• Anonym (Ts)

Två pojkar, hur är relationen?

Är nyfiken. Som tjej själv har jag när jag vuxit upp mest umgåtts med andra tjejer och sett hur det är att ha en syster som tjej, både som liten och som stor.
    Har själv en bror.

Kommer vad det verkar få två pojkar själv och är nyfiken att höra hur ni som haft två söner sett deras relation, eller ni som är killar och vuxit upp med en bror. Har de/ni varit nära? Kompisar? Hur blev det som vuxna, är ni/de varandras stöd?

• Svar på tråden Två pojkar, hur är relationen?
  • Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-30 21:46:04 följande:
    Två pojkar, hur är relationen?

Är nyfiken. Som tjej själv har jag när jag vuxit upp mest umgåtts med andra tjejer och sett hur det är att ha en syster som tjej, både som liten och som stor.
    Har själv en bror.

Kommer vad det verkar få två pojkar själv och är nyfiken att höra hur ni som haft två söner sett deras relation, eller ni som är killar och vuxit upp med en bror. Har de/ni varit nära? Kompisar? Hur blev det som vuxna, är ni/de varandras stöd?

Det går naturligtvis inte att säga nåt allmängiltigt om det här, eftersom alla är olika individer - men anekdotisk evidens kan ju vara kul ändå 🙂

Baserat på mina fyra killar är relationen bror-bror så här:

1. Nr ett ser på alla sina tre bröder som sina små kycklingar, som han uppfostrar och älskar, men jämnlik vän är han inte med någon av dem

2. Nr två beundrar och ser upp till nr 1; är bästa vän med nr 2 (alltså bästa, bästa vän verkligen; de är otroligt nära); och har en bra, men inte jättenära relation till nr 4

3. Nr tre har i princip ingen relation alls till nr 1; är som sagt bästa vännen i världen med nr 2; och har en passionerad hatkärleksrelation till nr 4

4. Nr fyra, slutligen, har en bra och ganska nära relation till nr 1, den tydligt ojämna "maktbalansen" till trots; en bra, men inte speciellt nära relation till nr 2; och  en passionerad hatkärleksrelation till nr 3.

Idag är alla fyra vuxna (nr fyra fyllde 18 för ett par veckor sen), och det är ganska exakt 14 månader mellan alla fyra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2023-07-30 22:31:50 följande:
    Det går naturligtvis inte att säga nåt allmängiltigt om det här, eftersom alla är olika individer - men anekdotisk evidens kan ju vara kul ändå 🙂

Baserat på mina fyra killar är relationen bror-bror så här:

1. Nr ett ser på alla sina tre bröder som sina små kycklingar, som han uppfostrar och älskar, men jämnlik vän är han inte med någon av dem

2. Nr två beundrar och ser upp till nr 1; är bästa vän med nr 2 (alltså bästa, bästa vän verkligen; de är otroligt nära); och har en bra, men inte jättenära relation till nr 4

3. Nr tre har i princip ingen relation alls till nr 1; är som sagt bästa vännen i världen med nr 2; och har en passionerad hatkärleksrelation till nr 4

4. Nr fyra, slutligen, har en bra och ganska nära relation till nr 1, den tydligt ojämna "maktbalansen" till trots; en bra, men inte speciellt nära relation till nr 2; och  en passionerad hatkärleksrelation till nr 3.

Idag är alla fyra vuxna (nr fyra fyllde 18 för ett par veckor sen), och det är ganska exakt 14 månader mellan alla fyra.

Kul att höra! Och nej, såklart kan man inte säga något generellt men då det är en relationstyp jag själv har extremt begränsad ens anekdotisk erfarenhet av är det kul att höra om. 

Jag vet mer om systerrelationer som varit bra och tajt upp i vuxen ålder eftersom jag just haft nästan bara tjejkompisar. Så det är väl mest kul att höra att även killar kan ha en nära brödrarelation liksom.

• Anonym (olika)

Maken och hans bror, 3 års åldersskillnad. Pratar med varandra kanske tre gånger per år, ses ännu mer sällan och då kanske i max tre timmar. Totalt olika, har inget gemensamt och maken orkar inte med sin bror mer än han absolut måste.

• Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-30 22:42:37 följande:

Kul att höra! Och nej, såklart kan man inte säga något generellt men då det är en relationstyp jag själv har extremt begränsad ens anekdotisk erfarenhet av är det kul att höra om. 

Jag vet mer om systerrelationer som varit bra och tajt upp i vuxen ålder eftersom jag just haft nästan bara tjejkompisar. Så det är väl mest kul att höra att även killar kan ha en nära brödrarelation liksom.

Fattar precis!

Och ja, bröder kan absolut ha en otroligt nära relation. Omvänt kan jag ju säga att jag och min tre år äldre syster har en helt icke-existerande relation; vi är absolut inte ovänner eller så, men vi har verkligen absolut noll och intet gemensamt, så vi har väldigt lite kontakt, och har så haft sen vi flyttade hemifrån. Min lillebror (ett år yngre än mig) har jag däremot en väldigt nära relation till. Så alla konstellationer är ju verkligen möjliga 🙃
  • fjanten

Mina fem är fortfarande barn, tre pojkar, två flickor, äldsta är i lågstadieålder - m.a.o. lite för tidigt för ett utlåtande 😜 Hittills kommer alla ändå överens med alla i olika konstellationer; rätt könlöst fortfarande (de är ju som sagt rätt små).

Själv växte jag upp med en bror. Vi har alltid varit nära (är det fortfarande), men jag är kvinna, så det hjälper ju inte dig. 😆

Maken däremot - mellanbarnet i en skara på tre bröder. Under uppväxten hade han ingen nära relation till någon av sina bröder, detta berodde förmodligen på åldersskillnaden. Min brors äldre bror är nästan 10 år äldre än honom - hans yngre bror är runt 7 år yngre än honom. De har nästan vuxit upp som tre ensambarn, typ, för ingen av dem har haft ett syskon i samma "stadie". MEN idag är alla vuxna och maken är väldigt nära båda! Vi fick barn tidigt, så våra barn och äldsta makens barn är i liknande åldrar. Vi ses ofta allihop, och bröderna för sig själva emellanåt. De hörs flera gånger i veckan. När någon av dem behöver hjälp/stöd hör de av sig till varandra om inte vi frugor (eller deras mamma) vet hur vi kan hjälpa. Den yngre brodern i skaran är idag nära min man, men inte särskilt nära äldsta brodern. Då var ju äldsta nästan vuxen när yngsta föddes - yngsta har inget minne av att någonsin ha bott i samma hus som äldsta o.s.v.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren, jag hoppas ju att mina killar kan bli varandras stöd i livet - de får ca 2 år mellan sig så de kommer ju verkligen iaf växa upp ihop. 

Så fint att läsa att även killar/män kan få en sån relation, även om det såklart inte är en garanti. Min dröm som mamma är ju att de ska känna att de har varann liksom även när jag och mannen är gamla och skröpliga. 

• Anotherone

Jag har själv bara systrar men jag utgår från min närmaste familj.
    Min man har en bror som är 7 år yngre än honom. De har knappt någon kontakt alls trots att de bor i samma stad och vi har barn i samma ålder. Men de är så väldigt olika. Helt olika till sinnet, olika intressen. Så min tanke är att även om de varit täta i ålder hade de inte lekt eller umgåtts särskilt mycket. Min man hade hängt i garaget med pappan, hans bror hade suttit i knät på mamman.

Sen har vi lyckan att ha två söner. De är som kloner både utseendemässigt och i sin personlighet men vi har också väldigt långt mellan dem. Den stora kan erbjuda sig att göra saker tillsammans med den lilla men det sker inte så mycket spontant då den stora går i gymnasiet och sköter sig själv mer eller mindre. Men han är snäll, han låter lillebror vara med ibland.
    Jag hoppas att de ska finna varandra på en annan nivå när de är äldre sen, det är min förhoppning. 

Svar på tråden Två pojkar, hur är relationen?