knuffas och stör.
    Jag tänker att lärarna behöver ha mer auktoritet.
    Eller mer resurser till skolan som kan ta hand om de elever som inte kan uppföra sig.
    Kanske har de svårigheter som gör att de beter sig så här,och behöver extra hjälp.
    Några av de barnen som bråkar och stör på lektionerna var även med på föräldramötet vi hade,då vi skulle spela brännboll efteråt.
    Och de kunde varken sitta stilla eller vara tysta under mötet.
    Trots att det var just det vi pratade om.
    Och om jag tyckte det var jobbigt den lilla stunden som mötet pågick så förstår jag att det måste vara minst lika jobbigt för barnen att tvingas vistas i det där hela dagarna. 
    Låter väldigt likt.. hoppas det löser sig i er klass.
  • Anonvm

Dagens skola är på tok för tafatt för att hantera detta skenande problem.

När jag själv gick i grundskolan så plockades de elever som inte klarade av att sitta still o hålla käft under lektionstid bort ifrån de vanliga klasserna och sattes i ett "resurs-centrum" där det fanns personal med specialkompetens att hantera dessa på ett bra sätt.
    I vissa fall splittrades grupperingar upp genom att vissa elever fick byta klass.

De ungarna fick den hjälp de behövde och vi övriga fick lugn o ro att sköta vår skolgång.

Detta verkar fullständigt otänkbart att genomföra i dagens skitnödiga samhälle, nu tillåts ungarna härja hej vilt o lärarna vågar knappt höja rösten i rädsla att kränka någon....

• molly50
    Anonym (Skola) skrev 2023-05-29 13:17:08 följande:
    Låter väldigt likt.. hoppas det löser sig i er klass.
    Ja,det hoppas verkligen jag med.
    Har tagit upp det på utvecklingssamtalen vi har varit på också,och rektorn vet också om det.
    Men ingen förändring verkar ha skett.

Och i höst börjar hon 6:an och kommer att få betyg.
    Och jag hoppas att det inte ska drabba min dotter på det sättet att hennes betyg blir dåliga pga att hon blir störd och inte kan koncentrera sig.
  • Anonym (Abc)
    Anonvm skrev 2023-05-29 13:19:18 följande:

Dagens skola är på tok för tafatt för att hantera detta skenande problem.

När jag själv gick i grundskolan så plockades de elever som inte klarade av att sitta still o hålla käft under lektionstid bort ifrån de vanliga klasserna och sattes i ett "resurs-centrum" där det fanns personal med specialkompetens att hantera dessa på ett bra sätt.
    I vissa fall splittrades grupperingar upp genom att vissa elever fick byta klass.

De ungarna fick den hjälp de behövde och vi övriga fick lugn o ro att sköta vår skolgång.

Detta verkar fullständigt otänkbart att genomföra i dagens skitnödiga samhälle, nu tillåts ungarna härja hej vilt o lärarna vågar knappt höja rösten i rädsla att kränka någon....

Ja tyvärr är det inte möjligt nu och bra att du lyfter det från båda perspektiven. Dels det att övriga barn måste få arbetsro, men också att dessa barn behöver stöd som inte är möjligt att ge i den stora klassen. 
  • Anonym (Abc)
    AndreaBD skrev 2023-05-29 09:33:25 följande:

Jag pratar utifrån min erfarenhet vilket är min son som nu går i fyran. Dvs lågstadiet och början av mellanstadiet. Han har add och de som stör har adhd.

Är övertygad om att en stor del av problemet kommer ifrån att man hoppar över grunderna i inlärningen och går direkt på resonerande, samarbete och kreativitet och tror att skrivande mm liksom ska komma med automatik när man jobbar med det andra.

Det är som gjort för att slå ut barnen med npf vilket (grovt förenklat) antingen gör de utåtagerande (om de har vanlig adhd) eller till hemmasittare (om de har add).
  • Anonym (Nej…)
    Anonym (IES) skrev 2023-05-27 19:10:37 följande:

Min son gick i Internationella engelska skolan (IES) tidigare och där var det definitivt inget stök. Det kan ha ändrats sedan dess men läs på om IES. Det är ett helt koncept där eleverna både får ordning och stöd. Jag vad otroligt nöjd med den skolan. 

Min dotter går där. Alla föräldrar som möts och pratar skola säger förundrat till varandra?vi är så förvånade över hur det kan vara så stökigt här när de marknadsför sig så som att ha sån ordning och reda??
  • AndreaBD
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-29 15:43:03 följande:
    Jag pratar utifrån min erfarenhet vilket är min son som nu går i fyran. Dvs lågstadiet och början av mellanstadiet. Han har add och de som stör har adhd.

Är övertygad om att en stor del av problemet kommer ifrån att man hoppar över grunderna i inlärningen och går direkt på resonerande, samarbete och kreativitet och tror att skrivande mm liksom ska komma med automatik när man jobbar med det andra.

Det är som gjort för att slå ut barnen med npf vilket (grovt förenklat) antingen gör de utåtagerande (om de har vanlig adhd) eller till hemmasittare (om de har add).
    Okej, men jag menade mest TS barn. Men det har han ju nu också svarat på. 
Svar på tråden Vad funkar mot stök i skolan?