• Agda90

    Förbereda sig för medarbetasamtal

    Det är dags för nytt medarbetarsamtal imorgon. Har försökt förbereda mig för den nya chefen är en speciell människa. Chefen kan utan problem vända i humöret på ingen tid alls. Från trevlig och fokuserad på att arbeta framåt till sur och bitter som gnäller på att hon avskyr skitsnack och parfym. 

    Hur som. Vi är 7 stycken i arbetsgruppen och det är BARA mig hon har varit på väldigt mycket att jag måste förbereda mig för det här samtalet. Jag har inga problem att förbereda. Det gör jag alltid. 
    Problemet är att i vår arbetsgrupp finns det ingen verksamhetsplan, ingen vision, inget nedskrivet. Vi har inte ens arbetsbeskrivningar!! Varje gång man frågar chefen om det finns en vision får man till svar "jadå, det finns det" och när man frågar vad det är blir svaret "tillits baserad ledning". Att chefen litar på att jag sköter mitt jobb är alltså visionen för min avdelning. Skrattretande idioti på högsta nivå!! Hur ska man kunna utveckla en avdelning utan att ha någon verksamhetsplan eller vision på pränt??

    Så jag ska alltså ha individuella mål och utvecklingsplaner utan att veta vad målet med min avdelning är. 

    Jag har skrivit något om fortbildning och delaktighet i utveckling av avdelningen.Men jag skulle behöva lite hjälp med fancy pancy ord som gör att chefen blir tyst.  Jag kan ju inte säga att jag letar andra jobb för att jag är trött på hennes oförmåga att arbetsledaTungan ute

    Har någon här några tips?

  • Svar på tråden Förbereda sig för medarbetasamtal
  • Lönnsirap
    Agda90 skrev 2023-10-10 15:56:52 följande:
    Förbereda sig för medarbetasamtal

    Det är dags för nytt medarbetarsamtal imorgon. Har försökt förbereda mig för den nya chefen är en speciell människa. Chefen kan utan problem vända i humöret på ingen tid alls. Från trevlig och fokuserad på att arbeta framåt till sur och bitter som gnäller på att hon avskyr skitsnack och parfym. 

    Hur som. Vi är 7 stycken i arbetsgruppen och det är BARA mig hon har varit på väldigt mycket att jag måste förbereda mig för det här samtalet. Jag har inga problem att förbereda. Det gör jag alltid. 
    Problemet är att i vår arbetsgrupp finns det ingen verksamhetsplan, ingen vision, inget nedskrivet. Vi har inte ens arbetsbeskrivningar!! Varje gång man frågar chefen om det finns en vision får man till svar "jadå, det finns det" och när man frågar vad det är blir svaret "tillits baserad ledning". Att chefen litar på att jag sköter mitt jobb är alltså visionen för min avdelning. Skrattretande idioti på högsta nivå!! Hur ska man kunna utveckla en avdelning utan att ha någon verksamhetsplan eller vision på pränt??

    Så jag ska alltså ha individuella mål och utvecklingsplaner utan att veta vad målet med min avdelning är. 

    Jag har skrivit något om fortbildning och delaktighet i utveckling av avdelningen.Men jag skulle behöva lite hjälp med fancy pancy ord som gör att chefen blir tyst.  Jag kan ju inte säga att jag letar andra jobb för att jag är trött på hennes oförmåga att arbetsleda // Tungan ute

    Har någon här några tips?


    Säger som pingvinerna på Madagaskar; Le, och vinka.

    Det låter som att du snarare bereder dig på konflikt, snarare än på sammarbete.... och att du har en vision om hur chefen är som inte stämmer med verkligheten.

    Jag tänker att ha attityden att försöka få chefen tyst är en urusel plan.

    Le och vinka 
  • Mrs Moneybags

    Man kan sällan skapa en bra chef av någon som saknar chefsegenskaper. Det tjänar ingenting till att bli arg heller. 

    Har ni inga dokument som ni ska gå igenom innan medarbetarsamtalet? 
    Vi har en hel radda med grejer vi ska fundera på, tänka igenom och anteckna tankar om. 

  • nattuw
    Agda90 skrev 2023-10-10 15:56:52 följande:
    Förbereda sig för medarbetasamtal

    Det är dags för nytt medarbetarsamtal imorgon. Har försökt förbereda mig för den nya chefen är en speciell människa. Chefen kan utan problem vända i humöret på ingen tid alls. Från trevlig och fokuserad på att arbeta framåt till sur och bitter som gnäller på att hon avskyr skitsnack och parfym. 

    Hur som. Vi är 7 stycken i arbetsgruppen och det är BARA mig hon har varit på väldigt mycket att jag måste förbereda mig för det här samtalet. Jag har inga problem att förbereda. Det gör jag alltid. 
    Problemet är att i vår arbetsgrupp finns det ingen verksamhetsplan, ingen vision, inget nedskrivet. Vi har inte ens arbetsbeskrivningar!! Varje gång man frågar chefen om det finns en vision får man till svar "jadå, det finns det" och när man frågar vad det är blir svaret "tillits baserad ledning". Att chefen litar på att jag sköter mitt jobb är alltså visionen för min avdelning. Skrattretande idioti på högsta nivå!! Hur ska man kunna utveckla en avdelning utan att ha någon verksamhetsplan eller vision på pränt??

    Så jag ska alltså ha individuella mål och utvecklingsplaner utan att veta vad målet med min avdelning är. 

    Jag har skrivit något om fortbildning och delaktighet i utveckling av avdelningen.Men jag skulle behöva lite hjälp med fancy pancy ord som gör att chefen blir tyst.  Jag kan ju inte säga att jag letar andra jobb för att jag är trött på hennes oförmåga att arbetsledaTungan ute

    Har någon här några tips?


    Det går inte ha ett meningsfullt medarbetarsamtal med en inkompetent motpart. Så inrikta dig på att inte skapa en konflikt. Gå dit humma och håll med samt gå därifrån. Du kan iallafall inte göra något vettig av samtalet.
  • Agda90
    Lönnsirap skrev 2023-10-10 16:30:15 följande:
    Säger som pingvinerna på Madagaskar; Le, och vinka.

    Det låter som att du snarare bereder dig på konflikt, snarare än på sammarbete.... och att du har en vision om hur chefen är som inte stämmer med verkligheten.

    Jag tänker att ha attityden att försöka få chefen tyst är en urusel plan.

    Le och vinka 
    Pingvinerna på Madagaskar... där fick jag mig ett skratt. 
    Jo, jag "log och vinkade". Chefen malde på om allt möjligt. Jag snappade upp ett par saker som var bra. Men överlag hade jag kunnat vara utan det där samtalet. 
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-10 17:01:12 följande:

    Man kan sällan skapa en bra chef av någon som saknar chefsegenskaper. Det tjänar ingenting till att bli arg heller. 

    Har ni inga dokument som ni ska gå igenom innan medarbetarsamtalet? 
    Vi har en hel radda med grejer vi ska fundera på, tänka igenom och anteckna tankar om. 


    Vi har dokument men de är värdelösa. 

    Arg blev jag inte, finns ingen mening. Men jag undrade ett par gånger hur sjutton människan funkar. 
  • Agda90
    nattuw skrev 2023-10-10 17:28:27 följande:
    Det går inte ha ett meningsfullt medarbetarsamtal med en inkompetent motpart. Så inrikta dig på att inte skapa en konflikt. Gå dit humma och håll med samt gå därifrån. Du kan iallafall inte göra något vettig av samtalet.
    Jag överlevde och fick faktiskt ett par ideer som jag tog med mig från samtalet. Men någon höjdare var det inte. 
  • Lönnsirap
    Agda90 skrev 2023-10-11 13:11:51 följande:
    Pingvinerna på Madagaskar... där fick jag mig ett skratt. 
    Jo, jag "log och vinkade". Chefen malde på om allt möjligt. Jag snappade upp ett par saker som var bra. Men överlag hade jag kunnat vara utan det där samtalet. 
    Jag tänker att medarbetarsamtalet, precis som lönesamtalet är väldigt beroende av vilket förtroende man har för varandra. 

    Och man gör väldigt klokt i att inse att vissa chefer faktiskt inte riktigt passar en, men att man ju får respektera den chef man faktiskt har.

    Själv har jag några år bakom mig nu med en chef som jag faktiskt inte riktigt uppskattat. Och naturligtvis kan man lämna, men mak kan också faktiskt jobba på ändå 
  • Agda90
    Lönnsirap skrev 2023-10-11 18:50:05 följande:
    Jag tänker att medarbetarsamtalet, precis som lönesamtalet är väldigt beroende av vilket förtroende man har för varandra. 

    Och man gör väldigt klokt i att inse att vissa chefer faktiskt inte riktigt passar en, men att man ju får respektera den chef man faktiskt har.

    Själv har jag några år bakom mig nu med en chef som jag faktiskt inte riktigt uppskattat. Och naturligtvis kan man lämna, men mak kan också faktiskt jobba på ändå 
    Jag förlorade nästan all respekt för min chef igår. 

    Vi var flera stycken som hade samtal igår. Jag pratade mycket om vilka ansvarsområde jag ville jobba med och ville ha och hon kvittrade glatt "å vad kul" och "men självklart" och "den utvecklingen tycker jag att DU absolut ska göra med xx". Så när jag gick därifrån tänkte jag att nu finns det en bra möjlighet att dra vidare utvecklingen i arbetsgruppen och att vi ska bli bäst på det vi gör. 

    Innan jag gick hem igår kom en annan kollega ner och var jätte lycklig för chefen hade sagt att hon skulle ha exakt samma ansvarsområde och utveckla exakt samma sak som jag...

    Saken är den att chefen vet inte hur dessa program fungerar, vad som ligger bakom och vad man ska kunna för att utveckla det. Hon vet vara att det heter xx inget mer. Jag har arbetat med dessa program i flera år. På min förra arbetsplats skapade jag rutiner och utvecklade funktionerna för att optimera arbetsplatsens användande av programmet. Och det är jag sjukt bra på, tänker inte sticka under stol med det!
    Kollegan klarar knappt av att logga in i programmet och vet inte vad som händer i bakgrunden som man måste kunna om man ska få A och B att prata med varandra för att C ska fungera optimalt. 

    Chefen satt alltså på medarbetarsamtalet och sa att det var viktigt att man tog reda på information och skaffade sig kunskap och inte satt och väntade på att någon annan skulle göra saker. Så jag utgick ifrån att om chefen inte fattar hur våra system fungerar så kommer hon att ta reda på det - dvs FRÅGA. Men tydligen gäller inte samma regler henne utan hon kör på som att hon kan allt. 

    Idag har jag kollat efter andra jobb. Jag har tappat suget att kriga för att folk ska fatta att utveckling är det enda sättet att gå vidare på för att vi ska bli bäst inom vårt område. 
Svar på tråden Förbereda sig för medarbetasamtal