• Anonym (Ledsen pappa)

    Separerat och mår skit pga vad hon sagt😭

    Hej alla!
    Jag behöver lite hjälp med att komma vidare.
    Separerade för 2 månader sen om man nu säger att man separerar när man va särbos. Vi hade planer på att flytta tillsammans men så sista.året drog hon sig undan, ville inte träffas och började påstå att allt jag gjorde var att motarbeta och försöka förstöra.för henne... Alla.gjorde så utom hennes 2 barn. Hon litade inte på någon längre. Dagligen fick jag höra hur dum, elak osv Jag var...Allt jag gjorde va för att jag själv skulle få ut något av henne som alla andra gjorde. 

    Allt detta har knäckt mig mer än jag förstått innan hon lämnade mig via sms. 5 år åt skogen. 
    Har verkligen försökt på alla sätt o vis men bara fått nej eller får se som svar, men.när hon velat göra saker eller träffas då var det bara att göra så...för min del. 

    En form av psykisk misshandel som jag råkat ut för. Hur tar jag mig igenom detta..orkar jag ta mig igenom detta ;( 
    Har inga vänner där jag bor som jag kan vända mig till... känner mig så sjukt ensam och ledsen. 

  • Svar på tråden Separerat och mår skit pga vad hon sagt😭
  • Anonym (Ester)

    Hej. Ledsen att du mår så dåligt. Jag tror inte du är knäckt endast för att hon gjort slut utan också pga allt du fått utstå, att det pågått i 5 år och att det nu är hon som gjort slut. Jag tycker att hon (utifrån din beskrivning) verkar destruktiv, manipulativ och ostabil. Det kanske är bäst för dig att komma bort ifrån henne. Ställ dig frågan, hade du verkligen orkat leva med det där beteendet? Den psykiska misshandeln? Hade du orkat bo i en sån miljö? Ärligt? Bli kallad dum och elak och anklagad för att motarbeta, vilja förstöra för henne som alla andra? Vet ju inte varför hon säger dessa saker heller för dem delen men låter inte bra i alla fall. 

    Har du ingen vän eller familj du kan kontakta? Behöver ju inte vara där du bor, du kan ringa. Någon? Ta hand om dig. Du kommer att överleva!

  • OlgaElvira
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2023-10-14 22:46:21 följande:
    Separerat och mår skit pga vad hon sagt😭

    Hej alla!
    Jag behöver lite hjälp med att komma vidare.
    Separerade för 2 månader sen om man nu säger att man separerar när man va särbos. Vi hade planer på att flytta tillsammans men så sista.året drog hon sig undan, ville inte träffas och började påstå att allt jag gjorde var att motarbeta och försöka förstöra.för henne... Alla.gjorde så utom hennes 2 barn. Hon litade inte på någon längre. Dagligen fick jag höra hur dum, elak osv Jag var...Allt jag gjorde va för att jag själv skulle få ut något av henne som alla andra gjorde. 

    Allt detta har knäckt mig mer än jag förstått innan hon lämnade mig via sms. 5 år åt skogen. 
    Har verkligen försökt på alla sätt o vis men bara fått nej eller får se som svar, men.när hon velat göra saker eller träffas då var det bara att göra så...för min del. 

    En form av psykisk misshandel som jag råkat ut för. Hur tar jag mig igenom detta..orkar jag ta mig igenom detta ;( 
    Har inga vänner där jag bor som jag kan vända mig till... känner mig så sjukt ensam och ledsen. 


    Din f.d. särbo har utsatt dig för psykisk misshandel det har du själv insett. Här en länk där man talar om just detta och hur man kan arbeta för att komma ur det hela. Texten är riktad till kvinnor, men mekanismerna är desamma.
    https://utforskasinnet.se/hur-man-kan-aterhamta-sig-fran-kanslomassig-misshandel/

    D
    et kommer att ta tid och även andra dåliga relationer kommer kanske upp till ytan. Lycka till i ditt liv, det kommer att bli bättre.
  • Anonym (B)

    Ts du måste ju fatta att hon antagligen har en psykisk sjukdom. Låter som paranoida fantasier. Ärligt talat, fundera på orosanmälan till soc innan hennes sjukliga tankar går ut över barnen också.

    Sedan heter det inte separera när man inte har bott ihop. Ni har gjort slut bara.

  • Anonym (Blir bättre)

    Du ska vara väldigt glad att du är därifrån. Om det här beteendet pågått under så lång tid så är det inget hon bara kommer sluta med utan det låter snarare som en psykisk ohälsa. Det är alltid svårt när man kommer ur en destruktiv relation att förlåta sig själv för att man lät sig utsättas för detta och det är också ofta anledningen till att många stannar sålänge (man vill inte att det ska ha varit i onödan) men sånt här beteende slutar inte utan lång behandling. Var glad att du är därifrån, förlåt dig själv och blicka framåt. Det känns jobbigt nu för att det är som en avvänjning men sen kommer det kännas så skönt att slippa den dagliga psykiska misshandeln. Ta hand om dig.

  • AndreaBD

    Ledsen att höra det. Det finns verkligen människor som har en nedbrytande effekt på andra. Det är psykisk misshandel förstås. Det du ska göra nu är att tänka på det positiva med det här. Och det finns uppenbarligen ganska mycket positivt, ser du inte det?  Du har varit ihop med fel person, en väldigt negativ och störd person. Och av den erfarenheten  - om du bearbetar den rätt - så kommer du aldrig att göra det igen. Så, nästa gång kommer du att välja en bra partner. 

    Det händer att man träffar fel person. Jag har själv också varit med fel personer. Sedan har jag stannat upp och tänkt till, och faktiskt vågat sortera bort fel sorters människor. Tidigare har jag också gett folk en andra chans, stått ut ett tag. Men vet du vad? Det förändrar inte något. Om någon är "dum" mot dig en gång, och då menar jag på ett orimligt sätt, så kommer det att hända igen och igen. Var inte rädd för att sortera bort fel slags människor!  Stanna inte flera år nästa gång. Det finns en anledning varför många i medelåldern är ihop med någon i typ tre månader och sedan bryter. Då har de lärt känna personen tillräckligt och förstår att det inte kommer att fungera. 

    Jag förstår att det är tufft nu. Ta all hjälp du kan få - ring jourhavande medmänniska eller prata med folk på forum, i communities, kanske även på dating-sidor. Prova något nytt hobby, kanske något som du alltid velat göra. Fler aktiviteter ger fler bekanta och så småningom vänner. Det kanske tar lite tid, men det kan också gå ganska fort att träffa nytt folk om man går på rätt ställe. Jag menar nu inte pubbar och clubbar, utan mer något lokalt i kommunen, kyrkan, lokala idrottsklubbar, lokala föreningar. Du kan också försöka ta upp kontakt igen med folk som du tappat kontakt med. 

Svar på tråden Separerat och mår skit pga vad hon sagt😭