Anonym (Skola) skrev 2023-05-27 19:02:46 följande:
Vad funkar mot stök i skolan?
Hej
Har snart möte på mitt barns skola. Situationen är att klassen är väldigt stökig. Stökigaste klassen tydligen. Skrik, spring, knuffar är vanligt. Har nu hört att lärarna tjaffsar om vem som ska ta klassen nästa år, då ingen vill det.
Har möte för jag vill veta hur allt ligger till. Vad dom har för strategier för att få till en förändring. Mitt barn har bara blivit utsatt för våld 1 gång men börjar såklart fundera på skolbyte även om mitt barn ändå trivs konstigt nog. Känslan är att saken inte kommer att förbättras tyvärr. Rädd att fokus kommer hamna på att hålla en grupp av klassen under kontroll mer än att undervisa om det fortsätter så här..
Men, har någon en bra erfarenhet av sånt här. Ideer som lärare eller skola genomfört för att få till förändring?
Min dotter går i mellanstadiet och även i hennes klass är det mycket stök,spring och skrik under lektionerna.
Och dottern kommer ofta hem trött och med en dunkande spänningshuvudvärk då hon försökt koncentrera sig på skolarbetet hela dagen.
Förra året vid den här tiden hade vi ett föräldramöte om situationen i klassrummet.
Man pratade då om att hantera barnen med lågaffektivt bemötande.
Detta verkar dock inte ha fungerat särskilt bra då situationen,1 år senare, enligt min dotter har eskalerat och blivit värre.
Barn springer omkring i klassrummen på lektionstid och springer dessutom ut utan tillåtelse.
Skriker och stojar och knuffas och stör.
Jag tänker att lärarna behöver ha mer auktoritet.
Eller mer resurser till skolan som kan ta hand om de elever som inte kan uppföra sig.
Kanske har de svårigheter som gör att de beter sig så här,och behöver extra hjälp.
Några av de barnen som bråkar och stör på lektionerna var även med på föräldramötet vi hade,då vi skulle spela brännboll efteråt.
Och de kunde varken sitta stilla eller vara tysta under mötet.
Trots att det var just det vi pratade om.
Och om jag tyckte det var jobbigt den lilla stunden som mötet pågick så förstår jag att det måste vara minst lika jobbigt för barnen att tvingas vistas i det där hela dagarna.