• Bendula90

Flytta från sin sambo i smyg

Hej.
    Om bara några dagar får jag nycklarna till en egen lägenhet som jag sökte för ca 2 månad sen. 
    Jag har ännu inte vågat berätta om seperation och flytt för min sambo, jag har tänkt vänta tills jag får nycklarna.

Kvinnojourens rekomendationer är att jag ska flytta ut i smyg och sedan berätta om seperation via telefon. De gjorde en riskbedömning och tyckte att det var det säkraste för mig.
    Men jag har så svårt för det. För det första så har han precis tagit examen och är arbetslös och för det andra så är han väldigt kärleksfull och kramgo.

I övrigt så är han väldigt kontrollerande, det senaste fysiska våldet skedde för bara 18 dagar sen och jag vet inte hur han kommer reagera på en seperation, det är ju en ganska känslig tid för honom utan jobb även om jag ställer upp med pengar tillfälligt. Kan nämna att det fysiska våldet händer i snitt 1 gång i månaden sen 11 år tillbaka. 

Har nån av er flyttat i smyg (normalt eller våldsamt förhållande) hur berättar man på ett snyggt sätt? 
    Skulle gärna vilja säga det hemma öga mot öga men är osäker på hans reaktion. 

Tacksam för tips

• Svar på tråden Flytta från sin sambo i smyg
  • FuckGoggleAskMe

Han är inte kärleksfull om han är våldsam mot dig. Kassörskan på ICA är mer kärleksfull mot dig för hon slår dig inte. 

Så han är våldsam mot dig och du är osäker på han kommer att reagera? Tja, antagligen köper han dig rosor eller också slår han ihjäl dig. Vilket är mest trolig?

• Anonym (Man52)

Följ råden från kvinnojouren 
    de är proffsen 
    följ inte dina impulser och känslor 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Den andra...) skrev 2023-06-28 20:56:03 följande:

Jag tror att ett brev där du tar upp alla bra, men också alla dåliga sidor. Där han får höra dina innersta tankar och rädslor. 
    Du är inte skyldig honom något, men finns orken o omtanken där fortfarande, så gör det. Tror att på detta viset kanske du slipper någon som jagar/stalkar dig för att få svar.
    Lycka till.

Nej. TS ska bara dra. Naturligtvis förstår han att hon inte uppskattar att han slår henne. Han behöver inga svar. 
  • Anonym (E)

Det farligaste för kvinnan är när denne planerar att lämna så ja, lyssna på experterna.

• Anonym (Hmm)

Jag var orolig för hur mitt ex skulle ta det och klara av skilsmässan när jag sa det högt, men då hade han aldrig skadat mig. Men han var läskig och hotfull ofta.

Se bara till att få med dig lite kläder och det nödvändigaste ut, förvara hos en vän eller familj. Riskera inte att det märks. Sen får du se till att du har sällskap av flera när du ska hämta resten. Men låt honom få några dagar att smälta nyheten innan du berättar att du ska komma och hämta dina saker med hjälp av x x och x Och att han kanske kan hålla sig hemifrån den timmen.
    kvinnojouren kanske har hjälp man kan få med sånt här?

• Anonym (Liss)

De kvinnor som blivit svårt misshandlade eller dödade har inte trott det om sina partners. Annars hade de ju aldrig vågat göra slut. Har du gjort en plan för vad du gör om han söker upp dig efteråt? 

Kanske du kan passa på att sticka när han är och handlar eller liknande? Kan du packa saker i påsar och säga att det är till klädinsamli g/återvinning el liknande så att han inte fattar misstankar? Smuggla med saker längst ner i kassen med pappkartonger? 

Kanske ska du kontakta polis/soc och berätta att du är rädd för honom och att du nu ska lämna honom. Kan du be en granne ha koll på om du mot förmodan skulle berätta för din sambo att du lämnar honom? Bara be nån ha uppsikt som kan larma vid behov. Det är inte att rekommendera men i värsta fall. 

Och du, du är inte skyldig honom nåt. Han har stött bort dig genom att misshandla dig. Då har man inte rätt att kräva vare sig pengar eller den andras tid. 

• Anonym (följ kvinnojouren)

Snälla TS, följ precis vad Kvinnojouren säger. Jag var i en situation med mitt ex en gång och jag trodde inte heller på rådet jag fick. Det var rätt råd. 

Jag vet en annan tjej som blev mördad av sitt ex. Gör exakt vad Kvinnojouren säger i det här läget. Tro mig, det är det bästa. 

Det är just din empati som han spelar på. Plus att du blivit hjärntvättad för det blir man i sådana här destruktiva relationer, det tar tid. Du kommer se mer klart på det sedan. Du gör ingenting av vad han säger, du gör allt vad Kvinnojouren säger till att du fått mer styrka och mer klarsyn blick på det hela. Jag vet det är svårt, men du måste. Du har tagit det här steget, ta inte steg tillbaka. Fortsätt framåt. 

• Anonym (Jag har gjort det)

Jag flyttade ifrån min ex sambo utan att han visste något. Vi hade bråkat innan. Han var på semester när jag flyttade ut. Jag flyttade ut själv och hade bara min son som var ett litet barn. Hade jag gjort om det så hade jag tagit hjälp av kompisar/familj för jag var väldigt rädd att han skulle komma hem mitt under flytten. Jag tycker att ett mejl eller brev räcker. Känner du att du vill vara extra snäll kan du svara på frågor via mejl eller på telefonen. Jag hade undvikit att träffa honom ensam. Mäns våld brukar eskalera när man separerar.

Jag tycker att du låter medberoende av hans problem, precis som jag var. Jag kanske inte alltid ser mig själv som så viktig. För att komma rätt i tankarna brukar jag tänka om min syster/vän/dotter skulle bli behandlad så här vad hade jag tyckt då? Lycka till <3

Svar på tråden Flytta från sin sambo i smyg