• miljömamma

    gejmingdator, vad skulle ni gjort?

    Hej! 
    Jag undrar vad ni skulle ha gjort i denna situation?
    Min son ska fylla 14 år snart. Han har precis berättat att det han tycker är roligast i livet är att gejma med sina 2 kompisar på sin storebrors speldator. Ur min synvinkel så går hans spelande delvis ut över andra sysslor som han inte klarar till hundra procent, men hur många 13-årpiga killar klarar det även om de inte spelar alls. Det är bland annat att duka fram när vi ska äta middag, samt plocka in sin egen tvätt i garderoben inom 3 dagar när den är ren och att ha koll på sin egen läxa och behålla sina betyg som han har i skolan och möjligen höja dem pyttelite då han ligger precis under lägsta intagsbetyg på de flesta teoretiska utbildningarna på gymnasiet. Inte alls de svåraste att komma in på utan helt normala utbildningar som natur, samhäll, ekonomi på det vanligaste gymnasiet.

    Det han önskar sig mest av allt i present på sin födelsedag är pengar till en speldator och då vill han kunna köpa storebrors speldator.. Det han behöver är några tusen kronor för att kunna köpa den. Just nu kan han använda storebrors speldator med ett eget inloggningskonto i stort sett när han vill, för storebror använder den knappt och storebror vill hellre ha en laptop och har slutat gejma. Jag själv har knappt ork till att ordna med detta för dels kostar det pengar och en laptop måste kollas upp vilken man ska köpa och sen brukar laptops behöva viss handpåläggning för att de ska komma igång också. Dessutom har jag tänkt många gånger att jag aldrig borde köpa fler skärmgrejer till min 14åring eftersom han är väldigt lugn av sig och ofta fastnar framför en skärm och sen inte gör så mycket mer  en vanlig dag och försvinner in i den världen och glömmer bort att sköta den verkliga världen.
    -
    Min 14åring blir ganska lätt distraherad av skärmar men har i övrigt relativt lätt för sig att lära och jag tror att om han inte hade haft skärm som distraherar honom och om han hade velat få bra betyg så hade han nog kunnat få c i de flesta ämnen. Nu däremot när han har både storebrors speldator, switch, ps4 och tv, så kan han säga saker som att jag vet att jag kommer få E på kommande provet för jag kan inte mer och har försökt i skolan, även om det är 5 dagar kvar till provet. Det låter som att han försöker hitta en undanskyllning till att få spela istället och inte behöva ens försöka göra något åt att det inte har gått bra i skolan. Både jag och min man har tid på helgen att hjälpa och vill hjälpa, men han ger upp innan han ens har försökt.

    Jag tänker att jag helst inte vill ge honom pengar till mer skärm-grejer eftersom det är mycket nog att kontrollera här hemma och om han sen inte önskar sig något annat än pengar, så får vi hitta på något annat, men är jag möjligen för hård?

  • Svar på tråden gejmingdator, vad skulle ni gjort?
  • Mortiscia80

    En vettig laptop kan man få för några tusenlappar, utan "handpåläggning". Om sonen som fyller år vill köpa storebrors dator skulle jag lägga max hälften, så får han spara ihop till resten själv. Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen. Den måste gå först, oavsett om han har egen dator eller inte. Det betyder att sådant som läxor och hushållssysslor ska göras först och efter det ändå begränsad skärmtid.

  • miljömamma
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 10:00:00 följande:

    En vettig laptop kan man få för några tusenlappar, utan "handpåläggning". Om sonen som fyller år vill köpa storebrors dator skulle jag lägga max hälften, så får han spara ihop till resten själv. Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen. Den måste gå först, oavsett om han har egen dator eller inte. Det betyder att sådant som läxor och hushållssysslor ska göras först och efter det ändå begränsad skärmtid.


    Tack för tips! Problemet är egentligen att han inte gör läxorna och sysslorna först för ofta när han kommer hem från skolan vill han vila lite och då drar han igång tv-n, sen glider han upp till gejmingdatorn när han är tillräckligt pigg att gejma. Att göra läxor direkt efter skolan innan allt annat och även sysslor med kan jag själv tycka är lite hårt för då brukar de ofta vara lite trötta. Men problemet är mest att om han börjar kolla skärm så glömmer han lätt bort vissa läxor, de som är lite jobbiga och svåra. 
    Fast nu kom jag på... jag kan säga till honom att han ska ta mellis när han kommer hem och sen måste han göra läxa och sysslor i hemmet, sen kan han gejma och om han klarar det så finns det en liten chans att han kanske kan få det han mest önskar sig. Dock är det rätt lätt att när han fikar så fastnar han framför mobilen. 
  • Mortiscia80
    miljömamma skrev 2023-10-01 10:09:34 följande:
    Tack för tips! Problemet är egentligen att han inte gör läxorna och sysslorna först för ofta när han kommer hem från skolan vill han vila lite och då drar han igång tv-n, sen glider han upp till gejmingdatorn när han är tillräckligt pigg att gejma. Att göra läxor direkt efter skolan innan allt annat och även sysslor med kan jag själv tycka är lite hårt för då brukar de ofta vara lite trötta. Men problemet är mest att om han börjar kolla skärm så glömmer han lätt bort vissa läxor, de som är lite jobbiga och svåra. 
    Fast nu kom jag på... jag kan säga till honom att han ska ta mellis när han kommer hem och sen måste han göra läxa och sysslor i hemmet, sen kan han gejma och om han klarar det så finns det en liten chans att han kanske kan få det han mest önskar sig. Dock är det rätt lätt att när han fikar så fastnar han framför mobilen. 
    Det kanske går att begränsa tv:n på något sätt? Någon slags föräldraspärr? Andra som vet bättre kanske kan ge tips där. Annars så klart stänga av wifi när ni vuxna inte är hemma, det gör man lätt på egen hand. Det betyder att han inte har mycket annat till val än att göra något vettigare. Han måste alltså inte göra läxor direkt efter skolan, sådant kanske är bättre på kvällen, men han sitter åtminstone inte klistrad vid en skärm (där man lätt tappar bort tiden ändå).

    Alternativet är att han har skärmtid direkt efter skolan och sedan inget alls på kvällen. Ni får fundera på vad som blir bäst där men jag skulle rösta mer för det förslaget i så fall eftersom det också är lättare för er vuxna att ha koll på skärmtiden på det sättet. Naturligtvis kan man fortfarande se TV tillsammans som familj på kvällen och ha lite kvalitetstid.
  • Tow2Mater

    Har storebror en gamingdator kan du inte förvägra honom en, och om han kan tänka sig köpa storebrors kommer ni billigt undan. separera datorn och födelsedagspresenter från hushållssysslor. 

  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 10:00:00 följande:

    En vettig laptop kan man få för några tusenlappar, utan "handpåläggning". Om sonen som fyller år vill köpa storebrors dator skulle jag lägga max hälften, så får han spara ihop till resten själv. Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen. Den måste gå först, oavsett om han har egen dator eller inte. Det betyder att sådant som läxor och hushållssysslor ska göras först och efter det ändå begränsad skärmtid.


    Låter som man inte kan köpa en bok i present till sin late tonåring som helst sitter och läser istället för att spela fotboll eller sporta?

    Allt i lagom dos, men jag tycker man måste kunna hantera det på annat sätt än att förvägra barnet något de mycket gärna vill ha, om det är det de helst vill ha, och kanske det enda de önskar sig. 
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2023-10-01 14:51:04 följande:
    Låter som man inte kan köpa en bok i present till sin late tonåring som helst sitter och läser istället för att spela fotboll eller sporta?

    Allt i lagom dos, men jag tycker man måste kunna hantera det på annat sätt än att förvägra barnet något de mycket gärna vill ha, om det är det de helst vill ha, och kanske det enda de önskar sig. 
    Var fick du det ifrån....? Ta det med ts istället, det är ju deras familj som ska köpa böcker isf, men just nu diskuterar vi just datorer så du behöver inte klaga på andras inlägg.
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 15:13:20 följande:
    Var fick du det ifrån....? Ta det med ts istället, det är ju deras familj som ska köpa böcker isf, men just nu diskuterar vi just datorer så du behöver inte klaga på andras inlägg.
    Jag kommenetrade eftersom du sa Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen.

    Vad har du emot min kommentar? Jag jämforde det med en bok; ingen skulle väl komma på tanken att inte ge en bok i present for att ungdomens intresse for läsande kanske går ut over att ta hand om disken, eller vad som nu är ungdomens uppgift.

    Trodde det var ett diskussionsforum.
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2023-10-01 22:02:45 följande:
    Jag kommenetrade eftersom du sa Sedan kan man undra hur lämpligt det är att främja ett intresse som han tydligen inte klarar av att hantera utan att det går ut över vardagen.

    Vad har du emot min kommentar? Jag jämforde det med en bok; ingen skulle väl komma på tanken att inte ge en bok i present for att ungdomens intresse for läsande kanske går ut over att ta hand om disken, eller vad som nu är ungdomens uppgift.

    Trodde det var ett diskussionsforum.
    Om det är ditt utgångsläge så är det ingen vits att diskutera. Det är milsvid skillnad mellan böcker och datorer.
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-10-01 22:26:40 följande:
    Om det är ditt utgångsläge så är det ingen vits att diskutera. Det är milsvid skillnad mellan böcker och datorer.
    Båda kan vara stora intressen hos barn. Båda har både fordelar och nackdelar. Båda är bra i rimlig mängd, och båda är mindre bra att spendera all fritid med. Ser inte varfor du verkar vara så ensidigt negativ till just datorer.

    Vill du inte diskutera slipper du.
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2023-10-01 22:36:20 följande:
    Båda kan vara stora intressen hos barn. Båda har både fordelar och nackdelar. Båda är bra i rimlig mängd, och båda är mindre bra att spendera all fritid med. Ser inte varfor du verkar vara så ensidigt negativ till just datorer.

    Vill du inte diskutera slipper du.
    Jag är öht inte alls negativt inställd till datorer, sluta påstå saker du inte har grund för. Du jämför äpplen och limefrukter. Bara för att båda är gröna och runda betyder inte att de går att jämföra innehållsmässigt.
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker absolut en 14-åring kan få en speldator. De flesta 14-åriga killar har säkert redan en. 

    Man kan ha mål för hushållssysslor och läxor, men det kommer kanske aldrig bli perfekt utfört av en tonåring och det måste få vara okej. 

    Särskilt som storebror har haft en dator redan, då blir det ju orättvist om inte 14-åringen kan få en. 

Svar på tråden gejmingdator, vad skulle ni gjort?