• Astriidlind

Har jag en neurologisk sjukdom?

Hej! 

Jag skulle behöva få lite feedback från er. Har varit i kontakt med läkare, sjukgymnast och arbetsterapeut och alla säger att det inte finns något neurologiskt bakom detta. Både jag och läkaren har ändå skrivit remiss till neurolog men som inte vill ta emot mig då de anser att det inte är tecken på neurologiska sjukdomar. Nu har läkaren föreskrivit mig till psykolog för kbt-behandling. Är det verkligen så att dessa symptom kan vara psykologiskt eller stress? Jag fick mina symptom i oktober förra året, tog då massa blodprover och allt såg bra ut. Gjort en datormografi på hjärnan nyligen som är utan anmärkningar. 

Mina symptom är: 

Urinträngningar

Stickningar i kroppen

Stel nacke

Ofrivilliga muskelryckningar i hela kroppen. 

Outhärdlig trötthet 

Värk i olika delar av kroppen som kommer vid ansträngning. 

Domningar under nätterna 

Intensiva drömmar (verkliga)

Pulserande ömmande känsla i ländryggen. 

När det är kallt i luften eller beröring av kallt vatten så kliar hela kroppen och blir rödprickig och jag får ont i lederna 

Mina ögon blir som en dimma som kommer och går. 

Skakningar (tremor) speciellt i händerna. 

Ischias liknande i vänster skinka (vet dock inte om det har med det att göra då detta kom för 2 år sen) 

Koordinationen är dålig på morgonen.
  • Svar på tråden Har jag en neurologisk sjukdom?
  • JodiBabe
    Astriidlind skrev 2023-06-22 23:10:07 följande:
    Jo självklart men jag vet inte om jag litar på den kliniken. läste en artikel om att det kan vara så att många varit positiva fastän dom egentligen inte är det. Tyckte det var så konstigt när han sa du får pengarna tillbaka om det inte är borrelia så säker är jag sa han. Kände ba att hur kan man vara så säker när mina symptom kan tyda på så mycket annat? Därför håller jag på att kolla andra kliniker och är även i kontakt med min vårdcentral för att kolla om dom kan ta test för detta och har även berättat vad denna klinik sagt. 
    Aha, förstår.

Hoppas verkligen du får svar på vad det är!!
  • Astriidlind
    JodiBabe skrev 2023-07-08 11:57:29 följande:
    Aha, förstår.

Hoppas verkligen du får svar på vad det är!!
    Tog ett test hos någon annan och det visa sig vara borrelia. Tar antibiotika nu men kommer nog fortsätta med örtmediciner sen. 
  • QAnon
    EpicF skrev 2023-07-02 02:46:39 följande:

TvillingmammaVästgöte: Jo, det behöver man. Året om. Är alldeles för lite sol här i norden för att tillgodogöra sig behovet av d-vitamin, även om man är ute dagligen i solen från maj till augusti. 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

D
    e flesta människor behöver inte äta d-vitamin tillskott, speciellt inte under sommarhalvåret. 
  • EpicF
    QAnon skrev 2023-07-08 22:17:30 följande:
    https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

D
    e flesta människor behöver inte äta d-vitamin tillskott, speciellt inte under sommarhalvåret. 
    Jo, vi som bor i norden har brist på det och behöver det hela året. Nu vet jag dock att folk inte bryr sig och heller lyssnar på livsmedelsverket än på vården. Och det är helt ok. Folk gör precis som de vill. 
  • QAnon
    EpicF skrev 2023-07-08 22:26:26 följande:
    Jo, vi som bor i norden har brist på det och behöver det hela året. Nu vet jag dock att folk inte bryr sig och heller lyssnar på livsmedelsverket än på vården. Och det är helt ok. Folk gör precis som de vill. 
    Folk borde göra det som experterna som gjort studier och är kunniga inom området säger. Inte främlingar på familjeliv. 

En kvart om dagen

För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vår hud exponeras för ultraviolett ljus av typen UV-B. Eftersom UV-B-strålar filtreras bort i atmosfären när solen står lågt är det i praktiken bara under sommarmånaderna april-maj till augusti-september som vi kan producera vårt eget D-vitamin i nämnvärda mängder.
    ? Under svensk högsommar räcker det att vi är ute i solen, klädda i shorts och t-shirt, ungefär en kvart om dagen några gånger i veckan. Vi kan lagra vitaminet under några veckor och behöver därför inte sola eller få i oss det med maten varje dag, säger Johan Malm.
    https://www.diabetesportalen.lu.se/artikel/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi

Ut i solen!

För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det enligt Livsmedelsverket att i juni och juli vara ute barärmad upp till en kvart 2-3 gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

De allra flesta svenskar behöver inte äta D-vitamintillskott.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-infor-maxgrans-for-d-vitaminintag

Det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar, men de studier som finns pekar på att nivån för vissa grupper är otillfredsställande, till exempel hos vissa invandrargrupper och äldre som tillbringar lite tid utomhus.

I samband med Livsmedelsverkets nationella undersökning av vuxna svenskars matvanor, Riksmaten vuxna 2010-11, mättes nivåerna av D-vitamin i blodet hos en undergrupp av deltagarna. Mätningarna visade att cirka 20 procent av deltagarna hade D-vitaminstatus under optimal nivå (<50 nanomol per liter). Livsmedelsverket har sedan dess höjt kraven för D-vitaminberikning av olika livsmedelsgrupper. De nya reglerna trädde i kraft den 16 maj 2018 med en övergångstid på två år. De nya berikningsreglerna förväntas leda till att fler personer får i sig tillräckligt med D-vitamin via maten.

• EpicF
    QAnon skrev 2023-07-08 22:32:47 följande:
    Folk borde göra det som experterna som gjort studier och är kunniga inom området säger. Inte främlingar på familjeliv. 

En kvart om dagen

För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vår hud exponeras för ultraviolett ljus av typen UV-B. Eftersom UV-B-strålar filtreras bort i atmosfären när solen står lågt är det i praktiken bara under sommarmånaderna april-maj till augusti-september som vi kan producera vårt eget D-vitamin i nämnvärda mängder.
    ? Under svensk högsommar räcker det att vi är ute i solen, klädda i shorts och t-shirt, ungefär en kvart om dagen några gånger i veckan. Vi kan lagra vitaminet under några veckor och behöver därför inte sola eller få i oss det med maten varje dag, säger Johan Malm.
    https://www.diabetesportalen.lu.se/artikel/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi

Ut i solen!

För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det enligt Livsmedelsverket att i juni och juli vara ute barärmad upp till en kvart 2-3 gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

De allra flesta svenskar behöver inte äta D-vitamintillskott.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-infor-maxgrans-for-d-vitaminintag

Det saknas breda, representativa studier om D-vitaminnivåer i blodet hos svenskar, men de studier som finns pekar på att nivån för vissa grupper är otillfredsställande, till exempel hos vissa invandrargrupper och äldre som tillbringar lite tid utomhus.

I samband med Livsmedelsverkets nationella undersökning av vuxna svenskars matvanor, Riksmaten vuxna 2010-11, mättes nivåerna av D-vitamin i blodet hos en undergrupp av deltagarna. Mätningarna visade att cirka 20 procent av deltagarna hade D-vitaminstatus under optimal nivå (<50 nanomol per liter). Livsmedelsverket har sedan dess höjt kraven för D-vitaminberikning av olika livsmedelsgrupper. De nya reglerna trädde i kraft den 16 maj 2018 med en övergångstid på två år. De nya berikningsreglerna förväntas leda till att fler personer får i sig tillräckligt med D-vitamin via maten.

Som sagt, folk gör som de vill. Men solen i Sverige är inte tillräcklig. 
  • JodiBabe
    Astriidlind skrev 2023-07-08 22:12:18 följande:
    Tog ett test hos någon annan och det visa sig vara borrelia. Tar antibiotika nu men kommer nog fortsätta med örtmediciner sen. 
    Skönt att du fick svar!
  • Astriidlind
    JodiBabe skrev 2023-07-09 10:56:01 följande:
    Skönt att du fick svar!
    Ja faktiskt! Tack <3
  • Anastasia

det kanske inte hjälper dig så mycket men vill ändå skriva här och sända min kärlek till dig.  Jag ska be för att du snart får träffa en läkare som tar din oro på allvar.  Usch, vad hemskt att gå omkring och vara orolig för sin hälsa och ingen vill göra något åt det.   Hoppas sååå, att du snart får bukt på problemet och blir helt återställd, TS! ❤️

• Anastasia
    Astriidlind skrev 2023-07-09 22:17:14 följande:
    Ja faktiskt! Tack <3
    Men du, vad glad jag blev över att du har fått hjälp!  Läste bara ditt ts och sedan de första kommentarerna typ. 🥰
  • Anonya
    Astriidlind skrev 2023-07-08 22:12:18 följande:
    Vad skönt att du fått svar och därmed också rätt behandling!
  • Anonya
    Anonya skrev 2023-07-09 22:41:12 följande:
    Vad skönt att du fått svar och därmed också rätt behandling!
    Var det på VC du fick den här diagnosen? Om inte kanske du vill meddela dem. Inte för att argt visa att vad-var-det-jag-sa, men dels visar du att du känner din kropp, dels kan det hjälpa någon annan patient.
Svar på tråden Har jag en neurologisk sjukdom?