• Anonym (Ts)

Var det våldtäkt?

När jag var 16 förlorade jag oskulden tillsammans med en kille jag var tillsammans med. Jag samtyckte först men när han väl skulle penetrera mig gjorde det för ont så jag bad gonom att sluta, men han fortsatte tills han kom. Jag har aldrig tänkt på det som en våldtäkt eftersom jag ändå samtyckte först med inser nu flera år i efterhand att det kanske var det. Jag har haft väldigt svårt att säga nej till killar efter den här händelsen eftersom jag inte vill att det ska hända igen. Men räknas det ens som en våldtäkt? 

• Svar på tråden Var det våldtäkt?
  • Anonym (Herren)
    Anonym (Maja) skrev 2023-08-10 20:05:33 följande:
    Om du ska försvara dina egna dubiösa handlingar så får du nog komma med starkare argument än att du själv inte tycker att det skadar någon. Lagen är skriven för att skydda de sårbara, inte någon som tycker att lite pullande av en partner som i stort sett är medvetslös är "supermysigt".

Jag ber om ursäkt om mina relationer samt sexliv inte håller din eller eran standard. Även för alla i min omkrets.

Sen behöver jag inte någons bekräftelse angående mitt sexliv, absolut inte eran bekräftelse.

trångsint Något?

• EpicF
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-11 10:15:53 följande:

Jag ber om ursäkt om mina relationer samt sexliv inte håller din eller eran standard. Även för alla i min omkrets.

Sen behöver jag inte någons bekräftelse angående mitt sexliv, absolut inte eran bekräftelse.

trångsint Något?

Om du och din parter har samtycke till allt det du beskriver så är det ok och inte våldtäkt. Däremot så låter som att wrat förhållande inte är så bra... 

Nej, det är inte att bara trångsint. Snarare att brys sig om andra. 
  • Anonym (Herren)
    Aliona skrev 2023-08-11 07:53:47 följande:
    Jag håller med Pixie99. De exempel du räknar upp är verkligen inte tecken på hälsosamma relationer och jag hoppas och tror att det inte är vanligt förekommande.

Sen fungerar inte lagen så som du beskriver den. Om du uttryckligen har sagt att du gillar att bli pillad på när du sover och har gett samtycke till det så är det inte våldtäkt. Poängen är just samtycke - man kan inte ge sig på sin partner (eller någon annan) om man inte vet att den vill, men vill båda och har gett samtycke så är det så klart fritt fram. 

De jag känner/umgås/pratat med kan se vad jag menar, tror det mer handlar om att ni inte aceptera bristerna i lagen. 

Nej, verkligen inte. Så fungerar inte lagen. Man kan tycka att det då ska vara fritt fram då men så är det inte. Lagen säger att om du ångrar din efter ett godkännande, även om du inte säger nått, så är det våldtäkt. Vilket även jag anser att man ska kunna göra. Att uttryckligen säga Nej ska inte behövas, det finns jätte många andra faktorer som räcket

• Pixie99
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-11 10:27:17 följande:

De jag känner/umgås/pratat med kan se vad jag menar, tror det mer handlar om att ni inte aceptera bristerna i lagen. 

Nej, verkligen inte. Så fungerar inte lagen. Man kan tycka att det då ska vara fritt fram då men så är det inte. Lagen säger att om du ångrar din efter ett godkännande, även om du inte säger nått, så är det våldtäkt. Vilket även jag anser att man ska kunna göra. Att uttryckligen säga Nej ska inte behövas, det finns jätte många andra faktorer som räcket

Det låter i mitt tycke att du faktiskt inte har koll. Eftersom jag råkar ha det pga juridikläsande dotter, så vet jag numera rätt väl hur det fungerar. Lagen bygger på avsaknad av frivillighet, istället som före 2018, på förekomst av hot, våld eller utsatthet.

Många av de fällande domarna har gällt situationer där människor frivilligt hamnat i en sexuell situation, ofta under berusning, varefter frivilliga aktiviteter blivit ofrivilliga genom att gärningsmannen övergått till andra sexuella aktiviteter än vad målsägande gått med på. Exempelvis från att ligga i sängen och skeda har killen övergått till att köra upp två fingrar i tjejens slida. Tjejen har i detta fall inte aktivt gett samtycke pga att hon blivit överrumplad eller helt enkelt paralyserad av händelsen, varför händelsen kan klassas som våldtäkt.

Lagen har av vissa kritiserats för att vara mest svårtolkad vad gäller begreppet 'oaktsam våldtäkt'. Detta gäller situationer då förövaren inte entydigt kunde uttolka offrets signaler. Exempelvis om tjejen under pågående samlag skriker "aj, ta det lugnt!". Om killen avbryter omedelbart och markerar själv att han förstår att hon inte är helt med på det som sker, så är det ingen oaktsamhet, utan möjligtvis endast sexuell oskicklighet. Men om han fortsätter trots att tjejen fortsätter att visa upplevt obehag med röst och kroppsspråk, så finns det oftare anledning till fällande dom.

Vill du läsa på, så finns en publikation att ladda ner kostnadsfritt.

https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf
  • EpicF
    Pixie99 skrev 2023-08-11 11:11:58 följande:
    Det låter i mitt tycke att du faktiskt inte har koll. Eftersom jag råkar ha det pga juridikläsande dotter, så vet jag numera rätt väl hur det fungerar. Lagen bygger på avsaknad av frivillighet, istället som före 2018, på förekomst av hot, våld eller utsatthet.

Många av de fällande domarna har gällt situationer där människor frivilligt hamnat i en sexuell situation, ofta under berusning, varefter frivilliga aktiviteter blivit ofrivilliga genom att gärningsmannen övergått till andra sexuella aktiviteter än vad målsägande gått med på. Exempelvis från att ligga i sängen och skeda har killen övergått till att köra upp två fingrar i tjejens slida. Tjejen har i detta fall inte aktivt gett samtycke pga att hon blivit överrumplad eller helt enkelt paralyserad av händelsen, varför händelsen kan klassas som våldtäkt.

Lagen har av vissa kritiserats för att vara mest svårtolkad vad gäller begreppet 'oaktsam våldtäkt'. Detta gäller situationer då förövaren inte entydigt kunde uttolka offrets signaler. Exempelvis om tjejen under pågående samlag skriker "aj, ta det lugnt!". Om killen avbryter omedelbart och markerar själv att han förstår att hon inte är helt med på det som sker, så är det ingen oaktsamhet, utan möjligtvis endast sexuell oskicklighet. Men om han fortsätter trots att tjejen fortsätter att visa upplevt obehag med röst och kroppsspråk, så finns det oftare anledning till fällande dom.

https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf
    "Sexuell oskicklighet"? 

Snarare en normal kille som har vett att sluta. 
  • Anonym (Herren)
    Pixie99 skrev 2023-08-11 11:11:58 följande:

Avsaknad av frivillighet är samtycke. Det beskriv som två ändar av samma pinne. Har du till exempel inte gett samtycke så är det ett avsaknade av frivillighet. Man kallar det Samtycke i media och rent allmänt. 

Hänger du med?

Antal fällande domar hör inte hit eftersom vi pratar om vad som ÄR våldtäkt, inte vad som går att bevisa.
    Det finns så sjukt många tillfällen där våldtäksanklagerserna  läggs ner på brist av bevis, det är helt sjukt. Jag blir upprörd bara jag tänker på det hela.  Jag kan länka nån statistik om du tvivlar?

Inget av det du citerade motsäger det jag säger? 

Jag vet inte riktigt varför du valde att citera ett stycke där VISSA har kritisera lagen av en rapport på 100sidor. 

Kul att hon pluggar det, vilken inrikting? affärsjuridik?

• Anonym (Alice)
    Anonym (Ja det är det) skrev 2023-08-09 14:30:19 följande:

Ja det är det. Men jag tror inte du skulle kunna få honom fälld för detta, som bäst "oaktsam våldtäkt". 

Nu är ju inte jag TS, men det huvudsakliga syftet för henne är kanske inte huruvida hon kan polisanmäla och få killen fälld. Det kan ju bara vara skönt att få veta att det han gjorde VAR fel av honom och att det ÄR okej att säga nej, något hon har varit rädd att göra sen dess. 
  • Anonym (Ts)

Alice ja det stämmer. Jag vill bara veta att det inte var mitt fel för jag har mått väldigt dåligt över detta och aldrig pratat med någon. 

• EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-12 19:16:07 följande:

Alice ja det stämmer. Jag vill bara veta att det inte var mitt fel för jag har mått väldigt dåligt över detta och aldrig pratat med någon. 

Självklart är det inte ditt fel! 
  • flemens

Finns inte så mycket att diskutera.

Ja, det var självklart våldtäkt och det blir det så fort du säger nej och han ändå fortsätter.

• Ocdmänniska
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-12 19:16:07 följande:

Inget är ditt fel! Och du sa nej så ja tyvärr är det våldtäkt. Och du säger att han tvingade dig till avsugningar, det är helt fel allt som hänt dig, men som sagt inte ditt fel
Svar på tråden Var det våldtäkt?