• Swedman

    Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

    Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • Jemp
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 08:43:29 följande:
    Man vet inte om företaget faktiskt avser att öka sin personalstyrka permanent, eller bara testar att höja kapaciteten under en period. Det finns inget som säger att de faktiskt avser att göra om provanställningen till fast anställning. Man kan också tappa en del av sin arbetslöshetsförsäkring. Om man har familj, hus eller andra ekonomiska åtaganden, samt om man är över en viss ålder, så kan denna risk vara alltför stor för att man ska vilja ta den.
    Hur skulle man tappa rätt till akassa eller inkomstförsäkring? 
    En provanställning "görs inte om" till fast anställning. Det är en tillsvidareanställning som inleds med prov. 
  • Anonym (Behöver inte alls vara dåligt)

    Man må tycka vad man vill om fenomenet provanställning, men min erfarenhet är att det allra oftast är en ren formalitet och att det är VÄLDIGT ovanligt att bli uppsagd under den så länge du sköter dig, är trevlig och inte gör några helt katastrofala misstag som inte hör till normala nybörjarmisstag.

    Jag har just nu ett nytt jobb med provanställning trots att jag är mycket erfaren i min bransch. Dock är just detta yrke en helt annan befattning än vad jag har haft tidigare.

    Om du inte trivs på ditt nuvarande jobb ser jag ingen anledning att behålla det bara för att det är ett fast jobb. Då tycker jag att du ska ta chansen att prova något annat som tilltalar mer, även om det är provanställning i början. Risken att du inte tar dig förbi den bedömer jag som mycket liten så länge som du inte direkt missköter dig.

    Givetvis kan du alltid undersöka möjligheten att få tjänstledigt så länge som provanställningen pågår, så sitter du säkert i vilket fall som helst.

  • Anonym (Techno84)

    Hej

    Förstår att provanställning kan kännas jobbigt att byta till från en och samma tillsvidareanställning på 30 år. 

    Jag var själv tveksam att byta från tillsvidareanställning på 8 år till en provanställning.
    Men jag gjorde det och provanställningen övergick innan 6 månader till en tillsvidareanställning.

    Jag fick dessutom betydligt högre lön, flextid, fler semesterdagar samt närmare avstånd mellan bostad och jobb. Dessa faktorer kollade jag upp dels innan jag sökte jobbet men även under intervjun. 

    Har ej läst alla svar i tråden men har du försökt förhandla dig till en tillsvidareanställning istället för provanställning? 
    Fundera på om det är värt att byta jobb då om du, som du skriver, fått längre resväg och därmed gör den högre lönen dig ingen skillnad? 

    Som andra skrivit så länge du kan och gör ditt jobb och för övrigt sköter dig på jobbet så avslutar sällan en arbetsgivare inte en provanställning. 

    Lycka till!

  • Anonym (micke)

    Varje gång jag bytt jobb har det varit 6 mån provanställning.
    Aldrig blivit sparkad under prövotiden.
    40 km är inte långt till jobbet.

    eller, ta ett snack med din chef. Berätta att du blivit "headhuntad" och fått
    erbjudande om 20 % högre lön och att du funderar på att tacka ja.
    Se hur dom agerar.

  • Anonym (facked up)
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 23:28:46 följande:

    Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.


    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

    Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

    Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

    Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.
  • Anonym (Ta jobbet)
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:23:36 följande:
    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

    Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

    Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

    Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.

    I så fall kan man inte byta jobb för igen ger en fast anställning direkt. Då kan man fortsätta skratta självbelåtet i flera år när man är fast på samma företag med dåliga villkor. 


    Har man attraktiva kunskaper/erfarenheter får man lätt ett nytt jobb om det inte skulle funka så familjen behöver man inte oroa sig för. 

  • Anonym (facked up)
    Anonym (Ta jobbet) skrev 2023-09-11 17:40:32 följande:

    I så fall kan man inte byta jobb för igen ger en fast anställning direkt. Då kan man fortsätta skratta självbelåtet i flera år när man är fast på samma företag med dåliga villkor. 


    Har man attraktiva kunskaper/erfarenheter får man lätt ett nytt jobb om det inte skulle funka så familjen behöver man inte oroa sig för. 


    Jag har aldrig haft provanställning efter mitt första fasta jobb för 25 år sen, inte  andra högutbildade heller som jag känner.

    Men visst, folk som inte vågar förhandla är det ingen brist på.
  • Anonym (Myndighet)
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:23:36 följande:
    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

    Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

    Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

    Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.
    Då har du inte varit statligt anställd senaste 7 åren. 
  • Kvittning

    Det är nog väldigt olika i olika branscher. När jag bytt jobb (it-branscheb) har det alltid varit med provanställning och även om jag vet andra på mina företag som förhandlat bort det så vet jag att det har varit jättejobbigt att få igenom det i byråkratin för de som anställer.

    Personligen har jag ingenting emot provanställning, ser det som en säkerhet för mig också att snabbt kunna lämna om jag inte tycker det var så bra som jag trodde. Det är ju ändå tillsvidare med inledande provanställning, inte provanställning och sedan gör vi en utvärdering vilka som funkar bäst och får stanna. De enda jag vet som inte fått fast efter provanställningen (två stycken) är folk som faktiskt har misskött sig. 

  • Anonym (Inte så farligt)
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:23:36 följande:
    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

    Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

    Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

    Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.
    Fast har man attraktiva kunskaper och egenskaper är en provanställning inte hot. 
  • Swedman

    Jag svarade han att jag måste avböja erbjudandet pga villkoret provanställning och ressträckan (den äter upp löneökningen).
    Fick till svar efter 10 min att "vi kan ta bort provanställningen och justera lönen pga ressträckan".
    Jag tackade inte nej till telemöte.

  • Anonym (Ta jobbet)
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:54:43 följande:
    Jag har aldrig haft provanställning efter mitt första fasta jobb för 25 år sen, inte  andra högutbildade heller som jag känner.

    Men visst, folk som inte vågar förhandla är det ingen brist på.
    Det finns inget att förhandla, vägrar man väljer de en annan. 
  • Anonym (Pr)
    Swedman skrev 2023-09-11 19:14:02 följande:

    Jag svarade han att jag måste avböja erbjudandet pga villkoret provanställning och ressträckan (den äter upp löneökningen).
    Fick till svar efter 10 min att "vi kan ta bort provanställningen och justera lönen pga ressträckan".
    Jag tackade inte nej till telemöte.


    Men visst är det så. När man väl bestämt sig för att ta in en viss person, så finns det för det mesta ganska gott om förhandlingsmarginal. Oftast betydligt mer än vad folk tror. Det är bara dumt att inte ta vara på möjligheten till saker som att förhandla sig till en extra semestervecka, möjlighet till distansarbete halva veckan, bortförhandling av övertid mot ett antal extra tusenlappar i månaden och liknande. När man väl är anställd, är det betydligt svårare att göra liknande justeringar. Jag tycker att du har gjort helt rätt. Hoppas det går bra!
  • Swedman
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 19:33:06 följande:
    Men visst är det så. När man väl bestämt sig för att ta in en viss person, så finns det för det mesta ganska gott om förhandlingsmarginal. Oftast betydligt mer än vad folk tror. Det är bara dumt att inte ta vara på möjligheten till saker som att förhandla sig till en extra semestervecka, möjlighet till distansarbete halva veckan, bortförhandling av övertid mot ett antal extra tusenlappar i månaden och liknande. När man väl är anställd, är det betydligt svårare att göra liknande justeringar. Jag tycker att du har gjort helt rätt. Hoppas det går bra!
    Han ringde och sade vad de var beredd att ge. Jag svarade att jag är positivt ställd till erbjudandet men vill svara imorgon. Då ska jag öka på lite till få se vad som sägs. +500kr + en extra vecka betald ledighet tror jag. (+500kr, då når jag en magisk jämna och fin månadslön).
  • Swedman
    Anonym (facked up) skrev 2023-09-11 17:23:36 följande:
    De som har attraktiva kunskaper/erfarenhet förhandlar bort provanställning.

    Det är ett ofog att detta normaliserats på arbetsmarknaden och att vissa unga personer t.o.m har inbillat sig att det är för *deras* bästa som provanställning finns. Då begriper man inte mycket.

    Jag hade inte ens sett företaget som seriöst om de föreslår provanställning när man har 10+ års erfarenhet och lysande omdömen samt familj att försörja hemma. Jag hade skrattat gott och lämnat intervjun.

    Så att ge upp en tillsvidareanställning för prov-dito tycker jag inte att man ska göra.
    Ja. det där villkoret om provanställning kändes helt fel. Har aldrig blivit fått det förut på en kontrakt. Jag sade åt han att "räcker jag inte till för jobbet så går jag själv så fort som möjligt". Samtidigt, jag hade aldrig överlevt i denna "slutna" cirkel av vår yrkeskategori om jag varit dålig i jobbet. Då hade jag inte kunnat fått jobb igen inom denna sektor. Så dryga 30 år inom yrket runt denna region är bra betyg tycker jag och det borde tala sitt tydliga språk.
Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?