Vad som troddes vara gallstensanfall kan vara allvarligare sjukdom.
Så jag är lätt chockad just nu.
Jag var hos läkaren idag. Jag trodde det skulle diskuteras om jag ska eller inte ska operera bort gallan.
Men det är inte så stora stenar i gallan, det är som smågrus men det KAN framöver skapa problem och då blir det operation. Sas idag.
Istället är det gallgången som varit inflammerad och när ultraljud och röntgen togs så konstaterades att även den del av tarmen som låg emot gallan (gallgången? Oklart det där) var inflammerad.
Läkaren jag talade med idag talade om att jag har förmodad, inte konstaterad, primär skleroserande kolangit. Jaha tänkte jag och lyssnade vidare. Mina levervärden var bra sa han, inga konstigheter där osv.
Han sa att det är bra att läsa lite om det och skrev ner det hela på ett papper.
Nyss satte jag mig för att främst se om jag kunde göra något särskilt för att förbättra hälsan kring detta. Istället är det första jag får upp:
primär skleroserande kolangit överlevnad !!!
Vadå ÖVERLEVNAD tänkte jag. Visst han sa att det KUNDE leda till levercancer och att man ev behövde transplantera men upprepade att mina levervärden är bra.
Men inte fattade jag detta där och då! Han förklarade en massa om det ena och det andra men jag kände inte att jag fick någon som helst indikation på att detta var ALLVARLIGT på det sättet! En infektion i gallgången är väl inte att leka med heller förvisso, men... Han pratade också om att det ofta kunde kopplas till inflammation i tarmen så det ska undersökas men jag har inte haft något problem med tarmen.
Nu sitter jag här och undrar över att det då och då har smärtat lite i vänster sida, men det har varit kortvarigt och inte så att jag har ONT, men det smärtar ibland. Inte superofta direkt heller så det kan ju vara något helt annat.
Jävla skit att jag inte fattade nåt där och då, då hade jag ju kunnat fråga om allt möjligt.
Är det någon som har psc och kan ge någon info/input eller nåt?