• Anonym (Gitt)

    Julångest, hur ha råd med allt

    Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 


    Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  


    Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

    Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

    Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

    Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

  • Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Rivjärnet92

    Varför har du gått ned i tid? Den röda tråden i alla dina inlägg är att din kära man inte drar sitt strå till stacken och använder sin ekonomi som en hållhake mot dig. Men du kanske mår bra av att vara en hushållsslav och att din man alltid kommer dra det längre strået om ni separerar?

  • Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2023-10-02 15:24:37 följande:

    Vet vi att det är en nivå alla aktivt kommit överens om? omrevideras den alls eller är den huggen i sten sen innan TS blev del av familjen? Vad vet vi om alla inblandades ekonomi och förutsättningar? Tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att alla kan finansiera ett fullskaligt julbord och att det bara handlar om bristande planering.

    Jag själv kom in i makens överklassfamilj och deras satta  traditioner. Men de är såpass vettiga att de fattar att
    få av oss andra kan lägga den förmögenhet på julbord och midsommarfirande som de kan och gör. Vi hjälps åt på jul. Knytis och julklappsspel om ingen specifikt säger att de vill stå för hela kalaset själva (typ bara svärföräldrarna). Och har man vissa önskemål (grisfötter tex som svärfar gillar) så får man faktiskt stå för det själv.

    jul är en så fantastisk tid. Jag blir iallafall beklämd att TS känner stress och oro inför den. Då har julen tappat sitt syfte och fokus blivit på det materiella istället för själva gemenskapen. Klart TS ska kunna förklara läget och skala ner till en nivå som passar dem. 


    .. och ge sin man en spark i arslet så han skärper sig


    Man får ju hålla någorlunda samma nivå som de andra har haft. Om man inte klarar det så får man ju tacka nej från början, nej tyvärr det här blir för mycket för oss, vi kommer ha svårt att bjuda tillbaka. TS med familj har ätit gratis i flera år, så de har haft möjlighet att spara och förbereda för detta.

    Och TS låter ju som att de klarar det, bara att det blir jobbigt. Och varför skulle man då inte bara ta det, och stå sitt kast, istället för att skriva tiggbrev om att få slippa undan.
  • Sunflora

    Dukar och annat pynt finns billigt på Myrorna och andra second hand butiker. Glas skulle jag köpa på IKEA. Behöver ni tallrikar också? Eftersom din man nämner papptallrikar. Kolla om du kan få låna av någon. 


    Titta på extrapriser och köp mat när det är billigt. Julbord är väldigt traditionellt så det blir svårt att tipsa om billiga rätter. 

  • Anonym (Gitt)
    Rivjärnet92 skrev 2023-10-02 23:13:48 följande:

    Varför har du gått ned i tid? Den röda tråden i alla dina inlägg är att din kära man inte drar sitt strå till stacken och använder sin ekonomi som en hållhake mot dig. Men du kanske mår bra av att vara en hushållsslav och att din man alltid kommer dra det längre strået om ni separerar?


    Jag gick ner i tid när vi fick barn, inget konstigt med det, många gör så eller hur. Man vill ha mer tid med barnen och kortare dagar. 


    Någon hushållsslav är jag dock inte. För en som verkar vilja läsa mellan raderna så är du ganska dålig på det.

  • Anonym (Gitt)
    Sunflora skrev 2023-10-03 15:24:37 följande:

    Dukar och annat pynt finns billigt på Myrorna och andra second hand butiker. Glas skulle jag köpa på IKEA. Behöver ni tallrikar också? Eftersom din man nämner papptallrikar. Kolla om du kan få låna av någon. 


    Titta på extrapriser och köp mat när det är billigt. Julbord är väldigt traditionellt så det blir svårt att tipsa om billiga rätter. 


    Tack 🌸
  • Anonym (Gitt)
    molly50 skrev 2023-10-02 15:02:25 följande:

    TS: Kanske kan du föreslå att ni börjar införa att ni har knytkalas?
    När tiderna är som nu så har kanske inte alla råd att stå för stora kalas.
    Annars så finns ju alternativet att titta på loppisar eller försäljningssidor på facebook eller blocket t ex.
    Eller Tradera.
    Där kan du hitta både porslin och pynt osv.
    Det finns även billiga kedjor på nätet där man kan beställa hem billig mat och dricka. Framförallt då torrvaror. 
    Mat går ju även att börja laga lite tidigare och frysa in. 
    Och man kan passa på att handla då affärerna har extraerbjudanden så kan man få tag på lite billigare mat.


    Tack för tips 🙏🏻 
  • Anonym (Gitt)
    Kaede skrev 2023-10-02 10:12:20 följande:

    Några alternativ.

    ni meddelar alla att ni inte kommer att ha råd att ställa till med det förväntade julbordet i år. Därför får alla ta med tex egen dryck för det har ni rationaliserat bort. Ni leasar även ut vissa rätter på andra. Ny tradition från och med i år. Faller det inte i god jord får ni be så mkt om ursäkt ock förklara att ni givetvis förstår att de blir irriterade när de stått för allt tidigare och kommer att sluta fira jul med hela släkten. Har man inte råd har man inte och om ens familj och släkt inte fattar det kan man inte delta. 


    ni meddelar att från och med i år kommer ni inte att erbjuda alkohol till jul då det är barnens högtid och den som vill dricka tar med eget. Ni slutar då givetvis dricka hos andra.

    ni biter under sura äpplet och ställer till med det kalas som förväntas. Ni vet ju att detta kommer med ett visst antal års mellanrum. Då måste man ju budgetera för det. Själv hade jag gjort en uppskattning av vad allt kommer att kosta ungefär ock så slagit ut det på antal år på snurren. Säg att det kostar 7000kr i mat och dryck och pynt vart femte år. då hade jag lagt av 120 i månaden året runt till just vår tur. Jag hade aldrig gått med på det konceptet om vi inte var minst två vuxna som roddande dagen. Alternativt köpt precis allt färdigt.

    Däremot hade jag ändå tagit upp problemet med släkten. Jag hade sagt att det här blir sista året vi kommer att ställa till med julbord på det här sättet. Nästa gång det är vår tur kommer det att bli samarbete kring allting. Knytis. Varje deltagande vuxen kommer att få göra ngt till julbordet eller ta med ngt. Alltså. Inte bara mormor som rullar köttbullar mormor och morfar tar med sig två grejer.  Dels för att jag i år fått rodda allt själv och jag är helt slut. Kunde knappt njuta av att ni var här och längtade faktiskt bara tills dagen skulle vara över. Jag vill kunna njuta av vår tid tillsammans så nästa gång det är vår tur blir det knytis där alla hjälps åt. Värdparet dukar, pyntar, projektleder och ordnar tomte samt fixar alkoholfri dryck. Resten delas upp och egen dryck medtages.  Dels för att det blir en stor utgift det år man har det och det tycker jag är ett kasst upplägg. Livet kan skeva och ändras och det vore bättre om alla hjälps åt varje år.


    Tack, flera tänkbara alternativ. Skönt med någon annans perspektiv!
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (.) skrev 2023-10-02 05:51:31 följande:

    Lider för samma sak/ och för din skull.
    Blev med stressad bara av att läsa om 'vad som väntar dig!.. Herregud.
    Förstår din Julångest..

    Lycka till.


    Försöker släppa julångesten, därför jag startade tråden, vet att det finns många kloka och fina människor här inne!
  • Anonym (Frys in)
    Anonym (Gitt) skrev 2023-10-03 20:48:30 följande:
    Försöker släppa julångesten, därför jag startade tråden, vet att det finns många kloka och fina människor här inne!
    Som jag skrev i ett inlägg så
    Blrja med att köpa köttbullar, korv m.m nu på tex Lidl som kan frysas in. Köp lite då och då.
    Var med varnen två helger och baka tillsammans och frys in.
    Köp ett vitt lakan och gör gummisnodds batik med röd färg.
    Ha det som aktivitet med din make och barn. Sy fast ett par jul kulor på sidorna och ha det som duk.

    En plastgran som är färdig dekorerad kan vara ett alternativ.
    Kolla efter glitter  och juldekorationer redan nu på nätet.

    Läsk m.m kan ni köpa på tex Lidl och ställa undan. Läsk och mineralvatten står sig länge.
    Kolla även på sidan matsmart när det gäller nötter m.m

    Passa även på att köpa extra pasta, ris så att ni har under januari, orven och köttbullarna som blir över i frysen blir till middag. Julmaten som blir över gör ni till matlådor.

    Gör en lista på vad som behövs och kolla runt på nätet.
    Hela familjen måste hjälpa till.
    Mannen och barnen får sätta upp juldekorationerna.
    Du ger mannen lista med saker på han ska göra fram till julen.

    När det gäller julklappar till barnen så ge dem ett par presenter och säg att de får handla under mellandagarna. Det kommer massor av annonser i mellandagarna på saker som inte passade. På nätet brukar många butiker rea ut leksaker för att få plats med nya.

    Tradera är en väldigt bra plats.
    Vad är viktigast just nu? Maten eller dekorationerna?
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Frys in) skrev 2023-10-03 21:51:11 följande:
    Som jag skrev i ett inlägg så
    Blrja med att köpa köttbullar, korv m.m nu på tex Lidl som kan frysas in. Köp lite då och då.
    Var med varnen två helger och baka tillsammans och frys in.
    Köp ett vitt lakan och gör gummisnodds batik med röd färg.
    Ha det som aktivitet med din make och barn. Sy fast ett par jul kulor på sidorna och ha det som duk.

    En plastgran som är färdig dekorerad kan vara ett alternativ.
    Kolla efter glitter  och juldekorationer redan nu på nätet.

    Läsk m.m kan ni köpa på tex Lidl och ställa undan. Läsk och mineralvatten står sig länge.
    Kolla även på sidan matsmart när det gäller nötter m.m

    Passa även på att köpa extra pasta, ris så att ni har under januari, orven och köttbullarna som blir över i frysen blir till middag. Julmaten som blir över gör ni till matlådor.

    Gör en lista på vad som behövs och kolla runt på nätet.
    Hela familjen måste hjälpa till.
    Mannen och barnen får sätta upp juldekorationerna.
    Du ger mannen lista med saker på han ska göra fram till julen.

    När det gäller julklappar till barnen så ge dem ett par presenter och säg att de får handla under mellandagarna. Det kommer massor av annonser i mellandagarna på saker som inte passade. På nätet brukar många butiker rea ut leksaker för att få plats med nya.

    Tradera är en väldigt bra plats.
    Vad är viktigast just nu? Maten eller dekorationerna?

    Egentligen maten. Julgrejer har vi massor av, men just inte dukar, tallrikar mm. Julgran också, även om jag tycker det är jättetrist med en i plast, men barnen bryr sig inte och det är huvudsaken.


    Har planerat att gå till myrornas i helgen och köpa porslin, och vinglas.

    Bra tips med duken och att hänga kulor i hörnorna. Behöver dock minst 4 dukar om det ska täcka borden, men tror det finns billigt på Ikea. Svärmor har alltid så fina linnedukar men dom är alltid dyra, även begagnade.

    Har inte tänkt på matsmart, ska kolla där också, om inte annat så kan man handla sånt man behöver i januari som du säger, vilket kommer bli en fattig månad, men det är den väl för många. 


    Typiskt under vintermånaderna är också att det ofta blir mycket vabbande särskilt med yngsta. Så man kan inte räkna med fulla löner. 


    Ska faktiskt skriva en lista med vad som ska göras och låta mannen välja där, barnen också. De vill gärna göra julgodis och hittar man grädde till bra pris behöver det inte bli så dyrt med knäck, kola osv.

    Julklappar började jag handla för en månad sedan, men brukar aldrig köpa i överflöd. Värst är det med äldsta som bara önskar sig pengar, då kan man inte fynda en fin julklapp till ett bra pris utan värdet blir ju vad det är.

    Funderar om vi ska dra oss ur julklappsbytandet med släkten, blir 1000kr bara för oss då alla ska köpa för 200kr var. Barnen skulle absolut förstå varför. Orolig att de andra i släkten ska bli sura men mannen får ta den biten isåfall. 

    Tack för ditt fina inlägg <3

  • Anonym (Frys in)
    Anonym (Gitt) skrev 2023-10-04 00:01:46 följande:

    Egentligen maten. Julgrejer har vi massor av, men just inte dukar, tallrikar mm. Julgran också, även om jag tycker det är jättetrist med en i plast, men barnen bryr sig inte och det är huvudsaken.


    Har planerat att gå till myrornas i helgen och köpa porslin, och vinglas.

    Bra tips med duken och att hänga kulor i hörnorna. Behöver dock minst 4 dukar om det ska täcka borden, men tror det finns billigt på Ikea. Svärmor har alltid så fina linnedukar men dom är alltid dyra, även begagnade.

    Har inte tänkt på matsmart, ska kolla där också, om inte annat så kan man handla sånt man behöver i januari som du säger, vilket kommer bli en fattig månad, men det är den väl för många. 


    Typiskt under vintermånaderna är också att det ofta blir mycket vabbande särskilt med yngsta. Så man kan inte räkna med fulla löner. 


    Ska faktiskt skriva en lista med vad som ska göras och låta mannen välja där, barnen också. De vill gärna göra julgodis och hittar man grädde till bra pris behöver det inte bli så dyrt med knäck, kola osv.

    Julklappar började jag handla för en månad sedan, men brukar aldrig köpa i överflöd. Värst är det med äldsta som bara önskar sig pengar, då kan man inte fynda en fin julklapp till ett bra pris utan värdet blir ju vad det är.

    Funderar om vi ska dra oss ur julklappsbytandet med släkten, blir 1000kr bara för oss då alla ska köpa för 200kr var. Barnen skulle absolut förstå varför. Orolig att de andra i släkten ska bli sura men mannen får ta den biten isåfall. 

    Tack för ditt fina inlägg <3


    Tyckte att jag läste någonstans att man kan frysa in grädde. Om man gör det så kan den inte vispas fluffigt men om det ska vara till bak och godis så bör det inte vara någon fara.
    En del secondhand kan ha lakan som de säljer. Om de ska göras om till juldukar så blir det perfekt.

    Matsmart brukar ha bra pris på 10 pack pasta m.m
    Bättre att bunkra upp nu och man kan variera pasta in i det oändliga.

    Mannen och barnen kan göra batiken utomhus.
    Tror att de skulle gå väldigt roligt.
    Tycker att det låter som en bra ide att ni drar er ur. Man kan inte få allt och man får prioritera. Men meddela det så snart som möjligt så att ni inte säger det veckan innan jul.
    Det får bli sura miner då du är mamma ledig plus att många har det knapert i Januari. Då ni står för balunsen så har ni rätt att dra er ut.

    Om ni skaffar en plastgran så kan du sätta granris i vaser med lite kulor som hänger. Tänk dig påskris men det är granris. Det barrar mindre och ni slipper ohyran som följer med.

    Det finns även appar där man kan se veckans reklamblad för olika butiker. 
  • Minimalen

    Hur gick det? Fick ni ihop till ett någorlunda hyfsat julbord?  Hjälptes ni åt, eller fick du rodda allt själv? Sa du till dem att det här var sista julen ni var med om de inte går med på att göra om det till knytkalas i fortsättningen?
    Om din man inte håller med om dina krav så kommer det i fortsättningen vara han som roddar allt när det är ert år. Utan gnäll förstås. 

  • Anonym (Gitt)
    Minimalen skrev 2023-12-27 13:04:19 följande:

    Hur gick det? Fick ni ihop till ett någorlunda hyfsat julbord?  Hjälptes ni åt, eller fick du rodda allt själv? Sa du till dem att det här var sista julen ni var med om de inte går med på att göra om det till knytkalas i fortsättningen?
    Om din man inte håller med om dina krav så kommer det i fortsättningen vara han som roddar allt när det är ert år. Utan gnäll förstås. 


    Tack för frågan :)

    Ingen knytis i år men fick ihop det bra. Började handla i tid, letade runt på second hand och hittade porslin. Tog lite grankvistar från skogen och la röda äpplen och en ljusslinga bl.a. på bordet. Behövde inte köpa några dukar, hittade några röda gardiner som blev bra som dukar.

    Vi köpte ingen jättestor julskinka utan lite färdiguppskuret från charken, blev billigare så. Handlade mycket på Lidl, sillen var väldigt billig där, köpte flera olika och la upp i skålar så såg det fint ut. Skippade gravad lax, körde på inkokt från frysta laxfiléer, blev jättegott. Hittade västerbottenost till nedsatt pris då det var kort datum, gjorde paj på den, väldigt uppskattat. Hemgjorda köttbullar på blandfärs med julkryddning. Prinskorv var svindyrt överallt så bytte den mot en sorts grillkorv och klippte upp i kanterna, funkade bra. Blev också ägghalvor, sylta, brysselkol, rödbetssallad, lite julkor, salami. 

    Till efterrätt en cheesecake med polka i, lite choklad också från Lidl men la upp fint på ett annat fat. Är väl inget fel att handla där men känns lite som att det signalerar billigt så?.

    Vi hade bakat ganska många lussekatter till lucia så det med pepparkakor blev det till kaffet.

    Juljlappsbytet sa vi nej till, var faktiskt andra som redan tänkt på det. Bara där sparade vi 1000kr. våra barn fick såklart klappar av oss som vanligt, hade köpt något litet till kusinerna också.

    Nästa år kommer julen inte landa på oss, men då ska jag verkligen trycka på att vi ska ha knytis. Så känns det inte så snålt att säga det.
  • Anonym (julmust)

    Skit i allt.

    Jag har 2 barn har inte köpt en enda julklapp åt dom. jag vet att dom får en hel del på mammans sida.

    Jag hittar på upplevelser istället (5 , 7 år) Skansen, kryssning, gröna lund, kolmården, etc...

    Jag tycker folk borde fråga sig själv, Är jag Kristen? vill jag fira Jesu-födelse eller har jag gått på hela köphysterin ?? 

    Jag firar varken jul eller pyntar hemma. Barnen har en liten Minigran som jag sular in i garderoben snart.

    kom inte och skyll på er dåliga ekonomi när ni själva deltar i skiten.

    God Fortsättning !!! 

  • Anonym (.)
    Anonym (julmust) skrev 2023-12-28 11:50:57 följande:

    Skit i allt.

    Jag har 2 barn har inte köpt en enda julklapp åt dom. jag vet att dom får en hel del på mammans sida.

    Jag hittar på upplevelser istället (5 , 7 år) Skansen, kryssning, gröna lund, kolmården, etc...

    Jag tycker folk borde fråga sig själv, Är jag Kristen? vill jag fira Jesu-födelse eller har jag gått på hela köphysterin ?? 

    Jag firar varken jul eller pyntar hemma. Barnen har en liten Minigran som jag sular in i garderoben snart.

    kom inte och skyll på er dåliga ekonomi när ni själva deltar i skiten.

    God Fortsättning !!! 


    Låter ytterst vettigt det du säger. +1 rep
    God fortsättning'
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (julmust) skrev 2023-12-28 11:50:57 följande:

    Skit i allt.

    Jag har 2 barn har inte köpt en enda julklapp åt dom. jag vet att dom får en hel del på mammans sida.

    Jag hittar på upplevelser istället (5 , 7 år) Skansen, kryssning, gröna lund, kolmården, etc...

    Jag tycker folk borde fråga sig själv, Är jag Kristen? vill jag fira Jesu-födelse eller har jag gått på hela köphysterin ?? 

    Jag firar varken jul eller pyntar hemma. Barnen har en liten Minigran som jag sular in i garderoben snart.

    kom inte och skyll på er dåliga ekonomi när ni själva deltar i skiten.

    God Fortsättning !!! 


    Ungarna kommer att minnas dig som snål-Jan. Du får byta ut namnet mot ditt eget. De flesta barn får paket, sen gör man saker ändå under året.

    Julen är en fin tradition. Du behöver inte vara troende för att uppskatta dagen där man tänker på varandra och köper saker till andra, istället för till sig själv.

    Sen att det i TS fall tagit för stora proportioner är en annan sak. Du har gått för extremt åt andra hållet och jag tror det får konsekvenser för ditt legacy. Ungarna kommer att beklaga sig över vilken snåljåp du var under hela deras liv.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-12-30 08:48:10 följande:
    Ungarna kommer att minnas dig som snål-Jan. Du får byta ut namnet mot ditt eget. De flesta barn får paket, sen gör man saker ändå under året.

    Julen är en fin tradition. Du behöver inte vara troende för att uppskatta dagen där man tänker på varandra och köper saker till andra, istället för till sig själv.

    Sen att det i TS fall tagit för stora proportioner är en annan sak. Du har gått för extremt åt andra hållet och jag tror det får konsekvenser för ditt legacy. Ungarna kommer att beklaga sig över vilken snåljåp du var under hela deras liv.
    Jag önskar att jag hade modet att göra som den förnuftige man du just klankade ner på.
    Jag hatar denna köphets, inte för att jag inte har råd ty det har jag men all ytlighet och tragik det för med sig. 
    Det handlar inte om att vara snål, jag hade hellre satt in 10 000 kr extra på ungarnas fonder än att ge dem julklappar för 500-1000 kr men samhället är skevt, den som inte har råd tar lån. Den som inte har råd och inte vill ta lån mår dåligt flera månader i förväg likt TS. 

    Nej, julen har INTE varit en fin tradition på länge. Den som hävdar det är totalt verkligetsfråmvänd enligt mig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-12-30 08:48:10 följande:
    Ungarna kommer att minnas dig som snål-Jan. Du får byta ut namnet mot ditt eget. De flesta barn får paket, sen gör man saker ändå under året.

    Julen är en fin tradition. Du behöver inte vara troende för att uppskatta dagen där man tänker på varandra och köper saker till andra, istället för till sig själv.

    Sen att det i TS fall tagit för stora proportioner är en annan sak. Du har gått för extremt åt andra hållet och jag tror det får konsekvenser för ditt legacy. Ungarna kommer att beklaga sig över vilken snåljåp du var under hela deras liv.
    Hahaha, man skyller på Jesus och sen tänker man just det, på varandra, som du säger, och spendera pengar, inte en käft som bryr sig om Jesus, utan varandra, god mat, pynt och andra materiella saker.
  • Anonym (julmust)

    Det handlar inte om snålhet.

    Jag har säkert 20-30 prylar i barnens rum som dom fått av släkt/vänner till mig. Som bara står, dom leker ju inte med skiten. 

    Jag bjöd mina föräldrar och barnen för 25000:- i somras på semester så snål är jag inte.

    Jag tror barnen har mer nytta av att uppleva andra kulturer. Inkl vår egen. Istället för att få ett "skurhink sätt" för barn med inkluderande gummihandskar som julklapp.

    Jag kommer fortfarande ihåg när jag var på Cypern på 80talet och kan minnas när jag och brorsan plockade Bananer i en park. Eller dansade med lokalbefolkningen på en restaurang på vischan. 

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt