Xlr8 skrev 2023-10-14 14:57:13 följande:
Haha du har du hört den om att kasta sten i glashus?
Komiskt att jag som är så obildad måste förklara saker som är allmänt känt.
Med tanke på vad jag räknat på är det underförstått och allmänt känt att vissa saker måste bort ses från. Vilket så klart minskar noggrannhet men släng in +- 10% så har du kompenserat för alla ev olikheter och variabler vi väljer att bort se ifrån.
Det faktum att det är biologi ändrar inte dom fysiska grundlagarna. Vad tror du biologin bygger på? Religion, magi?
Anledning att det är en miljard-industri är att människor gärna är lata och vill ta genvägar.
Samt att folk älskar att sprida myter och annan dynga på forum, media och div ställen.
"Det har ju fungerat för dom" I själva verket har dom dragit correlation där sånna ej finns/relevanta och du har vad som kallas konfundering.
Bevisa att kalorier in och kalorier ut inte fungerar med en felmarginal på under 15%. peer review publikation så klart, hitta en enda seriös studie senaste 10 åren.
Prova själv 90 dagar, all mat loggas exakt och pulsband och seriös mätare på dygnet runt och gå 1000 kalorier minus eller plus vare dag.
Din vikt kommer ändras mellan 11.5 och 14kg.
Jag har provat mer än en gång och det stämmer till +-1.5% på mig.
Rekordet är 14kg på 16 dagar. ( det var ganska idiotiskt men som en del i en avhandling.
Så du som är Docent eller professor, upp till bevis att det inte är bara dynga du spottar ut.
Så du klarar inte av att förstå att viktminskning inte är en fysikalisk process, utan att jag viftar med en titel, som jag naturligtvis inte har.
Vad bra att du har full koll på hur det hela fungerar. Men jag menar att det faktiskt finns biologiska processer som man också gör klokt i att ha koll på om man vill ner i vikt.
Jag tänker att folk på familjeliv faktiskt vet att de vänder sig till en grupp som faktiskt kommer med olika erfarenheter in i frågan. Vill TS, eller du ha svar av docenter och professorer så får ni vända er till akademin.
Så du har erfarenhet att det är bra att logga kalorier in och ut, och har erfarenhet av det. Själv har jag erfarenheten av att man behöver ha lagom mycket fokus på mat och vikt i livet. I perioder kan man absolut behöva logga och lära sig, men man behöver också veta att viktminskning absolut inte är en sak som bara handlar om kalorier i och ur.
Alla som haft en kollega som varit ätstörda, och som bara har ork till den egna kroppen, vet att det finns viktminskning som faktiskt är tämligen destruktiv.
Bara den grejen att du prövat viktminskning flera gånger och lyckats göra mig lite skeptisk. Och att du skryter med resultaten. För mig signalerar det att du faktiskt har rätt dålig koll på viktminskning överlag. Du vet vad som fungerar för dig, men inte för alla.