• Anonym (Trött partner)

Sent uppvaknande i relationen

Min partner och jag fick en dålig relation för några år sedan pga det vanliga gnetet och att vi faktiskt har kommit ifrån varandra. Hen hade nog en kort romans med en annan person (oklart om det var så). Hen bodde ifrån mig ett tag och barnen var mest hos mig. Hen vill gå ut och roa sig mycket och gå på nattklubbar mm med kompisar vilket jag inte är intresserad av eller gör själv. Min partner var inte så tidigare men ändrade sig och prioriterar numera sina aktiviteter och vill inte hjälpa till hemma så mycket. Jag är den som tjänar bra med pengar. Vi har två barn i åldern 5 och 6.

Under denna tid lärde jag känna en annan person som faktiskt intresserade mig mycket och som har samma mål och inriktning i livet som jag. Som partner är denna person en bra match och tilltalar mig utseendemässigt också. Har ingen relation med denna person utan ser den personen mer som en modell för en potentiell framtida partner. Det kan mycket väl bli att jag utvecklar djupare känslor för denna person.

Min partner (eller framtida ex partner) triggar mig mycket sexuellt och vi hade tidigare väldigt bra sex, även när det stormade som värst. Nu har jag lite tappat intresset för hen eftersom allt som har hänt har eroderat mitt lust för hen. 

Tidigare hade vi mycket konflikter kring saker som att min partner inte hjälpte till och undvek ansvar hemma samt drog ut på massa party. Nu skiter jag i det och gör sakerna bara för att orkar inte tjata. Låter min partner göra det hen vill för jag bryr mig inte så mycket längre. Även om man ska separera så är det bättre att ha en fredlig inställning till det hela. Nu är relationen ganska kamratlig mest beroende på att jag ställer låga krav.

Jag har senaste tiden mest ägnat tid åt mina saker och snacka med den nya personen och mina kompisar. Blev därför lite överraskad när min partner för ett tag sedan sa att hen är jättenöjd med vår relation och jag är perfekt. Tappade hakan, men förstår grejen att jag är idag bara ett maskineri som får allt att funka utan några sura miner.

Även om min nuvarande partner var min livs kärlek så är jag så besviken på hur saker har utvecklats att jag vill gå vidare själv och till och med undersöka hur det kan bli med den nya personen.

Samtidigt som jag vill lämna och kan för jag har pengarna till det så är det så jobbigt att göra det när man har barn mm. Blir nog inte någon större skillnad arbetsmässigt men mycket svårt för min partner då hen skulle få svårt att få saker att funka. Men jag är inte nöjd med hur saker är. Ni kommer säga att ta upp det men då blir hen arg och går i försvarsställning. Jag förväntar mig mer av en partner än det jag får av min nuvarande. Sättet jag skriver om detta reflekterar mycket hur känslomässigt trött jag är i nuläget.
  • Svar på tråden Sent uppvaknande i relationen
  • Anonym (Oliv)
    Förstår känslan och såklart synd att ni hamnade där. Men jag kan tänka mig att du försökt nå fram till din sambo under en lång tid och ni verkar onekligen vilja leva olika livsstilar? Självklart tappar man då tålamodet och känslorna tillslut. Man får vara tacksam för de fina åren.. Så när tänker du informera din sambo? 
  • Anonym (Oliv)

Ett frågetecken ska bort, skriver från mobilen och FL hakar upp sig med punkter och frågetecken.. 

• Anonym (Samma)

Jag befinner mig i en lite lik sits, med skillnaden av att jag inte haft sex med min man på åtta år. Jag visste att vår relation var över för ett par år sedan, när jag av en slump hittade indikationer på att han var otrogen. Just när jag råkade hitta bevisen så ringde telefonen vilket distraherade mig, och sedan började jag hålla på med något annat, och det var inte förrän några dagar senare som jag kom att tänka på att jag ju sett att han (förmodligen) är otrogen. Det var då jag insåg hur oberörd jag var av vad som händer mellan oss. Kan man glömma bort sin makes otrohet på några sekunder så finns det inte mycket kvar av relationen.

Även för mig bottnar det i att han har förändrats. Han har svikit mig och låtit mig ta allt ansvar för vårt yngsta barn (med äldsta så delade vi på allt) och för all planering. Och det värsta är att när jag försökt prata med honom och få till en förändring så har han svarat genom att svära för sig själv och gå iväg eller genom att gäspa och ignorera mig. I början hoppades jag nog att han skulle förändras tillbaka på något sätt, så jag väntade. Var tyst, skötte det mesta med barnen och levde på. Sedan slutade jag väl vänta. Nu känner jag ingen vilja att lösa det längre, jag känner inte ens någon ilska eller irritation över att det blev som det blev. 

Det finns alltså inget kvar att rädda av vår relation. Samtidigt känns det så oerhört krångligt att separera. Att ha barnen varannan vecka skulle funka dåligt med våra nuvarande jobb, han skulle behöva byta arbetsplats och jag skulle få tänka om kring min karriär. Vi skulle båda behöva flytta till mindre. Jag upplever dessutom inte att han är i vägen här hemma. Han städar visserligen inte, men han stökar inte heller till, och hans lön täcker det han kostar. Det är liksom hugget som stucket om han är här eller inte, förutom när det gäller att träffa någon annan. Vettiga män vill inte ha en gift flickvän. 

För min del blir det nog så att jag fortsätter som nu. 

• Anonym (Trött partner)
    Anonym (Oliv) skrev 2023-06-15 23:31:49 följande:
    Förstår känslan och såklart synd att ni hamnade där. Men jag kan tänka mig att du försökt nå fram till din sambo under en lång tid och ni verkar onekligen vilja leva olika livsstilar? Självklart tappar man då tålamodet och känslorna tillslut. Man får vara tacksam för de fina åren.. Så när tänker du informera din sambo? 
    Vet faktiskt inte. Hade tänkt att göra det ganska nyligen. Ibland blir jag sur när hen är ute på något kul men sedan stillar sig behovet att göra något. Har så jäkla mycket på jobbet att jag orkar inte ta tag i det. Mina kompisar tycker jag ska försöka "feel it out" dvs ta det chill och se vad som händer.

Men jag tänkte faktiskt bemöta uttalandet om att vi har det ju så bra med att ta upp de saker som gör att vi har det bra enligt min åsikt. I mitt fall känns det som att jag har ett extra barn.

Har funderat på att stanna och svara på samma mynt men jag klarar inte av att det havererar hemma och jag tycker det suger att gå ut och rumla för sakens skull, och jag har inte tid för sådan skit.
  • Anonym (.)

Har ni provat parterapi /familjerådgivning? Kanske är ni väldigt olika som personer? Det kan vara svårt att jämka ihop sig om man har väldigt olika referensramar om till exempel hur städat hemmet ska vara, uppfostran, alkoholvanor eller hur fritiden ska spenderas och med vem.

Terapi kan du gå på enskilt eller tillsammans med din sambo. Oavsett om ni ska separera eller inte så kan terapi vara bra. Någon typ av förändring måste nog till, det låter som att er tillvaro kört fast helt.

• Anonym (Oliv)
    Anonym (Trött partner) skrev 2023-06-16 01:17:37 följande:
    Vet faktiskt inte. Hade tänkt att göra det ganska nyligen. Ibland blir jag sur när hen är ute på något kul men sedan stillar sig behovet att göra något. Har så jäkla mycket på jobbet att jag orkar inte ta tag i det. Mina kompisar tycker jag ska försöka "feel it out" dvs ta det chill och se vad som händer.

Men jag tänkte faktiskt bemöta uttalandet om att vi har det ju så bra med att ta upp de saker som gör att vi har det bra enligt min åsikt. I mitt fall känns det som att jag har ett extra barn.

Har funderat på att stanna och svara på samma mynt men jag klarar inte av att det havererar hemma och jag tycker det suger att gå ut och rumla för sakens skull, och jag har inte tid för sådan skit.
    Vill peppa dig på att vara den mogna i det här och inte ge tillbaka kaka. Om du är ärlig med att du tvekar på relationen på ett konstruktivt sätt så kanske han inte känner sig förd bakom ljuset. Ni kommer behöva samarbeta kring barnen om det tar slut och då underlättar ett respektfullt avslut. Men jag förstår dig. Jag hade Nog börjat checka ur och fokusera på mig själv för att få en mental paus. 
Svar på tråden Sent uppvaknande i relationen