• Nille84

Hur illa får en 18 åring bete sig?!!

Jag lever med en sambo sedan 4 år. Han har en dotter som är 18 som beter sig riktigt riktigt vidrigt. Går något emot henne, om hon inte får styra hela familjen som hon vill och om man inte ger henne tillräckligt med uppmärksamhet blir det ett helvete. Hon skriker könsord till mig, hotat mig fysiskt med våld, kränker mig och pratar nedvärderande om mig till andra, kränker sin pappa, kastar ur sig lögner om otrohet etc. Tagit bilen och kört påverkad när hon flippat ur etc. Hon utsätter hela familjen och även mina barn för ett helvete med sitt beteende. Det är något urflippade VARJE vecka. Soc har varit inkopplat, vi har en samtalskontakt där som bara ursäktar beteendet och säger att det enda hon behöver är en kram av sin pappa. Hon får oss att framstå som vidriga människor. Mina barn vill inte ens komma till oss längre varannan vecka. Hon är 18 år. Vägrar bo hos sin mamma och har bott heltid hos oss sen vi träffades. Mamman är tyvärr lika knäpp och manipulerar sin dotter för att smutskasta min sambo etc. Hon lever ?sitt liv? och vill inte bli störd. hans dotter spelar in oss, sin farmor när hon pratade med henne om hennes beteende etc. Detta är så jäkla sjukt och jag har sagt till sambon nu att om hon inte flyttar så gör JAG det. Hon har bestämt vad vi får och inte får göra under dessa år. Vi har inte fått umgåtts själva, hon vaktade oss i början på kvällar och nätter så vi inte skulle ha sex etc. Hon umgås inte med någon. Lämnar aldrig huset. Terroriserar oss på våra mobiler dygnet runt etc. Med tanke på att hon är myndig och har en mamma som också är vårdnadshavare kände jag att det är nog nu för längesen! Hur illa får man bete sig innan det egentligen ska få konsekvenser? hon har ALDRIG fått konsekvenser och alltid haft sin mamma bakom ryggen som pressar på information och dumheter om mig och min sambo. Det är så långt ifrån ett okej föräldraskap som man kan tänka sig. Min sambo mår skit, vi bråkar jämt pga detta och han är jämt på dåligt humör och arg nu förtiden pga henne och hennes beteende. Han har INGET stöd från dotterns mamma. Tvärtom! Hon tycker att det är ett okej beteende. jag vet att det låter rått, men flyttar inte hon ut nu så gör jag det för hon har fått mig och barnen till att ha haft ett helvete med psykisk terror i flera år. Det är inte så lätt för mig att bara flytta heller. Jag är egen företagare och har verksamheten hemma vid vårt hus. Snälla hjälp mig/oss! Vad kan vi göra? Det känns hopplöst efter 4 års terror. Hon har pratat med flera olika samtalskontakter men vägrar gå dit efter ett tag för hon tycker att de inte ?pratar om rätt saker?. Det är fel på ALLA och alla ska ändra sig för att hon ska vara nöjd. Det är ett rent helvetet detta😢😢😢

• Svar på tråden Hur illa får en 18 åring bete sig?!!
  • Goneril

Många trådar om "bonushelvetet" finns det i detta forum men denna tråd slår det mesta. Flippa ur och köra påverkad? Hon är ju rent livsfarlig, hur kommer det sig att hennes beteende har tillåtits eskalera på det sättet? Kan ni inte hitta en samtals-kontakt med pondus, en kurator, som talar förnuft med henne? Jag tycker rent allmänt att det låter som om pappan har varit för slapp och överseende; nu är hon arton år och detta beteende har väl inte manifesteras först nu. Familjehem? Stödfamilj? Annars måste TS separera, men vad är det som säger att inte mannen kan flytta  och TS behålla huset? Köpa ut mannen, bo kvar med sin verksamhet så kan mannen söka en lägenhet och bo där med dottern. Under min "Intermaritala" period dök det upp killar med barn sen tidigare, jag som barnfri skulle aldrig någonsin ha flyttat ihop med någon "farsa". 

• Räkan77

Du måste först och främst prioritera dina egna barn o h din relation till dem. Här låter det som att du behöver bo ensam med dem varannan vecka. Övrig tid kan du ju vara med din sambo och hjälpa till kring dottern. Men din prio nu Måste vara att återställa relationen till dina barn. 

• AndreaBD

Det är ju inte ett dugg normalt att bete sig så. Frågan är ju vad har gjorts hittills mot detta? Nu är hon myndig, men det måste ju ha varit problem tidigare? Har de varit på BUP, har tjejen någon diagnos? Om inte så finns det ju större risk att det bara fortsätter så här.

• fornminne

Ofattbart att du har levt med detta i fyra år. Varför är ni inte särbo? 

Tänk på dina egna barn. De vill ju inte ens komma till dig?

Tonåringar kan vara jobbiga och syskon kommer inte alltid överens, inklusive styvsyskon och bonussyskon. Men den terror hon utsätter hela familjen för, är oacceptabel. Det hade inte varit ok för biologiska syskon att utsättas för det heller. Antingen hade man flyttat på henne, eller också syskonen.

Det är uppenbart att flickan behöver hjälp, men du måste i första hand tänka på dig själv och dina egna barn.

• fornminne

Varför flyttade ni ens ihop från början? Eller var hon inte lika svår för fyra år sen?

Det är faktiskt oansvarigt att du har låtit dina egna barn leva med detta varannan vecka i fyra år. Jag utgår från att de inte är vuxna än, eftersom de bor eller har bott vv.

• Ylva34

Jag kanske tänker helt fel nu, men kan inte Soc eller annan instans hjälpa henne med eget boende nu när hon är 18 år? Det är det kanske både hon och pappan, ni behöver? Där ska vara någon skiftning mellan barn och vuxen och hon kan vara berättigad till ett annat stöd om hon får eget boende, be pappan kolla upp. 

Hade det inte funkat så hade jag splittrat boendet från pappan och dottern med de anledningar du angett. Att din främsta skyldighet är mot dina barn, deras hem med dig ska vara tryggt och säkert. Att du måste tänka på dina barn först, annars kanske du riskerar att de vill vara mer eller helt hos pappan och att hon inte får sabba mer av deras uppväxt, hon har sabbat vad hon ska. 

Var sedan ett fortsatt stöd till pappan. Jag tror om ni får eget boende och andas ut så blir det en uppåtspiral. 

• Lönnsirap

Jag tänker att du troligen har en ganska bra aning om hur illa det kan vara, utifrån att socialtjänsten VARIT inkopplad, men inte är det längre... Ang. hur illa en 18-åring får vara..  

Hur mycket du utsätter dig själv och dina barn för är liksom en annan fråga. Jag tänker att det är dags att snarare fundera över detta än kring hur illa det kan tänkas bli?

• Goneril

Jag läser inläggen i detta forum sporadiskt och konstaterar att för tillfället finns flera trådar som rör hopplösa  "bonusfamiljer", en tillvaro framför  allt för kvinnorna och deras barn sedan tidigare, som verkar vara ett rent helvete.                                   I likhet med andra i tråden undrar jag förstås varför kvinnor flyttar ihop så tidigt och oöverlagt när det finns barn med i bilden? Jag undrar också ibland varför barnalstrandet måste ske så tidigt i förhållandena? Svaret är förstås att de är så "käära", men varför inte välja med huvudet i stället för hjärtat?                                                                         Ingenstans i världen, möjligtvis i de nordiska länderna, har kvinnor så goda möjligheter som i Sverige att skaffa utbildning och göra karriär yrkesmässigt. Vi kan utveckla våra intressen, vi kan resa och vi kan skaffa egna nätverk. Varför äventyra dessa  möjligheter och välja en ofta ojämlik hembiträdetillvaro och ett alltför tidigt föräldraskap?

• Ylva34

+ en till sak om situationen helt urartar där hemma med henne så ring polisen. Då måste ni också våga göra det. Även om det kan kännas hemskt. (jag vet, det är hemskt). Då kan det bli snabbare tal om eget boende för henne med utsedd soc-tant osv senare. 

• murtmurt
    Nille84 skrev 2023-07-18 15:28:30 följande:
    Hur illa får en 18 åring bete sig?!!

Jag lever med en sambo sedan 4 år. Han har en dotter som är 18 som beter sig riktigt riktigt vidrigt. Går något emot henne, om hon inte får styra hela familjen som hon vill och om man inte ger henne tillräckligt med uppmärksamhet blir det ett helvete. Hon skriker könsord till mig, hotat mig fysiskt med våld, kränker mig och pratar nedvärderande om mig till andra, kränker sin pappa, kastar ur sig lögner om otrohet etc. Tagit bilen och kört påverkad när hon flippat ur etc. Hon utsätter hela familjen och även mina barn för ett helvete med sitt beteende. Det är något urflippade VARJE vecka. Soc har varit inkopplat, vi har en samtalskontakt där som bara ursäktar beteendet och säger att det enda hon behöver är en kram av sin pappa. Hon får oss att framstå som vidriga människor. Mina barn vill inte ens komma till oss längre varannan vecka. Hon är 18 år. Vägrar bo hos sin mamma och har bott heltid hos oss sen vi träffades. Mamman är tyvärr lika knäpp och manipulerar sin dotter för att smutskasta min sambo etc. Hon lever ?sitt liv? och vill inte bli störd. hans dotter spelar in oss, sin farmor när hon pratade med henne om hennes beteende etc. Detta är så jäkla sjukt och jag har sagt till sambon nu att om hon inte flyttar så gör JAG det. Hon har bestämt vad vi får och inte får göra under dessa år. Vi har inte fått umgåtts själva, hon vaktade oss i början på kvällar och nätter så vi inte skulle ha sex etc. Hon umgås inte med någon. Lämnar aldrig huset. Terroriserar oss på våra mobiler dygnet runt etc. Med tanke på att hon är myndig och har en mamma som också är vårdnadshavare kände jag att det är nog nu för längesen! Hur illa får man bete sig innan det egentligen ska få konsekvenser? hon har ALDRIG fått konsekvenser och alltid haft sin mamma bakom ryggen som pressar på information och dumheter om mig och min sambo. Det är så långt ifrån ett okej föräldraskap som man kan tänka sig. Min sambo mår skit, vi bråkar jämt pga detta och han är jämt på dåligt humör och arg nu förtiden pga henne och hennes beteende. Han har INGET stöd från dotterns mamma. Tvärtom! Hon tycker att det är ett okej beteende. jag vet att det låter rått, men flyttar inte hon ut nu så gör jag det för hon har fått mig och barnen till att ha haft ett helvete med psykisk terror i flera år. Det är inte så lätt för mig att bara flytta heller. Jag är egen företagare och har verksamheten hemma vid vårt hus. Snälla hjälp mig/oss! Vad kan vi göra? Det känns hopplöst efter 4 års terror. Hon har pratat med flera olika samtalskontakter men vägrar gå dit efter ett tag för hon tycker att de inte ?pratar om rätt saker?. Det är fel på ALLA och alla ska ändra sig för att hon ska vara nöjd. Det är ett rent helvetet detta😢😢😢

Du är inne på att flytta och det tycker jag verkar vara en bra idé, låt om det är möjligt i alla fall barnen slippa vara hos er. 
  • Mrs Moneybags

Det låter som om hon har en eller flera diagnoser. 

Hur som helst skulle jag inte orka med den typen av liv - vi lever bara en gång - så jag skulle flytta och leva ett liv i lugn och ro precis som jag önskar. 

Svar på tråden Hur illa får en 18 åring bete sig?!!