Anonym (ll) skrev 2023-09-08 10:36:25 följande:
Hur menar du att hon startat vårdnadstvister - vad har hänt med dem? Det är olika saker att soc lägger ner en utredning och att en vårdnadstvist inte fullföljs.
Det blev en vårdnadstvist i samband med vår separation, hon höll barnen ifrån mig och hävdade att jag inte var kapabel att ta hand om dem.
Hon yrkade att hon skulle ha enskild vårdnad och barnen boende hos sig, jag yrkade på fortsatt gemensam vårdnad och ett växelvist boende.
Jag hade egentligen föredragit enskild vårdnad åt mig och barnen boende här mestadels, fast med ett regelbundet umgänge med deras mor.
Det är dock idag mycket svårt att få rätten att döma enskild vårdnad om inte ena parten är direkt och uppenbart olämpligt som vårdnadshavare.
Detta gäller både män och kvinnor, men som man kände jag även att jag i sammanhanget kämpade från underläge redan från start.
I samråd med mitt juridiska ombud så beslutade vi att yrka på det som rätten mest troligt kommer döma och det som egentligen är bäst ur ett barnperspektiv (om båda föräldrarna är friska och lyckas samarbeta).
Domen landade alltså i fortsatt gemensam vårdnad och växelvist boende.
Deras mor överklagade givetvis upp till högsta instans. När beslutet vunnit laga kraft så stämde hon igen bara nån vecka efteråt, men rätten valde att inte ta upp det.
Jag vill även nämna hör att hon drev sitt eget fall efter att ha sparkat sitt ombud dagarna innan huvudförhandlingen, så alla överklaganden och den nya stämningen var skrivna av henne själv, de var av typen wall-of-text, 2-3 sidor av svammel och känsloargument.
Under åren efteråt så har jag fått ett dussin telefonsamtal från Soc där de berättar att de fått in en orosanmälan gällande barnen. De flesta tas inte upp efter att de genomfört samtal med mig, men 3st går vidare till utredning under ca3års tid.
Samtliga slutar med att utredaren lägger ner ärendet. De konstaterar att det som påstås ha hänt egentligen inte alls är så allvarligt och att den bakomliggande orsaken istället är deras mors bitterhet och hat mot mig.
Det som till slut fick stopp på vansinnet (nu ca 3år sen sista utredningen) var att den handläggaren som höll i sista utredningen blev redigt förbannad och satte ner foten.
Hon berättade aldrig för mig exact vad hon sagt till exet.