• Anonym (Hur)

Få igång amning INNAN mjölken kommit?

Tips sökes på hur ni fick igång en amning innan mjölken runnit till för er?

Bebis har bra sugtag på finger och får tag om bröst ibland men när det inte kommer mjölk blir bebisen bara skogstokigt arg och släpper och vägrar försöka vidare.

Hur gjorde ni? Testat några olika grepp men det är nej på alla när det bara är den här första råmjölken.  Har handmjölkat  till sked med och det är ju bra för bebis men det kommer ju då lite åt gåmgen och det känns inte nog för riktig mättnad. 

• Svar på tråden Få igång amning INNAN mjölken kommit?
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Pjuh) skrev 2023-08-31 23:19:51 följande:
    Om du verkligen känner att du vill amma så kanske det är värt att använda vårtnapp igen? Varje närhet med bebis vid bröstet stimulerar ju även om det är en napp ivägen. Och dessutom att höja styrkan på pumpen första dagarna (känns som att det verkligen triggar igång mjölken, lite smärta men så är det ju att amma också) sedan sänka när den väl har kommit igång om du vill fortsätta pumpa. Minns att det kom en del blod för mig, det var bara att kassera mjölken enligt dem på avdelningen men det stimulerade ju ändå för att producera mer.

Jag födde sista barnet med ett akut kejsarsnitt alldeles för tidigt (vecka 33) så det här med att trigga igång mjölk fast att kroppen inte är redo känns som min specialitet nu haha. Jag hade barnet extremt lite hud mot hud första dagarna (pga att jag var tvungen att ligga på annan avdelning) men jag handmjölkade redan första dygnet, sedan bad om hjälp på neonatalen att få barnet vid bröstet även om han inte sög. Fick efter 1-2 dygn en pump (deras medela), pumpade minst var tredje timme även om det bara kom några droppar. Kan du få en sån medela pump där? De är ju asbra

Försök att ha is i magen som sagt om du födde igår, förstår precis din frustration angående mjölken. Men ge det två dagar till och fortsätt erbjuda bröstet om du vill! Låt barnet bara sova med läpparna på bröstet, det hjälper massor!

Vi kör så nu, handmjölkar en hel del och ger med sked.

Har bebis vid bröstet ofta även om det inte ger mjölk än i nån högre grad. Har testat pump. Får rota fram mina gamla vårtnappar helt enkelt.

Födde mha kejsarsnitt  nu. 
    :) 

• Anonym (Hur)
    Anonym (Pjuh) skrev 2023-08-31 23:34:02 följande:

Sen vill jag även passa på att lätta på trycket lite, det är okej att inte amma! Ibland är det inte en lätt resa, och vill man ändå inte blicka tillbaka på det som en mysig sak att få barn? Och inte bara minnas stressen om pumpning, amning, mjölk osv.

Vet att jag själv mådde så dåligt av att sluta amma för att jag inte orkade med stressen kring allt, för det ser ju så mysigt ut att avslappnat kunna amma sitt barn. Men nu när barnen är större så inser jag att det var mysigt att flaska också. Man sitter lika avslappnat med barnet i famnen och barnet faller till ro och somnar intill dig precis som vid bröstet  // Drömmer

Absolut. Men min fråga nu gällde hur folk gjorde dagarna innan mjölken kom för att inte få bebis att rasa i vikt och bli trött och inte orka sen? 
  • Anonym (Pjuh)
    Anonym (Hur) skrev 2023-08-31 23:43:38 följande:
    Absolut. Men min fråga nu gällde hur folk gjorde dagarna innan mjölken kom för att inte få bebis att rasa i vikt och bli trött och inte orka sen? 
    Du skrev angående din tidigare resa som inte lät så mysig, därav svaret. Tror inte man kan pressa fram från råmjölk till bröstmjölk, om det var så du menade. Fortsätt massera brösten och klämma ur efter amning även om det gör svinont. Kroppen producerar segare råmjölk av en anledning, för att det är bra för barnet. Antar att du är rätt stressad redan av svaren så att säga, så försök koppla av och låt kroppen fixa det. Glöm inte att äta och dricka!
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Pjuh) skrev 2023-09-01 01:56:01 följande:
    Du skrev angående din tidigare resa som inte lät så mysig, därav svaret. Tror inte man kan pressa fram från råmjölk till bröstmjölk, om det var så du menade. Fortsätt massera brösten och klämma ur efter amning även om det gör svinont. Kroppen producerar segare råmjölk av en anledning, för att det är bra för barnet. Antar att du är rätt stressad redan av svaren så att säga, så försök koppla av och låt kroppen fixa det. Glöm inte att äta och dricka!
    Nej, och den resan startade pga att mjölken inte kom innan dag 4. Vi kämpade då i 4 dagar med att amma slappa bröst med råmjölk = bebis fick för lite mat = bebis tappade ca 17 % i vikt och orkade inte amma själv..

Därför undrade jag hur andra i samma läge gör för att få igång produktionen och få barnet att få nog med mat till det sker. Amningsnapp på stora bröst under råmjölksproduktionen har jag inte fått att funka, mjölken är för seg.

Kanske är det just pump som gäller för att trigga brösten snabbare. Eller så har jag usla nröst för amning?
  • Anonym (Idioti)

"Absolut. Men min fråga nu gällde hur folk gjorde dagarna innan mjölken kom för att inte få bebis att rasa i vikt och bli trött och inte orka sen?"

Man ger ersättning såklart. Helt otroligt vad man utsätter sitt nyfödda barn för bara för att DU vill amma. 

• Anonym (Hur)
    Anonym (Idioti) skrev 2023-09-01 05:39:18 följande:

"Absolut. Men min fråga nu gällde hur folk gjorde dagarna innan mjölken kom för att inte få bebis att rasa i vikt och bli trött och inte orka sen?"

Man ger ersättning såklart. Helt otroligt vad man utsätter sitt nyfödda barn för bara för att DU vill amma. 

Var du tyst. 

Det tar några dagar för mjölk att komma. Jag har från BB fått hörs att jag INTE ska gr ersättning i stora doser, trots att jag bett massor av personal om detta för att mitt barn inte skall tappa i vikt till min mjölk startar.

Istället ska jag pumpa och gr de kanske 5 ml jag får ut, gr barnet det, sen försöka amma och amma och amma och sen toppa med ersättning i någon dos om jag anser det behöbs. Sen pumpa och amma igen. Att jag själv då inte får sova är en annan femma.

Jag har inte sovit mer än 2 h per natt i 4 nätter nu genom förlossning och första dagarna efter och somnar sittandes utan att ens veta att jag är på gång att sova, ramlar ihop, antar att detta inte är optimalt. Så därför undrar jag stilla hur andra gör medan de väntar att mjölken ska starta och barnen inte får i sig nog vare sig genom amning eller pumpning av brösten. Jag kan inte vara ensam. Kan alla andras barn få nog med råmjölk liksom.

Har som sagt bett om ersättning och hjälp utan att få det av mitt sjukhus.

• Anonym (Idioti)
    Anonym (Hur) skrev 2023-09-01 06:07:39 följande:

Var du tyst. 

Det tar några dagar för mjölk att komma. Jag har från BB fått hörs att jag INTE ska gr ersättning i stora doser, trots att jag bett massor av personal om detta för att mitt barn inte skall tappa i vikt till min mjölk startar.

Istället ska jag pumpa och gr de kanske 5 ml jag får ut, gr barnet det, sen försöka amma och amma och amma och sen toppa med ersättning i någon dos om jag anser det behöbs. Sen pumpa och amma igen. Att jag själv då inte får sova är en annan femma.

Jag har inte sovit mer än 2 h per natt i 4 nätter nu genom förlossning och första dagarna efter och somnar sittandes utan att ens veta att jag är på gång att sova, ramlar ihop, antar att detta inte är optimalt. Så därför undrar jag stilla hur andra gör medan de väntar att mjölken ska starta och barnen inte får i sig nog vare sig genom amning eller pumpning av brösten. Jag kan inte vara ensam. Kan alla andras barn få nog med råmjölk liksom.

Har som sagt bett om ersättning och hjälp utan att få det av mitt sjukhus.

Hur alla andra gör??? Dom ger sina barn ersättning! Vad är det du inte förstår? 

Prova själv att bara dricka 5 ml per dag....herregud vem vill ens plåga sitt barn så bara för att man ska amma till varje pris? Det har gått flera DAGAR. 

Ditt sjukhus behöver knappast ge dig ersättning. Köp det på affären. Köp det och ha med till BB. Inte svårare än så. 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Idioti) skrev 2023-09-01 09:08:26 följande:
    Hur alla andra gör??? Dom ger sina barn ersättning! Vad är det du inte förstår? 

Prova själv att bara dricka 5 ml per dag....herregud vem vill ens plåga sitt barn så bara för att man ska amma till varje pris? Det har gått flera DAGAR. 

Ditt sjukhus behöver knappast ge dig ersättning. Köp det på affären. Köp det och ha med till BB. Inte svårare än så. 

Jag har genomgått ett kejsarsnitt. Tar mig inte till affär. De har inte hitleverans direkt. När jag bad BB blev jag dumförklarad och sagt att inga andra mammor får ersättning utan klarar amning genom att inte sova utan pumpa och försöka amma konstant.

Jag har bett och bett om ersättning och fått minimimängd ett par gånger. Att inte ha med var en miss, absolut, men ingen trodde kejsarsnitt skulle bli aktuellt. 

• Anonym (Idioti)
    Anonym (Hur) skrev 2023-09-01 10:18:31 följande:

Jag har genomgått ett kejsarsnitt. Tar mig inte till affär. De har inte hitleverans direkt. När jag bad BB blev jag dumförklarad och sagt att inga andra mammor får ersättning utan klarar amning genom att inte sova utan pumpa och försöka amma konstant.

Jag har bett och bett om ersättning och fått minimimängd ett par gånger. Att inte ha med var en miss, absolut, men ingen trodde kejsarsnitt skulle bli aktuellt. 

Man ska röra på sig trots kejsarsnitt. Och nog har du anhöriga som kan fixa det annars. 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Idioti) skrev 2023-09-01 10:25:06 följande:
    Man ska röra på sig trots kejsarsnitt. Och nog har du anhöriga som kan fixa det annars. 
    Jag klarade att gå 10 m till toan. Hur många snitt har du gjort? Hur vet du ens mående?

Anser du att BB ska få neka då?
  • Anonym (Hur)

Någon annan med faktisk erfarenhet och som inte bara vill skamma?

Hur gjorde ni när bebis inte tog bröstet perfekt direkt, innan mjölken runnit till, och var missnöjd?

Nu blir det (såklart) kombination med ersättning här så barnet äter och inte droppar för mkt i vikt - gjorde ni andra så med i början?

• Anonym (Mia)
    Anonym (Hur) skrev 2023-09-01 15:12:44 följande:

Någon annan med faktisk erfarenhet och som inte bara vill skamma?

Hur gjorde ni när bebis inte tog bröstet perfekt direkt, innan mjölken runnit till, och var missnöjd?

Nu blir det (såklart) kombination med ersättning här så barnet äter och inte droppar för mkt i vikt - gjorde ni andra så med i början?

Det var ett tag sedan nu, men min äldste föddes med KS och var rätt liten och min mjölk hade inte kommit in. Barnmorskan fixade en tunn, mjuk slang som hon tejpade på mitt bröst så att när han sög på bröstet så fick han även ersättning. Alltså slangen gick från ersättningen till bröstvårtan - det var väldigt low-tech. Han hade ett helt hyfsat bra grepp och bra sug och min mjölk kom in på dag 4, varefter han helammades tills han var 6 månader och delammades i ytterligare drygt ett år.

Hoppas att ni löser det och grattis till nytillskottet!
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Mia) skrev 2023-09-01 15:29:47 följande:
    Det var ett tag sedan nu, men min äldste föddes med KS och var rätt liten och min mjölk hade inte kommit in. Barnmorskan fixade en tunn, mjuk slang som hon tejpade på mitt bröst så att när han sög på bröstet så fick han även ersättning. Alltså slangen gick från ersättningen till bröstvårtan - det var väldigt low-tech. Han hade ett helt hyfsat bra grepp och bra sug och min mjölk kom in på dag 4, varefter han helammades tills han var 6 månader och delammades i ytterligare drygt ett år.

Hoppas att ni löser det och grattis till nytillskottet!
    Testade tillmatningsset med äldre bsrnet men för mig passade det inte så bra, blev alltid spill..
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur) skrev 2023-08-31 22:58:24 följande:
    Ok. Senast kom mjölken dag 4 efter att jag dag 3 testat en pump en gång. Men jag kan absolut pumpa mer nu redan. Handmjölkar ju ofta redan.

Hm, inte säker på att det lockar att iskyla dem, också för att mjölken ju runmit enklare när brösten är varma?
    Ok för att skriva rakt ut så menade jag bara bröstvårtorna, inte utanför vårtgården :)
  • Fliselisan

Precis så var det för sonen, och alla sa att jag bara skulle låta honom amma mer för att mjölken skulle komma igång, och det gjorde den till sist. Men, mina bröst var stora, och efter ett tag märkte jag att bröstet låg över bebisens näsa och täppte till litegrann, vilket också var en av anledningarna till att han släppte taget. Kolla det, och så att bebisen inte är snorig eller täppt i näsan. 

Svar på tråden Få igång amning INNAN mjölken kommit?