• Anonym (grön)

Hjälpa syrran & barn med bostad?

Obs att vissa saker är lite ändrade för anonymisering.

Min syster med 3 barn har hoppat runt i bostadskarusellen i nästan 4 år. Korttidskontrakt, korta andrahandskontrakt, akutboenden, osv. Även i min avskyvärda lilla studentetta har de landat några gånger. Detta har pågått sedan hon var gravid med sin yngsta. Barnen har alla samma pappa som tyvärr gått bort.

Eftersom de flesta bostäder hon fått/hittat tagits på desperation många gånger har det skett kors och tvärs över kommungränser har barnen fått byta skola/förskola flera gånger. Det är så klart inte bra liv för någon av dem.

Nu har jag råkat vinna en summa pengar. Inte en jättesumma men ändå för att jag skulle kunna köpa ett litet hus eller lägenhet i någon småstad eller landsbygden. Förmodligen mest renoveringsobjekt men min partner säger att om det inte är totalt söndermöglat så går det att fixa inte alltför dyrt. Min partner jobbar med renovering och byggnadsvård så det mesta skulle vi kunna fixa själva isf.

Jag vet att det kanske inte är optimalt och syrran skulle kanske hamna en bra bit ifrån mig och vår pappa, som är sjukpensionär och inte heller direkt kunnat hjälpa, men jag tänker att det kan hjälpa både syrran och barnen att få lite stabilitet. Hon har också en, just nu avställd, bil, så även om hon hamnar en bit ifrån civilisationen så har hon i alla fall.

Tänker jag rätt?

• Svar på tråden Hjälpa syrran & barn med bostad?
  • Lönnsirap
    Friger skrev 2023-10-04 10:52:11 följande:
    Genom att lyfta dina nära och kära så har du ju faktiskt möjlighet till lite stöd och hjälp den dagen du själv behöver det.
    Så är det absolut. Men stöttar man någon med pengar man egentligen inte har, med hjälp som hamnar lite snett och helt utan att tänka på sitt eget liv kan man faktiskt helt förstöra för både sig själv och den man "hjälper".

Hur kul är det att inse att man försökt hjälpa, men att det mest kostat energi och tid som man faktiskt inte har.
  • Friger
    Anonym (Snälla någon..) skrev 2023-10-04 12:39:55 följande:

Kan inte citera..

Svar till Friger, inlägg 53:

Ts har sagt att hon/han är en fattig student. Då vore det smartast att behålla pengarna själv. I trådstarten nämner ts att hon/han har tänkt köpa ett renoveringsobjekt och att systern då ska bo där? Ok men det är inte så enkelt som att bara fixa bostaden. Som andra har påpekat så kan det dyka upp extrakostnader och saker kan bli dyrare än de hade tänkt sig. Renoveringen kan bli mycket dyrare än planerat, vem ska då stå för det? Har ts partner lust att ansvara för renoveringen och gratisjobba för ts systers skull? Det får inte heller vara för långt till jobbet, då åker syrran på en stor utgift där också. 

Som jag har tolkat det, enligt ts inlägg i tråden, så menar ts att de bor i Stockholm nu och ts menar att de ska köpa ett renoveringsobjekt till syrran långt utanför Stockholm eller där de nu bor, där hon inte ens arbetar? Och ts och partnern ska pendla dit och renovera.

Det finns mycket att tänka på. Vem står för driftkostnader? Vem ska äga huset? Det är ett stort åtagande och en dyr affär att äga ett hus.. Underhåll? Fastighetsskatt osv? Uppvärmning och el är ytterligare extrakostnader som tillkommer med ett hushåll. Renoveringen kan bli mycket dyrare än planerat. Pengar förstör relationer.

Om man bara tänker att det handlar om att hjälpa, utan att tänka långsiktigt och tänka utifrån flera olika scenarion och konsekvenser så brukar det inte gå så bra..

Köp ett nergånget hus som inte kräver omedelbara renoveringar, i övrigt kan det vara hur risigt som helst. Skit i renoveringarna så länge och låt syrran bo där.

Syster betalar driftkostnad och en rimlig hyra i det lägre spannet. Löser arbete, fast anställning och sådant utan att behöva tänka på stressen att flytta. När hon är på fötterna igen så skaffar hon ett eget boende. Det lät ju som att det ändå var ett lite billigare hus som TS tänkte köpa. Då går det säkert att köpa ett annat hus till ungefär samma pris i området för syrran när hon är på benen.

Faktum är att syrran ändå lyckas med timanställning, 3st barn samtidigt som ständiga flyttar och inskolningar. Lite driftig verkar hon ju ändå vara. Många hade nog gett upp helt vid det här laget i motsvarande läge.
  • Anonym (Tess)

Som flera redan skrivit bör du tänka igenom det här noga. Ibland vill man så gärna hjälpa närstående som har det sämre än en själv, men man har inte alltid hela bilden av varför de hamnat i den situation de är i. Ibland är det inte otur, utan orsakat av hur de själva väljer och prioriterar, och det kan skilja sig väldigt mot hur man själv tar för givet att en person agerar. 

Om du köper och hyr ut till din syster blir du också hyresvärd, du blir ansvarig för underhåll och reparationer och hon blir ansvarig att betala hyra till dig. Du bör fundera över vad du gör om hon en dag inte har råd att betala hyran samtidigt som du har ansvar över husets kostnader. Hur skulle hon reagera på att du tvingades be henne flytta? Om du istället köper huset till henne så blir det problem för henne om hon blir beroende av försörjningsstöd, då måste hon sälja huset och använda upp pengarna innan hon får försörjningsstöd. 

Jag håller inte med om att det inte finns hyresrätter på flera ställen i landet. Jag bor i mellannorrland, stad med nära 100000 inv och här går det att hitta hyresbostad utan kötid inom en 5 milsradie (även för de utan fast inkomst). Bäst vore att hjälpa din syster med ekonomin runt en flytt till hyresrätt utanför storstadsområdena. Finns mycket jobb inom vården här uppe ifall det är något hon kan tänka sig arbeta med. Det blir som en hjälp till självhjälp. 

Hälsningar en som hjälpt kompisar och andra som haft det tufft med ekonomin med pengar som aldrig betalats tillbaka. 

• Egon den stora
    Anonym (L) skrev 2023-10-03 14:00:23 följande:
    Jaha? Jag svarade på ett inlägg där ts påstod att det inte är lätt att få en hyresrätt någonstans i Sverige, vilket är felaktigt.

För övrigt är det ganska komiskt om du tror att det inte finns jobb, barnomsorg eller skola i Norrbotten. 
    Fast på dom orter det faktiskt finns gott om jobb så är det brist på bostäder även i Norrland. 
  • Anonym (L)
    Friger skrev 2023-10-04 13:37:06 följande:
    Köp ett nergånget hus som inte kräver omedelbara renoveringar, i övrigt kan det vara hur risigt som helst. Skit i renoveringarna så länge och låt syrran bo där.

Syster betalar driftkostnad och en rimlig hyra i det lägre spannet. Löser arbete, fast anställning och sådant utan att behöva tänka på stressen att flytta. När hon är på fötterna igen så skaffar hon ett eget boende. Det lät ju som att det ändå var ett lite billigare hus som TS tänkte köpa. Då går det säkert att köpa ett annat hus till ungefär samma pris i området för syrran när hon är på benen.

Faktum är att syrran ändå lyckas med timanställning, 3st barn samtidigt som ständiga flyttar och inskolningar. Lite driftig verkar hon ju ändå vara. Många hade nog gett upp helt vid det här laget i motsvarande läge.

Eller så kan ts hjälpa syrran med barnpassning, på så vis kan syrran arbeta även kvällar/helger. 

Det finns andra sätt att hjälpa än att köpa en bostad för pengar som man rimligen själv borde behöva om man nu är en fattig student som ts påstår att hon är. 

• Anonym (L)
    Egon den stora skrev 2023-10-04 21:35:15 följande:
    Fast på dom orter det faktiskt finns gott om jobb så är det brist på bostäder även i Norrland. 
    Där jag bor (i Norrland) är det inte svårt att få en hyresrätt. Man kan absolut hitta en hyresrätt här.

Så det stämmer helt enkelt inte att det är svårt att få en hyresrätt vart man än letar i Sverige, det har andra i tråden också vittnat om. 
  • Anonym (grön)

Väldans liv i tråden och gott om skitstövlar som inte skulle lyfta ett finger för folk i nöd. Forskning och försök i bland annat Canada visar att det bästa man kan göra för hemlösa är att se till att de får ett hem, den tryggheten och stabiliteten gör så att de kan de koncentrera sig på att lösa resten.

Min partner hade inte erbjudit sig att renovera om viljan att göra det inte fanns. Och vem har sagt att vi faktiskt skulle köpa något som behöver renoveras, det var en spekulation jag gjorda ang vad pengarna räcker till. Jag har inte kollat. 

Ja, jag är fattig student. Än sen? Det varar inte för evigt, jag har goda jobbutsikter i en relativt högavlönade bransch. De pengarna jag vill lägga på min syster kan jag jobba ihop igen sen. 

• Anonym (M)
    Anonym (grön) skrev 2023-10-05 16:24:01 följande:

Väldans liv i tråden och gott om skitstövlar som inte skulle lyfta ett finger för folk i nöd. Forskning och försök i bland annat Canada visar att det bästa man kan göra för hemlösa är att se till att de får ett hem, den tryggheten och stabiliteten gör så att de kan de koncentrera sig på att lösa resten.

Min partner hade inte erbjudit sig att renovera om viljan att göra det inte fanns. Och vem har sagt att vi faktiskt skulle köpa något som behöver renoveras, det var en spekulation jag gjorda ang vad pengarna räcker till. Jag har inte kollat. 

Ja, jag är fattig student. Än sen? Det varar inte för evigt, jag har goda jobbutsikter i en relativt högavlönade bransch. De pengarna jag vill lägga på min syster kan jag jobba ihop igen sen. 

Vadå väldans liv i tråden, klagar du på att du fick vad du bad om, andras tankar och åsikter och eventuella nackdelar om det tänkta upplägget? Du ville ju få förslag till olika saker du inte tänkt på själv, och det är precis vad du har fått.
  • Lönnsirap

Man behöver inte vara en skitstövel för att ha sett att dit inte alltid är en smart idé att just stötta familj med vissa saker.

Det är dina pengar och ditt liv och vill du hjälpa din syster så är det ju upp till dig. Du frågar väl för att få synpunkter? Eller frågar du för att du tycker att syskon borde ha ansvar för sina syskon?

Din syster är inte hemlös, utan har just inget fast boende. Att inte ens prata med henne, utan faktiskt planera fastighetsaffärer tyder på naivitet och medberoende, snarare än att stötta ett syskon litegrann!
  • Anonym (L)

Men shit, vilken otrevlig attityd du fick då. Om du inte vill ha folks tips, råd och tankar så skapa INTE en tråd där du ber om just det..

Att skapa en tråd enbart för att få medhåll är ju bara konstigt. 
  • Anonym (.öm KblJKm)
    Agda90 skrev 2023-10-03 13:25:27 följande:
    Efter 6 månader har man besittningsrätt när man hyr. Om det skär sig mellan er så kan du inte bli av med henne.
    Inte för att måla fan på väggen men man vet aldrig vad som händer i ens liv. 
    Funderar du på att hyra ut ta då reda på hur hyresavtalet ska skrivas. 

Vad händer om något går sönder. Vem ska betala för det? En ny kyl brukar hyresvärden få stå för t.ex. 

Som sagt, tänk flera varv kring detta 
    Med privatägd bostad menas ett bostadshus eller en bostadsrätt. När du hyr ut en bostad som du själv äger gäller lagen om uthyrning av egen bostad, den så kallade privatuthyrningslagen. I denna saknar andrahandshyresgästen helt besittningsskydd.

• Anonym (.öm KblJKm)
    Anonym (grön) skrev 2023-10-03 15:37:50 följande:
    Nej, pengarna är inte gemensam vinst och påverkar inte vår ekonomi så. Hade jag inte vunnit pengarna hade vi helt enkelt bara vara på samma ställe ekonomiskt som vi var förra veckan, vilket, visst, vi är båda "fattiga studenter" men det är var vi står i livet just nu, som så många andra i vår ålder.

Min syster jobbar på timmar i vård och omsorg. Det är svårt att få fullt schema eller fast för kommuner här omkring har inte bara anställningsstopp utan även vikariestopp. 

Tipsa din syster om elevassistent i anpassad grundskola, där saknas nästan alltid folk och är hon uska så är det ofta något som efterfrågas då eleverna i anpassad grundskola då dessa även kan ha en del fysiska åkommor. 

Dels är chansen större för fler pass och dels är det dagtid och inga helger. 

• Anonym (C)

Jag tror att en sak som får många att avråda dig är att din vinst inte är tillräckligt stor för att köpa det som mest troligt skulle vara en hjälp.

Om du kunde köpa en okej trerummare någonstans i Storstockholm så hade det förmodligen fungerat bra för att din syster skulle kunna komma på fötter. Men en liten sliten lägenhet i en döende bruksort eller ett hus med svindyra uppvärmningskostnader långt från närmsta busshållplats skulle nog skapa mer problem än vad det löser.

Jag tycker att det är jättefint av dig att du vill hjälpa henne. Men frågan är hur du gör det på bästa vis.

Vet hon om att du vunnit pengar? Om inte så kanske du kan prata med henne om vad hon skulle göra om hon vann x tusen. Då kan du få ett svar på hur pengarna kan göra bäst nytta.
Svar på tråden Hjälpa syrran & barn med bostad?