• Swedman

    Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

    Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • Jemp
    Anonym (Pr) skrev 2023-09-11 08:43:29 följande:
    Man vet inte om företaget faktiskt avser att öka sin personalstyrka permanent, eller bara testar att höja kapaciteten under en period. Det finns inget som säger att de faktiskt avser att göra om provanställningen till fast anställning. Man kan också tappa en del av sin arbetslöshetsförsäkring. Om man har familj, hus eller andra ekonomiska åtaganden, samt om man är över en viss ålder, så kan denna risk vara alltför stor för att man ska vilja ta den.
    Hur skulle man tappa rätt till akassa eller inkomstförsäkring? 
    En provanställning "görs inte om" till fast anställning. Det är en tillsvidareanställning som inleds med prov. 
  • Anonym (Behöver inte alls vara dåligt)