• vemvetintejagalls

    Bo i rågsved?

    Fått erbjudande om lägenhet där. När man googlar dyker det upp allt möjligt som är mindre bra, men det mesta är flera år gammalt. Någon här med erfarenhet? 

  • Svar på tråden Bo i rågsved?
  • blomman 2

    Det var dåligt rykte kring området kring 70-talet som kanske hänger kvar.

    Har inte varit i området på flera år så vet inte hur det ser ut där idag.

    Många områden som har haft dåligt rykte brukar piffas upp eller hur man nu säger. 


    De kan ju även ha byggt nya bostadsområden? 


    Bor du inte långt ifrån så åk och känn in området.

    vet att det är tunnelbanelinje vilket alltid är bra.

  • Henke81

    Nej nej Rågsved är inte jättetrevlig.


    Jag var där höstas. Det lilla centrumet är riktigt nedgånget, men jag tror det ligger nån liten Ica-butik där som fortfarande är öppen.

    Nån bedömt påverkad snubbe skrek på mig från ett fönster. Vet inte vad han ville, utan skyndade därifrån.


    Jag såg öppen drogförsäljning ske ett par gånger under en timmes tid, och en prostituerad ung kvinna kom fram till mig uppenbart påtänd och undrade nåt. 

  • Henke81

    Andelen invånare med utomnordisk bakgrund verkar ha ökat också under de tio-elva år som hade gått sedan jag var där sist. 


    Men det finns väl säkert nån del av Rågsved som är snäppet bättre kan jag tänka.

  • Henke81

    Jag vet inte heller riktigt var gränsen mellan Hagsätra och Rågsved går, men som sagt, nån liten gata verkade riktigt trevlig att bo på men rent generellt skulle jag undvika Rågsved. 

  • Fliselisan

    Skulle nog rekommendera att du undviker Rågsved. Området har väldigt dåligt rykte och bor mest icke svenskfödda där.

    Besökte centrumet i våras och fick riktigt dålig känsla. Hängde konstiga typer (läs - knarklangare, kriminella) i gångtunneln in till centrum. Mycket nergångna människor runt i kring.

  • Henke81
    Fliselisan skrev 2023-07-31 01:06:19 följande:

    Skulle nog rekommendera att du undviker Rågsved. Området har väldigt dåligt rykte och bor mest icke svenskfödda där.

    Besökte centrumet i våras och fick riktigt dålig känsla. Hängde konstiga typer (läs - knarklangare, kriminella) i gångtunneln in till centrum. Mycket nergångna människor runt i kring.


    Precis så!!!
  • Citronella

    Det sker öppen drogförsäljning vid tunnelbanan och man ser mycket annan kriminalitet också men går man med blicken rakt fram så har de inget intresse av att ge sig på en. 


    Folk slänger sopor direkt ut från balkongen och området är allmänt nergånget fördelen är att det är nära till stan och lägenheter är billiga. 

  • AndreaBD

    Det beror lite på om vi pratar gamla Rågsved eller Snösätra. Jag bodde i Snösätra i några år och där var det okej. Många invandrare, visst. Snösätraskolan fick pris som Stockholms bästa skola, då, på 90-talet. Däremot hade jag inte velat ha mina barn i Rågsvedskolan, alltså högstadiet. Och jag skulle inte bo där med äldre barn. Det går bra med yngre barn. 

  • vemvetintejagalls
    AndreaBD skrev 2023-07-31 13:44:58 följande:

    Det beror lite på om vi pratar gamla Rågsved eller Snösätra. Jag bodde i Snösätra i några år och där var det okej. Många invandrare, visst. Snösätraskolan fick pris som Stockholms bästa skola, då, på 90-talet. Däremot hade jag inte velat ha mina barn i Rågsvedskolan, alltså högstadiet. Och jag skulle inte bo där med äldre barn. Det går bra med yngre barn. 


     


    Det är snösätra det gäller, huset är från 2019. Barn 8-14 år.

  • AndreaBD
    vemvetintejagalls skrev 2023-07-31 13:56:21 följande:

     


    Det är snösätra det gäller, huset är från 2019. Barn 8-14 år.


    Finns det så nya hus? Som sagt, det är ett tag sedan, vi bodde där på 90-talet. När vi flyttade därifrån var min äldste son 11. Jag skulle inte bo där med barn i tonåren. För stor risk för dåligt sällskap. 
  • Fliselisan
    vemvetintejagalls skrev 2023-07-31 13:56:21 följande:

     


    Det är snösätra det gäller, huset är från 2019. Barn 8-14 år.


    14 åringen kommer väl vilja åka tunnelbana själv från Rågsved. Nej skulle inte flytta dit själv, absolut inte. 
Svar på tråden Bo i rågsved?