• Anonym (Luna)

Hjälp jag har kraschat

Var en lycklig nyutbildad sjuksköterska för några år sedan med drömmar om att bli barnmorska, gift med tre barn och vi ville ha ett till. Blev gravid och under tiden drabbades min anhöriga av svår sjukdom, jag kraschade då och blev sjukskriven. Till rutinultraljud upptäcktes en missbildning på vårt barn och vi tvingades till sen abort. Mycket traumatiskt allting. 

Hann inte vara sjukskriven innan läkarna började tjata på att jag skulle jobba igen. Blev gravid på nytt och jag blev sjukskriven snart pga foglossning och förtidsvärkar. Födde lätt prematur och snittet (medicinsk anledning) var komplicerat och vi avråddes fler barn.

blev erbjuden betald utbildning till barnmorska med full lön (37000 per månad) när det var dags att börja jobba igen. Blev peppad och de sa jag skulle klara detta. Men nu efter ett halvår har jag fullkomligt kraschat. Ingenting är kul. Jag njuter inte av min familj som jag borde.Jag orkar inte fortsätta utbildningen trots att jag drömt om det i många år.

hur ska jag göra nu?! Har betald utbildning med krav att jobba i sommar på bb avdelningen här (inkl 4 v semester). Men hjärnan bara skriker stopp! Jag har slut på ork, lust, glädje. Hur ska jag kunna pausa livet lite när jag är mitt i värsta jobberbjudandet?!

HJÄLP!

• Svar på tråden Hjälp jag har kraschat
  • Anonym (Emma)

Du lyssnar på dig själv. 

Du ringer vårdcentralen idag. Ser till att få tag i en psykolog och pratar. 

Du pratar med alla andra runt omkring dig också. Inte så att man behöver gå in på detaljer men prata. 

Du andas. Du vilar. Du skippar alla andra planer än de som involverar dig själv och barnen och att ni får mat (färdig mat och halvfabrikat är mer än tillåtet, det är nästan praxis). Bad, sol och vila. 

Ja, och så pratar du med den som är ansvarig för din utbildning också. Du fixar inte detta nu. Du har en massa oarbetat trauma som du behöver fixa. 

Det kommer inte lösa sig över en sommar. Men om ett par år kan du förhoppningsvis se tillbaka på detta och jag håller en tumme för att du om några år arbetar som barnmorska. 

Just det - se om ni kan leva på en lön ett tag och dra ner på alla kostnader om det är svårt att få sjukskrivning. DU har ett liv. Det ska du ta hand om. Skit i läkarna, du vet hur du mår. Var rädd om dig. <3

• Tow2Mater

Finns det ingen pappa till de 4 barnen? Han kan väl också ta hand om dem och kanske gå ner i tid?

• Anonym (Luna)

Tack för fina ord, tankar och råd. Jag ska ta till mig det.

visst finns en pappa också, dock jobbar han 100% och har en chefsposition där det är väääldigt mycket just nu och han kan inte gå ner i tid Just nu tyvärr.

Min sits är ju extra jobbig nu också då jag är anställd på kliniken här och förväntas jobba där när jag är färdigutbildad, och vad ska de tänka om mig om jag blir sjukskriven nu? Läkarintygen ska ju skickas till arbetsgivaren så då får de veta saker om mig jag inte vill de ska veta. Hopplöst läge :,(

• EpicF
    Anonym (Luna) skrev 2023-06-28 14:55:58 följande:

Tack för fina ord, tankar och råd. Jag ska ta till mig det.

visst finns en pappa också, dock jobbar han 100% och har en chefsposition där det är väääldigt mycket just nu och han kan inte gå ner i tid Just nu tyvärr.

Min sits är ju extra jobbig nu också då jag är anställd på kliniken här och förväntas jobba där när jag är färdigutbildad, och vad ska de tänka om mig om jag blir sjukskriven nu? Läkarintygen ska ju skickas till arbetsgivaren så då får de veta saker om mig jag inte vill de ska veta. Hopplöst läge :,(

Arbetsgivaren får enbart veta att du är sjukskriven, hur länge och på vilken procent. Ingenting annat. 

Du ska ta kontakt med vården och bli sjukskriven, iallafall över sommaren. Till hösten kan du fundera om du orkar fortsätta studera eller om du ska vara fortsatt sjukskriven. 

Och din man får gå ner i tid på jobbet omedelbart, oavsett om han har en hög chefspisition. Familje går före. 
  • Anonym (Kiks)

Konstigt är det alltid bara är pappor som inte kan vara FL eller gå ner i tid.

Självklart kan han! Men han vill väl inte. För hade han velat och brytt sig hade han gjort det, och med laglig rätt!

• EpicF
    Anonym (Kiks) skrev 2023-06-28 19:19:22 följande:

Konstigt är det alltid bara är pappor som inte kan vara FL eller gå ner i tid.

Självklart kan han! Men han vill väl inte. För hade han velat och brytt sig hade han gjort det, och med laglig rätt!

Ja, det är märkligt fenomen
  • Anonym (Luna)

Jag vågar inte sjukskrivas i sommar, det är ju de chefer som jag planeras arbeta för senare. Det skulle inte se fint ut om jag är utbränd redan nu? Fan!!!

sjukintygen gjordes väl om omkring år 2019 nånting att hela intyget skulle skickas till arbetsgivaren. Då kunde man inte längre välja vilka delar som de kunde läsa eller ej. Är det borttaget nu igen menar ni?

Bara hålla andan, blunda och bita ihop, krascha i semester/FL nästa sommar när jag beräknas bli klar?om jag nu orkar dit?

• Tow2Mater
    Anonym (Luna) skrev 2023-06-30 21:58:29 följande:

Jag vågar inte sjukskrivas i sommar, det är ju de chefer som jag planeras arbeta för senare. Det skulle inte se fint ut om jag är utbränd redan nu? Fan!!!

sjukintygen gjordes väl om omkring år 2019 nånting att hela intyget skulle skickas till arbetsgivaren. Då kunde man inte längre välja vilka delar som de kunde läsa eller ej. Är det borttaget nu igen menar ni?

Bara hålla andan, blunda och bita ihop, krascha i semester/FL nästa sommar när jag beräknas bli klar?om jag nu orkar dit?

Vad säger mannen när du frågar honom detta?
  • EpicF

Ts: Nej, fortfarande behöver man inte skicka in diagnos. Enbart hur länge och i vilken omfattning man är sjukskriven. 

Vadå vågar inte? Är du utbränd/nära utbrändhet så ska du absolut INTE jobba i sommar utan få en sjukskrivning. Du riskerar dina patienters hälsa och liv genom att jobba som utbränd. 

Och din man får gå ner i tid och ta mer ansvar för barnen och hushållet! 

• Anonym (Luna)
    Tow2Mater skrev 2023-06-30 22:04:21 följande:
    Vad säger mannen när du frågar honom detta?
    Jo det klarar du, lätt!
  • Anonym (Luna)
    EpicF skrev 2023-06-30 22:12:09 följande:

Ts: Nej, fortfarande behöver man inte skicka in diagnos. Enbart hur länge och i vilken omfattning man är sjukskriven. 

Vadå vågar inte? Är du utbränd/nära utbrändhet så ska du absolut INTE jobba i sommar utan få en sjukskrivning. Du riskerar dina patienters hälsa och liv genom att jobba som utbränd. 

Och din man får gå ner i tid och ta mer ansvar för barnen och hushållet! 

Då har den möjligheten att välja delar av sjukintyget tagits tillbaka alltså?

Ja det är som du säger, det är inte patientsäkert att arbeta utbränd. De har också dragit ner på personal på sommaren och är en legitimerad mindre per pass, vilket också ökar ångesten, pressen, stressen. Det är ju dessutom två patienter per rum man har hand om, både mamma OCH bebis. Nej fy hur katastrofal vården är!!

Maken har en vecka jobb kvar sen semester i sex veckor. Jag har tre kvar nu?
  • EpicF
    Anonym (Luna) skrev 2023-06-30 22:22:17 följande:
    Då har den möjligheten att välja delar av sjukintyget tagits tillbaka alltså?

Ja det är som du säger, det är inte patientsäkert att arbeta utbränd. De har också dragit ner på personal på sommaren och är en legitimerad mindre per pass, vilket också ökar ångesten, pressen, stressen. Det är ju dessutom två patienter per rum man har hand om, både mamma OCH bebis. Nej fy hur katastrofal vården är!!

Maken har en vecka jobb kvar sen semester i sex veckor. Jag har tre kvar nu?
    Du ska gå till läkaren och få en sjukskrivning redan på måndag. Och din man får dra ner på arbetet sista veckan innan semester och även efter semester. 

Det är dax för din man att växa upp och ta sitt ansvar. 
  • Anonym (Kiks)

Ts man har aldrig behövt visa sin chef vad man är sjukskriven för. Det kallas sekretess. Chefen får bara veta procent sjukskrivning och datum. Inget annat.

• Anonym (K)
    Anonym (Luna) skrev 2023-06-30 22:13:33 följande:
    Jo det klarar du, lätt!
    Vad betyder detta? Skrev du från fel konto..?
  • Seven Costanza
    Anonym (K) skrev 2023-07-01 10:49:18 följande:
    Vad betyder detta? Skrev du från fel konto..?
    TS menar väl att det är detta maken svarar när hon säger att hon inte mäktar med sin situation. Att han inte tycker att något behöver förändras utan det klarar hon lätt. 
  • Anonym (Hin håle)

Din man verkar inte till att vara en man. 
    Hälsa honom det.från mig. 

Självklart ska han ta sitt ansvar, gå ner i tid eller vara ledig på annat sätt. 
    Du bör uppsöka vården. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Luna) skrev 2023-06-30 22:13:33 följande:
    Jo det klarar du, lätt!

Oj, han bryr dig alltså inte? Sade han samma sak när det bestämdes att du skulle gå en utbildning trots fyra barn och det som hänt inban dess?
    Tror även du har varit lite för naiv när det kommer till vad ni som familj klarar av, med tanke på din mans inställning. 

Nu är det som det är, och tycker som en del andra att du ska sjukskriva dig nu, risken är att det blir ännu värre ned ännu längre rehabilitering. Eller avsluta studierna. Svälj stoltheten och välj din hälsa och dina barns välmående framför att vara duktig flicka inför andra. Och ställ krav på din man. 

Svar på tråden Hjälp jag har kraschat