• Anonym (Klimakteriekossan)

Kvinnor 40 plus, tappade ni sexlusten vid klimakteriet?

Är 45 och tror att jag kan vara i förklimakteriet eller klimakteriet. Jag tror det för att jag HELT tappat sexlusten. Brukade känna mig sugen varenda dag, nu när jag har semester upptäckte jag att jag inte tänkt på sex en enda gång. Känner närmast en stark äckelkänsla när jag tänker på sex. Har inte heller något som helst intresse för män. Är det klimakteriet som gör att jag känner så? Kommer det att gå över eller är detta det nya normala? Hur var det för er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-12 15:51
    Jag undrar främst om kvinnor som tappat sexlusten under klimakteriet har fått tillbaka den efter klimakteriet.

• Svar på tråden Kvinnor 40 plus, tappade ni sexlusten vid klimakteriet?
    Anonym (57) skrev 2023-07-12 17:02:29 följande:
     Då kan du anmäla mina inlägg som ot eftersom jag svarade på den första frågan i rubriken. Tre dagar senare la  du till att det bara gäller de som upplever minskad lust. 
    Du undrade även om det ändras igen  och mitt svar på detta var att min ökade lust låg kvar med händelser som exempel. 
    Jag har naturligtvis kunnat skriva -min ökade lust är på samma nivå och slutat där. 

En tydligare ts är nog vad du behöver så slipper du höra från de som har lusten kvar. 
    Nu skrev jag inte att bara folk som tappat sexlusten får skriva. Folk med lust får gärna skriva, jag undrar ju hur andra har det, men jag försöker styra tillbaka tråden på rätt spår igen, bort från trekanter och sexklubbar. Tycker ändå att jag varit relativt tydlig, men förtydligar gärna igen:

Jag undrar om mina äckelkänslor kring sex kan bero på att jag är på väg in i klimakteriet?
    Kommer det att gå över?
    Och hur var det för er? (skulle ha varit mer tydlig här med att jag menade om lusten kom tillbaka, ber om ursäkt där)
    Anonym (Malin) skrev 2023-07-12 17:25:29 följande:

Jag är 47 år och har nästintill noll sexlust sedan ett par år tillbaka. Har haft ganska mycket tidigare i livet..Men jag lider ej av det; tvärtom känner jag mig mer harmonisk nu.

Känner igen mig där. Känner mig lugnare och mer harmonisk. Kan väl tycka någonstans att livet fick mindre höjder, men även mindre dalar.
    Less is more skrev 2023-07-12 06:30:29 följande:

Jag märker ingen skillnad.

Va skönt! Hur gammal är du?
  • Less is more
    Anonym (Klimakteriekossan) skrev 2023-07-12 18:43:21 följande:
    Va skönt! Hur gammal är du?
    52 år ! Märker ingen större kroppslig skillnad.

Sen är jag som jag är.  Väldigt svag för män, vissa män -  men jag håller mig till min karl.  Tycker om att ha hans nakna kropp hos mig om natten. Det är mysigt och det är tryggt.
    Less is more skrev 2023-07-12 22:29:35 följande:
    52 år ! Märker ingen större kroppslig skillnad.

Sen är jag som jag är.  Väldigt svag för män, vissa män -  men jag håller mig till min karl.  Tycker om att ha hans nakna kropp hos mig om natten. Det är mysigt och det är tryggt.
    Så fint! Glad för din/er skull.
  • Anonym (Moimeme)

Jag fick ökad sexlust under klimakteriet och efter. Min bästa väninna tappade helt sexlusten.

• Anna79ZZ

De flesta som är i en relation  som jag känner beskriver att lusten är noll
    Ett jättebekymmer. 

Många singelkvinnor säger att de är färdiga med sex. 

Och så har vi lilla jag då som vaknade till ett nytt liv nu efter 50. En andra vår.... 

• SkogsTjej
    Anonym (men jag jobbar på det) skrev 2023-07-11 23:05:22 följande:
    Jag fick vad man kan kalla lindrigt hypersexuellt syndrom i ett par månader.

Man sover plötsligt 2 h kortare tid per natt och lever som i ständigt adrenalinpåslag, har höjd vilopuls, är ständigt kåt och halvvägs till orgasm delar av dagen, medan man försöker jobba. Bland män. Lycka till.

Ett par dagar fick jag flexa ut och gå hem och det är ren tur att jag inte har blivit avslöjad för de veckorna blev inte mycket gjort.

Om man normalt är intresserad av 1 man av 30 så är nu ca 60% av alla män liggbara. Man kan upptäcka att man får kåtpuls mellan benen och börjar flämtandas av att bara höra en viss mans röst. Hemma ges inte på långa vägar tillräckligt med sex, och inget händer när man tar upp det. Fast man tar initiativ räcker det inte.

Lägg till det att man är en fruktansvärt effektiv och driven person och känner att man måste ha mer sex för att kunna fungera. Vad händer då tror du?

I korthet förförde jag två upptagna män på tio dagar, startade en affär med den ena, den andra stannade vid avancerade bilder och sexting eftersom han avbokade möte i sista stund, jag började kontakter med man nr 3 och 4 bara som backup, visade upp mig på nätet, sa ett par saker över gränsen till kollegor på jobbet och ägnade mig åt diverse sex som jag inte provat innan i livet. Jag sökte även vård eftersom detta är så långt ifrån normalt som det kan bli och jag aldrig har haft någon form av psykiska problem eller psykiatrisk diagnos innan i livet, men den läkaren fattade ingenting och jag fick ingen hjälp.

Nu har den värsta hormonstormen gått över, och jag undrar lite vad sjutton som hände medan jag vacklar mellan skilsmässa eller ej. Sex i det tillståndet var dock spektakulärt överjordiskt bra och älskaren vill verkligen inte sluta ses för han har aldrig varit med om något liknande och tror aldrig han kommer att få uppleva det igen heller.
    Wow, tack för utförligt svar!

Sådär alldeles illa låter det ju inte, men förstår också att det måste vart väldigt överväldigande sådär utifrån ingenstans! Hoppas att konsekvenserna och även sexlivet inte blivit alltför lidande för att det försvunnit.

Lycka till, och tack för svaret!
  • Anonym (Varvad och konstig sexlust)

Jag upplevde att min sexlust var väldigt variabel i början av klimakteriet. jag kunde växla från extremt på till helt av väldigt snabbt. Vilket förmodligen var frustrerande för min man. Jag vill....näh jag vill inte, sluta. Jag vill! Han tog det förmodligen bättre än vad jag själv hade gjort :)  Dessutom lärde jag mig att man behöver inte känna sig vacker och glad för att vilja ha sex längre, man kan känna sig ful, äcklig, ledsen och ändå vilja ha sex. "Ful-kåt" har jag döpt det humöret till.

• Anonym (Ai)

Är inte ur klimakteriet, men 5 är sedan sista mens. Har fått en enorm sexlust senaste året, maken är väldigt nöjd också 😆

• Less is more

Har inte tappat lusten, men hänger på att man känner attraktion till mannen. Det behöver ju finnas någon slags connection.

En trött och seg man vid TV soffan kvällarna i ändå - får inte igång mig i allafall...!

• Less is more
    Less is more skrev 2023-09-17 20:37:02 följande:

Har inte tappat lusten, men hänger på att man känner attraktion till mannen. Det behöver ju finnas någon slags connection.

En trött och seg man vid TV soffan kvällarna i ända - får inte igång mig i allafall...!

Svar på tråden Kvinnor 40 plus, tappade ni sexlusten vid klimakteriet?