• duanto

Kvinnor 50+, hur viktigt är mannens fasad vid dejting?

Hur stor betydelse har statusprylar och utseende för kvinnor över 50 som dejtar en man? Ta exempelvis bil, boende, inredning och jobb men även skägg.

Min 10 år gammal stora familjebil/buss i udda färg verkar inte locka, inte heller min småslitna hyreslägenhet med inredning från Ikea tycks få kvinnor på fall. Saknar dessutom skägg och har inget eget företag eller någon chefsposition.

Förutom skägget är jag dock påväg att byta upp mig på allt annat men egentligen är det mycket för att få en finare fasad utåt som jag kommer göra detta, vilket känns lite fel. Jag är ju ändå samma person som innan. Men det krävs kanske en förändring för att hitta någon? Eller hur funkar ni kvinnor över 50?
  • Svar på tråden Kvinnor 50+, hur viktigt är mannens fasad vid dejting?
  • Palmeniers

Yta och lyxkonsumtion som uttryck för makt eller kapitalism är oviktiga och provocerar mig ärligt talat. En bokhylla med böcker och en god olivolja i skafferiet slår högre i mina ögon.
    Har du skägg eller inte så är det ju så du ser ut. Varför skulle jag vilja ändra på ditt utseende?

• duanto
    Anonym (Personligt är bäst) skrev 2023-06-28 22:36:33 följande:

Statusprylar helt oviktigt men utseendet både kropp, ansikte, kläder och allmän fräschör är viktigt för mig. Han ska antingen ha en egen unik stil eller vara relativt tidsenlig. Alltför många män ser riktigt chaviga och omoderna ut med nån rejält anskrämlig t-shirt med typ  Byggmaxlogga el liknande och slitna skor och jeans till det som sitter opassligt.

Skägg är snyggt på de som passar i det, men renrakat går lika bra.

Hyersrätt och familjebuss låter kul, dock har jag svårt för opersonliga hem, såna där som ser ut som tagna direkt ur Ikeakatalogen, helt utan nån personlig touch.
    Jag gillar böcker och spännande bokhyllor, smakfull konst, en bra musikanläggning och hygieniskt boende, särskilt ren toalett och kök.

Är du på väg att göra plastikoperation eller ingrepp av något slag?
    Allt som får en att  bättre och öka självkänslan är ju välkommet, då blir man också mer social och får fler tillfällen till möten.

Jag är inte mycket för lyx och fina dyra kläder och prylar men klart jag försöker hålla mig fräsch och ha rena skapligt snygga kläder även om de är köpta på Dressman. 

Skulle aldrig hända att jag gör plastikoperation eller andra ingrepp för att förbättra mitt utseende. Är redan ärrad av vanliga kirurger, finnar och annat men det är sådant jag själv accepterat att leva med och det får den jag träffar också acceptera. 
  • Anonym (Pling)

Men gud, om du dejtar kvinnor som själva bor i hyres och har ikea möbler så kvittar väl detta?

Men visst, jag har bostadsrätt, ny bil, välbetalt jobb, karriär och nästan inga ikea möbler så vi kanske inte matchar i hur vi ser på inredning, karriär, bostad, pengar osv, men om du är vettig och trevlig med ambitioner och annat som vi matchar varandra på så skulle jag kanske ge det ett försök. Men samtidigt vill jag ju ha en partner som lever på liknande nivå och har liknande mål i sättet vi vill leva på.

• Dimisi

De flesta har väl redan egen bil och boende, så jag tror inte att sånt är så viktigt. Jag tycker att män runt 50 har svårare att öppna sig och visa intresse och kärlek än vad de hade för 20 år sedan.

• Anonym (000)

Jag utgår från att din TS är lite på skoj, annars tycker jag nästan synd om dig, om du tror att de där ytliga sakerna är vad som avgör. 

Jag är drygt 50, jag har egen inkomst, eget hus osv. Jag har  inget intresse av din bil eller din köksinredning så länge du är hel och ren, kan föra dig bland folk och är självständig så inte jag behöver skjutsa runt dig i min bil överallt. Hatar dessutom skägg! Fall inte för myten om att skägg är vad alla kvinnor suktar efter. 

Sen, för att det över huvud taget ska klicka (oavsett prylar och skäggstatus), handlar det om hur du är, att du och jag passar ihop mentalt. Det är svårt att leva tillsammans med någon som skiljer sig mycket från hur man själv tänker. Sen ska det synka sexuellt och det ska synka med annat i mitt liv. Det viktigaste är att man är en schysst människa. 

• duanto

Är lätt att börja övertänka när man som jag inte lyckas hela vägen utan att det ofta stannar vid 3-6 dejter och när det ett par gånger har det tagit slut strax efter att de sett hur jag bor..

Inser att viktigare än statusprylar är nog att hitta och stå för sina intressen, sin personlighet och stil och spegla detta i det man gör och i sitt boende. Är på god väg dit men har lite mer att jobba på känner jag. Tar sin tid att hitta sig själv efter över 20 år som sambo/gift. 

• Anonym (000)
    duanto skrev 2023-06-29 05:47:43 följande:

Är lätt att börja övertänka när man som jag inte lyckas hela vägen utan att det ofta stannar vid 3-6 dejter och när det ett par gånger har det tagit slut strax efter att de sett hur jag bor..

Inser att viktigare än statusprylar är nog att hitta och stå för sina intressen, sin personlighet och stil och spegla detta i det man gör och i sitt boende. Är på god väg dit men har lite mer att jobba på känner jag. Tar sin tid att hitta sig själv efter över 20 år som sambo/gift. 

Om du tror det beror på hur du bor - är det så sunkigt hemma hos dig? Det är svårt för oss i en tråd så här, att förstå vad det är du tänker på när du skriver att du ska byta ut saker och ting. 

Du har ändå haft lång relation innan så du kan inte vara helt "omöjlig" Flört. Ibland tar det lite tid innan man träffar rätt igen, man ska försöka att inte vara otålig eller stressad över det (men det är min åsikt och jag vet inte hur du funkar ur den aspekten). 
  • duanto
    Anonym (000) skrev 2023-06-29 05:51:46 följande:
    Om du tror det beror på hur du bor - är det så sunkigt hemma hos dig? Det är svårt för oss i en tråd så här, att förstå vad det är du tänker på när du skriver att du ska byta ut saker och ting. 

Du har ändå haft lång relation innan så du kan inte vara helt "omöjlig"  // Flört. Ibland tar det lite tid innan man träffar rätt igen, man ska försöka att inte vara otålig eller stressad över det (men det är min åsikt och jag vet inte hur du funkar ur den aspekten). 
    Var dessutom jag som lämnade så "omöjlig" är jag inte, har bara inte träffat rätt och därför nu nästan gett upp. Upplever att många har väldigt höga krav på den de letar efter och att jag då helt enkelt inte riktigt räcker till. 

Har det knappast sunkit hemma hos mig men däremot rätt opersonligt. Tycker jag har levt och lever ett rätt intressant liv men det syns tyvärr inte i min lägenhet så där har jag lite att jobba på.

Är många små bitar som ger en helhet och det är den helheten man visar upp och måste stå för i sitt liv. Så det är den helheten jag vill bättra på lite så den speglar vem jag verkligen är och vill vara.
  • Anonym (54)
    duanto skrev 2023-06-29 05:47:43 följande:

I sig tycker jag gammal familjebil och opersonlig lägenhet med Ikea-möbler må vara, men det är intressantare varför du har det. Har du fem barn varannan vecka eller är du för lat för att byta bil? Bor du temporärt i en sunkig hyresrätt medan du letar annat eller har du bott där i 15 år?

Människor som bara flyter med utan att förändra något eller styra upp sitt liv som de vill ha det har jag svårt för.
  • Mandel

Så länge det är ordning och reda och helt och rent spelar det väl inte så stor roll.
    Det viktiga är väl också att man heller inte gubbgnäller om det utan att man själv är nöjd med sin bil och sitt hem.
    Alla har olika intressen och vad man vill lägga sina pengar på. Du kanske väljer saker som gör dig själv glad istället för att lägga pengar på att försöka imponera på andra?

Jag har varit gift med en arbetsnarkoman så för mig är chefer och egenföretagare röd flagg. Jag vill träffa en man som vill umgås med mig ibland och inte alltid prioriterar sitt jobb över mig vilket vanliga "arbetare" sällan gör. 
    Och numera är även överdrivet intresse för en hobby röd flagg då jag blev brädad av en bilmotor i min senaste relation. Man får självklart ha egna intressen, men ska man ha en relation är det ju roligt att ses ibland och göra lite annat än att bara sova tillsammans och jag menar verkligen sova, inte sex.

Utseende mässigt är väl stor ölmage inget jag går igång på, men lite övervikt är inga problem. Och skägg är verkligen inget krav! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Cyan)
    duanto skrev 2023-06-29 06:16:34 följande:
    Var dessutom jag som lämnade så "omöjlig" är jag inte, har bara inte träffat rätt och därför nu nästan gett upp. Upplever att många har väldigt höga krav på den de letar efter och att jag då helt enkelt inte riktigt räcker till. 

Har det knappast sunkit hemma hos mig men däremot rätt opersonligt. Tycker jag har levt och lever ett rätt intressant liv men det syns tyvärr inte i min lägenhet så där har jag lite att jobba på.

Är många små bitar som ger en helhet och det är den helheten man visar upp och måste stå för i sitt liv. Så det är den helheten jag vill bättra på lite så den speglar vem jag verkligen är och vill vara.
    Mina 5 cent, jag tror att kläder och prylar signalerar dina värderingar.
    Är alla dina grejer slitna och det inte finns någon tanke bakom så signalerar det ointresse vare sig det är bil, inredning eller kläder.
    En oinspirerad inredning kan lyftas av en fräck lampa och inte minst en välfylld bokhylla. Jämför med en sliten oinspirerad inredning med en värsting spelkonsol.
    Helt olika signaler!
    Tänk efter vad du vill förmedla.
    Bilder är superviktiga, det är de som lockar till vidare läsning och den intressanta texten gör att folk vill lära känna dig, ta del av ditt liv.
    Oinspirerade bilder och texter lockar helt enkelt inte.
  • duanto

Tack för många bra inspel och tips! Helt klart finns saker att göra men framförallt är det nog min lägenhet jag ska sikta in mig på. När jag ser på den nu med lite andra ögon än jag gjort innan så är den verkligen rätt tråkigt och opersonligt inredd. Här finns att jobba på. Måste få lägenheten att mer visa vem jag är och ta fram böcker och prydnadssaker så att dessa syns. Men måste också få upp mer på väggarna som visar vad jag gillar. Tycker om att fotografera så kanske förstora upp några bra foton jag har och hänga upp. Finns att göra här i sommar.

Annars duger jag nog rätt bra som den jag är så jag har tro på framtiden och att jag kommer träffa någon framöver. Ingen är perfekt och det är inget jag strävar efter heller att bli. 

• TvillingmammaVästgöte

Om det är så att kvinnor avslutar efter att de sett ditt hem kan jag tänka mig två skäl. Antingen att det är ostädat , alternativt att det får dig att verka fattig, dvs ha väldigt låg ekonomisk standard. Det kan nog vara avskräckande för många kvinnor, både dålig städning och dålig ekonomi. Du kanskeinte har dålig ekonomi, men det kan ju verkaså. 

• Anonym (66:a)
    duanto skrev 2023-06-28 21:53:56 följande:
    Kvinnor 50+, hur viktigt är mannens fasad vid dejting?
    Hur stor betydelse har statusprylar och utseende för kvinnor över 50 som dejtar en man? Ta exempelvis bil, boende, inredning och jobb men även skägg.

Min 10 år gammal stora familjebil/buss i udda färg verkar inte locka, inte heller min småslitna hyreslägenhet med inredning från Ikea tycks få kvinnor på fall. Saknar dessutom skägg och har inget eget företag eller någon chefsposition.

Förutom skägget är jag dock påväg att byta upp mig på allt annat men egentligen är det mycket för att få en finare fasad utåt som jag kommer göra detta, vilket känns lite fel. Jag är ju ändå samma person som innan. Men det krävs kanske en förändring för att hitta någon? Eller hur funkar ni kvinnor över 50?
    Bil från 2013? och?  Den är i princip ny! 
    Hyresrätt, inga problem. Jag hyr själv. Förstår inte vad problemet skulle vara.
    Saknar skägg =👍😊
    Ej egenföretagare? Jaha...och? Vad är problemet? 
    Ej chefsposition. Jaha....och? 
  • Dimisi
    duanto skrev 2023-06-29 06:16:34 följande:
    Upplever att många har väldigt höga krav på den de letar efter och att jag då helt enkelt inte riktigt räcker till. .
    Jo, det märker jag också, men jag tror egentligen inte att det är krav utan snarare rädslor. Många som dejtar pratar om vad de INTE vill ha. I vår ålder har man hunnit med några relationer och dragit sina egna (inte alltid helt korrekta) slutsatser om varför det tog slut, typ "han var en slarver och vi bråkade alltid om städning - så aldrig mer en slarver!"

Jag tror intresse och värme är det viktigaste. När damerna du dejtar sitter där i din lägenhet och antyder krav/förväntningar - fråga om det du tycker dig höra faktiskt är vad hon försöker förmedla. Visa intresse för hur hon har kommit fram till den slutsatsen. Försök se rädslorna bakom den dömande fasaden. Förmodligen är ni båda lika ängsliga att inte duga eller att bli sårade av kärleken igen.
  • Anonym (Vembryrdig)

Nu är jag inte över 50 men tror inte jag skulle tänka på annat sätt när jag är över 50. Jag träffar en man som bor i en liten lägenhet,  har inget skägg, sjukskriven dålig ekonomi och liten äldre bil. 
    Jag bryr mig inte. Han är snäll har ett bra hjärta. 
    Jag gillar honom för den han är som person. 

Svar på tråden Kvinnor 50+, hur viktigt är mannens fasad vid dejting?