• Anonym (fördelning)

Hur dela upp intäkterna?

Hej

Jag håller på att starta ett bokprojekt som kommer att innehålla en del bilder. 

Jag har pratat med en bekant om denne är intresserad av att fotografera till boken mot del i intäkterna då jag i dagsläget inte har råd att betala lön. 

Bekantingen var intresserad, men anser att fördelningen ska vara 50/50. 

Bekantingens bedömning av sin egen insats i tid kring fotograferandet är att det kommer att ta allt som allt 10-12 timmar då denne bara behöver dyka upp, fotografera och sen efterbearbeta. Belysning och allt sådant kommer att vara klart och allt kommer att vara uppställt. 

Min egen insats i form av tid kommer att vara ca 3-4 månader om jag gjorde detta på heltid men jag har ett heltidsjobb, detta är en hobby jag har som jag ombetts göra en bok om. 

Bekantingen fotograferar som hobby, men är oerhört duktig. 

Jag tycker 70/30 är mer rimligt medan andra jag har talat med anser att jag ska ha 89-90% av intäkterna. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?
  • Mrs Moneybags

Det är ju en förhandlingsfråga, så det handlar inte om vad du tycker är rimligt. Om du inte gillar hans deal så får du hitta en annan fotograf. 

• Sunflora
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-26 00:06:14 följande:
    Fast nu var det inte en fotograf utan någon som har det som hobby på sidan om sitt vanliga jobb så varför ta ut pengar som en riktig fotograf? 

Så nästan 14000 för 1.5 dags jobb! Snygg månadslön fotografer har då! Känns ändå inte helt troligt. Tror inte en anställd fotograf som jobbar heltid har över 200000 i månaden. 

Tar man drygt 1000 kronor/timme får man verkligen inte 200 000 kronor/månad, eller du menar kanske 20 000? 1139 kronor/timme är för frilansare som jobbar vitt. Man får inte de pengarna i handen, man måste räkna bort utgifter, tid för fakturering, semesterersättning, pengar ska sparas om man blir sjuk (för då får man inte in en krona) sen är det 25% moms och ca 30% arbetsgivaravgift. 

Jag har själv eget företag. Om jag ska få ut 150 kronor/timme innan inkomstskatt måste jag fakturera 450. 

Det är Journalistförbundet som rekommenderar 1139 kronor/timme. 

https://www.sjf.se/frilans/frilansrekommendationen

• Anonym (Betty)
    Sunflora skrev 2023-08-26 10:09:55 följande:

Tar man drygt 1000 kronor/timme får man verkligen inte 200 000 kronor/månad, eller du menar kanske 20 000? 1139 kronor/timme är för frilansare som jobbar vitt. Man får inte de pengarna i handen, man måste räkna bort utgifter, tid för fakturering, semesterersättning, pengar ska sparas om man blir sjuk (för då får man inte in en krona) sen är det 25% moms och ca 30% arbetsgivaravgift. 

Jag har själv eget företag. Om jag ska få ut 150 kronor/timme innan inkomstskatt måste jag fakturera 450. 

Det är Journalistförbundet som rekommenderar 1139 kronor/timme. 

https://www.sjf.se/frilans/frilansrekommendationen

Fast nu var det ju inte en fotograf utan någon som fotar som hobby. Du får tjäna en viss summa på din hobby per år och behöver inte tänka på att spara till semester, spar ifall man blir sjuk osv. Personen har ju ett annat vanligt heltidsjobb. 

Så intr behöver personen ta ut avgift som en riktig fotograf som har det som eget företag och heltidsjobb. 

En amatör som har det som hobby behöver knappast ta samma summa som en professionell som har det som levebröd 
  • Anonym (Betty)

Hur bra vänner är ni ens?

Jag funderar lite på mig själv hur jag skulle ha agerat.

Om jag pysslar med nåt som en hobby huruvida jag skulle ta betalt som ett proffs.

Om jag var utbildad frisör och jobbade som det skulle jag inte klippa alla vänner gratis på min fritid. Bara min sambo och min mor. 

Men om jag klippte lite på kul på fritiden även fast jag faktiskt inte är frisör. Ja då skulle jag inte ta betalt som en riktig frisör om jag klippte en kompis. Jag skulle tom görandet gratis.

Precis som om jag hjälpte en vän med flytt så skulle jag göra det gratis och inte ta betalt som en flyttgubbe. Även om det så tar hela dan.

Nu hjälper denna person dig visserligen men något som du ev kommer tjäna pengar på. Men att ta betalt av en vän som om att man vore professionell när man är en amatör med en hobby. Nä...

• Sunflora
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-26 11:51:48 följande:
    Fast nu var det ju inte en fotograf utan någon som fotar som hobby. Du får tjäna en viss summa på din hobby per år och behöver inte tänka på att spara till semester, spar ifall man blir sjuk osv. Personen har ju ett annat vanligt heltidsjobb. 

Så intr behöver personen ta ut avgift som en riktig fotograf som har det som eget företag och heltidsjobb. 

En amatör som har det som hobby behöver knappast ta samma summa som en professionell som har det som levebröd 
    Personen jag svarade till tyckte 15 000 var extremt mycket jag förklarade varför det inte var det. Det troliga är att det blir någon tusenlapp totalt om de ska dela 50-50
  • Anonym (Betty)
    Sunflora skrev 2023-08-26 12:08:28 följande:
    Personen jag svarade till tyckte 15 000 var extremt mycket jag förklarade varför det inte var det. Det troliga är att det blir någon tusenlapp totalt om de ska dela 50-50
    Fast 15000 är extremt mycket för en polare som är hobbyfotograf på  fritiden att ta ut
  • Sunflora
    Anonym (Betty) skrev 2023-08-26 16:09:54 följande:
    Fast 15000 är extremt mycket för en polare som är hobbyfotograf på  fritiden att ta ut
    Det är som sagt en helt normal timlön för en fotograf.
  • Anonym (fördelning)
    Anonym (....) skrev 2023-08-25 22:30:49 följande:
    Spelar ingen roll. Kommuner köper inte in "skolböcker" skrivna av privatpersoner. 
    Det är ingen skolbok. 
  • Anonym (....)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-08-29 05:56:06 följande:
    Det är ingen skolbok. 
    Och då kommer verkligen inte kommuner köpa in den för att ha i pedagogisk lärande. 
  • Anonym (alternativ)

Det behöver inte vara en av två varianter.
    Ni kan hitta kompromisser så att båda blir nöjda.

Exempelvis:
    - Du tar alla risker och står för kostnader (förutom tid), tryckning och annat.
    - Ni båda investerar tid (du mycket mer än henne)
    - Det är din idé och din produkt (även om bilderna har ett konstnärligt värde för fotografen).

Så, förslag på kontrakt:
    1) De första intäkterna går till fasta kostnader (direkta utlägg, inte arbetstid).
    2) När kostnader är betalt får ni 50/50 tills ni uppnått "lönekostnad" för fotografen (timmar x timlön etc.)
    3) När kostnader + lön till fotograf är betalt delar ni 80/20*. (eller 70/30 om ni vill)

80/20 motsvarar en rimlig beräkning av "upphovsrätt" (jag anser att skapandet av boken ligger mycket högre än att fotografera några föremål etc.)
    Hade det rört sig om mer konstnärliga bilder eller illustration skulle värdet av bilderna varit högre, är min uppfattning.

Utifrån detta kontrakt så är hänsyn taget till riskerna ni båda tar.
    Du tar den allra största risken (dvs. du förlorar mycket mer om du inte säljer fler än de förhandsbokade, antar jag?)

Praxis är: högre risk = större del av kakan och idé/upphovsrätt = ägande av en större majoritet av rättigheter (och framtida intäkter)

Ytterligare en variant är att ha ett kontrakt som gäller första tryckningen, vid fortsatta tryckningar upphör ersättning till fotograf eller minskas drastiskt..

Ett kontrakt är rimligt om båda parter är överens, så länge det finns intresse att förhandla kan man fortsätta prata.

I ditt fall skulle jag höra med några andra fotografer för att få något att jämföra med.

Ett sista alternativ är att skjuta upp betalningen och förhandla om ränta eller bonus utifrån en viss försäljning (snarare än att prata om % av intäkter)

• Anonym (alternativ)

förtydligande: "sista alternativ" = överenskommen timlön för arbetet (men alltså betalning senare).

Det innebär att du tar en risk att hamna i skuld om du inte säljer - men du har också en större möjlig vinst och behöver inte tänka på bilderna i framtiden, då äger du rätt att använda dem

• Anonym (fördelning)
    Anonym (....) skrev 2023-08-29 11:33:19 följande:
    Och då kommer verkligen inte kommuner köpa in den för att ha i pedagogisk lärande. 
    Jag skrev väl aldrig att det är en lärobok? 
  • Anonym (fördelning)
    Sunflora skrev 2023-08-26 16:27:37 följande:
    Det är som sagt en helt normal timlön för en fotograf.

Då kan jag lika gärna anlita en riktigt fotograf. Jag såg detta som en chans för personen att få lite reklambilder att använda framöver samt att kunna påvisa att hen fotograferad för en bok. 

Nu har det ändå löst sig då jag frågade en annan som sa att absolut, vad roligt och ville ha betalt för sina omkostnader vilket jag givetvis står för. Fördelningen är 70/30 och personen som fotograferar får använda bilderna och boken som referens om hen ska söka något arbete/uppdrag som fotograf. 

• Anonym (....)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-09-20 17:26:33 följande:

En bok som "sommer att kunna användas för fortbildning av tex pedagoger av olika slag" är typ definition på en lärobok.... 
  • Anonym (fördelning)
    Anonym (....) skrev 2023-09-20 20:18:43 följande:
    En bok som "sommer att kunna användas för fortbildning av tex pedagoger av olika slag" är typ definition på en lärobok.... 
    Lärobok för mig är något helt annat, men det är skitsamma då jag nu har löst det jag frågade om och boken är på gång. 
  • Anonym (....)
    Anonym (fördelning) skrev 2023-09-20 20:25:09 följande:
    Lärobok för mig är något helt annat, men det är skitsamma då jag nu har löst det jag frågade om och boken är på gång. 
    Så din bok är ingen lärobok, men ändå kommer den att kunna användas i fortbildning till bla pedagoger. Hur kan man använda en icke-lärobok i fortbildning? 
Svar på tråden Hur dela upp intäkterna?