• Anonym (Mamman)

    Mitt barn blir slaget på förskolan

    Vad kan man göra om ens barn blir misshandlat på förskola?
    Det är ett specifikt barn som slåss både med händer och saker. Rycker tussar ur håret. Välter stolar på mitt barn. Puttas. Det är mest mitt barn som blir utsatt och det kan ske mitt framför ögonen på mig. 

    Jag har givetvis pratat med personal, rektor och även pratat med barnet. Jag har varit med på förskolan. Personalen gör så gott de kan men kan ju inte hinna med. 
    De är 5 år gamla och det började efter semestern då flickan som slåss började i gruppen. 

  • Svar på tråden Mitt barn blir slaget på förskolan
  • OlgaElvira

    Barnet som slår har nog troligen någon form av störning, alternativ hemförhållanden som inte är bra. Men nu behöver ditt barn och andra få skydd. Du kan kräva att förskolan får en extra resurs, helt avdelat för detta barn. Dessutom bör förskolan göra en orosanmälan gällande detta barn. 
    En lösning för det akuta problemet och en mer långsiktigt.
    Om det är helt omöjligt att få gehör för kravpå skydd så bör du om möjligt kräva att ditt barn eller det aggresiva barnet flyttad.

  • Anonym (Mamma)

    Undrar om barnet börjat med dåligt beteende vid bytet av förskola eller om de bytt för att få en nystart.
    Kräv att de sätter en person som punktmarkerar de besvärliga barnet.
    När min son var liten fanns det en bitare på dagis.
    Min son fick bitmärke på ryggen, då tog jag ett snack med mamman.
    Den 2-årige pojken hade en docksöt lillasyster som fick all uppmärksamhet och barnens far hade precis flyttat.Så man behövde inte vara barnpykolog för att hitta en förklaring till bitandet.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Prata med kommunen, sedan anmäla till Skolinspektionen. Orosanmälan då barnet så klart inte kan må särskilt bra. Prata med föräldrarna till barnet.

  • Anonym (F)

    Vad har personal och rektor vidtagit för åtgärder?

  • Tow2Mater

    Polisanmäl om ingen annan gor något. Och hitta snabbt annan fsk. Klart du inte ska lämna ditt barn dit igen!

  • Anonym (Anni)
    OlgaElvira skrev 2023-09-01 18:15:42 följande:

    Barnet som slår har nog troligen någon form av störning, alternativ hemförhållanden som inte är bra. Men nu behöver ditt barn och andra få skydd. Du kan kräva att förskolan får en extra resurs, helt avdelat för detta barn. Dessutom bör förskolan göra en orosanmälan gällande detta barn. 
    En lösning för det akuta problemet och en mer långsiktigt.
    Om det är helt omöjligt att få gehör för kravpå skydd så bör du om möjligt kräva att ditt barn eller det aggresiva barnet flyttad.


    Du kan ju inte jobba på förskola. Att ? Kräv en extra resurs ? på ett barn som inte är ens eget är orimligt och skulle aldrig gå igenom. Du får det låta som en lätt process. 
  • Fliselisan

    Om inte förskolan orosanmäler kan du göra det själv. Känner ditt barn de andra pedagogerna och barngrupperna så kräv att få byta grupp. Kanske kan ditt barn introduceras i en annan grupp försiktigt för att sedan byta.

    Tyvärr är det sällan så att man flyttar på ett utåtagerande barn. 


    Du kan kontakta rektorn och kräva resurs för ditt eget barn, som ska skydda henne från att bli misshandlad. Tala klarspråk, var hård. Säg att du kommer anmäla detta för granskning till skolinspektionen om de inte tartan i saken. Och gör de inte det så skickar du in en anmälan.

  • Anonym (Petra)

    Åh får ont i hjärtat 😢. Du har pratat med rektor och pedagoger. Jag tycker som vissa andra att du ska vara hård och kräva en extra resurs. Ditt barn kan inte gå till förskolan utan skydd och bli misshandlad!!? Stackars barn. Jag tror också att det är någonting med det andra barnet. Att hon har problem på något sätt. Kan du be om möte med pedagog och flickans föräldrar? Alltså detta måste ju bara upphöra! Tycker inte det är rätt att ditt barn ska behöva byta förskola eller avdelning, tyvärr händer det alltför ofta på kommunala skolor och förskolor :( , att problemet tas inte tag i så den drabbade måste flytta på sig☹️

  • OlgaElvira
    Anonym (Anni) skrev 2023-09-01 20:26:59 följande:
    Du kan ju inte jobba på förskola. Att ? Kräv en extra resurs ? på ett barn som inte är ens eget är orimligt och skulle aldrig gå igenom. Du får det låta som en lätt process. 
    Nej, det är inte lätt, men man måste ta tag i situationen. Ställ krav, ställ krav, ställ krav. På personalen, på rektor, på kommunen. Det är det enda som hjälper.
Svar på tråden Mitt barn blir slaget på förskolan