• Anonym (?)

GPS-klockor till barn ökar

Idag skriver dom i SVT att försäljningen av GPS-klockor till barn har ökat. 
    www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-vanligare-att-gps-overvaka-barn

"- En del i barns utveckling handlar om att de ska sätta egna gränser och utvidga sina områden, säger föräldern Daniel Norling." (Som antagligen har betydligt äldre barn än jag har..) 

Vi planerar att köpa GPS-klockor när vi flyttar. Främst för att det ligger en sjö/älv väldigt nära dit barnen kan smita iväg och för att det är en stor väg en liten bit bort. Sätter man en gräns så man får en notifikation när dom går för nära så slipper man att dom ska lära sig den hårda vägen att man kan drunkna om man hoppar i vattnet...

Vad tycker ni om fenomenet? Använder ni GPS-klockor på era barn? Varför/varför inte? 

• Svar på tråden GPS-klockor till barn ökar
  • Jemp
    Anonym (?) skrev 2023-08-02 12:10:58 följande:
    Fast det känns ju helt orimligt att inte låta en 3-åring vara ute och leka på sin egen gård? Sätta koppel? Ska man sätta fast dom i ett träd som en hund då eller? 
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-02 12:06:02 följande:

Fast ni låser väl dörren när ni är inomhus? Så gå in och kissa med båda. 

Så hur gör ni då dagsläget, låter det ena barnet springa iväg?

Varför inte ha staket runt trädgården, eller en del av den? Ja, sele/Lina kan vara bra ifall man inte klarar av båda två samtidigt. Ni ska kanske vara på landet när båda föräldrarna är med, och inte själva. 

Dom kan låsa upp dörren. Men nej, vi låser inte dörren. Gör folk det? Här springer barnen in och ut hela sommaren, vi har dörrarna öppna och går själva in och ut. Pillar lite i trädgården, går in och fixar mat osv. Det är ju inte rimligt att gå runt och i princip hålla barnen i handen hela dagen, hur skulle man ens få vardagen att fungera? Tvinga barnen att leka på samma ställe med samma sak? Det skulle ju inte ens vara möjligt. 
    Givetvis låser man dörren. Lär sig barnen öppna låset sätter man på hasp eller liknande. Det händer ju tom att barn smiter nattetid och dör. 

Och med två så små barn går den mesta vardagen ut på att hålla sig nära barnen, såklart. 
  • Anonym (Nixpix)

Nej, sjuåringen har inte någon GPS-klocka och vi planerar inte att skaffa det heller. Dels är klockorna förbjudna i skolan och där är hon större delen av tiden. Men framförallt ser vi inte behovet att hålla koll på henne hela tiden. Jag ger henne hellre en gammal telefon (hon har en hemma, som används som hemtelefon när hon är ensam hemma), ifall hon behöver få tag på oss när hon är ensam ute. M

• LFF
    Anonym (Nixpix) skrev 2023-08-02 14:13:31 följande:

Nej, sjuåringen har inte någon GPS-klocka och vi planerar inte att skaffa det heller. Dels är klockorna förbjudna i skolan och där är hon större delen av tiden. Men framförallt ser vi inte behovet att hålla koll på henne hela tiden. Jag ger henne hellre en gammal telefon (hon har en hemma, som används som hemtelefon när hon är ensam hemma), ifall hon behöver få tag på oss när hon är ensam ute. M

Ja, mina tvillingars första telefon var en liten Nokia knapptelefon som de fick ha när de började gå hem själva från skolan samt gick till kompisar eller bara var ute och lekte. Den fick de när de var typ 8 år.
  • Jemp
    Anonym (Nixpix) skrev 2023-08-02 14:13:31 följande:

Hmm varför är de inte tillåtna i skolan? 
    Jag tänkte tvärtom att det borde bli mindee problem än med en telefon. 
  • LFF
    Jemp skrev 2023-08-02 14:45:50 följande:
    Hmm varför är de inte tillåtna i skolan? 
    Jag tänkte tvärtom att det borde bli mindee problem än med en telefon. 
    För att du kan ringa till dem och det går att ringa ut. På mina barns skola så ska smarta klockor ställas i flygplansläge under skoltid och mobiler låsas in i ett skåp.
  • Mrs Moneybags

Det säger sig självt att man inte lämnar småbarn oövervakade. Därmed behöver de ingen GPS-klocka. Det finns inte på kartan att lämna en treåring utan tillsyn utomhus.  En olycka händer på ett par sekunder  

Jag trodde diskussionen handlade om
    äldre barn. Jag följer mitt barns rörelser via min o hans iPhone. Det funkar bra. Han rör sig väldigt fritt i stan. 

• Anonym (Nja)

Vår åttaåring har gps-klocka men det är för att hon ska kunna ringa, en telefon hade legat kvar i lekparken när hon gick hem. Storasyster hade en gammal telefon när hon var 8 men det funkar inte med minstingen. Jag håller inte koll på hennes position men det kan vara smidigt som när kompisen skadade sig och de då kunde ringa och be om hjälp. 

När de var mindre var de ibland själva trädgården och vi fick sätta grind så vi visste att de inte gick ut på gatan. 

• Anonym (Vivan)
    Anonym (Nja) skrev 2023-08-02 15:24:47 följande:

Vår åttaåring har gps-klocka men det är för att hon ska kunna ringa, en telefon hade legat kvar i lekparken när hon gick hem. Storasyster hade en gammal telefon när hon var 8 men det funkar inte med minstingen. Jag håller inte koll på hennes position men det kan vara smidigt som när kompisen skadade sig och de då kunde ringa och be om hjälp. 

När de var mindre var de ibland själva trädgården och vi fick sätta grind så vi visste att de inte gick ut på gatan. 

Så har vi det också. Alla våra barn har haft GPS-klocka från de började ettan och då fick gå till kompisar i närområdet på egen hand. Smidigt att kunna ringa dem när man vill att de kommer hem eller bara kolla läget. Även bra med själva GPS-funktionen i vissa fall. I lite äldre åldrar får de mobil (när de inte tappar dem lika lätt) men då kommer ju andra problem (läs spel) som man slipper med klockorna.
  • LFF
    Anonym (Vivan) skrev 2023-08-02 15:35:47 följande:
    Så har vi det också. Alla våra barn har haft GPS-klocka från de började ettan och då fick gå till kompisar i närområdet på egen hand. Smidigt att kunna ringa dem när man vill att de kommer hem eller bara kolla läget. Även bra med själva GPS-funktionen i vissa fall. I lite äldre åldrar får de mobil (när de inte tappar dem lika lätt) men då kommer ju andra problem (läs spel) som man slipper med klockorna.
    Varför blir det problem med spel? Det kan du ju lägga in begränsningar i genom föräldrakontroller. Eller menar du efter att de fyllt 13 då de flesta föräldrakontroller verkar släppa?
  • LFF
    LFF skrev 2023-08-02 15:43:02 följande:
    Varför blir det problem med spel? Det kan du ju lägga in begränsningar i genom föräldrakontroller. Eller menar du efter att de fyllt 13 då de flesta föräldrakontroller verkar släppa?
    Även efter 13 kan du fortfarande ha föräldrakontroll via Google Family. Man måste aktivt välja att avaktivera det (även via barnens enhet)

support.google.com/families/answer/9055704
  • Jemp
    LFF skrev 2023-08-02 14:48:01 följande:
    För att du kan ringa till dem och det går att ringa ut. På mina barns skola så ska smarta klockor ställas i flygplansläge under skoltid och mobiler låsas in i ett skåp.
    Rimligt. Sånt kan man väl schemalägga kanske? 
    Tänker att klockorna lär ha sina fördelar med att sitta fast på armen, inte innebära direkt ökat skärmanvändande och ev inte vara lika stöldbegärliga. 
  • LFF
    Jemp skrev 2023-08-02 15:56:02 följande:
    Rimligt. Sånt kan man väl schemalägga kanske? 
    Tänker att klockorna lär ha sina fördelar med att sitta fast på armen, inte innebära direkt ökat skärmanvändande och ev inte vara lika stöldbegärliga. 
    Med tanke på att klockorna är rätt dyra tycker jag så tror jag bog att de är hyfsat stöldbegärliga också. Men de är ju svårare att bli av med eftersom de sitter på armen. 

Vi köpte Xiami Redmi 9 på Black Friday till barnen förra året. De fick dem i julklapp. Billig telefon just för att då gör det inte lika ont om skärmen går sönder eller telefonen blir stulen. Eftersom det är Android så har vi Googles family Link och kan därmed styra så att efter kl 19 kan de inte göra mer än ringa med telefonen. De kan inte heller ladda ner något utan att någon av oss föräldrar godkänner det. När de är hemma får de som regel inte använda telefonerna annat än i undantagsfall. På resande fot kan de få kolla youtube eller så har vi nerladdad musik från Spotify eller serier/filmer från streamingtjänst om vi ska flyga tex. Hittills har det fungerar klockrent. 
  • Anonym (Sally)

Min son på 6,5 år fick en GPS-klocka i våras. Den har blivit flitigt använd. Han har bra konsekvenstänk och jag kan lita på honom, men han behöver något att kunna ringa ifrån som inte är en mobil. 

• Anonym (Xplora)

Vårt barn har en Xplora som hon har på sig när vi är iväg typ. 

Hon är 5 och får inte gå ut och leka själv utanför trädgården eller så men vi tycker det är bra att vi kan ringa henne eller hon oss om vi skulle tappa bort varandra (även om vi absolut har regler som skall förhindra detta och inte släpper henne ur sikte med vilje)

Svar på tråden GPS-klockor till barn ökar