• Anonym (Thea)

Hur gör jag

Jag har ont i magen varje dag över ekonomin.. Går minus varje månad och nu är sparkontot slut. 

Blir arbetslös i mitten av okt och även om jag hoppas på ett Tim vik så kommer jag stå helt utan inkomst i nov då ett ev Tim vik ge pengar månaden efter.  Sist tog det 3 månader att få akassa så de sparpengar jag hade då försvann snabbt.

Är nyseparerad och var tvungen att köpa en bil för att kunna jobba då det inte fungerar att åka buss då arbetstider och busstider inte alls funkar. Köpte en 20 år gammal bil så jag kostade inte på nåt dyrt. Pendlingen går just nu på. 2000 i månaden och får jag jobb längre bort blir den högre.

Handlsr så billigt jag kan.  Äter själv lite när inte barnen är här så det ska finnas när dom är här.

Vad kan man göra mer... Kan knappt sova oga oron över hur det ska bli framöver. 

• Svar på tråden Hur gör jag
  • Anonym (E.)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 12:11:43 följande:
    Jag är inskriven för vikarie pool skola, förskola men lönen är 20 000 med mellan 3 - 6 mil enkel väg till närmaste går jag minus på att jobba pga pendlingen tyvärr. Men jag skulle kunna kombinera vård och skola ifall man bara får deltidspass och kanske får ihop en heldag istället. Ska även prata med löne igen för även om jag inte är utbildad inom förskola är jag utbildad med erfarenhet av andra jobb och borde kunna få högre än 20 000 Jobbar säsong och klipper gräsmattor för 25 000 ganska sjukt att ansvar för barn ska ge så mkt mindre. 
    Får du 20.000 innan skatt på heltid?
  • Anonym (Thea)
    Anonym (E.) skrev 2023-08-06 12:26:26 följande:
    Får du 20.000 innan skatt på heltid?
    Japp inom förskola, skola är lönen så låg 
  • Anonym (Thea)

Jag har lån som går på ung 3500/ Mån. 
    Fackavgift, internet, telefon (mig och 2 barn för pappan vägrar... Ena barnet ska dock ta över sin egen telefon from nu) pendling ung 2000/mån. 
    Livförsäkring som jag ska säga upp. Netflix som jag sagt upp nu. Barn försäkringar 2 st, bilförsäkring, fritidsavgift, 
    Tyvärr enbart en dyr affär i närheten försöker storhandla på Willys och lidl när jag är iväg men bor i hyresrätt med liten kyl/frys så det får inte att bunkra. 

Anonym (Hh) skrev 2023-08-06 12:15:03 följande:

På den lön du nu har borde du inte gå minus utan ha lite kvar att lägga undan.
    Var är det för utgifter du har som gör att alla pengar försvinner? 

Jag pendlar var dag till jobbet med liknande lön samt hyra. Har visserligen bara en tonåring hemma nu men även när den stora bodde hemma så klarade vi oss. Har även haft mindre att leva på. 

• Anonym (Thea)
    Anonym (,...) skrev 2023-08-06 12:23:04 följande:

Man får väl göra precis allt, även om det är småpotatis: 

Gå ut och leta pantburkar.

Sälj om du har något att sälja, minsta loppisfynd kan iaf ge dig några tior och är man i ekonomisk kris räknas väl varje krona. 

Online: svara på enkäter (ger inte så mycket men är ju som med allt annat, något i alla fall. 

Jag använder olika appar för rabatter när jag handlar i matbutiker (rabble, men finns en del erbjudanden i bower. Även refunder har en del kuponger. 

Handla säsongsbetonat. Just nu är tex morötter och liknande billigt, och gör måltider med såna ingredienser. 

Handla kläder och annat på second hand, om du måste köpa något plagg just nu. 

Räcker det inte: försök låna lite av någon du känner om det är riktigt kris. Du kommer ju kunna återbetala så fort du får in normal lön. 

Tyvärr inget att sälja då jag lämnade en massa då jag flyttade bara för att komma därifrån. 

Handlar uteslutande Second hand allt kraftig rea tack och lov växer yngsta långsamt och behöver inga nya kläder just nu.

Jag köper så mkt röda lappar och billig mat som finns. Mkt grytor som kan dryga ut med billiga råvaror. 
  • Anonym (GA)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 12:33:32 följande:
    Vilken kommun betalar så lite?
  • Anonym (E.)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 12:33:32 följande:
    20.000 innan skatt på heltid håller jag med om är lågt. Kan du inte tänka dig vård och omsorg? Kanske skiljer sig mycket i olika län och kommuner med lönen vet inte. Jobbar själv som uska i äldreomsorgen vet att outbildade vikarier får ut mycket mer än 20.000 innan skatt. Kanske kan vara ett alternativ? Försöka få upp lönen. I äldreomsorgen finns mycket ob tillägg också. I så fall kan du kontakta vikariepoolen i din kommun. Hoppas du hittar ett jobb snart! 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 12:41:42 följande:

Jag har lån som går på ung 3500/ Mån. 
    Fackavgift, internet, telefon (mig och 2 barn för pappan vägrar... Ena barnet ska dock ta över sin egen telefon from nu) pendling ung 2000/mån. 
    Livförsäkring som jag ska säga upp. Netflix som jag sagt upp nu. Barn försäkringar 2 st, bilförsäkring, fritidsavgift, 
    Tyvärr enbart en dyr affär i närheten försöker storhandla på Willys och lidl när jag är iväg men bor i hyresrätt med liten kyl/frys så det får inte att bunkra. 

Dyra telefon abonneman? Dyrt internet? 

Handla bara det du behöver veckovis. Planera vad du/ni ska äta och handla efter de. 

• Anonym (Thea)
    Anonym (Hh) skrev 2023-08-06 12:56:12 följande:

Dyra telefon abonneman? Dyrt internet? 

Handla bara det du behöver veckovis. Planera vad du/ni ska äta och handla efter de. 

Telefonerna är relativt dyra för dom tecknandes när jag hade sambo och det funkade då och är bundna ngr månader till.. Internet kostar 330 kr/mån så där kan jag inte få billigare där jag bor.. Kan inte heller ha hallon eller tre på mobilen. 
  • Anonym (Thea)
    Anonym (GA) skrev 2023-08-06 12:50:23 följande:
    Vilken kommun betalar så lite?
    Norrlandskommuner alla tre inom området har samma lönesättning vad gäller skola, förskola 
  • Anonym (Thea)
    Anonym (E.) skrev 2023-08-06 12:53:06 följande:
    20.000 innan skatt på heltid håller jag med om är lågt. Kan du inte tänka dig vård och omsorg? Kanske skiljer sig mycket i olika län och kommuner med lönen vet inte. Jobbar själv som uska i äldreomsorgen vet att outbildade vikarier får ut mycket mer än 20.000 innan skatt. Kanske kan vara ett alternativ? Försöka få upp lönen. I äldreomsorgen finns mycket ob tillägg också. I så fall kan du kontakta vikariepoolen i din kommun. Hoppas du hittar ett jobb snart! 
    Jag är utbildad uska har jobbat i äldrevården under väldigt många år men blev utbränd av all stress och trakasserier på arbetsplats. Vill helst inte tillbaka men söker även jobb inom vården för måste jag så måste jag jobb är ett jobb.. Dock har socialstyrelsen inte kommit till. Mig vad gäller leg så jag kan än så länge bara jobba som vårdare då jag i nuläge inte jobbar inom vården. 
  • Tow2Mater

Kan pappan ta boendet för barnet (så du kan få större frihet i att leta jobb som funkar)? Iallafall varannan vecka?

• Anonym (Thea)
    Tow2Mater skrev 2023-08-06 14:26:00 följande:

Kan pappan ta boendet för barnet (så du kan få större frihet i att leta jobb som funkar)? Iallafall varannan vecka?

Nej finns inget intresse för det 
  • Brattman

Jag förstår att du befinner dig i en svår situation och känner dig stressad över din ekonomi. Att hantera ekonomiska problem kan lätt bli en överväldigande uppgift, men några steg att börja med för att hantera din situation tror jag kan vara att skapa en detaljerad budget som listar alla dina inkomster och utgifter. Samt gå igenom dina utgifter och identifiera vad som är absolut nödvändigt och om det finns något som kan minskas eller elimineras. Eftersom du har lån, är det en god idé att kontakta dina fordringsägare för att diskutera alternativ att förlänga betalningsperioden för att minska månadsbeloppen temporärt.

• Anonym (E.)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 13:55:35 följande:
    Jag är utbildad uska har jobbat i äldrevården under väldigt många år men blev utbränd av all stress och trakasserier på arbetsplats. Vill helst inte tillbaka men söker även jobb inom vården för måste jag så måste jag jobb är ett jobb.. Dock har socialstyrelsen inte kommit till. Mig vad gäller leg så jag kan än så länge bara jobba som vårdare då jag i nuläge inte jobbar inom vården. 
    Hur ofta har du barnen? Är det varannan vecka? Förstår det där med utbränd men finns ju massa olika arbetsplatser. Vet ej vart du jobbade men t.ex somatiska avd brukar vara mindre psykiskt påfrestande eller jobb inom LSS brukar vara mer bemannat, jag jobbar natt på boende och det är SÅ stor skillnad. Visst är det tufft men det är ett mer självständigt arbete, man jobbar i sin takt osv. Du får dessutom bättre betalt samt mer ledighet, långledigheter osv. Vilket gör att man kan jobba deltid. Finns även nattpatruller där man är ute och kör hem till vårdtagare. Man måste dock vara en person som klarar av nattarbete, självständigt arbete samt sova på dagen. Bara ett förslag. Jobb inom vården är det ju gott om.

Bra att du drar ner på kostnader och gör allt du kan. Det kommer lösa sig. Förstår dock din stress och oro ❤️
  • Elin P

Kan det finnas möjlighet att flytta dels i syfte att slippa pendla och kanske också för att ha mindre boende med lägre hyra? Funkar ju att bo i en etta om man har bara ett barn.

Kan du inte börja plugga på distans? Då får du CSN och dessutom kanske öka möjlighet till jobb. Plugga till ett bristyrke. Det är en av de bästa grejer jag gjort i mitt liv att skaffa en gedigen utbildning inom ett bristyrke (är distriktssköterska). Behöver aldrig någonsin vara arbetslös eller ens leta jobb eftersom arbetsgivare hela tiden hör av sig och vill anställa en. Lätt att förhandla lön också då arbetsgivare har svårt att hitta personal. 

• Anonym (D)

Får du underhållsbidrag/underhållsstöd? Bostadsbidrag?

Hur hög är hyran?

Är kostnaden för lånet relaterade till bilen som du behöver för att kunna jobba? 

Om du efter hyran och resekostnader är betalda har mindre än schablonbeloppet  trots underhåll och bostadsbidrag borde du söka försörjningsstöd snarast.

Har du inga pengar sparade och får pengar i efterhand från A-kassan kan du ju ha rätt till försörjningsstöd tillfälligt.

Soc kommer dock inte ge några extra pengar till lånet. 

Vänta inte tills det är total kris med att kontakta soc. 

Svar på tråden Hur gör jag