• Anonym (orolig mamma)

    NUU blir jag förbannad

    Jag vet snart inte vad jag ska göra. Jag är glad att jag slipper in och läsa min dotters meddelanden. Idag då jag gick in på snap såg jag att hennes närmsta vän i klassen var spydig mot henne, lyssnade på röstmeddelande hon hade spelat in åt min dotter.

    Det jag mest lämna att fundera på hur fan man kan som kompis skriva så åt min dotter idag att: jag vill ha många friends å jag kan inte göra något åt att dom andra inte vill vara med dig( min dotter) Men du kanske kan prata lite mera å vara lite mera pratsam så kanske dom gillar dig! HUR FAAAN KAN MAN GÖRA SÅ, och det ska min dotter läsa. VAD SKA JAG GÖRA???????

    Hon är 13 år och är lite blyg, säger inte så mycket, verkar ha kompisar. Fast många av hennes kompisar som hon umgåtts med tidigare kommer alltid med undanflykter när hon frågar om nån vill va med henne. Ändå ser man dom ute på kvällarna.
    GRÅTER INOMBORDS.........
    TIPS?????

  • Svar på tråden NUU blir jag förbannad
  • Anonym (B)

    Alltså, din dotters bästa kompis försöker tipsa din blyga dotter om hur hon ska kunna smälta in bättre i kompisgänget istället för att bli utfryst. Ja men stygga hon....

    Tips? Att hon blir lite mer socialt välanpassad. Det är en träningssak att komma över sin blygsel.

  • Anonym (S)

    Hur gammal är du själv?? Vad skriver du för nåt, vad vill du förmedla? Har du druckit? Du ska ha en 13-årig dotter men skriver själv som en 9-åring? Förlåt, svårt att ta inägget på allvar.

  • Anonym (E)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-08-28 22:30:22 följande:

    Det jag mest lämna att fundera på hur fan man kan som kompis skriva så åt min dotter idag att: jag vill ha många friends å jag kan inte göra något åt att dom andra inte vill vara med dig( min dotter) Men du kanske kan prata lite mera å vara lite mera pratsam så kanske dom gillar dig! HUR FAAAN KAN MAN GÖRA SÅ, och det ska min dotter läsa. VAD SKA JAG GÖRA???????


    Vad är felet? Att en annan 13åing skulle skriva något sånt är inte konstigt och behöver inte vara elakt menat
  • Anonym (Mo)

    Du ska inte göra någonting. Utifrån det du berättar låter det som att kompisen försöker pusha din dotter att ta lite mer plats. Det är inte roligt att själv vara social men bli låst med en vän som bara vill umgås ensam eller som andra tycker är socialt obekväm Att vara kring. 


    Jag hoppas du inte beter sig som du skriver för då blåser du upp det här enormt och får din dotter att känna något hon kanske inte kände innan. Prata med henne istället och säg att du såg meddelandet. Hon är 13 så att ha koll på barnens mobil är inget konstigt. 

  • Anonym (Pr)

    Jag kan tyvärr inte förstå vad du skriver.

    Vad är problemet? Är det att din dotter är blyg eller att någon säger åt henne att försöka prata mer?

  • Jemp

    Jo, det är elakt. Man blir inte modigare socialt över att få höra att man är fel. 

    Däremot inte oväntat i den åldern. Har tyvärr inga bra tips. 

  • EpicF

    Vad är det som är elakt?

    Din dotter får tips av sin bästa kompis om hur ska blir mer in i kompisgänget.
    Din dotters bästis pushar din dotter för att hon ska komma mer i i gänget. Detta är också något DU borde göra, istället för att gråta och bli upprörd. 

  • Anonym (^)

    Jag tolkar det som flera andra i tråden - att kompisen inte menade något illa, utan bara ville tipsa din dotter om hur hon kan få fler vänner. Jag förstår dock att du blir ledsen över att din dotters vänner verkar dra sig undan från henne. Detta är svårt. Å ena sidan har man rätt att välja sina egna vänner. Å andra sidan vill vi ju uppmuntra barn att vara toleranta och inkluderande. Men alla har också ett eget ansvar att skaffa sig vänner. Dotterns kompis skriver att de andra inte vill vara med din dotter. Vad beror det på? Är det pga något din dotter gör? Eller handlar det om ren mobbing och utfrysning? Kompisen kanske är rädd att själv hamna utanför om hon umgås med din dotter.

  • Wolfdog

    Inte det minsta elakt skrivet av henne.. 

    Undertonen är till och med att hon gärna fortsätter vara bästa kompisar. 

    Din dotter är blyg, och tjejer i den där åldern är förmodligen mer ute för att försöka träffa killar.. 

    Du tar bara åt dig för att det är din dotter. Men tror du att det hjälper när du gör det? Eller ska du försöka skrämma livet ut ur alla hennes kompisar så hon i slutändan inte kommer att ha några alls?

  • Wolfdog

    Vad du ska göra är att sätta dig ner och sluta explodera hela tiden och (förmodligen för minsta lilla.) 

    Är hon blyg och har svårt att uttrycka sig i den åldern kan det vara bra att ta in på drama klass eller hoppas att hon mognar sen på egen hand. 

  • Anonym (förstå)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-08-28 22:30:22 följande:
    NUU blir jag förbannad

    Jag vet snart inte vad jag ska göra. Jag är glad att jag slipper in och läsa min dotters meddelanden. Idag då jag gick in på snap såg jag att hennes närmsta vän i klassen var spydig mot henne, lyssnade på röstmeddelande hon hade spelat in åt min dotter.

    Det jag mest lämna att fundera på hur fan man kan som kompis skriva så åt min dotter idag att: jag vill ha många friends å jag kan inte göra något åt att dom andra inte vill vara med dig( min dotter) Men du kanske kan prata lite mera å vara lite mera pratsam så kanske dom gillar dig! HUR FAAAN KAN MAN GÖRA SÅ, och det ska min dotter läsa. VAD SKA JAG GÖRA???????

    Hon är 13 år och är lite blyg, säger inte så mycket, verkar ha kompisar. Fast många av hennes kompisar som hon umgåtts med tidigare kommer alltid med undanflykter när hon frågar om nån vill va med henne. Ändå ser man dom ute på kvällarna.
    GRÅTER INOMBORDS.........
    TIPS?????


    Jag kan förstå att din dotter blir ledsen, men det kompisen skriver är egentligen inte elakt.

    Även kompisen är en egen människa och måste få ha fler vänner än din dotter. Och så kommer hon med ett lite klumpigt råd om hur din dotter skulle kunna få lite mer vänner. Det är även sant att kompisen inte kan tvinga andra att vilja vara med din dotter. Även de är egna personer som vill välja vem de umgås med. 

    Om du nu blir så ledsen över detta så hoppas jag att du inte tar ut dina känslor på din dotter. Var lite vuxen istället och stötta henne i att våga vara mer öppen, samt att känna att hon är okej även om hon inte är så öppen och pratsam. 
  • Anonym (B)
    Wolfdog skrev 2023-08-29 11:54:41 följande:

    Vad du ska göra är att sätta dig ner och sluta explodera hela tiden och (förmodligen för minsta lilla.) 

    Är hon blyg och har svårt att uttrycka sig i den åldern kan det vara bra att ta in på drama klass eller hoppas att hon mognar sen på egen hand. 


    Sant. Att ha en explosiv mamma kan faktiskt också vara ännu mer hämmande eftersom dottern kanske känner att hon inte kan vara helt ärlig hemma med hur hon mår och tänker.
  • Wolfdog
    Anonym (B) skrev 2023-08-29 14:10:10 följande:
    Sant. Att ha en explosiv mamma kan faktiskt också vara ännu mer hämmande eftersom dottern kanske känner att hon inte kan vara helt ärlig hemma med hur hon mår och tänker.
    Japp.
Svar på tråden NUU blir jag förbannad