• vcent

    Vilket land ska man betala skatt?

    Jag är i mitt nuvarande jobb anställd i hemmet, dvs att jag kan bo var som helst och är inte knuten till en specifik plats för mitt jobb. Jag är dock utstationerad varannan vecka och resorna till och från den platsen betalas av företaget samt boende på platsen. 


    Detta fick mig att tänka lite och det slutade med att jag lite löst ställde en fråga till chefen och fick ett positivt svar? Jag skulle tekniskt sett kunna bosätta mig var som hels? dvs även utomlands, och det skulle företaget vara ok med. Enda motkravet från arbetsgivaren var att jag måste boka mina resor själv och själv ansvara för att jag tar mig till min stationering (men företaget betalar). 

    Jag är ung och ensam? så jag har inte direkt någon annan att ta hänsyn till och ser nu en eventuell möjlighet att se sig omkring men behålla samma jobb. Jag kom på tanken att man skulle kunna bosätta sig i ett billigare land så som polen, letland, litauen, tjeckien eller slovakien som alla ligger på avstånd med ok restid Men där lönerna och priserna är så pass låga att man kommer leva väldigt gott på sin lön som ligger en bit över den svenska medellönen. 


    Men den stora frågan är? var ska man betala skatt?? Har en gång i tiden jobbat i danmark men bott i Sverige? då betalade jag skatt i dk. Men här hemma har jag bott i en kommun och jobbat i en annan och betalar dp skatt i kommunen jag bor men inte där jag jobbar? hur blir det om man jobbar i Sverige men bor någonstans? särskilt med tanke på att man är anställd i hemmet? eller blir det skatt i båda länderna? 

  • Svar på tråden Vilket land ska man betala skatt?
  • Aliona

    Huvudregeln är att man ska betala skatt där man är bosatt (folkbokförd). Att du betalade skatt i Danmark när du jobbade där och bodde i Sverige är för att Öresundsavtalet finns och utgör ett undantag i skattereglerna. 

    Ska du bo utomlands längre än ett år så ska du anmäla dig utflyttad ur Sverige och betala skatt i nya landet istället. Jobbar du hemifrån i utlandet mindre än sex månader så betalar du skatt som vanligt i Sverige. 


    Det här är grundregeln, men det finns en del saker som kan ställa till det. När du bestämt dig för land och om det ska vara tillfälligt eller permanent, så är det bäst att du kollar upp reglerna ordentligt. 


    Vi har många på mitt jobb, inklusive jag, som jobbar hemifrån i utlandet båda permanent och tillfälligt, och det går bra, men brukar vara lite att ta reda på. 

  • Gräsroten

    Menar du att du ska jobba i Sverige, och betala skatt i Polen? Då ska du få vård i Polen, när du blir sjuk? Tänk efter lite, så får du se ad du kommer fram till!

Svar på tråden Vilket land ska man betala skatt?