Anonym (Herren) skrev 2023-08-11 10:27:17 följande:
De jag känner/umgås/pratat med kan se vad jag menar, tror det mer handlar om att ni inte aceptera bristerna i lagen.
Nej, verkligen inte. Så fungerar inte lagen. Man kan tycka att det då ska vara fritt fram då men så är det inte. Lagen säger att om du ångrar din efter ett godkännande, även om du inte säger nått, så är det våldtäkt. Vilket även jag anser att man ska kunna göra. Att uttryckligen säga Nej ska inte behövas, det finns jätte många andra faktorer som räcket
Det låter i mitt tycke att du faktiskt inte har koll. Eftersom jag råkar ha det pga juridikläsande dotter, så vet jag numera rätt väl hur det fungerar. Lagen bygger på avsaknad av frivillighet, istället som före 2018, på förekomst av hot, våld eller utsatthet.
Många av de fällande domarna har gällt situationer där människor frivilligt hamnat i en sexuell situation, ofta under berusning, varefter frivilliga aktiviteter blivit ofrivilliga genom att gärningsmannen övergått till andra sexuella aktiviteter än vad målsägande gått med på. Exempelvis från att ligga i sängen och skeda har killen övergått till att köra upp två fingrar i tjejens slida. Tjejen har i detta fall inte aktivt gett samtycke pga att hon blivit överrumplad eller helt enkelt paralyserad av händelsen, varför händelsen kan klassas som våldtäkt.
Lagen har av vissa kritiserats för att vara mest svårtolkad vad gäller begreppet 'oaktsam våldtäkt'. Detta gäller situationer då förövaren inte entydigt kunde uttolka offrets signaler. Exempelvis om tjejen under pågående samlag skriker "aj, ta det lugnt!". Om killen avbryter omedelbart och markerar själv att han förstår att hon inte är helt med på det som sker, så är det ingen oaktsamhet, utan möjligtvis endast sexuell oskicklighet. Men om han fortsätter trots att tjejen fortsätter att visa upplevt obehag med röst och kroppsspråk, så finns det oftare anledning till fällande dom.
Vill du läsa på, så finns en publikation att ladda ner kostnadsfritt.
https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf