• Anonym (Orolig)

OCD/tvångstankar. Någon som har erfarenhet?

Har haft tvångstankar sen 14 års ålder. Varierar lite utefter stress och mående men de kommer alltid på kvällarna. Dagar har jag inga alls utan det är när jag ska sova de kommer. Just nu är det mest besvärligt med att gå på toa. Måste kissa flera gånger och bla toalocket ska slå igen "rätt" dörren stängas på samma sätt etc annars måste jag göra om det. Hjärnan säger "om du inte gör det här kommer du inte kunna somna". Och resultatet blir då att jag springer på toaletten flera flera gånger och ångesten blir bara värre. Har gått i KBT med gott resultat (mkt mera tvångshandlingar förut) och lyssnar på ljudbok med hypnos mot oCD som faktiskt är bra. Men hur ska jag tänka när de där tankarna kommer "om du inte gör det här kommer du inte somna på hela natten"? Att utföra handlingarna ökar ju bsrs ångesten. Och att ligga sömnlös dubblerar ångesten.

• Svar på tråden OCD/tvångstankar. Någon som har erfarenhet?
  • Anonym (.)

KBT kan behöva göras fler ggr. Har själv ocd. SSRI brukar ha god effekt som kombination. T.ex fluoxetin. Bästa är att stå emot och möta ångesten. Med tiden inser hjärnan att det inte är någon fara och ångesten klingar av. Man får kämpa. Men jag vet det är FAN inte lätt. Skit svårt. Läst jätte mycket om tvångssyndrom. Det är faktiskt något som återkommer det är något med hjärnan som avviker hos personer med ocd. Snälla om du har instagram börja följa en psykolog som heter ocd_therapist_juliet du kommer inte ångra dig hon har själv lidit av ocd. Hur gammal är du? Brukar tvångstankarna och tvångshandlingarna byta karaktär/ämne ibland?

• Anonym (.)

Det värsta är att man bet hur bisarra tankarna och handlingarna är, ändå kan man inte sluta när man är i det.. Du kan bli MYCKET bättre så var inte ledsen.

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2023-08-12 17:57:00 följande:

Det värsta är att man bet hur bisarra tankarna och handlingarna är, ändå kan man inte sluta när man är i det.. Du kan bli MYCKET bättre så var inte ledsen.

Vet*
  • Anonym (tvärtom)

Gör tvärtom. Gå inte och kissa. Och om du faktiskt måste kissa, slå inte igen locket. Gör allt tvärtom. Sedan får du stå ut med den ökade ångesten tills du en kväll upptäcker att den har minskat.

• Ocdmänniska

Di kanske behöver mer behandling. Men vad du ska göra är ingenting, du kan inte lyssna på dina tankar som du säger det blir ju värre när du gör det. Tänk, okej jag kanske inte kommer somna på grund av detta på då får det bli så, för du ska inte tillåta dig göra grejen ändå. Det kanske påverkar eller påverkar det inte, oavsett spelar det ingen roll. Hoppas det låter vettigt

• Anonym (H)

Min son hade OCD för en del år sedan, gick på KBT hos en kvinna som var jättebra - hon besökte min son även här hemma för att se hans ritualer. Med mkt arbete fick han bort sin OCD. Som jag kommer ihåg, gäller det att bryta mönstret - att gå emot tankarna och tvången. Jättejobbigt såklart och ångestladdat - men att inte bryta leder till mer tvång och fortsatt lidande. Att gå emot är jobbigt i stunden, men läker i längden. För att bli av med sin rädsla, måste man möta den. 

• Anonym (Orolig)

Är 40 år.  Men alla mina tvångshandlingar bottnar i att om jag inte gör de här knäppa ritualerna så kommer jag inte kunna somna. Och framförallt den där toaletten, önskar vi hade utedass. Den ligger så nära sovrummet så att springa dit 5 ggr är inga problem. Varför jag är rädd för att inte kunna somna är för att jag har sömnproblem av och till (jobbat för mycket natt). Min största ångest är typ att jag ska vara vaken så länge så att jag får en psykos eller nåt. De gånger jag stått emot de här toalett tvångstankarna har jag legat vaken I kanske 3 timmar innan jag "gett upp" och gett efter för tvånget. 

• Anonym (tvärtom)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-12 20:21:58 följande:

Är 40 år.  Men alla mina tvångshandlingar bottnar i att om jag inte gör de här knäppa ritualerna så kommer jag inte kunna somna. Och framförallt den där toaletten, önskar vi hade utedass. Den ligger så nära sovrummet så att springa dit 5 ggr är inga problem. Varför jag är rädd för att inte kunna somna är för att jag har sömnproblem av och till (jobbat för mycket natt). Min största ångest är typ att jag ska vara vaken så länge så att jag får en psykos eller nåt. De gånger jag stått emot de här toalett tvångstankarna har jag legat vaken I kanske 3 timmar innan jag "gett upp" och gett efter för tvånget. 

Eftersom du har gått KBT, så vet du vad som gäller. Du får kämpa längre än tre timmar helt enkelt. Att du blir rädd för psykos är också en del av din OCD. Stå emot.
  • Ocdmänniska

Det spelar ingen roll om ni hade haft ett utedass, du hade ändå fortsatt för det är inte det som är problemet. Som ovanför säger att du är rädd för psykos är också ocdn din som pratar. Som sagt du ska tänka att det spelar ingen roll om du somnar eller inte, du ska ändå inte göra det. Du har gått KBT, du kan göra detta, du vet vad som gäller

• Ocdmänniska
    Ocdmänniska skrev 2023-08-13 10:44:53 följande:

Det spelar ingen roll om ni hade haft ett utedass, du hade ändå fortsatt för det är inte det som är problemet. Som ovanför säger att du är rädd för psykos är också ocdn din som pratar. Som sagt du ska tänka att det spelar ingen roll om du somnar eller inte, du ska ändå inte göra det. Du har gått KBT, du kan göra detta, du vet vad som gäller

Var verkligen inte meningen att skriva helt ordagrant som den övre kommentaren, vet inte vad jag tänkte där.
Svar på tråden OCD/tvångstankar. Någon som har erfarenhet?