• Leeno

Barn som får kräkattacker?

Min flicka är 5 år gammal och har sedan i mitten av mars haft återkommande kräkningar. Det börjar med att hon klagar på ont i magen och efter en stund kräks hon. Oftast direkt på morgonen. Hon kräks då oftast en hel dag i omgångar till att hon sedan blir som vanligt till dagen efter. Vi andra i familjen blir inte sjuka. Vad kan detta bero på? BVC vill få det till att hon är förstoppad men jag tycker inte att det låter rimligt att man kräks i upp till ett dygn för att man inte gjort nummer 2 på 1-2 dagar. I övrigt är hon pigg och leker som vanligt. Har någon varit med om något liknande?

• Svar på tråden Barn som får kräkattacker?
  • Anonym

Nöj dig inte med det BVC säger.
    Fortsätt sök vård till någon tar emot er och undersöker henne och tar prover

• Anonym (Pauline)

Vad hindrar dig att söka läkare för detta? Om det skulle vara förstoppning behöver det dessutom åtgärdas då det inte blir till kroniskt problem. kräks barn pga förstoppning är det en stor förstoppningsproblematik hon har

• LaFontaine

Mitt barn har kräkts av förstoppning. Det började alltid med kraftiga magsmärtor, så pass att hon nästan kallsvettades och inte ville röra sig. Sen började hon plötsligt kräkas och kräktes en eller två gånger och sen var hon som vanligt och ville äta och var helt pigg. 

Vi var på vårdcentralen som ganska snabbt menade att det lät misstänkt likt förstoppning, trots att hon var på toaletten dagligen. Vi fick medicin utskrivet, som vi tog ett par månader och efter det har det aldrig kommit tillbaka. 

Hon var för övrigt också fem år när det började.

• Anonym (Lola)

Visst kan man kräkas av förstoppning!

Man kan även vara förstoppad och ändå bajsa, tex att det sitter en propp högre upp i tarmen och att lös avföring tar sig förbi.

Detta är äckligt men vill det sig riktigt illa kan man även kräkas upp avföring men det är ju om man är rejält förstoppad.

Dock om du tror att kräkningarna beror på något annat så sök second opinion. 

• Leeno
    Anonym (Pauline) skrev 2023-06-01 12:58:33 följande:

Vad hindrar dig att söka läkare för detta? Om det skulle vara förstoppning behöver det dessutom åtgärdas då det inte blir till kroniskt problem. kräks barn pga förstoppning är det en stor förstoppningsproblematik hon har

Hur söker jag läkarvård utan att få en remiss av BVC? Här där hon är skriven är BVC/VC samma ställe dessutom, hur går jag runt detta?
  • Anonym (Lola)
    Leeno skrev 2023-06-01 20:07:37 följande:
    Hur söker jag läkarvård utan att få en remiss av BVC? Här där hon är skriven är BVC/VC samma ställe dessutom, hur går jag runt detta?

Kan du inte boka en tid på VC?
    På bvc träffar man ju sjuksköterskor och du vill ju träffa en läkare. Även om det är på samma ställe så borde du ju kunna ringa receptionen och be att få träffa en läkare.
  • Anonym (Att välja sina strider)

Jag tänker att om BVC diagnostiserat förstoppning så borde de ju ha en distriktssköterska som kan förskriva läkemedel.... Och då borde ni ju ha fått detta!

Hög förstoppning är ju lite svårt att hantera utan bulkmedel och information om hur man gör.

• Anonym (Migrän)

Kan ju absolut vara förstoppning. Men tänker också att det finns ett begrepp som kallas "bukmigrän" hos barn. Googla. Tycker i varje fall att ni bör få henne undersökt innan de bestämmer sig för en diagnos. 

• Anonym
    Du behöver ingen remiss för att beställa en läkartid på vårdcentralen
  • Jemp
    Bvc har öht inte ansvar för sjukvård, så du ringer helt enkelt vc. 
  • Leeno
    Anonym (Migrän) skrev 2023-06-01 20:56:46 följande:

Kan ju absolut vara förstoppning. Men tänker också att det finns ett begrepp som kallas "bukmigrän" hos barn. Googla. Tycker i varje fall att ni bör få henne undersökt innan de bestämmer sig för en diagnos. 

TACK för detta tips! Det låte exakt så som hon har! Jag ska ta upp det, vi har ärftlig migrän i släkten
  • Gusa

Om det hänt ett flertal tillfällen så ska du givetvis kontakta vc. Det kan ju även vara att hon exempelvis är glutenintolerant elller inte tål någon viss typ av livsmedel. 

• Anonym (jo)
    Leeno skrev 2023-05-31 22:14:56 följande:
    Barn som får kräkattacker?

Min flicka är 5 år gammal och har sedan i mitten av mars haft återkommande kräkningar. Det börjar med att hon klagar på ont i magen och efter en stund kräks hon. Oftast direkt på morgonen. Hon kräks då oftast en hel dag i omgångar till att hon sedan blir som vanligt till dagen efter. Vi andra i familjen blir inte sjuka. Vad kan detta bero på? BVC vill få det till att hon är förstoppad men jag tycker inte att det låter rimligt att man kräks i upp till ett dygn för att man inte gjort nummer 2 på 1-2 dagar. I övrigt är hon pigg och leker som vanligt. Har någon varit med om något liknande?

Jo, det är rimligt att tro att det kan handla om förstoppning. Barn är mycket känsligare för förstoppning än vad vuxna är och de kan bajsa nästan dagligen och ändå vara förstoppade, för att de inte lyckas tömma hela tarmen. 

Förstoppning är en av de vanligaste orsakerna till den sortens kräkningar som du beskriver. Fick ni någon behandling mot förstoppning, eller remiss till läkare för sådan behandling?
Svar på tråden Barn som får kräkattacker?