• Core

    Myten om kvinnofällan

    Först vill jag belysa att jag är fullt medveten om att i det forna patriarkala samhället fanns det på riktigt.

    Nu pratar jag om den moderna varianten, den kvinnofälla man hör om idag, här inne inte minst.

    Om vi tar julen, till exempel. Tidigare är det bara frun hemma hos oss som styrt jul, jag har tyckt att det läggs för mycket energi på något så enkelt, och då har jag så klart fått höra hur hon gör allt.

    Senaste åren har jag varit den som tagit över det mesta, och det är för att jag inte börjar tänka en månad i förväg, det kan bli lite spontant och låta ödet vara med och styra utgången istället för att vi ska springa runt som hysteriska psykfall från mitten av november. Visst, nu raljerar jag, men faktum är att kvinnor ofta har en tendens att överdriva, att lägga oproportionerligt mycke verksamhet för en dag som exempelvis julafton.

    Jag tar tag i det två dagar före, en dag med en podd i öronen åker jag och handlar, systemet , Ica maxi, kanske rusta eller dylikt för dukning och detaljer.

    Dag två har jag ett par kylda, förbereder fem-sex olika rätter och överdriver inte, jan köpa nått halvfabrikat om det blir för mycket variation med behov av både veg och glutenanpassad mat.

    Morgonen  snabbstädar jag och dukar på en timme, klart!!

    Samma sammanhang har hon hållit på i veckor med, dragit vår relation till det yttersta och vi har levt i gränsen till en toxisk miljö. Visst, hon har fått det top notch, men är det verkligen viktigare än familjens välmående och hälsa?

    Samma sak går att applicera på det mesta i vardagen, jag har tagit över (tidigare hade jag ett jobb som gjorde det svårare att vara lika delaktig) matlagning, dammsugning och torkning av golv, disk och allt som ska undan i köket, och det är inte längre ett problem, för män gör inte problem av enkla saker. Hon tar plocket i huset och tvätten. Jag gör fortfarande de traditionellt manliga sakerna också som handling, skottning, renovering, tar barn på aktiviteter etc.

    Med det sagt är kvinnan underbar och absolut inte så passiv som det kanske verkar när jag skriver, hon är trädet i familjen och vi andra grenarna, vill inte leva ett liv utan henne. MEN gnället om kvinnofällan är en myt, det är så enkelt avhjälpta hinder och man har ändå tid med familj, träning och karriär.

    Rent praktiskt hade det inte varit ett bekymmer för mig att vara ensamstående, men känslomässigt förödande så klart.

    Sluta vara hysteriska och göra hönor av fjädrar, lägg dig på soffan en stund och lös saker när de dyker upp istället för att gå runt som en radioaktiv smittspridare, släpp efter och män kommer hitta sitt naturliga sätt att hjälpa till.

    Och kom ihåg, kvinnan är en otrolig fantastisk varelse, men det faller i glömska när ni fastnar i påhittade problem.
  • Svar på tråden Myten om kvinnofällan
  • Core
    Zinna1 skrev 2023-10-02 13:39:04 följande:
    Jag har otroligt svårt för människor som använder som argument i diskussioner om rättvis arbetsfördelning att saker och ting löser sig. Ta det luugnt, allt löser sig! Ja, det löser sig därför att någon annan ser till att löser sig, för det allra mesta. Den coola snubben, för det är enligt min erfarenhet ofta snubbar, framstår som en härligt avslappnad och praktisk person, när det i själva verket är någon annan, ofta en kvinna, som roddat allt i bakgrunden.
    Ja det hade min fru också , tills jag började ta över saker 🤘

    Men fortsätt du slita håret ur hårsäckarna, för ingenting 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2023-10-02 13:27:49 följande:
    Jo, och det tillhor ju då planeringen - som att man planerar julen två månader innan ;) Jag hade en äldre bil en gång, och minns besvikelsen då vi kom till färjan for att borja semstern men måste vända om for att fixa topplockspackningen. Bilar kan vara en sak som kräver en hel del planering.
    Vår bil säger till när det är dags för service så det är bara att lyda! 
  • Themis
    Tow2Mater skrev 2023-10-02 13:27:49 följande:
    Jo, och det tillhor ju då planeringen - som att man planerar julen två månader innan ;) Jag hade en äldre bil en gång, och minns besvikelsen då vi kom till färjan for att borja semstern men måste vända om for att fixa topplockspackningen. Bilar kan vara en sak som kräver en hel del planering.
    Jag har aldrig på 30 år ägt en bil som blivit icke körbar mellan servicar, varken i vardagen eller på semestern. Har haft sju olika bilar av fem märken.

    Så nä, jag tycker inte att "bilplanering" är något som tar upp många minuter av mitt år.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Tow2Mater
    Themis skrev 2023-10-02 21:33:37 följande:
    Jag har aldrig på 30 år ägt en bil som blivit icke körbar mellan servicar, varken i vardagen eller på semestern. Har haft sju olika bilar av fem märken.

    Så nä, jag tycker inte att "bilplanering" är något som tar upp många minuter av mitt år.
    Tur for dig då. Men äger man så många bilar kanske man byter ut dem mot nyare eftersom, istället for att kora dem tills de tar slut.
  • nihka
    Core skrev 2023-10-02 10:02:47 följande:

     


    visst är det lite mer kring jul. Men samma sak där som allt annat. Hon kanske säger ?vi måste skicka in inbjudan!!!!? En tisdag i början av december. Eller så kommer jag på det. Hur som drar jag ett mess, skriver i att nämna det för alla kring det hushållet (istället för att in i detalj avgöra vem som ska bjudas eller inte) , klart! Något som tenderar att även där dränera energi gör man på tio minuter istället. 


    Man tar saker när de dyker upp, allt löser sig alltid. Och när jag handlar kollar jag bara på kilopris och tar det billigaste, istället för som du säger, sitta hysteriskt letande och låta det ta upp massor av onödig tid och energi.

    Vet inte om det är män från landsbygden du pratar om, för jag och de jag vet i min krets tenderar snarare på att glömma besiktningen och vara ute för sent. Kanske på grund av just den enkla hållning män oftare har till saker, men ändå löser det sig alltid även om det skulle vara dålig planering, ingen dör , blir skadad eller hamnar i samhällets utkant för att man löser saker när de dyker upp


    "Hysteriskt letande"? Man kollar på 2 max 3 ipaper kampanjblad - en aktivitet som för den vane går på mindre än de 10 minuter som det tar dig att författa dina "hysteriska sms". Klart? Det är alltså ingen som svarar på dina meddelanden?

    För sent? Du menar att du får körförbud varje år? 

    Jo, samma sak med "hysteriskt underhåll" och "hysteriska reparationer" av bilar. Det är bara att chilla, det löser sig ändå alltid även om det skulle vara dålig planering, ingen dör, blir skadad eller hamnar i samhällets utkant för att man löser saker när de dyker upp och så är det så himla trevligt att åka taxi till och från jobbet under tiden bilen har körförbud.
      
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Postman skrev 2023-10-02 10:53:00 följande:
    Tycker ni överdriver när ni skriver om bilbesiktning. Det är ingen raketforskning och jag vet inga män som hävdar det heller idag. På 80-talet kanske man åkte mer i gamla vrak men så är inte fallet idag. Med all respekt men resonemanget om bilbesiktning bygger på gamla fördomar eller myter. 
    Eller hur! Alla bilar går igenom besiktningen bara man svabbar av framrutan.

    Lika bra att lägga ner besiktningen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RaYzLeR

    När jag var barn så var det pappa som gjorde allt slit i hemmet. Han fixade julbordet, lagade mat och städade medan morsan låg i soffan och rökte cigg och gjorde brännmärken i soffan när hon somnade.

  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-02 10:34:09 följande:
    Men om man gör en ordentlig service på bilen varje år, då brukar ju de hitta felen och underhålla bilen. Det bör ju vara gjort innan besiktningen.
    Jo, precis som man kan leja bort service och reparationer av bilen man kan även anlita en cateringfirma för julen och hävda att den som går och handlar 2 dagar före julafton beter sig "hysteriskt".
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Themis skrev 2023-10-02 21:33:37 följande:
    Jag har aldrig på 30 år ägt en bil som blivit icke körbar mellan servicar, varken i vardagen eller på semestern. Har haft sju olika bilar av fem märken.

    Så nä, jag tycker inte att "bilplanering" är något som tar upp många minuter av mitt år.
    Om du inte besiktar bilen i tid får du körförbud oavsett vilket skick den är i. Precis som med det mesta behöver man vara ute i (god) tid för att undvika onödiga kostnader, stress och brandkårsutryckningar.

    Att det har fungerat så bra kanske beror på att du inte har lämnat det till två dagar före besiktningsdagen att göra service och boka besiktningstid?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-02 15:07:41 följande:
    Vår bil säger till när det är dags för service så det är bara att lyda! 
    Torkarblad, däckens mönsterdjup, rost, stenskott i vindrutan,  mm, mm, mm.

    Det finns en hel del som någon behöver ha manuell koll på. Precis som med helgfirande med gäster.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2023-10-03 00:40:17 följande:
    Jo, precis som man kan leja bort service och reparationer av bilen man kan även anlita en cateringfirma för julen och hävda att den som går och handlar 2 dagar före julafton beter sig "hysteriskt".

    Precis och det gör jag också.
    Jag köper hela julbordet från Ica butikskök, hämtar det på julaftons morgon. Superfint julbord gjort på bra råvaror. 


    För att få lite extra stämning köper vi också en färdigkokt julskinka och griljerar den 23:e för doftens och känslans skull. Den provsmakat vi på vår uppesittarkväll. Min man kokar också risgrynsgröt i en jättekastrull.  Och en helg i december kokar jag egen fudge. 


    För övrig julstämning går vi varje år på en julmarknad där jag köper lite extra julstämning. Mistel, krans till dörren, marsipangodis och lite delikatesser beroende på vad som finns. På julmarknaden finns också bra julklappar.

    Eftersom vi har städhjälp var fjortonde dag blir det aldrig smutsigt direkt hemma, men visst städar vi lite extra till jul. Putsar kristallkronor tex, 
    Fönsterputs beställer vi två gånger per år.

  • TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2023-10-03 00:27:57 följande:
    Eller hur! Alla bilar går igenom besiktningen bara man svabbar av framrutan.

    Lika bra att lägga ner besiktningen.
    Jag åser besiktningen som något positivt, har man några säkerhetsproblem med bilen vill man ju gärna veta det. 
Svar på tråden Myten om kvinnofällan