• Anonym (E)

Hur mycket förväntas av praktikanter?

Observera och titta? Delta? Räknas som personal, dvs ha samma ansvar. Vad anser ni och motivera gärna. Endel tycker ju att praktikanter ska göra lika mycket som anställda, och endel anser att man är där för att lära sig och ska intr utföra något 

• Svar på tråden Hur mycket förväntas av praktikanter?
  • Aniiee

Enligt mig ska en praktikant arbeta då som övrig personal, men med (avtagande) handledning och mycket lägre ansvar. Om de bara skulle observera arbetet och inte delta praktiskt hade det hetat observatör och inte praktikant. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Arbetsledare)

Vad är en praktikant?
    Högstadie/gymnasie/ högskolestudenter .
    Någon på bidrag som ska ut i arbetslivet?
    Lika viktigt vad gör man på praktikplatsen.

• EpicF

Beror på vad syftet med praktiken är och i vilken ålder personen är. 

• Sunflora

Praktikanter ska inte ersätta ordinarie personal. Praktik har man under en begränsad period i samband med utbildning tanken är att praktikanten ska hjälpa till praktiskt och göra arbetsuppgifterna under handledning. 

Sen finns det diverse ställen inom mode och media som har gratis jobbare som de kallar praktikanter istället för anställda. Det är helt fel! 

• Anonym (Challenger)
    EpicF skrev 2023-08-22 19:04:30 följande:

Beror på vad syftet med praktiken är och i vilken ålder personen är. 

Haha ser du inte hur ts bara äger dig!
  • Jojohanna99
    Anonym (Challenger) skrev 2023-08-22 20:45:03 följande:
    Haha ser du inte hur ts bara äger dig!
    Va?
  • Jemp

Beror såklart på arbetsplats men självklart ska en praktikant jobba och inte bara observera. 
    Hos oss arbetar de oftast med ett separat projekt, och är med på gemensamma möten osv för att få kontakt med organisationen. Givetvis handledning. Liknande på andra ställen inom samma bransch.

Tidigare okvalificerade jobb har de inte stått i kassan pga ålder, men skött enklare uppgifter i linje med andra. 

Som nån skrev är inte tanken att det ska ersätta ordinarie dock.

• Sunflora
    Jemp skrev 2023-08-22 20:52:14 följande:

Beror såklart på arbetsplats men självklart ska en praktikant jobba och inte bara observera. 
    Hos oss arbetar de oftast med ett separat projekt, och är med på gemensamma möten osv för att få kontakt med organisationen. Givetvis handledning. Liknande på andra ställen inom samma bransch.

Tidigare okvalificerade jobb har de inte stått i kassan pga ålder, men skött enklare uppgifter i linje med andra. 

Som nån skrev är inte tanken att det ska ersätta ordinarie dock.

Det beror på vad man går för utbildning, de som utbildar sig till läkare och psykologer börjar alltid med att bara observera. 
  • Anonym (Ylva)

Jag har såväl höga, som låga krav på en praktikant... Utifrån att jag förväntar mig att de faktiskt aktivt såväl observerar, övar och reflekterar över såväl organisationen, arbetsuppgifterna, det sociala samspelet och sin egen framtida yrkesroll.

Jag förväntar mig ingen avlastning, utan det är oftast så att en praktikant tillför lite och samtidigt "kostar" tid och energi.

Praktikanten är på plats för att lära sig och då ingår att aktivt göra våra arbetsuppgifter. De behöver dock rätt mycket stöttning och gör naturligtvis inte sådant som de faktiskt inte förmår. 

Vi är oerhört överens om vad som är lämpliga grejer för en praktikant och hela gruppen hjälpa åt att hitta tillräckligt enkla saker, så att praktikanten faktiskt har möjlighet att LÄRA sig, samtidigt som det inte blir för svårt.

Att "bara" titta är en del i processen, men om HELA praktikperioden handlar om att observera är man askultant, inte praktikant....

• Jemp
    Sunflora skrev 2023-08-22 20:54:57 följande:
    Det beror på vad man går för utbildning, de som utbildar sig till läkare och psykologer börjar alltid med att bara observera. 
    Bra poäng.
  • ciann

Är egen företagare. Tar inte in praktikanter om de inte visar ett driv och vilja att bidra. Är noga med att ta reda på vad de är intresserade av och vart de vill. 

Blev en gång kontaktad av en som ville praktisera och som såld in sig med att hon inte behövde någon arbetsuppgift. Hon skulle bara titta och observera, menade hon. Hon fick leta vidare, sånt trams har jag inte tid med.

Svar på tråden Hur mycket förväntas av praktikanter?