• Pickcelle

När vaccinera sig mot kikhosta?

Hej

Jag väntar mitt första barn och är i 19e veckan (18+6 idag). Min barnmorska nämnde att jag definitivt bör vaccinera mig mot kikhosta, och att det är något jag kan göra från vecka 16 och framåt, men att lite senare i graviditeten bara är fördelaktigt.

I vilken vecka vaccinerade ni er?

• Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?
  • Citronella
    LFF skrev 2023-06-20 12:54:09 följande:
    Och fler bebisar dog och hamnade på sjukhus pga kikhosta.

Tidigare trodde man att de som var vaccinerade mot kikhosta som unga hade ett livslångt skydd. Nu vet man att så inte är fallet och att risken att nyfödda åker på skiten minskar drastiskt med att mamman fått en boosterdos under graviditeten.

Varför är det fel att man vill skydda nyfödda? Ska de sluta forska på ROTA-virus och RS också? Man är ju nära ett vaccin mot RS, ska vi skita i att vaccinera nyfödda mot det eftersom det har inte gjorts tidigare? 

Vilka andra saker ska vi ta bort eftersom "vi överlevde ju när vi var små"? Cykelhjälm? Bilbälte? Flytväst?

När jag var liten vaccinerades som sagt ingen och jag är i 30- års åldern alltså inte lastgammal. 

Du kan inte jämföra mediciner med biverkningar med fysiska föremål som cykelhjälm. Allt det du räknar upp fanns dessutom när jag var liten, det har varit lag på bilbälte sen 1988. 

• Citronella
    LFF skrev 2023-06-20 12:56:09 följande:
    Och när vi ändå är i farten så kan vi ju ta bort hela vaccinationsprogrammet eftersom "de flesta överlevde ju barnsjukdomarna så varför är man så klen nu att man måste vaccinera barnen mot mässling, påsjuka, röda hund och allt annat man nu vaccinerar mot".

*ironin flödar*
    De åsikterna får stå för dig, jag håller absolut inte med. 
  • Anonym (För vaccin)

Jättebra att det börjar vaccineras mot kikhosta när man är gravid. När jag fick mitt första barn i slutet av 90-talet var det inte prat om kikhosta alls. Mitt första barn blev smittad av mig när hon var nyfödd och 4 veckor gammal höll hon på att dö i det. Tro mej, det är inget roligt alls att se sitt barn på sjukhus, med sond i näsan, hosta så hon blir blå och mätarna larmar för syrebrist. 

Varken jag, förlossningen eller bvc förstod att jag hade kikhosta. jag och alla andra trodde att det var en vanlig, envis förkylning som gick med. Faktum var att jag inte alls var jättejuk första veckorna, bara lite envis hosta typ. Det var först när dottern blev inlagd på sjukhus som läkarna där hörde min hosta och förstod att de var kikhosta. 

Vi hade tur och min dotter klarade sig utan men. Men det finns bebisar som inte haft samma tur och ja, i värsta fall kan bebisar dö i kikhosta. 

• Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 18:22:20 följande:

När jag var liten vaccinerades som sagt ingen och jag är i 30- års åldern alltså inte lastgammal. 

Du kan inte jämföra mediciner med biverkningar med fysiska föremål som cykelhjälm. Allt det du räknar upp fanns dessutom när jag var liten, det har varit lag på bilbälte sen 1988. 

Fast mycket har ju ändrats i kunskap sen du var liten.

Om det nu finns ett vaccin som är säkert att ta och ger de nyfödda skydd i början mot en sjukdom de KAN dö av eller lida rejält. Vad är det du har emot att ta det?
  • LFF
    Citronella skrev 2023-06-20 18:22:20 följande:

Det är ju du som anser att något inte behövs eftersom det inte fanns när du växte upp. När jag växte upp var det varken tvång på bilbälte eller cykelhjälm så varför inte ta bort det också. Vi klarade ju oss... det är precis samma sak som att tycka att ett vaccin som hjälper bebisar att slippa sjukdom genom att mamman vaccineras innan födseln. Skydd som skydd. Onödigt som onödigt.
  • LFF
    Citronella skrev 2023-06-20 18:23:53 följande:
    De åsikterna får stå för dig, jag håller absolut inte med. 
    Inte? Med tanke på att du tycker att en boosterdos är onödig eftersom det "inte är något problem" och "bebisar har ju klarat sig hittills så ligger det inte långt bort att skippa vaccin helt. Barn har ju överlevt dessa sjukdomar tidigare. 

Jag är för boosterdoser. Jag är för vaccinationsprogrammet. Jag tänker vaccinera mina mot vattkoppor. Du missade helst sista raden i det inlägg du citerade. 
  • Citronella
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2023-06-20 20:26:49 följande:
    Fast mycket har ju ändrats i kunskap sen du var liten.

Om det nu finns ett vaccin som är säkert att ta och ger de nyfödda skydd i början mot en sjukdom de KAN dö av eller lida rejält. Vad är det du har emot att ta det?
    Du får göra precis som du vill, vill du ta vaccinet så varsågod det är bara att göra. 
    LFF skrev 2023-06-20 22:13:00 följande:
    Inte? Med tanke på att du tycker att en boosterdos är onödig eftersom det "inte är något problem" och "bebisar har ju klarat sig hittills så ligger det inte långt bort att skippa vaccin helt. Barn har ju överlevt dessa sjukdomar tidigare. 

Jag är för boosterdoser. Jag är för vaccinationsprogrammet. Jag tänker vaccinera mina mot vattkoppor. Du missade helst sista raden i det inlägg du citerade. 
    Jag är också för boosterdoser och vaccinationsprogrammet. Mina barn är redan vaccinerade mot vattkoppor det är ett jättebra vaccin. 
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 22:30:22 följande:
    Du får göra precis som du vill, vill du ta vaccinet så varsågod det är bara att göra. 
    LFF skrev 2023-06-20 22:13:00 följande:

Jag är också för boosterdoser och vaccinationsprogrammet. Mina barn är redan vaccinerade mot vattkoppor det är ett jättebra vaccin. 
    Men vad är det du bråkar om i den här tråden då?
  • Citronella
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2023-06-20 22:36:53 följande:
    Men vad är det du bråkar om i den här tråden då?

Jag har inte bråkat, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Eller ser du alla som inte tycker som dig som bråkiga? 

JAG (alltså jag, inte någon annan) vill inte ta vaccin eller annan medicin när jag är gravid för att inte påverka fosterutvecklingen eller graviditeten på något vis. Jag har skrivit väldigt tydligt att andra gör som de vill. 

Jag tänker inte så svartvitt att man antigen måste vara för alla medicinska ingrepp som existerar eller att att man måste vara tvärtemot det finns ett mellanting. 

• Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 22:46:40 följande:

Jag har inte bråkat, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Eller ser du alla som inte tycker som dig som bråkiga? 

JAG (alltså jag, inte någon annan) vill inte ta vaccin eller annan medicin när jag är gravid för att inte påverka fosterutvecklingen eller graviditeten på något vis. Jag har skrivit väldigt tydligt att andra gör som de vill. 

Jag tänker inte så svartvitt att man antigen måste vara för alla medicinska ingrepp som existerar eller att att man måste vara tvärtemot det finns ett mellanting. 

Ah. Du är en av dem som med bestämdhet hävdar att vaccin under graviditet är farligt. Figures.

Du skulle hellre ta risken att ditt barn fick kikhosta och fick lida med andnöd på sjukhus som 4 veckor gammal, än att ta ett vaccin där inget bevis för någon som helst fosterpåverkan finns.

Efter att ha hört berättelser om spädbarn som drabbats av olika ÖNH- sjukdomar och varit extremt nära att stryka med är det inget jag tänker ta en risk. Har inte hört ett enda fall av ett spädbarn med hämmad forsterutveckling som kan relateras till vaccin av de vaccin FMH rekommenderar mamman att ta nu.

Jag anser att ditt tänk inte är att välja mellan två risker. Jag anser att ditt tänk är att ta en fullkomligt  onödig risk. Det står jag för vilken dag i veckan som helst. Låter det hårt? Inte hårdare än ditt ?ja jag skulle då inte göra något som kan hämma fosterutvecklingen?-argument, som är ett icke argument, för vilken mamma vill det?

Kommer inte diskutera mer med dig. Kalla mig sur eller tvär men jag pallar helt enkelt inte med det resonemanget.
  • Anonym (Logik)
    Citronella skrev 2023-06-20 22:46:40 följande:

Jag kan förstå att man är orolig för sitt ofödda barn, men vaccinet är välbeprövat och funnits vara säkert för både kvinnan och fostret. Om barnet skulle drabbas av kikhosta som nyfödd kan det däremot gå riktigt illa. Försök tänka helt logiskt utan känslor inblandade. Då är det solklart att vaccinera sig mot kikhosta under graviditeten.
  • Citronella
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2023-06-20 22:55:38 följande:
    Ah. Du är en av dem som med bestämdhet hävdar att vaccin under graviditet är farligt. Figures.

Du skulle hellre ta risken att ditt barn fick kikhosta och fick lida med andnöd på sjukhus som 4 veckor gammal, än att ta ett vaccin där inget bevis för någon som helst fosterpåverkan finns.

Efter att ha hört berättelser om spädbarn som drabbats av olika ÖNH- sjukdomar och varit extremt nära att stryka med är det inget jag tänker ta en risk. Har inte hört ett enda fall av ett spädbarn med hämmad forsterutveckling som kan relateras till vaccin av de vaccin FMH rekommenderar mamman att ta nu.

Jag anser att ditt tänk inte är att välja mellan två risker. Jag anser att ditt tänk är att ta en fullkomligt  onödig risk. Det står jag för vilken dag i veckan som helst. Låter det hårt? Inte hårdare än ditt ?ja jag skulle då inte göra något som kan hämma fosterutvecklingen?-argument, som är ett icke argument, för vilken mamma vill det?

Kommer inte diskutera mer med dig. Kalla mig sur eller tvär men jag pallar helt enkelt inte med det resonemanget.

Nej, det gör jag inte men är man fullt frisk är det dumt att chansa. Har man underliggande sjukdomar eller om bebisen i magen är sjuk får man ta hänsyn till det. Återigen alla gör som de själva vill tillskillnad från dig så dömer jag ingen. 

Vem skulle mitt barn ha blivit smittad av när alla barn är vaccinerade? Det finns allt möjligt hemskt man kan läsa om, bara att gå utanför dörren är livsfarligt ett rattfyllo kan köra upp på trottoaren och ha ihjäl mig och mina döttrar imorgon det kan vi inte veta. 

• LFF
    Citronella skrev 2023-06-20 23:29:55 följande:

Nej, det gör jag inte men är man fullt frisk är det dumt att chansa. Har man underliggande sjukdomar eller om bebisen i magen är sjuk får man ta hänsyn till det. Återigen alla gör som de själva vill tillskillnad från dig så dömer jag ingen. 

Vem skulle mitt barn ha blivit smittad av när alla barn är vaccinerade? Det finns allt möjligt hemskt man kan läsa om, bara att gå utanför dörren är livsfarligt ett rattfyllo kan köra upp på trottoaren och ha ihjäl mig och mina döttrar imorgon det kan vi inte veta. 

Det kan bli smittat av DIG, eller barnets pappa eller eventuella syskon etc. Kikhostevaccinet är inte livslångt. Det du ser som en lite jobbig hosta kan vara ett kikhostevirus som du ger din lilla nyfödda. 

Det är detta man sett i tex Australien och därmed infört boosterdoser under graviditet för att bebis ska ha ett skydd innan sin egen första dos. 
Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?