• Anonym (Äppelträd)

Måste man "brinna" för sitt jobb?

Jag har en lägre chefs/arbetsledarroll på ett mellanstort företag i en mellanstor svensk kommun. Jag tjänar helt okej, lite över snittet för landet men ändå ganska lågt för min arbetsbefattning - och belastning.

Jag har trevliga och bra medarbetare, och jobbet känns hyfsat stimulerande även om det som för de flesta arbetsplatser är för mycket att göra på för få personer. Jag är också ganska bra på mitt jobb.

Men. Inte för en sekund kan jag säga att jag "brinner" för mitt jobb.

Jag bryr mig inte om hur det går för företaget så länge jag och mina medarbetare får lön för mödan och trivs på jobbet. Jag ser det absolut inte som mitt kall i livet eller något som jag ser en större mening i än att det är mitt levebröd och tillräckligt trevligt för att tillbringa större delen av livet där.

Jag jobbar i en bransch där det känns som att man "ska" just brinna för jobbet. Att det är en dröm för många att hålla på med och att man förknippar yrket tätt med sin identitet. Jag känner mig hela tiden falsk och fejk som inte känner så. Det är bara ett jobb för mig, som jag gör bra men inte låter livet snurra runt.

Jag funderar ofta på om jag borde byts yrke till något annat som inte har samma prestigekultur runt sig. Samtidigt kan jag inte komma på något annat. Jag kan inte tänka mig något jobb som jag skulle "brinna" för. Det är fritiden och relationer som är viktiga för mig.

Är det fler som känner igen den här "fejk-känslan" och hur man hanterar den?

• Svar på tråden Måste man "brinna" för sitt jobb?
  • Anonym (nåja ---)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-02 21:43:38 följande:
    Bränna ut sig skall man absolut inte göra!
    Man kan brinna och engagera sig, men ta rejäla pauser och ladda om batterierna.
    Tyvärr aldrig brunnit men  ... jobbat i 10 och 14 år också. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker att om man är chef och arbetsledare så har man extra ansvar att sprida engagemang och motivera medarbetare. Om man inte orkar det behöver man ju inte vara chef.

• Lönnsirap

Själv ser jag ingen automatisk fördel med människor som brinner för jobbet. Visst finns dom och naturligtvis är det inspirerande.... Men det finns också något oerhört sunt i att många faktiskt är på arbetsplatsen för att det är ett jobb och något man försörjer sig som.

Skrapar man på ytan, så är väl de flesta på en arbetsplats såpass professionella att de inte ständigt diskuterar dagens motiv bakom att jobba, utan främst lyfter de anledningar som uppskattas av arbetsgivaren.

Med detta sagt förutsätter jag att rätt många i din bransch faktiskt inte "brinner", utan faktiskt också är där för att försörja sig.

• TvillingmammaVästgöte

Vi kanske värderar ordet brinna på olika sätt och lägger in olika betydelse i det. Jag menar inte att man skall bränna ut sig. Men själv är jag ganska trött på chefer som inte bryr sig om verksamheten utan bara är ute efter att berika sig själva. Man märker tydligt att beslut inte fattas för verksamhetens bästa , cheferna tänker bara på att maximera sin bonus. 

• Anonym (Äppelträd)

Kanske dags för ett förtydligande här... Jag kan inte citera så svarar allmänt här i stället.

Bryr mig om företaget på så vis att jag vill att det överlever, gör jag naturligtvis. Däremot tycker jag inte att det viktigaste är att göra så stor vinst som möjligt eller att ständigt växa så mycket som möjligt eller producera mer och mer. Jag vill att det ska vara en bra arbetsplats där folk trivs och där man känner mening med sitt arbete, men inte att företagets maximala vinst är det som driver en på ett personligt plan.

Som arbetsledare hoppas jag framför allt att jag bidrar till en god stämning och att jag är inspirerande och kan ge medarbetarna en knuff framåt när det behövs. Men jag vill inte ge intrycket av att jobbet är det viktigaste som finns, för det tycker inte jag. Jag tycker det är viktigt att ha ett jobb som är stimulerande och där man trivs och känner att man utvecklas och bidrar med något.

Jag hoppas att det räcker för att vara en bra arbetsledare, men ibland känner jag mig lite falsk som inte kan känna igen mig i min egen chefs hets om att maxa tillväxt och produktion.

• Anonym (Äppelträd)

... och vad gäller bonus kan jag nog bara se mig i stjärnorna efter en sådan 😃 Jag har en gruppledarposition men befinner mig väldigt långt ifrån att vara en som håvar in bonusar och förmåner. Jag har något högre lön än mina medarbetare och därmed mer ansvar - det är allt.

• Anonym (dumt)
    Anonym (Äppelträd) skrev 2023-10-02 13:18:41 följande:
    Måste man "brinna" för sitt jobb?

Jag har en lägre chefs/arbetsledarroll på ett mellanstort företag i en mellanstor svensk kommun. Jag tjänar helt okej, lite över snittet för landet men ändå ganska lågt för min arbetsbefattning - och belastning.

Jag har trevliga och bra medarbetare, och jobbet känns hyfsat stimulerande även om det som för de flesta arbetsplatser är för mycket att göra på för få personer. Jag är också ganska bra på mitt jobb.

Men. Inte för en sekund kan jag säga att jag "brinner" för mitt jobb.

Jag bryr mig inte om hur det går för företaget så länge jag och mina medarbetare får lön för mödan och trivs på jobbet. Jag ser det absolut inte som mitt kall i livet eller något som jag ser en större mening i än att det är mitt levebröd och tillräckligt trevligt för att tillbringa större delen av livet där.

Jag jobbar i en bransch där det känns som att man "ska" just brinna för jobbet. Att det är en dröm för många att hålla på med och att man förknippar yrket tätt med sin identitet. Jag känner mig hela tiden falsk och fejk som inte känner så. Det är bara ett jobb för mig, som jag gör bra men inte låter livet snurra runt.

Jag funderar ofta på om jag borde byts yrke till något annat som inte har samma prestigekultur runt sig. Samtidigt kan jag inte komma på något annat. Jag kan inte tänka mig något jobb som jag skulle "brinna" för. Det är fritiden och relationer som är viktiga för mig.

Är det fler som känner igen den här "fejk-känslan" och hur man hanterar den?

Egentligen är det både osunt och dumt att brinna för sitt jobb. Det ökar risken för utbrändhet och är ofta en kultur som arbetsgivaren skapar för att kunna utnyttja sina anställda på olika sätt.

Din syn på ditt jobb låter mycket mer sund. Du gör dina arbetsuppgifter, du presterar det som krävs. men sen lever du ditt riktiga liv också. Jobbet är en rimlig del av det. Att brinna på grund av prestige i yrket låter inte rimligt på nåt enda plan, det luktar dålig självkänsla. 

Jag jobbar i vården och skulle nog kunna säga att jag brinner lite för mitt jobb. Men inte för min arbetsgivare utan för patienterna. Och det sliter på mig, dels att ha ansvar för människor och ha den viktiga roll jag har i deras liv, och dels att jag brinner så att jag bränner ut mig. Jag har tankar på att byta till något jobb där det inte krävs att brinna, där det inte finns ansvar för människor. 
  • Anonym (dumt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-03 10:50:03 följande:

Om ni inte behövde jobba för pengarna, skulle ni sluta då?

Jag skulle i alla fall inte jobba heltid. Inte ens halvtid troligen. Men det är svårt att jobba deltid på mitt jobb för vi går alltid kort om personal, så även på en heltid så måste man jobba mer för att täcka upp för det som går kort. Jobbar man deltid så blir det liksom en heltid fast med sämre lön. Men om det gick att ordna rent praktiskt så, absolut. 

Men jag skulle inte vilja sluta jobba helt. 
  • Postman

Jag trivs med mitt jobb men jag brinner absolut inte för det. Att jobba är för mig bara för att jag ska få en inkomst. Inget annat. 

Är du inte karriärssugen så räcker det gott och väl att du gör ditt jobb. 

• Postman

Oja, skulle sluta på stört då. 
  • Anonym (Plausoe)

På stört.
  • Anonym (^)

Jag brinner inte för mitt jobb, men har ett sådant jobb där de flesta nog förväntar sig att man brinner för det. Att man ser jobbet som sitt kall och sin identitet. Men det gör inte jag. Vissa lever för att arbeta. Jag arbetar för att leva. Jag är dock väldigt samvetsgrann och gör det jag ska. Men om jag vore så rik att jag kunde leva på mina pengar livet ut, så skulle jag sluta jobba direkt. Stimulans och gemenskap kan man få på andra sätt.

Jag tycker det är tragiskt att vi tvingas lägga större delen av vår vakna tid på att arbeta. Man har bara ett liv och det ska man slösa bort på arbete. Våra barn träffar förskolepersonalen mer än sina föräldrar. Det är hemskt.

• Hjelm

Ärligt talat tror jag att fler borde ha din inställning, i synnerhet de som har någon sorts ledarroll. Vi behöver inte fler människor som bränner ut sig i det här landet. Vi behöver fler som trivs på jobbet och som tycker att det känns kul och meningsfullt, men som inte gör mer än de ska. Jag tycker att det låter toppen att jobba under dig. Däremot kanske du tyvärr får problem med din egen chef om hen inte tycker att du "piskar på" tillräckligt.

• Anonym (Jan, 19 cm)

Tror att väldigt många skulle ta det erbjudandet.

Då skulle man kunna arbeta 25 % med något roligt, ex välgörenhet.
  • Freddie K

Jag brinner för mitt "jobb". Jag får göra det jag älskar, nämligen att skriva. Jag tjänar inga stora pengar på det, men så länge som jag tycker det är kul så gör det inte så mycket. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Måste man "brinna" för sitt jobb?