• AndreaBD

    Vad är det för något?

    Jag undrar om det här räknas som ångest eller som något annat. På senare år har jag haft allt svårare att få vissa saker gjort, dvs. jag prokastinerar, har någon slags ångest för att jag inte gjort det än och gör det sedan till slut. Det kan handla om helt enkla saker som att ringa folk. Nu ringde jag min dotter "för sent" , hon hade redan andra planer och var ledsen över att jag inte har bjudit in henne tidigare. 

    Och jag retar mig över mig själv. Jag vet att sonen har det ännu värre. Men han har också svår ADHD. Jag har också ADHD, men har inte haft såna problem tidigare. Jag brukade göra saker och ting i god tid. Numera känner jag mig stressad och skjuter upp saker. Nu förstår jag hur sonen känner. Men varför kommer det nu? Jag närmar mig 60-års-åldern. Visserligen orkar man inte lika bra som tidigare. 

    Någon som känner igen sig och som har tankar runt det? 

  • Svar på tråden Vad är det för något?
  • Tecum

    Jag känner delvis igen mig. Jag har svår ångest på morgonen när jag vaknar, dagens uppgifter känns tunga och nästan oöverstigliga. Det blir bättre framåt dagen och på kvällen mår jag bra. Sen börjar det om igen nästa morgon...

    Jag känner igen detta att det är svårt att få saker gjorda, att ta initiativ och starta nytt. Helst ska det vara rutin, som jag alltid gjort. Det har blivit mycket värre med åldern så jag ger dig inget hopp där...
    Jag blir också lätt stressad men till skillnad från dig vill jag "få undan" saker jag stressas av, få det gjort. Men att ringa folk har jag svårt att få ur händerna, just som du.

    Jag tror att åldern är en orsak. Jag trodde att stress och ångest skulle minska med stigande ålder, erfarenhet och färre måsten. Tyvärr inte för mig...

  • Themis

    Jag tror också att det är ålder. Hjärnan påverkas när våra hormonnivåer förändras.

    För mig visade det sig också som minskad stresstålighet efter 40 och jag har också haft tidvis förhöjd ångestnivå. Jag tror long-covid hade en rejäl del i det också för ett par år sedan.

    Nu har det backat tillbaka till "normalt" och då känner jag mig närmast orubbligt lugn jämfört med hur jag var för ett drygt år sedan.

    Men är du säker på din näringsstatus? D-vitaminbrist fick jag efter covid och det gjorde faktiskt påtaglig skillnad med en månads vitaminkur då.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Vad är det för något?