• Anonym (Undrar)

Planeringsdagar på föris och skola

Jag vill börja med att säga att jag har full respekt för att skolan och förskolan behöver ha sina planeringsdagar. 

Men, jag funderar lite kring planering av dessa. Vecka 44 är det höstlov. På måndagen, direkt efter, är skolan stängd på grund av studiedag. Jourfritids erbjuds på en skola en bra bit bort. Ingen känd personal. På fredagen samma vecka, alltså veckan EFTER lovet, har förskolan planeringsdag. Ingen ersättningsförskola erbjuds. Möjligen, möjligen vid egen begravning, kan man få gå på en annan förskola på andra sidan stan. Men det är som sagt inget som ens erbjuds öppet. Förskolan är liten. Ingen personal har själva barn i skolålder. 

Många småsyskon går däremot på förskolan. I princip alla syskon, med undantag för ett ytterst fåtal, går på skolan som har stängt på måndagen. 

Hjälp mig att försåt här - är det helt omöjligt för förskolan att försöka följa skolan? Eller att lägga sin planeringsdag på lovet, där det påverkar som minst? Jag har möjlighet att arbeta hemma, i alla fall med skolbarnet, men många föräldrar har inte den möjligheten och är nu jättestressade över lov, och två lediga dagar veckan efter. 

• Svar på tråden Planeringsdagar på föris och skola
  • Anonym (Förskola)

Vi har planeringsdagar samtidigt som skolan här. De är inte alltid planerade bra för förskolans verksamhet utan följer främst skolans önskemål. Men att de ska ligga samtidigt känns som en självklarhet här. (Med undantag för privata förskolor och skolor som väljer själva). Jag kan förstå svårigheten med 2 stägningsdagar så tätt.

Vi har även apt på kvällstid och stänger inte tidigare för detta. Dock kan detta påverka att alla inte alltid kan närvara eftersom de har egna barn att vara med. Många som jobbar i förskolan är också föräldrar/vårdnadshavare och möjlighet med lediga dagar, ordna barnvakt m.m. påverkar även oss. Det borde finnas förståelse från båda håll hur det påverkar. Oftast kommer dock direktiven från högre upp.

Men det ska erbjudas barnomsorg under stägningsdagar när vårdnadshavare inte kan lösa det på annat sätt. Jag har själv jobbat ett sådant tillfälle (utifrån att jag var en känd vikarie för familjen).

• EpicF

Anonym (Reggie): Ja, det finns säkert ett fåtal barn där föräldrarna totalt har misslyckats med att introducra dem till nya människor. Eller de som har sociala problem pga npf-diagnoser. 

Men är man ensamstående så är det viktigt stt ha ett socialt nätverk med bla barnvakter barna trivs med och kan vara med. 

• Friger
    EpicF skrev 2023-10-01 20:19:53 följande:

Anonym (Reggie): Ja, det finns säkert ett fåtal barn där föräldrarna totalt har misslyckats med att introducra dem till nya människor. Eller de som har sociala problem pga npf-diagnoser. 

Men är man ensamstående så är det viktigt stt ha ett socialt nätverk med bla barnvakter barna trivs med och kan vara med. 

Mina ungar har inga sociala problem. Vanliga ungar. Bra omdömen i skolan ingen npf eller något konstigt alls.

Det är inte vilka sociala kontakter som helst som duger. De ska vara lediga två veckor per år på vardagar för att vara barnvakt. Tänkte inte på den detaljen? Eller är det en främmande tanke att folk kan ha ett jobb att gå till om dagarna?
  • Anonym (Skola)
    Friger skrev 2023-10-01 22:30:08 följande:
    Mina ungar har inga sociala problem. Vanliga ungar. Bra omdömen i skolan ingen npf eller något konstigt alls.

Det är inte vilka sociala kontakter som helst som duger. De ska vara lediga två veckor per år på vardagar för att vara barnvakt. Tänkte inte på den detaljen? Eller är det en främmande tanke att folk kan ha ett jobb att gå till om dagarna?
    Håller med där. Har inga kompisar eller syskon som är lediga på dagarna, morföräldrarna finns inte kvar och farmor&farfar är för gamla för att vara barnvakt.

Om det verkligen krisade och då menar jag kris, skulle såklart min syster ställa upp eller vi skulle lämna hos farmor och farfar, de skulle visst orka men vara helt slut efteråt, så absolut inget jag skulle nyttja pga skolans eller förskolans planeringsdagar.
  • EpicF

Friger: Vem ska vara ledig 2 veckor per år för att vara barnvakt? Barnvakten? Barnen? Föräldrarna? 

Förövrigt så har man inget jobb att gå till den aktuella dagen man är barnvakt....  Hade man jobbar den dagen/kvällen/helgen så hade man heller inte kunnat vara barnvakt. 

Anonym (Skola) skrev 2023-10-01 22:39:41 följande:
    Håller med där. Har inga kompisar eller syskon som är lediga på dagarna, morföräldrarna finns inte kvar och farmor&farfar är för gamla för att vara barnvakt.

Om det verkligen krisade och då menar jag kris, skulle såklart min syster ställa upp eller vi skulle lämna hos farmor och farfar, de skulle visst orka men vara helt slut efteråt, så absolut inget jag skulle nyttja pga skolans eller förskolans planeringsdagar.
    Och just därför är det viktigt att pröva att få till ett socialt nätverk som förälder. 

Alt anlita en som studerar eller en barnvaktsfirma. Dock så är det viktigt att barnet lär känna personen som en potentiell barnvakt innan man lämnas ensam med denne. 

Eller så får man låta barnen vara ensamma hemma, följa med till jobbet (om man har ett jobb där det går), ta flex/sparade timmar (om man har), ta semester, föräldraledighet (om man har dagar kvar) eller ta ledigt utan lön. Kanske ta vab (osäker dock på om man faktisk får det när förskolan är stängd) eller vobba om man har ett jobb där det går. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Reggie) skrev 2023-10-01 14:10:24 följande:
    Anonym (N) skrev 2023-09-30 14:15:36 följande:
    Då kan man givetvis lära känna någon om man vet att man ska behöva barnvakt i framtiden? 

Självklart lämnar man inte sina barn med någon främling man precis träffade . 

Eller så vill man inte lämna sina barn med en barnvakt. Men det är inte samma sak.
    Kul för er att sånt funkar. Det är inte riktigt så enkelt med alla barn, men det är en annan tråd. :) 
    Går inte dina barn i förskola och skola heller? 
    Om de kan nu inte lära känna nya människor och vara trygga när de har lärt känna dessa människor?

Är dina barn hemskolade? 
  • Anonym (Skola)
    EpicF skrev 2023-10-01 22:49:36 följande:

Friger: Vem ska vara ledig 2 veckor per år för att vara barnvakt? Barnvakten? Barnen? Föräldrarna? 

Förövrigt så har man inget jobb att gå till den aktuella dagen man är barnvakt....  Hade man jobbar den dagen/kvällen/helgen så hade man heller inte kunnat vara barnvakt. 

Och just därför är det viktigt att pröva att få till ett socialt nätverk som förälder. 

Alt anlita en som studerar eller en barnvaktsfirma. Dock så är det viktigt att barnet lär känna personen som en potentiell barnvakt innan man lämnas ensam med denne. 

Eller så får man låta barnen vara ensamma hemma, följa med till jobbet (om man har ett jobb där det går), ta flex/sparade timmar (om man har), ta semester, föräldraledighet (om man har dagar kvar) eller ta ledigt utan lön. Kanske ta vab (osäker dock på om man faktisk får det när förskolan är stängd) eller vobba om man har ett jobb där det går. 

Nu förutsätter du att familjen har råd att anlita barnvakt. 

Av de jag känner med barn har ingen någonsin anlitat en utomstående, alltså en barnflicka. 

Har man små barn är det svårt att ha med dom till jobbet och svårt att försöka arbeta samtidigt som man har dom hemma. Blir inte bra för barnet heller.

Våra stora barn klarar sig själva, men yngsta på förskolan tar vi föräldraledigt för när de har stängt, vilket är 5 dagar per år. Nu blir det bara lägsta betalda dagar viftar ut då de andra är slut. För oss som är två och har ganska bra inkomst är det inga problem, men så ser ju inte verkligheten ut för alla.

• EpicF
    Anonym (Skola) skrev 2023-10-01 23:15:26 följande:

Nu förutsätter du att familjen har råd att anlita barnvakt. 

Av de jag känner med barn har ingen någonsin anlitat en utomstående, alltså en barnflicka. 

Har man små barn är det svårt att ha med dom till jobbet och svårt att försöka arbeta samtidigt som man har dom hemma. Blir inte bra för barnet heller.

Våra stora barn klarar sig själva, men yngsta på förskolan tar vi föräldraledigt för när de har stängt, vilket är 5 dagar per år. Nu blir det bara lägsta betalda dagar viftar ut då de andra är slut. För oss som är två och har ganska bra inkomst är det inga problem, men så ser ju inte verkligheten ut för alla.

Ja, jag förutsätter att man har råd att betala några hundralappar per gång för att ha en barnvakt lite så och då. Dvs, inga stora summor det handlar om och inget "barnflicka".
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (Planering) skrev 2023-09-30 22:18:32 följande:
    Fast nu är det många inom skolan som arbetar med sk ferietjänst tror jag det heter. Dvs de ligger runt 45h/vecka när det är skola för att ha lov när det är lov/semester.Skulle du kunna tänka dig att gå in och jobba på din semester? 

Inom förskolan har man semester som alla andra men ca 36-388h/vecka i barngrupp resterande för APT, möten, dokumentation osv. 
    Jag har jobbat betydligt mer än 45h/vecka de sista åren och går ofta in på min semester om det behövs så jag bryr mig inte sp värst om det. Alldeles oavsett anser jag att det är ett ickeargument, de fpr helt enkelt lösa det utan att arbetande människor ska behöva vara lediga.

Förskolan finns trots allt för att de som jobbar och skapar värde som finansierar all offentlig verksamhet ska kunna göra just det... jobba och värdeskapa.
  • Anonym (Samarbete?)

Nu har jag genomlevt mina år med småbarn i ett annat land och med ett barnomsorgssystem som är rent skrattretande dåligt i jämförelse med det som finns i Sverige, så min undran är så klart färgad av det, men varför samarbetar inte föräldrarna om dessa planeringsdagar? Slår man sig ihop med 3-4 andra familjer på samma förskola så kan en vuxen passa alla barnen. Barnen känner förmodligen varandra och har i alla fall hälsat på de flestas föräldrar. De vuxna kan turas om eller kanske ekonomiskt ersätta den som känner för att ta ut en ledig dag från sitt jobb.

• Anonym (Love)
    Anonym (Samarbete?) skrev 2023-10-04 21:19:45 följande:

Nu har jag genomlevt mina år med småbarn i ett annat land och med ett barnomsorgssystem som är rent skrattretande dåligt i jämförelse med det som finns i Sverige, så min undran är så klart färgad av det, men varför samarbetar inte föräldrarna om dessa planeringsdagar? Slår man sig ihop med 3-4 andra familjer på samma förskola så kan en vuxen passa alla barnen. Barnen känner förmodligen varandra och har i alla fall hälsat på de flestas föräldrar. De vuxna kan turas om eller kanske ekonomiskt ersätta den som känner för att ta ut en ledig dag från sitt jobb.

För att man inte känner dom andra föräldrarna alls? 

För oss skulle det innebära att jag skulle lämna mitt barn till en helt främmande person, som varken jag eller barnet känner, eller att jag skulle ha 3-4 okända ungar hemma.

Inget av det är ett realistiskt alternativ. 

• EpicF
    Anonym (Love) skrev 2023-10-05 09:08:16 följande:

För oss skulle det innebära att jag skulle lämna mitt barn till en helt främmande person, som varken jag eller barnet känner, eller att jag skulle ha 3-4 okända ungar hemma.

Då är det ett utmärkt sätt att dels lära känns nya människor och sedan även lära känna föräldrarna till sina barns lekkamrater på förskolan och även barnens lekkamrater. 

Så jo, det är ett realistiskt alternativ. 
  • Anonym (Samarbete?)
    Anonym (Love) skrev 2023-10-05 09:08:16 följande:

Det är klart ett problem, men ett problem som har en lösning. Ställ dig upp på ett föräldramöte eller sätt upp en lapp på förskolan om att du söker familjer som vill vara med och stötta varandra med barnvakteri och sedan träffas ni för en lekträff på lekplatsen samt en fika hemma hos er eller att ni tillbringar den första planeringsdagen tillsammans med att lära känna varandra och barnen. Även om du bara hittar ett barn till så är ni helt plötsligt 4 vuxna som kan turas om att ta hand om planeringsdagar istället för två. 

Utbyte av tjänster utgjorde lejonparten av min äldste sons barnomsorg när han var en bebis och toddlare, men som sagt, andra traditioner i det här landet.
  • Anonym (Love)
    EpicF skrev 2023-10-05 11:29:39 följande:
    Då är det ett utmärkt sätt att dels lära känns nya människor och sedan även lära känna föräldrarna till sina barns lekkamrater på förskolan och även barnens lekkamrater. 

Så jo, det är ett realistiskt alternativ. 

Varför skulle jag vilja lära känna dem? 

• Anonym (Love)
    Anonym (Samarbete?) skrev 2023-10-05 12:01:52 följande:
    Det är klart ett problem, men ett problem som har en lösning. Ställ dig upp på ett föräldramöte eller sätt upp en lapp på förskolan om att du söker familjer som vill vara med och stötta varandra med barnvakteri och sedan träffas ni för en lekträff på lekplatsen samt en fika hemma hos er eller att ni tillbringar den första planeringsdagen tillsammans med att lära känna varandra och barnen. Även om du bara hittar ett barn till så är ni helt plötsligt 4 vuxna som kan turas om att ta hand om planeringsdagar istället för två. 

Utbyte av tjänster utgjorde lejonparten av min äldste sons barnomsorg när han var en bebis och toddlare, men som sagt, andra traditioner i det här landet.

Mitt barns förskola har aldrig haft ett föräldramöte, och den sortens interaktion är med andra random föräldrar är inget jag önskar. Jag ryser bara av tanken på att behöva umgås en hel dag med mina barns kompisars föräldrar, som om deras ungar inte är nog. 

Sen skulle jag inte lämna mitt förskolebarn till nån som jag träffat två gånger i en lekpark eller liknande, mina barns barnvakter är sådana som känner mina barn ordentligt, och som jag känner ordentligt och litar på. 

Det är helt enkelt inte vettigt att "lära känna" random folk som man egentligen inte vill umgås med, för att sedan utnyttja dem som barnvakter. Speciellt inte om betalningen är att man måste ha hand om deras okända ungar en hel dag.

• EpicF
    Anonym (Love) skrev 2023-10-09 07:52:48 följande:

Som förälder så borde man självmant vilja lära känna sina barns kompisar föräldrar så att man vet vad det är för folk etc. 

Känns lite märkligt att du inte vill det. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Love) skrev 2023-10-09 07:45:44 följande:

Varför skulle jag vilja lära känna dem? 

Så att ni kan hjälpa varandra med barnvakteri vid behov.
  • Tow2Mater

Mitt barns förskola har aldrig haft ett föräldramöte, och den sortens interaktion är med andra random föräldrar är inget jag önskar. Jag ryser bara av tanken på att behöva umgås en hel dag med mina barns kompisars föräldrar, som om deras ungar inte är nog. 

Sen skulle jag inte lämna mitt förskolebarn till nån som jag träffat två gånger i en lekpark eller liknande, mina barns barnvakter är sådana som känner mina barn ordentligt, och som jag känner ordentligt och litar på. 

Det är helt enkelt inte vettigt att "lära känna" random folk som man egentligen inte vill umgås med, för att sedan utnyttja dem som barnvakter. Speciellt inte om betalningen är att man måste ha hand om deras okända ungar en hel dag.

Hur lärde du känna dem till att borja med då? växte ni upp tillsammans och har inte särat på er sedan dess?
  • Anonym (Samarbete?)

Jag förstår dig absolut och mitt förslag verkar vara en rätt så ovanlig lösning på ett vanligt problem, så jag inser att du inte är ensam om att tycka som du gör. Jag tror att det är vanligt i Sverige.
    För mig som har gått igenom åren med småbarn i ett annat land så var jag bara lite förvånad över att det inte är fler som kan tänka sig att samarbeta och hjälpa varandra när så många samtidigt klagar över hur komplicerade dessa planeringsdagar gör livet.  

Med tanke på din sista kommentar vill jag också säga att här ser jag andra föräldrar som ett mellanting mellan kompisar och kollegor. Alltså, vi samarbetar på ett sätt som gör det möjligt att jobba eller sparar in så pass mycket pengar att det är lönt att jobba. Kommer vi överens om något så kan vi räkna med att det blir så och kan planera in jobb efter det, som man gör med kollegor och jobbrelationer. Samtidigt så tar vi ju hand om varandras barn och bjuder in dem i vårt hem. Man måste kunna lita på varandra, vara ok med varandras uppfostringsstil och man ska ju helst även gilla varandra på ett personligt plan och barnen ska fungera tillsammans de med.
Svar på tråden Planeringsdagar på föris och skola