• Anonym (Vikt)

Går inte ner i vikt

Jag är 156 cm och väger 65 kg. Vill ner iallafall 5-6 kg. Jag är i konstant rörelse på mitt jobb, och sen går jag 7-8 km med hunden så det blir nära 30k steg om dagen. Jag styrketränar 3 gånger per vecka, och joggar 2 gånger. Jag äter sällan onyttigheter. Jag äter inte frukost då jag börjar jobba så tidigt så det brukar bli lunch runt 11-12 och då kan det vara exempelvis en Karins lasagne, sen äter jag middag vid 18 hemlagad mat exempelvis ris och kycklinggryta, pasta och köttfärssås, kalops etc och då äter jag en normal portion och tar inte fler gånger, ofta blir det mat över på tallriken också då jag brukar bli mätt fort. Jag tycker att jag rör mig mycket, och äter inte så mycket men ändå står jag still i vikt. Jag tar p-piller sen 4 år tillbaka, kan det påverka förmågan att tappa vikt? 

• Svar på tråden Går inte ner i vikt
  • Lynx123
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-15 07:38:50 följande:

Hur många postare i den här tråden har gått ned minst 10 kg och behållit den viktnedgången i minst 10 år? Utan operationer eller sjukdomar som gjort det möjligt då..

Jag. Gjorde det med kaloriräkning och lever idag väldigt normalt med både mat och godsaker. Vad som behövdes var att inse hur många kalorier jag faktiskt intog.
  • Xlr8
    Anonym (Pontzer) skrev 2023-10-15 01:59:40 följande:
    Läs t.ex. Pontzners forskning och återkom om du fortfarande har frågor.
    Spelar ingen roll vad Pontzer har skrivit, för det finns 2 möjliga anledningar till detta.
    1. Pontzer har skrivit en hop med dynga som vid peer review blivit totalt sågad.
    2. Du saknar kompetens nog att läsa, förstå och dra slutsatser från hans forskning. ( mest troligt)
  • Anonym (Hin håle)

Trådarna om vikt och träning tillhör de mest komiska på FL. 
    Otroligt hur mycket okunskap det sprids och det är rent av skmmande hur otroligt dåligt pålästa många är. 

• mammatill6

Skulle rekomendera att faktiskt räkna kalorier noggrant och skriva upp för oftast får  man i sig mer än man tror. Och inte bara en dag utan över en period. Många tycker de äter lite men räknar inte in fikat på jobbat, lördagssnacks, vinet på fredagen, ostbrickan på lördagen, juicen när de är törstiga, proteinbaren på språng o.s.v för man tycker att man äter lite

• Lönnsirap
    Xlr8 skrev 2023-10-14 14:57:13 följande:
    Haha du har du hört den om att kasta sten i glashus?
    Komiskt att jag som är så obildad måste förklara saker som är allmänt känt. 
    Med tanke på vad jag räknat på är det underförstått och allmänt känt att vissa saker måste bort ses från. Vilket så klart  minskar noggrannhet men släng in +- 10% så har du kompenserat för alla ev olikheter och variabler vi väljer att bort se ifrån. 

Det faktum att det är biologi ändrar inte dom fysiska grundlagarna. Vad tror du biologin bygger på? Religion, magi?

Anledning att det är en miljard-industri är att människor gärna är lata och vill ta genvägar.
    Samt att folk älskar att sprida myter och annan dynga på forum, media och div ställen. 
    "Det har ju fungerat för dom" I själva verket har dom dragit correlation där sånna ej finns/relevanta och du har vad som kallas konfundering.

Bevisa att kalorier in och kalorier ut inte fungerar med en felmarginal på under 15%. peer review publikation så klart, hitta en enda seriös studie senaste 10 åren. 

Prova själv 90 dagar, all mat loggas exakt och pulsband och seriös mätare på dygnet runt och gå 1000 kalorier minus eller plus vare dag.
    Din vikt kommer ändras mellan 11.5 och 14kg. 

Jag har provat mer än en gång och det stämmer till +-1.5% på mig.
    Rekordet är 14kg på 16 dagar. ( det var ganska idiotiskt men som en del i en avhandling.

Så du som är Docent eller professor, upp till bevis att det inte är bara dynga du spottar ut.
    Så du klarar inte av att förstå att viktminskning inte är en fysikalisk process, utan att jag viftar med en titel, som jag naturligtvis inte har.

Vad bra att du har full koll på hur det hela fungerar. Men jag menar att det faktiskt finns biologiska processer som man också gör klokt i att ha koll på om man vill ner i vikt.

Jag tänker att folk på familjeliv faktiskt vet att de vänder sig till en grupp som faktiskt kommer med olika erfarenheter in i frågan. Vill TS, eller du ha svar av docenter och professorer så får ni vända er till akademin.

Så du har erfarenhet att det är bra att logga kalorier in och ut, och har erfarenhet av det. Själv har jag erfarenheten av att man behöver ha lagom mycket fokus på mat och vikt i livet. I perioder kan man absolut behöva logga och lära sig, men man behöver också veta att viktminskning absolut inte är en sak som bara handlar om kalorier i och ur.

Alla som haft en kollega som varit ätstörda, och som bara har ork till den egna kroppen, vet att det finns viktminskning som faktiskt är tämligen destruktiv.

Bara den grejen att du prövat viktminskning flera gånger och lyckats göra mig lite skeptisk. Och att du skryter med resultaten. För mig signalerar det att du faktiskt har rätt dålig koll på viktminskning överlag. Du vet vad som fungerar för dig, men inte för alla.
  • Anonym (Abc)
    Lynx123 skrev 2023-10-15 08:33:36 följande:
    Jag. Gjorde det med kaloriräkning och lever idag väldigt normalt med både mat och godsaker. Vad som behövdes var att inse hur många kalorier jag faktiskt intog.
    Då är du en av få. Men gissningsvis har du alltid, även när du var överviktig, ätit högkvalitativ föda.
  • Lynx123
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-15 10:55:46 följande:
    Då är du en av få. Men gissningsvis har du alltid, även när du var överviktig, ätit högkvalitativ föda.
    Lite av varje skulle jag säga. Både vanlig, hemlagad mat och lite skräpigare. Ganska mycket choklad och godis genom åren. Alkhohol och läsk. Allt det där omvärderade jag efter att jag räknat kalorier i ett par veckor och sedan var det ganska lätt. Otroligt hur långt man kan komma genom att bara dra ner på vissa intag, utan att för delen sluta helt med allt som är onyttigt. 
  • Anonym (Funderar....)

Några reflektioner:
    Att äta typ GI eller mera protein har sina fördelar främst att hålla blodsockrets nivå över längre tid dvs minska suget på att småäta....

För att bränna energi (kcal) krävs energi.....
    Ligger man för lågt i intag över tid så kommer kroppen att jobba emot, 1500 kcal låter jäkligt lågt med tanke på uttaget.

Om man står still på viktskalan så räcker små sjusteringar för att långsiktigt gå ner i vikt ca 2-300 kcal per dygn dvs man behöver inte tokpeta i vilken typ av kalorier man stoppar i sig..... Visst kan man köra "kyckling och ris" men dom flesta som kör så är snart tillbaka där dom var tidigare.

Min första tanke var att du äter för lite!!!
    Om man inte har svårt för att hantera hunger / suget så kan man till att börja med - tex ons lördag öka rejält på med bra energi. Kanske havregryns gröt frukost, mellanmål kokt ägg och en banan,  ät dom mål som brukligt. Kvällsmål pasta omelett eller risgrynsgröt macka med stekt ägg..... Ja med andra ord bara att skyffla i två dagar i veckan...

Är det några funderingar bara skriv i tråden, har lagt in om push notiser

• Anonym (Pontzer)
    Xlr8 skrev 2023-10-15 09:06:19 följande:
    Spelar ingen roll vad Pontzer har skrivit, för det finns 2 möjliga anledningar till detta.
    1. Pontzer har skrivit en hop med dynga som vid peer review blivit totalt sågad.
    2. Du saknar kompetens nog att läsa, förstå och dra slutsatser från hans forskning. ( mest troligt)
    Haha, ok - vi säger så.
  • Anonym (Sammahär)
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-15 07:38:50 följande:

Hur många postare i den här tråden har gått ned minst 10 kg och behållit den viktnedgången i minst 10 år? Utan operationer eller sjukdomar som gjort det möjligt då..

Jag. Genom att äta mindre 
  • Xlr8
    Lönnsirap skrev 2023-10-15 10:30:55 följande:
    Så du klarar inte av att förstå att viktminskning inte är en fysikalisk process, utan att jag viftar med en titel, som jag naturligtvis inte har.

Vad bra att du har full koll på hur det hela fungerar. Men jag menar att det faktiskt finns biologiska processer som man också gör klokt i att ha koll på om man vill ner i vikt.

Jag tänker att folk på familjeliv faktiskt vet att de vänder sig till en grupp som faktiskt kommer med olika erfarenheter in i frågan. Vill TS, eller du ha svar av docenter och professorer så får ni vända er till akademin.

Så du har erfarenhet att det är bra att logga kalorier in och ut, och har erfarenhet av det. Själv har jag erfarenheten av att man behöver ha lagom mycket fokus på mat och vikt i livet. I perioder kan man absolut behöva logga och lära sig, men man behöver också veta att viktminskning absolut inte är en sak som bara handlar om kalorier i och ur.

Alla som haft en kollega som varit ätstörda, och som bara har ork till den egna kroppen, vet att det finns viktminskning som faktiskt är tämligen destruktiv.

Bara den grejen att du prövat viktminskning flera gånger och lyckats göra mig lite skeptisk. Och att du skryter med resultaten. För mig signalerar det att du faktiskt har rätt dålig koll på viktminskning överlag. Du vet vad som fungerar för dig, men inte för alla.
    "Så du klarar inte av att förstå att viktminskning inte är en fysikalisk process, utan att jag viftar med en titel, som jag naturligtvis inte har.

Vad bra att du har full koll på hur det hela fungerar. Men jag menar att det faktiskt finns biologiska processer som man också gör klokt i att ha koll på om man vill ner i vikt."

Fysik och ett liknande ämne är min parad gren. Biologi är inte en av dom, har dock läst mer än standard svensken om det.
    Viftar absolut inte bort det pga titel men blir rätt märkligt när du drar upp obildad, då förväntar jag jag mig att du har mer akademiska meriter än mig. Eller åtminstone kan styrka dina subjektiva uppfattningar med evidensbaserad information.

Jag har påtalat att min metod har förbättringspotential, men modellen är tämligen tillförlitlig om vi kollar lite högre från individ nivå till en grupp individer. Att få exakta värden ner på individ nivå kräver extremt mycket arbete och extra variabler att räkna. Till den graden att jag bedömmer att en avgränsning eller generalisering ger tillräckligt god noggrannhet i förhållande till utfört arbete. 
    Självklart ska och kan man ej blunda för biologiska faktorer om man söker lägre fel marginal.
    Levererar du nödvändiga variabler kan vi använda fysik och räkna igen med lägre felmarginal som resultat. 

"Jag tänker att folk på familjeliv faktiskt vet att de vänder sig till en grupp som faktiskt kommer med olika erfarenheter in i frågan. Vill TS, eller du ha svar av docenter och professorer så får ni vända er till akademin"
    Hur bidrar falsk/felaktigt information till att hjälpa ts att ta rätt beslut?
    Varför inte tillhandahålla så korrekt och evidensbaserad information som praktiskt möjligt här? Jag har inget behov för tillfället att fördjupa mina kunskaper i ämnet.

"Så du har erfarenhet att det är bra att logga kalorier in och ut, och har erfarenhet av det." 
    Meningen är otydlig, definiera bra i detta sammanhang.

"Själv har jag erfarenheten av att man behöver ha lagom mycket fokus på mat och vikt i livet. I perioder kan man absolut behöva logga och lära sig, men man behöver också veta att viktminskning absolut inte är en sak som bara handlar om kalorier i och ur."

Relevans?

"Alla som haft en kollega som varit ätstörda, och som bara har ork till den egna kroppen, vet att det finns viktminskning som faktiskt är tämligen destruktiv."
    Relevans till det vi diskuterar?

"Bara den grejen att du prövat viktminskning flera gånger och lyckats göra mig lite skeptisk. Och att du skryter med resultaten. För mig signalerar det att du faktiskt har rätt dålig koll på viktminskning överlag. Du vet vad som fungerar för dig, men inte för alla."

Tack för din subjektiva spekulationer utan någon grund eller djupare förståelse i ämnet och direkta felaktiga påstående. Rädd för att leverera något med substans som du kan backa med evidensbaserad information?
  • Anonym (Vikt)

Jag är ju nere 0,7 kg sen i fredags :) 

Svar på tråden Går inte ner i vikt