• godishanna

    Hygien när man kommer i puperteten

    Min son är 12 år så inte riktigt tonåring ännu men jag kände att frågan ändå passade bättre här än i barnforumet.
    Han har redan börjat komma i puberteten men mycket av vad detta innebär; lukt, akne, början till mustasch och annan hårväxt. Han är väldigt mycket barn till sinnet ännu och märker inte själv när det är dags att duscha t ex. Han behöver alltid påminnas. Han vill ha långt hår men först nyligen han börjat förstå att det måste skötas. Han kammar det inte själv för det är enklare att jag gör det (när jag får) och tovor hinner ju bildas mellan varven. Han är först i klassen att börja få lite mustasch och hans pappa och jag har föreslagit att visa hur rakning går till men han blir mest sur och vill inte. Han har ADHD och ofta nära till dåligt humör så att pressa honom brukar sällan sluta väl.
    Behöver lite tips hur vi ska motivera honom att vilja lära sig sköta sin hygien mm. Nu känner jag mig som en diktator ?Du luktar svett, marsch in i duschen!? och det är inte kul för någon i längden.
    Rädd att han ska bli mobbad om han inte bryr sig om att han luktar (hade en klasskompis som blev det)?

  • Svar på tråden Hygien när man kommer i puperteten
  • Jemp

    Är det lättare att skapa en regel att duscha dagligen? Då behöver inte han känna efter och du slipper uppmärksamma honom på ett sätt som lätt kan tas som kritik. Att slippa tjata helt kanske är utopi, men kanske kan det minska i alla fall. 

    Har ingen tonåring själv än. 

  • elsi
    godishanna skrev 2023-05-31 16:02:32 följande:
    Hygien när man kommer i puperteten

    Min son är 12 år så inte riktigt tonåring ännu men jag kände att frågan ändå passade bättre här än i barnforumet.
    Han har redan börjat komma i puberteten men mycket av vad detta innebär; lukt, akne, början till mustasch och annan hårväxt. Han är väldigt mycket barn till sinnet ännu och märker inte själv när det är dags att duscha t ex. Han behöver alltid påminnas. Han vill ha långt hår men först nyligen han börjat förstå att det måste skötas. Han kammar det inte själv för det är enklare att jag gör det (när jag får) och tovor hinner ju bildas mellan varven. Han är först i klassen att börja få lite mustasch och hans pappa och jag har föreslagit att visa hur rakning går till men han blir mest sur och vill inte. Han har ADHD och ofta nära till dåligt humör så att pressa honom brukar sällan sluta väl.
    Behöver lite tips hur vi ska motivera honom att vilja lära sig sköta sin hygien mm. Nu känner jag mig som en diktator ?Du luktar svett, marsch in i duschen!? och det är inte kul för någon i längden.
    Rädd att han ska bli mobbad om han inte bryr sig om att han luktar (hade en klasskompis som blev det)?


    Det är rätt vanligt att de i den åldern inte riktigt fattar själva. Min son var likadan, men redan nåt år senare kom han på själv att han behövde duscha och nu när han är 17 år kommer han knappt ut ur duschen :)

    Det kunde bli sura miner när vi påminde honom, så vi gjorde upp ett slags schema istället, med dagar för dusch. Alltid efter träning, idrott och sen ytterligare dagar med rimligt intervall. Han fick välja tid på dagen och ville helst duscha på kvällen innan han gick och la sig. Tror det mynnade ut i ca varannan dag där när han inte var så villig själv.

    Vi gjorde också en kort lista i badrummet med vad som ingår i hygienen: tvål, schampo, deo, typ. Och du kan ju lägga till kamning om din son behöver det. Jag gjorde också lite räder i hans rum och tog hand om smutstvätten samt la fram rena kläder att ha på morgonen. Även det sköter han helt självständigt nu, så det finns ju hopp.

    Rakning tycker jag inte att man behöver börja med så tidigt, gör ju inget att ha lite extra på läppen, är väl mest fjun i den åldern? 
  • rosesarewhite

    Vi skapade rutiner att varje söndag, tisdag och torsdag är det dusch. Övriga dagar välja själv om han vill tvätta sig under armarna och ta deodorant på kvällen eller på morgonen. Ibland kan ju kvällstid vara lättare istället för under tröttheten på morgonen.

  • cosinus

    Det där är rätt vanligt både bland killar och tjejer. De har liksom en fas där kroppen och rörelsemönstret är ett barns men lukten är en vuxens. Det är ju en sådär bra kombo att springa, studsa, vara ute på rasten och sen lukta som att man har haft 3 träningspass i rad utan dusch. Vilket man ju faktiskt haft bara det att man aldrig luktat tidigare.

    Jag skulle sätta en rutin på att duscha så ofta som ni anser befogat. T ex varje kväll eller morgon om barnet varje dag börjar lukta illa. Sen håller jag med skribenten ovan om att det går till sig, mina barn i övre tonåren har inga som helst problem att hoppa i duschen, däremot ut....

    Rakning har mina killar fått sköta själva, jag lägger mig inte i barnens behåring på kroppen oavsett var håret sitter. De har tillgång till hyvlar och rakapparater men får välja själva. 17-åriga sonen ser stundtals ut som en skabbräv i ansiktet men tycker själv det är ascoolt med fjunet.....jaja, det gå nog över. 

  • elsi
    cosinus skrev 2023-06-01 10:22:32 följande:

    Det där är rätt vanligt både bland killar och tjejer. De har liksom en fas där kroppen och rörelsemönstret är ett barns men lukten är en vuxens. Det är ju en sådär bra kombo att springa, studsa, vara ute på rasten och sen lukta som att man har haft 3 träningspass i rad utan dusch. Vilket man ju faktiskt haft bara det att man aldrig luktat tidigare.

    Jag skulle sätta en rutin på att duscha så ofta som ni anser befogat. T ex varje kväll eller morgon om barnet varje dag börjar lukta illa. Sen håller jag med skribenten ovan om att det går till sig, mina barn i övre tonåren har inga som helst problem att hoppa i duschen, däremot ut....

    Rakning har mina killar fått sköta själva, jag lägger mig inte i barnens behåring på kroppen oavsett var håret sitter. De har tillgång till hyvlar och rakapparater men får välja själva. 17-åriga sonen ser stundtals ut som en skabbräv i ansiktet men tycker själv det är ascoolt med fjunet.....jaja, det gå nog över. 


    Hehe, känner igen det där med skabbräv :) Fläckvis behåring.
  • godishanna

    Vi har provat att göra ett duschschema för både honom och lillebror, så inte han ska känna sig utpeka. Funkar sådär dock, blir fortfarande tjat men man kan i alla fall säga att ?det står på schemat? istället för ?du luktar?. Duscha varje dag kommer inte gå då han som jag är beskaffad med torr hy och hår och hatar allt vad smörja heter. På nåder man får på honom solkräm på sommaren?

  • Päregröd

    Är det pga att han har torr hy som han inte vill duscha? Förstår att man undviker att duscha om det gör att man blir torr så det kliar efteråt. Jag har själv torr hy och kan inte duscha mer än varannan dag. Vill tipsa om duscholja som återfuktar automatiskt istället för duschtvål. Det ger samma effekt som att smörja in efter duschen, men man behöver endast göra en sak.

  • godishanna

    Han har aldrig sagt att det kliar annat än i hårbotten någon enstaka gång, då bytte vi schampo sen var det lugnt. Men kanske ändå duscholja kan vara en ide utifallatt. Nä morgnar är det inte tal om, dusch får bli på kvällar. Problemet är bara att när han får välja tid att duscha, göra läxa mm så ska allt göras efter kvällsmaten och då blir det lätt sent och att han blir trött och grinig. En stor del i detta är nog också att han har svårt att släppa det han gör t ex spela spel för att göra något han tycker är tråkigt.

Svar på tråden Hygien när man kommer i puperteten