• DenLillaSjöjungfrun

    Vilken stavning?

    Vi kan inte bestämma oss för vilken stavning som ska användas. Från första början var det självklart att det skulle vara Lillian. Det kändes mer internationellt. Nu funderar vi på Lilian då det är så det som står i almanackan. Går verkligen fram och tillbaka mellan stavningarna. 

    2022 var det 38 flickor som döptes till Lilian och 15 till Lillian.


     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken stavning?
  • OlgaElvira

    Det beror på hur ni vill att namnet ska uttalas.
    Lillian uttals med betoning de dubbeltecknade bokstäverna
    Lilian uttalas med betoning första vokalen.


    Förutsätter här att barnet kommer att växa upp i en svenskspråkig  miljö.

  • Anonym (Maris)
    OlgaElvira skrev 2023-10-13 19:21:56 följande:

    Det beror på hur ni vill att namnet ska uttalas.
    Lillian uttals med betoning de dubbeltecknade bokstäverna
    Lilian uttalas med betoning första vokalen.


    Förutsätter här att barnet kommer att växa upp i en svenskspråkig  miljö.


    Jag uttalar båda likadant (med kort i) men Lilian är det vanligaste sättet att stava namnet.

    Man kan inte betona de dubbla L:en eftersom det alltid är vokaler som betonas. Inte konsonanter. 


    Det du försöker säga är att du uttalar Lilian med långt i. 

  • Aliona
    Anonym (Maris) skrev 2023-10-13 21:36:38 följande:

    Jag uttalar båda likadant (med kort i) men Lilian är det vanligaste sättet att stava namnet.

    Man kan inte betona de dubbla L:en eftersom det alltid är vokaler som betonas. Inte konsonanter. 


    Det du försöker säga är att du uttalar Lilian med långt i. 


    Om du uttalar det med kort i så bör du nog stava det Lillian. Jag tror att med många med mig kommer att uttala Lilian med långt i. 


    Det sagt så tycker jag att Lilian ser mer rätt ut. 

  • OlgaElvira
    Anonym (Maris) skrev 2023-10-13 21:36:38 följande:

    Jag uttalar båda likadant (med kort i) men Lilian är det vanligaste sättet att stava namnet.

    Man kan inte betona de dubbla L:en eftersom det alltid är vokaler som betonas. Inte konsonanter. 


    Det du försöker säga är att du uttalar Lilian med långt i. 


    Du har helt rätt, det är så det bör uttryckas.
  • Norrut

    Personligen föredrar jag Lilian. Ingen särskild anledning, tycker bara det ser bättre ut. Uttalar båda stavningarna likadant - det är ju samma namn!

  • DenLillaSjöjungfrun
    Aliona skrev 2023-10-13 22:13:26 följande:

    Om du uttalar det med kort i så bör du nog stava det Lillian. Jag tror att med många med mig kommer att uttala Lilian med långt i. 


    Det sagt så tycker jag att Lilian ser mer rätt ut. 


    Ja, jag uttalar det med kort i.
  • Anonym (Lilians mamma)

    Jag röstade på Lilian eftersom det är så min dotters namn stavas. Men vi uttalar det med långt I-ljud.  (LI-lian)

    Uttalar ni det med kort I-ljud så blir nog Lillian bäst. (LILL-ian)

  • Anonym (Lis)

    Lilian. Uttalas likadant! Kort i.
    Lilian som prinsessan Lilian känns som den klassiska stavningen av namnet.

  • Anonym (E.)

    Lilian såklart. Det är vackert och stiligt! Lillian gillar jag inte p.g.a. "lill". Det blir ett smeknamn av det, som passar på ett litet sött barn... men inte på en ung flicka eller vuxen kvinna. 

  • Anonym (Lilians mamma)
    Anonym (E.) skrev 2023-10-19 09:51:47 följande:

    Lilian såklart. Det är vackert och stiligt! Lillian gillar jag inte p.g.a. "lill". Det blir ett smeknamn av det, som passar på ett litet sött barn... men inte på en ung flicka eller vuxen kvinna. 


    Haha, det var just vad jag kallade henne för som liten, Lillan. Trots att namnet stavades Lilian. Men det är inget jag kallar henne för idag. Smeknamn behöver inte följa en person hela livet och de beror inte heller på stavningen av namnet.
Svar på tråden Vilken stavning?