• Anonym (Less)

Trött på de här livet

Ensamstående Mamma med barn o alldeles för mkt skulder. Små skulder..Ikea, ellos, klarna typ
    Jag jobbar heltid. Med bidrag får jag ut 30.000:- men klarar mig knappt. Jag har bett banken om lån för att lösa alla skulder men dom säger nej. 

Med hyran är räkningar på strax över 20.000kr
    Jag orkar inte mer alltså. Jag orkar inte kämpa mer. Vill helst bara dö. Har inga vänner heller, inget förhållande, ett ensamt jobb. 

Livet är ett evigt jävla kämpande för ingenting!!!!

• Svar på tråden Trött på de här livet
  • Wolfdog
    Anonym (Cissi) skrev 2023-07-30 14:55:49 följande:
    Jag inser att det kanske inte framkommit tydligt nog i tråden: Alla kommuner har budget- och skuldrådgivare och det är helt gratis för den som behöver hjälp.

www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-budget-och-skuldradgivning/
    Men vad härligt, då är det bara för TS att höra av sig dit, om hon vågar det alltså. 

Är rätt skönt att veta ändå att verktyget redan finns.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Cissi) skrev 2023-07-30 14:55:49 följande:
    Jag inser att det kanske inte framkommit tydligt nog i tråden: Alla kommuner har budget- och skuldrådgivare och det är helt gratis för den som behöver hjälp.

Jag har ju bara de pengar jag har o en rådgivare säger ju bara att jag ska betala mina räkningar som jag ju gör redan
  • Anonym (H)
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 09:15:43 följande:
    Alltså det är nog minst 5000kr i onödiga smålån som jag betalar till olika varje månad. Kanske mer. Jag har så. Ångest ang pengar så jag orkar aldrig sätta mig in i de.
    Finns inte utrymme att betala mer på en av dom heller för det har jag inte rpd Med. Förstår Inte att. En bank inte förstår att jag kan ju lätt betala igen ett lån om de ser att jag betalar ju mkt mer i månaden nu ju
    Problemet som banken ser det är ju att du dragit på dig dessa skulder när du inte hade de kostnader du har idag, de har ju inte uppstått ur tomma intet. Risken med att ge dig ett lån är med andra ord att du fortsätter dra på dig skulder du inte kan betala och till slut inte heller kan betala det mer fördelaktiga banklånet.

Du får dra ner på kostnader och öka på dina avbetalningar. Du har barn som jobbar, låt dem betala mer av sina nöjen etc. själva. Sätt absolut stopp för presenter som inte utgörs av nödvöndiga saker som kläder och skor. Börja jobba extra då och då för att öka inkomsterna. Skär ner på bilåkande, beroende på hur långt du har till jobbet kanske en moped eller elcykel kan vara ett alternativ? Att göra sig av med bilen är en enorm besparing. Prata med äldsta om att flytta hemifrån så att du kan byta till ett mindre boende. 
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 16:36:02 följande:
    Jag har ju bara de pengar jag har o en rådgivare säger ju bara att jag ska betala mina räkningar som jag ju gör redan
    En rådgivare kan hjälpa dig och omfördela amorteringarna på de olika lånen så du snabbare blir av med vissa av småskulderna och då får mer utrymme att betala mer på nästa lån. Det ökar inte kostnaden men möjliggör att du snabbare kan få kontroll på dina utgifter.
  • Anonym (En annan)

Så du menar att livet inte är värt att leva för du kan inte handla hur mycket grejer som helst?

Sluta shoppa och hitta andra meningar!!

• Kvittning
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 16:36:02 följande:
    Snälla läs vad jag och några andra skriver. Du kan betala samma summa med väldigt olika resultat på skulderna så du måste engagera dig i detta. 

Räntan är vad den är, men du betalar både ränta och amortering på dina lån. Och då får du ringa runt till de du har lån hos och bara betala räntan på de lån med lägst ränta och öka amorteringen på de med högst ränta så att de lånen betas av ett efter ett. 

Just det borde kommunens skuldrådgivare kunna hjälpa dig med.

Jag trodde att du startade tråden för att du ville ha hjälp, men du verkar inte intresserad av att ta till dig av råden du får 
  • Anonym (Less)
    Anonym (En annan) skrev 2023-07-30 17:20:37 följande:

Så du menar att livet inte är värt att leva för du kan inte handla hur mycket grejer som helst?

Sluta shoppa och hitta andra meningar!!

Från början handlade de om fler saker oxå. Inga vänner, inget förhållande och ensamt jobb. 

Barnen går alla i skolan ännu, men två ev dom jobbar i sommar. Bilen behövs då jag bor på landet. Jag ska försöka fixa de med räntan då. Har vid tidigare tillfällen försökt att ringa för att få hoppa över en månad nångång men det har vart tvärnej på den så jag har antagit att det går inte att göra nåt bara. 

• Wolfdog
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 17:37:01 följande:

Har vid tidigare tillfällen försökt att ringa för att få hoppa över en månad nångång men det har vart tvärnej på den så jag har antagit att det går inte att göra nåt bara. 

Asså, läser du ens tipsen som är hjälpfulla? 

Svaret är att detta kan du få hjälp med här. 

Och sen efter det kan du sluta anta. 

Hjälp oss nu att hjälpa dig. Och ring dom sen. 
  • Anonym (Less)
    Wolfdog skrev 2023-07-30 18:12:40 följande:
    Asså, läser du ens tipsen som är hjälpfulla? 

Svaret är att detta kan du få hjälp med här. 

Och sen efter det kan du sluta anta. 

Hjälp oss nu att hjälpa dig. Och ring dom sen. 
    Måste bara få reda på vem som jobbar där. Är en liten ort o jag vill inte prata med ngn i min ålder som vet vem jag är
  • Anonym (Leffe)

De som jobbar med skuldsanering på kommunerna är inga duvungar! De vet precis vad som gäller, de hjälper till med att formulera brev/mail till dina borgenärer och de kan beräkna och jämföra vad som blir bäst och förmånligast för dig. Det kan hända att de till och med rekommenderar dig att låta skulderna gå till Kronofogden. I ditt fall antagligen ett hyfsat alternativ i och med att du har barn.  Efter 3 år preskriberas restskulder i de flesta fall, och då är du snabbt på fötter igen. Betalningsanmärkningar är en nackdel, men då din bank inte vill låna dig pengar och du är skyldig ett flertal företag pengar på given kredit så är det ju bra att du inte kan få nya kort utan betala allt kontant!

• Wolfdog
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 18:20:51 följande:
    Måste bara få reda på vem som jobbar där. Är en liten ort o jag vill inte prata med ngn i min ålder som vet vem jag är
    Du letar ursäkter hela tiden.. Det kanske är egot som håller dig tillbaka och påstår att du skulle vara dålig för att du behöver hjälp med det? 
    Men vad jag förstår det som så är du inte någon som har studerat ekonomi någon gång.. Och då är det jättebra att det finns människor till hands, som har gått i skolan i många år för att kunna hjälpa folk och underlätta för dem med det där.  

Tydligen är det gratis också. Vilket betyder då, att det här förmodligen är din bästa chans att få hjälp direkt och underlätta för dig på direkten med det där. 
  • Wolfdog
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 18:20:51 följande:
    Skulle gissa på att de har tystnadsplikt också. Så de får förmodligen inget säga.
  • Anonym (Less)

Jag chansar att fråga här ändå trots att alla blir arga på mig 

men jag kan alltså ringa ellos tex o be dom ta bort räntan? eller klarna, eller Qliro? 

• Anonym (Leffe)
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 19:06:57 följande:

men jag kan alltså ringa ellos tex o be dom ta bort räntan? eller klarna, eller Qliro? 

Klart du kan ringa dem, men sannolikheten att det händer något är väldigt liten. De kör på tills du inte betalar och så säljs skulden till inkasso. De undviker Kronofogden i det längsta. Skuldsaneraren på din kommun är din bästa chans!
  • Kvittning
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 19:06:57 följande:

Nej de kommer inte ta bort räntan. Det du kan göra är att be om att enbart betala räntan på de lån med lägst ränta  för att istället kunna amortera mer på de lån med högst ränta. Dvs du fokuserar amorteringen på de lån med högst ränta för att bli av med dom först.
  • Anonym (Less)
    Kvittning skrev 2023-07-30 19:33:09 följande:
    Nej de kommer inte ta bort räntan. Det du kan göra är att be om att enbart betala räntan på de lån med lägst ränta  för att istället kunna amortera mer på de lån med högst ränta. Dvs du fokuserar amorteringen på de lån med högst ränta för att bli av med dom först.
    Okej! Då fattar jag
  • Anonym (..m)
    Kvittning skrev 2023-07-30 19:33:09 följande:
    Eller betala det minsta som går i amortering.

Men inte bara ränta är relevant. Även avgifter. En del tar en avgift för varje faktura tex.
  • murtmurt
    Anonym (Less) skrev 2023-07-27 15:54:33 följande:
    Trött på de här livet

Ensamstående Mamma med barn o alldeles för mkt skulder. Små skulder..Ikea, ellos, klarna typ
    Jag jobbar heltid. Med bidrag får jag ut 30.000:- men klarar mig knappt. Jag har bett banken om lån för att lösa alla skulder men dom säger nej. 

Med hyran är räkningar på strax över 20.000kr
    Jag orkar inte mer alltså. Jag orkar inte kämpa mer. Vill helst bara dö. Har inga vänner heller, inget förhållande, ett ensamt jobb. 

Livet är ett evigt jävla kämpande för ingenting!!!!

Skulle du vilja beskriva lite mer detaljerat om vad räkningarna handlar om ? Så kan jag kanske ge råd om hur du får ner dem.
    Har du möjlighet att ta extrajobb t.ex. reklamutdelare eller mystery shopper
    www.betterbusiness.se/
    www.sdr.se/om-oss/jobba-som-utdelare/
Svar på tråden Trött på de här livet