• Anonym (Sjukskrivning)

Vet inte om min sjukskrivning stämmer?

Hej!
    Har tidigare gjort en tråd om sjukskrivning pga psykisk ohälsa. Jag är sjukskriven nu och fått intyg från försäkringskassan men när jag läste det så kändes det som allt har blivit ett stort missförstånd! 

Hela intyget har siktat in sig på min ADHD-diagnos (egentligen ADD) vilket jag inte alls känner är det stora problemet. Det står i princip att jag inte kan jobba för att jag har ADHD och vilka svårigheter det ger i jobbet. Men jag har jobbat där i tre år utan problem och aldrig nämnt min ADD för arbetsgivaren eftersom det aldrig behövts.

Däremot lider jag av återkommande depressioner men att det nu har blivit utmattningsdepression pga jobbet och det är därför jag är sjukskriven. Sen står det även att jag har börjat med medicin och då antar man säkert att det är mot ADHD men det är antidepressiva jag tar, mot depression, som det står i mitt recept. 

Kan man ringa försäkringskassan och be dom ändra? Eller struntar dom i det? 

• Svar på tråden Vet inte om min sjukskrivning stämmer?
  • Anonym (T)
    EpicF skrev 2023-06-30 22:59:02 följande:
    Om en person som är sjukskriven får besked om att arbetet inte förlängs så är man som arbetsgivare rätt korkad. Då får man vänta tills sjukskrivningen är över. 
    Fast då kan ju provanställningen ha hunnit övergå i en tillsvidareanställning.
  • EpicF
    Anonym (T) skrev 2023-06-30 23:37:42 följande:
    Fast då kan ju provanställningen ha hunnit övergå i en tillsvidareanställning.
    En smäll man får ta som arbetsgivare... 
  • Anonym (!)
    EpicF skrev 2023-06-30 22:59:02 följande:
    Om en person som är sjukskriven får besked om att arbetet inte förlängs så är man som arbetsgivare rätt korkad. Då får man vänta tills sjukskrivningen är över. 
    Det finns ingen anledning att vänta. 
  • Anonym (T)
    EpicF skrev 2023-06-30 23:38:08 följande:
    En smäll man får ta som arbetsgivare... 
    Jag är ingen expert på området, men utifrån det jag läst mig till tror jag absolut att arbetsgivaren kan säga upp provanställningen även under sjukskrivningen, dock inte på grund av sjukskrivningen. Dvs om arbetsgivaren utöver sin lagliga rätt att avsluta utan att ange något skäl, så går det. Skulle arbetsgivaren vara klantig och säga att det är pga sjukskrivningen, ja, då får de nog smäll på fingrarna.

Läste, för ganska länge sen förvisso, om ett fall där en person fått sin provanställning pga graviditet. Arbetsgivaren åkte dit för detta, hade de bara inte angett något skäl till att anställningen avslutades hade de kommit undan.
  • EpicF
    Anonym (!) skrev 2023-06-30 23:43:43 följande:
    Det finns ingen anledning att vänta. 
    Vill man som arbetsgivare skita i det blå skåpet så gör man det. 
  • Anonym (gg)

Ja, det är viktigt att läkaren skrivit rätt, då adhd i sig inte ger rätt till sjukskrivning. Men depression och utmattning tillsammans med adhd gör det.

Jag brukar råka ut för samma problem som du, att jag fungerar perfekt på jobbet i några år, men sedan blir jag utbränd. Under tiden jag arbetar heltid klarar jag inte av att ha en fritid överhuvudtaget. 

• Anonym (Bes)

Jag blev nyligen sjukskriven och min läkare sa att om jag inte instämde med det hon skrivit skulle jag höra av mig och få det ändrat. Det var bland annat pga att jag inte vill att min arbetsgivare ska få veta vissa saker. 

• EpicF
    Anonym (Bes) skrev 2023-07-01 10:03:16 följande:

Jag blev nyligen sjukskriven och min läkare sa att om jag inte instämde med det hon skrivit skulle jag höra av mig och få det ändrat. Det var bland annat pga att jag inte vill att min arbetsgivare ska få veta vissa saker. 

Din arbetsgivare får aldrig veta orsaken till din sjukskrivning eller "vissa saker" om du inte själv berättar det. 
  • EpicF

Din arbetsgivare får aldrig veta orsaken till din sjukskrivning eller "vissa saker" om du inte själv berättar det. 
  • Anonym (gg)

Men du behöver bara lämna in en del av sjukintyget, du kan stryka diagnoser också om du vill.
  • Anonym (Facket)
    EpicF skrev 2023-06-30 23:46:55 följande:
    Vill man som arbetsgivare skita i det blå skåpet så gör man det. 
    Arbetsgivaren har all rätt att avsluta en provanställning utan att ange anledning. Sjukskrivning, föräldraledighet mm ger inget som helst skydd mot detta.

Det är som alltid förbjudet att avsluta någons anställning på grund av etnicitet, kön, ålder, graviditet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller för att den anställda varit föräldraledig.

Skulle arbetsgivaren vara så klantig att den motiverar avslutandet av provanställningen med att arbetstagaren t.ex  är sjukskriven eller föräldraledig - ja, då har arbetsgivaren gjort fel. Men så länge arbetsgivaren bara säger "tyvärr, vi avslutar din provanställning" och inte ger anledning så har arbetsgivaren gjort rätt.

Det finns rättsfall där arbetsgivaren fått rätt trots att avslutandet av provanställningen skett i nära anslutning till sjukskrivning eller graviditet. Se t.ex. AD 2018 nr 74 där DO stämde en arbetsgivare för att ha avslutat provanställning på grund av sjukskrivning och graviditet. DO förlorade målet. Arbetsgivaren hade inte gjort något fel.

Kort sammanfattning: Arbetsgivaren får avsluta provanställning även om personen är sjukskriven, men får inte hänvisa till sjukskrivningen.
  • EpicF
    Anonym (Facket) skrev 2023-07-01 10:51:00 följande:
    Arbetsgivaren har all rätt att avsluta en provanställning utan att ange anledning. Sjukskrivning, föräldraledighet mm ger inget som helst skydd mot detta.

Det är som alltid förbjudet att avsluta någons anställning på grund av etnicitet, kön, ålder, graviditet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller för att den anställda varit föräldraledig.

Skulle arbetsgivaren vara så klantig att den motiverar avslutandet av provanställningen med att arbetstagaren t.ex  är sjukskriven eller föräldraledig - ja, då har arbetsgivaren gjort fel. Men så länge arbetsgivaren bara säger "tyvärr, vi avslutar din provanställning" och inte ger anledning så har arbetsgivaren gjort rätt.

Det finns rättsfall där arbetsgivaren fått rätt trots att avslutandet av provanställningen skett i nära anslutning till sjukskrivning eller graviditet. Se t.ex. AD 2018 nr 74 där DO stämde en arbetsgivare för att ha avslutat provanställning på grund av sjukskrivning och graviditet. DO förlorade målet. Arbetsgivaren hade inte gjort något fel.

Kort sammanfattning: Arbetsgivaren får avsluta provanställning även om personen är sjukskriven, men får inte hänvisa till sjukskrivningen.
    Och vill man som arbetsgivare skit i det blå skåpet så gör man det. 
  • Anonym (Facket)
    EpicF skrev 2023-07-01 11:21:42 följande:
    Och vill man som arbetsgivare skit i det blå skåpet så gör man det. 
    Som vanligt ger du dig inte oavsett hur fel du än har.
  • EpicF
    Anonym (Facket) skrev 2023-07-01 11:26:39 följande:
    Som vanligt ger du dig inte oavsett hur fel du än har.
    Läs vad jag akrev istället och läs det du skrev. 
  • Anonym (T)

Att skita i det blå skåpet är att göra bort sig, vilket det ju vore att göra om man avslutar en provanställning och anger att skälet är sjukskrivningen. 

Att avsluta provanställningen utan att ange att skälet är sjukskrivningen är motsatsen, sett ut arbetsgivarens perspektiv. Det är smart. 

Svar på tråden Vet inte om min sjukskrivning stämmer?